پایان نامه رشته حقوق:بررسی جرم شناختی گرانفروشی و راهکارهای پیشگیری از آن در میان اصناف شهرکرد

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :حقوق

گرایش :حقوق جزا و جرم شناسی

عنوان : بررسی جرم شناختی گرانفروشی و راهکارهای پیشگیری از آن در میان اصناف شهرکرد

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد شهرکرد

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی

 

عنوان:

بررسی جرم شناختی گرانفروشی و راهکارهای پیشگیری از آن در میان اصناف شهرکرد

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر کریم صالحی

تابستان 1395

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

«فهرست مطالب»

چکیده: 1

مقدمه: 3

1-1-بیان مسئله: 4

1-2-ضرورت تحقیق: 5

1-3-اهداف تحقیق: 5

1-4-سؤالات تحقیق: 6

1-5-فرضیه‌های تحقیق: 6

1-6-محدودیت و موانع پژوهش: 6

1-7-مفهوم گرانفروشی: 7

1-8-تعریف صنف و اصناف: 7

1-9-ویژگی‌های منطقه مورد مطالعه 8

1-10-تعاریف پیشگیری از جرم 9

1-11-انواع پیشگیری از جرم 11

1-11-1- پیشگیری اولیه یا نخستین 12

1-11-2- پیشگیری ثانویه یا دومین 13

1-11-3- پیشگیری ثالث یا سومین 13

1-12-پیشگیری از جرائم اقتصادی در قلمرو سازمان تعزیرات حکومتی 14

1-12-1-جرائم اقتصادی مندرج در قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23/12/1367 با اصلاحات 19/7/1373 مجمع تشخیص مصلحت نظام 14

1-12-2-جرائم مندرج در قانون نظام صنفی مصوب 24/12/1382 16

1-12-3-سایر جرائم اقتصادی 19

1-13-پیش‌گیری اختصاصی از جرائم اقتصادی 20

1-14-پیش‌گیری غیر کیفری از جرائم اقتصادی 22

1-14-1-پیش‌گیری اجتماعی از جرائم اقتصادی 22

1-14-2-پیش‌گیری از طریق آموزش همگانی 22

1-14-3-چاپ بروشورهای قیمت کالا و خدمات 23

1-14-4-ایجاد و گسترش بازار رقابت در عرضه کالا و خدمات 23

1-14-5-گسترش مراکز اطلاع‌رسانی 23

1-14-6-گسترش مراکز خرید زنجیره‌ای 24

1-14-7-عرضه محصولات به طور مستقیم از سوی تولیدکننده 24

1-14-8-بالا بردن سطح اخلاق حرفه‌ای در میان صاحبان اصناف 24

1-15-کاهش منافع حاصل از جرم 25

1-16-پیش‌گیری وضعی از جرائم اقتصادی 25

1-17-نمونه‌های پیش‌گیری وضعی در زمینه جرائم اقتصادی: 26

1-17-1- الزام واحدهای صنفی به داشتن پروانه کسب 26

1-17-2- تلفن 124 27

1-17-3-تشکیل اتحادیه‌های صنفی منطقه‌ای 28

1-17-4-قیمت گذاری و کدگذاری بر روی کالا 29

1-17-5-بازرسی پیوسته و نامحسوس از واحدهای صنفی 30

1-17-6-الزام واحدهای صنفی به صدور فاکتور 31

1-18-پیشینه تحقیق: 31

1-19-ساختار تحقیق: 34

2-1-نظریه فشار ساختاری: 36

2-2-نظریه آنومی (بی هنجاری) 45

2-2-2-بی‌سازمانی اجتماعی 49

2-2-3-نظام‌گسیختگی اجتماعی 51

2-3-تحلیل ارتکاب جرم از دیدگاه دورکیم 52

2-4-نظریه یادگیری: 55

2-4-1-قوانین تقلید تارد 56

2-4-2-نظریه‌ی معاشرت ترجیحی ساترلند 57

فصل سوم: روش تحقیق 60

3-1-مقدمه: 61

3-2- روش تحقیق: 61

3-3- ابزار گردآوری اطلاعات: 62

3-4-جامعه آماری و حجم نمونه: 63

3-5- روایی پرسشنامه 63

3-6- پایایی پرسشنامه 63

3-7- روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات: 64

3-8-خلاصه فصل سوم: 65

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 66

4-1-مقدمه 67

4-2-بررسی و توصیف سؤالات تحقیق: 68

4-3- آمار استنباطی 99

4-4- خلاصه فصل چهارم: 107

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 108

5-1- مقدمه 109

5-2- نتیجه گیری 110

5-3-راهکارها و پیشنهادات: 112

5-3-1- برخی از مهم‌ترین عوامل فراملی: 113

5-3-2- برخی از مهم‌ترین عوامل ملی و داخلی: 115

5-3-3-رفتارهای تشدید کننده تورم و گرانی 116

5-3-4-روش‌های مورد استفاده فرصت طلبان برای ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور 117

5-3-5-ترفندها و بهانه‌های مورد استفاده برای افزایش قیمت‌ها 118

5-3-6-راهکارهای برون رفت از معضلات مطرح در حوزه کسب و کار 120

 


چکیده:

گرانفروشی عبارت است از «عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود.» بنابراین هر فروشنده و کاسبی که با استفاده از روش‌های ممکن، کالای خود را با قیمتی بیش از نرخ مصوب دولتی بفروشد، مرتکب گرانفروشی شده است، بر اساس بند «الف» ماده 57 قانون نظام صنفی، گرانفروشان در سه مرتبه اول، به جبران خسارت و جریمه‌ای معادل مبلغ گرانفروشی محکوم خواهند شد. پس از مرتبه سوم و در صورتی که مجموع مبلغ گران‌فروشی آن‌ها از 2 میلیون ریال بیشتر شده باشد، علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جریمه، پرده یا تابلوی مربوط به تخلف انجام شده، بر سر در محل کسب آن‌ها آویخته می‌شود و در صورت تکرار گرانفروشی برای بار چهارم، افزون بر نصب تابلو، محل کسب برای مدت 3 ماه تعطیل خواهد شد. به طور کلی هدف از انجام این تحقیق بررسی جرم شناختی گرانفروشی و راهکارهای پیشگیری از آن در میان اصناف شهرکرد می‌باشد.

 توصیفی پیمایشی می‌باشد که جامعه آماری شامل برخی از اصناف شهرکرد که در میان آن‌ها بعضاً متخلف و گرانفروش وجود داشتند و تعداد آن‌ها 58 نفر بوده که به صورت تمام شمار انتخاب گردید.

نتایج حاصل از پرسشنامه‌ها نشان می‌دهد آنومی باعث بروز گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد می‌گردد که ضمن انجام پرسشنامه از میان اصناف شهرکرد مشخص گردیده بین آنومی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد. و همچنین بین زیاده طلبی و سست شدن مبانی اعتقادی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد.

واژگان کلیدی: گرانفروشی، اصناف، مبانی اعتقادی، زیاده طلبی، پیشگیری، شهرکرد.

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

مقدمه:

به دلایل مختلفی که اقتصاددانان و حتی سیاستمداران درباره آن بسیار صحبت کرده‌اند گرانی یکی از دغدغه‌های اساسی مردم شده است. جدای از اینکه تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی دنیا و یا مدیریت اشتباه سبب این گرانی‌ها باشد آنچه که برای ما مهم است نقشی است که قانون برای نهادها در جهت مدیریت قیمت‌های بازار و جلوگیری از بروز جرائم و تخلفات تعریف کرده است. مساله گرانفروشی و عرضه کالاها با قیمتی بالاتر از میزان مصوب یا متعارف از جمله مسایلی است که گاه به خاطر برهم خوردن نظم طبیعی بازار پدید می‌آید و گاه به خاطر فقدان سیاست‌های صحیح تنظیم بازار ایجاد می‌شود. به عنوان مثال مواردی مانند تورم، افزایش نرخ ارز، افزایش بی‌رویه تقاضا و… نظم طبیعی بازار و چرخه مشهور تولید و توزیع و مصرف را متلاطم می‌سازد و گاه ایجاد انحصار و عدم مدیریت آن یا سیاست‌های نظیر افزایش نقدینگی موجب بروز زمینه‌های گرانفروشی و جرائم مشابه یا مکمل آن مانند احتکار، کم فروشی و عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع می‌شود. بدیهی است وقتی نظم بازار و رویه‌های تنظیمی دچار کاستی شود زنجیره‌ای از اقدامات و عملکردهای سوء در فرایندهای اقتصادی شکل می‌گیرد. کنترل و مقابله با این فعالیت‌های سودجویانه و موذیانه به جهت تحول مداوم آن‌ها و شکل‌گیری روش‌های جدید دشوار و پیچیده و البته نیازمند تدابیر ویژه‌ای نظیر برخورد فوری، تخصصی و کارآمد است. (شامبیانی،1392 ص 56)

در کشور ما نیز یکی از موضوعاتی که همواره موجب دغدغه خاطر مردم و البته مسولان بوده موضوع گرانفروشی و تخلفات مشابه و مکمل آن و نحوه مقابله با آن‌ها بوده است و در این راستا گاه سیاست‌ها و تدابیر خشن و سرکوبگرانه‌ای نظیر خراب کردن محل کسب، انداختن در تنور نانوایی، شلاق زدن و فلک کردن در بازار و حتی تبعید به کار گرفته شده است. (شامبیانی،1392 ص 56) در حال حاضر در قوانین و مقررات داخلی چند عنوان عمده در حوزه مورد بحث جرم‌انگاری شده است که البته در این حوزه دو قانون عمده شامل قانون نظام صنفی مصوب 1383 مجلس شورای اسلامی و قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، رویکرد قانون نظام صنفی کنترل بازار از طریق خودبازار و اصناف بود و رویکرد قانون تعزیرات مقابله با تخلفات بازار از طریق ساز و کار تعزیرات حکومتی است که نهادی شبه‌قضایی و زیر نظر دولت است.

 

1-1-بیان مسئله:

براساس ماده 2 قانون تعزیرات، گران‌فروشی عبارت است از: «عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی به طور علی‌الحساب یا قطعی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود. سازمان تعزیرات حکومتی و مقامات ذی‌صلاح به جهت جلوگیری از افزایش جمعیت گران‌فروشان اقدام به تصویب قوانینی کرده‌اند و در این خصوص نیز مجازات‌هایی را برای گران‌فروشان و محتکران مد نظر قرار داده است. اما نکته مهم و اساسی این است که چه بسترهایی باعث بروز گرانفروشی در میان اصناف شهرستان شهرکرد گردیده و دستگاه نظارتی تا چه میزان توانسته از افزایش جرم گران‌فروشی جلوگیری کند. با اصلاح قانون نظام صنفی در سال‌های اخیر مرجع رسیدگی به تخلفات مربوط به بازار در سازمان تعزیرات متمرکز شده است. اما جدیدترین تقسم بندی و تعاریف از تخلفات مورد بحث در این قانون ارائه شده است. مواد 57 تا 66 این قانون تخلفات را تعریف و مجازات‌های آن‌ها را تعیین می‌کند، این موارد عبارت‌اند از: 1- گرانفروشی؛ 2- کم فروشی؛ 3- تقلب؛ 4-احتکار؛ 5- عرضه خارج از شبکه؛ 6- عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع؛ 7- فروش اجباری؛ 8- عدم درج قیمت و 9- عدم صدور صورتحساب. لازم به ذکر است که در قانون تعزیرات حکومتی مواد 2 تا 16 این تخلفات را برشمرده‌اند. (قانون تعزیرات حکومتی) سازمان تعزیرات در حال حاضر در صف مقدم مقابله با این تخلفات است، ولی واقعیت آن است که با وجود تلاش رؤسای شعب و کارکنان این مجموعه، تخلفات بازار کنترل نشده و به یک اپیدمی عمومی تبدیل شده است، که البته علت این امر به عملکرد سازمان بر نمی‌گردد، بلکه به وضعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه باز می‌گردد. چرا که توان نظارت بیرونی همواره و در تمام کشورها محدود است، تقویت زیرساخت‌ها و رویکردهای پیشگیرانه بهترین راه مقابله با این مشکلات و تخلفات است. لذا در این پژوهش نویسنده در نظر دارد با بررسی و جرم شناختی موضوع فوق ریشه‌ها و بسترهای این جرم را شناخته و معین نماید که چه بسترهایی باعث بروز و ایجاد این سری از جرائم و گرانفروشی می‌گردد و سپس با ارائه راهکارهایی اساسی در این راستا به جلوگیری از گرانفروشی در حوزه اصناف شهرکرد اقدام نماید.

1-2-ضرورت تحقیق:

این موضوع از این حیث ضرورت دارد که بررسی تأثیر عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیاده طلبی بر بروز گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد تبدیل به یک چالش شده و نیاز است تا در این خصوص محققان تحقیقات گشسترده ای را انجام دهند.

1-3-اهداف تحقیق:

هدف اصلی:

  • بررسی آنومی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد.

اهداف فرعی:

2- بررسی و تحلیل زیاده طلبی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد.

3- تحلیل و ارزیابی موضوع سست شدن مبانی اعتقادی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد.

1-4-سؤالات تحقیق:

سؤال اصلی:

1-آیا بین آنومی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد؟

سؤالات فرعی:

2-آیا بین زیاده طلبی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد؟

3- آیا بین سست شدن مبانی اعتقادی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد؟

1-5-فرضیه‌های تحقیق:

فرضیه اصلی:

  • بین آنومی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه‌های فرعی:

3- بین زیاده طلبی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد.

3- بین سست شدن مبانی اعتقادی و گرانفروشی در میان اصناف شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

تعداد صفحه : 144

قیمت : بیست و هفت هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید