دانلود پایان نامه ارشد :اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر منابع تکوین خود در افزایش عزت نفس

 دانلود متن کامل پایان نامه اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر منابع تکوین خود در افزایش عزت نفس

دانشگاه آزاد اسلامی 

واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومیM. A.

عنوان:

اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر منابع تکوین خود در افزایش عزت نفس دختران مقطع دبیرستان

استاد راهنما:

دکتر کیوان کاکابرائی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                  صفحه

چکیده 1

فصل یکم مقدمه پژوهش

مقدمه – بیان مسئله. 2

اهمیت و ضرورت… 7

اهداف پژوهش…. 9

فرضیه های پژوهش…. 9

تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 9

فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش

پیشینیه پژوهش…. 13

تعریف اعتماد به نفس…. 16

عزت نفس…. 19

عزت نفس از رویکردهای مختلف… 20

رویکرد اسلام نسبت به عزت نفس…. 20

رویکرد تحلیل روانی فروید. 21

مشاوره گروهی بارویکرد تحلیل رفتار متقابل.. 22

رویکرد شناختی اجتماعی.. 25

رویکرد اصالت وجود. 27

رویکرد انسان گرایی.. 32

اعتماد به نفس رمز موفقیت… 36

نقش کلاس درس در رشد  شخصیت دانش آموز. 38

عزت نفس از دیدگاه قرآن: 45

چگونه اعتماد به نفسمان را تقویت کنیم؟. 48

افرادیکه از اعتماد به نفس پایینی برخوردار می باشند. 54

خصوصیات افراد با اعتماد به نفس بالا. 58

خصوصات افراد با عزت نفس بالا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه. 58

فصل سوم: روش پژوهش

3-1 روش پژوهش…. 78

3-2 متغیر های پژوهش…. 78

3-3 جامعه آماری.. 78

3-4 نمونه و روش نمونه گیری.. 78

3-5 ابزار اندازه گیری.. 79

3-6 پایایی و روایی پرسشنامه. 80

شیوه اجرای پژوهش…. 81

روش تجزیه و تحلیل داده ها 84

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‫ها

الف) توصیف داده ها 86

ب) تحلیل داده ها 88

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات پژوهش…. 94

پیشنهادات علمی.. 94

پیشنهادات کاربردی.. 94

منابع. 96


چکیده

        هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی مشاوره ی گروهی مبتنی بر منابع تکوین خود در عزت نفس دختران مقطع دبیرستان رضوان شهر کرمانشاه است. جامعه آماری این پژوهش دانش‫آموزان دبیرستان رضوان شهر کرمانشاه بود. از بین این افراد 24 نفر که علاقمند به شرکت در پژوهش بودند و نمره‫ی عزت نفسشان متوسط و ضعیف بود، به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 120 نفر) جایگزین شدند.  ابزار پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود.  ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل آزمون عزت نفس اجرا شد و نمره هر فرد ثبت گردید، سپس گروه آزمایش به مدت یک ماه، تحت 6 جلسه مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود قرار گرفت، سپس آزمون عزت نفس دوباره روی آنها اجرا گردید.  نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین‫های دو گروه آزمایش و کنترل در پس‫آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (درسطح 01/0)،  یعنی روش فنون مشاوره‫ی گروهی مبتنی بر منابع تکوین خود در افزایش عزت نفس دانش‫آموزان موثر بوده است. بنابراین می توان گفت مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود، روش مناسبی جهت افزایش عزت نفس در نوجوانان است.

کلید واژه­ها: عزت نفس، مشاوره­ی گروهی، منابع تکوین خود

 

فصل یکم

مقدمه پژوهش

مقدمه و بیان مسئله

روانشناسان در ارتباط با تکوین خودمنابع متعددی را ذکر نموده اند که براساس آن خود در انسانها شکل یافته و و تحول می­یابد (شونمن 1984) با مروری بر مطالعات وتحقیقات متعدد انجام شده در مورد خود، توانست سه منبع را به عنوان اصلی تکوین خود ذکر کند:

  • خود مشاهده گری[1]
  • مقایسه اجتماعی[2]
  • پسخوراندهای اجماعی[3]

به نظر شونمن کودکان بعد از توانایی تکلم و همچنین شناختی و استقرار سیستم باور خود، درباره احساس ارزش نسبتا مهمی که قبلا به وجود آمده تامل نموده و خویشتن بینی های خاصی را تشکیل می­دهند، این خویشتن بینی ها(تصور افراد از توان و ضعف خود) سنگ بنای عزت نفس را می­سازد.

ما انسانها در بسیاری از موارد خود را مورد مشاهده قرار می­دهیم و با این مشاهده گری علاوه بر این که بر حالات، افکار و احساسات خودآگاهی می­یابیم بسیاری از تغییرات مهم را نیز در خودایجاد می­کنیم. منبع خود مشاهده گری با به کارگیری سیستم خود تنظیمی می­تواند بسیاری از افکار و عواطف و در کل شناخت ما را تحت کنترل درآورد.

در مقایسه اجتماعی، فرد از نظر دیگران به عنوان معیار قضاوت برای خودسنجی خود استفاده می­کند. در مقایسه با بالاتر از خود همواره نارضایتی برای مقایسه کننده دیده می­شود و در مقایسه با پایین تر از خود، رضایت از خود با عبرت آموزی برای فرد مقایسه کننده دیده می­شود. در روانشناسی دیدگاهی را که افراد در رابطه با اعمال، رفتار، عقاید وحتی قیافه ظاهری دیگران بیان می­کنند، می­توانند برای فرد پسخوراندی فراهم کند که براساس آن، تغییرات را در خود ایجاد کند، بعضی را پذیرفته وبعضی دیگر را رد کند(یونسی 1382) شونمن اعتقاد دارد که به کارگیری هر یک از این منابع براساس اقتصادی مراحل مختلف تحول روانشناسی می­باشد. به گونه ای که کودکان در سنین پایین (بعد ازسه سالگی) در ابتدا شروع به استفاده از مقایسه اجتماعی می­کنند.  در سنین بالاتر از 6 سالگی، کودکان بیشتر از منبع پسخوراندهای اجتماعی استفاده می­کنند و در سنین بالای بلوغ ونوجوانی استفاده از خود مشاهده گری به اوج میرسد. در سنین جوانی و بزرگسالی به نظر می رسد که تمام انسانها اعم از زن ومرد به نحوی این منابع را استفاده می­کنند اگر نگاهی اجمالی به خود در انسانها بیندازیم حضور این سه منبع  را  در فرآیند تکوین خود می­بینیم. در این زمینه، تفاوتهای فردی در تمام انسانها وجود دارد به گونه ای که بر اساس میزان استفاده از این منابع و این که هر یک از این منابع چه مقدار در تکوین خود سهم دارند، افراد تفاوت های بارزی بایکدیگر داشته و بر این مبنا میزان سلامت ونابهنجاری روانی افراد در سطح فرد و اجتماع مشخص می­شو. (بندورا 1994)

راهکارهای درمانی برای اختلالات روانی مانند بسیاری از جریان های فکری ودیدگاههای در روانشناسی دچار افراط وتفریط ونهایتا براساس تعادل جوئی به نقطه اعتدال رسیده اند. (لهی[4]،1987)

راهکارهای درمانی که امروزه جهت افزایش عزت نفس از آنها استفاده می­شود، عبارتند از رفتار درمانی، شناخت درمانی، درمان شناختی رفتاری هر چند این درمانها دارای اثر بخشی هستند اما در میان آن تفاوت هایی از نظر میزان اثر بخش وبا صرفه بودن وجوددارد.

تعداد صفحه :111

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید