دانلود رایگان مقاله بازاریابی با موضوع : بیمه الکترونیک و نقش آن در تسهیل صادرات

دانلود رایگان مقاله بازاریابی با موضوع : بیمه الکترونیک و نقش آن در تسهیل صادراتTMBAچکیده از جمله خدمات الکترونیکی که امروزه در بیشتر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد، بیمه الکترونیکی می باشد. که از عوامل مؤثر در توسعه صادرات کالا و خدمات است. بعبارت دیگر صنعت بیمه و به خصوص بیمه الکترونیک از جمله پدیده هایی است که در تجارت داخلی و خارجی اهمیت بسزایی دارد. با توجه به اینکه ساختار بیشتر سیستم های بیمه ای جهان بر پایه اطلاعات استوار است، تجارت الکترونیک بهترین فرصت برای صنعت بیمه و مشارکت در بازار جهانی به شمار می رود و فناوری اطلاعات به صنعت بیمه شکل منعطف و متحولی بخشیده و آنرا محبور به ترک قید و بندها، مقررات سنتی و تطابق با پیشرفتهای جهانی کرده است. بیمه الکترونیک، مشکلات بیمه سنتی را برطرف می کند، موانع ورود به بازار را کاهش داده، رقابت را افزایش می دهد، و در نهایت باعث افزایش سود عرضه کنندگان خدمات بیمه ای و ارتقای رضایت مشتریان می گردد. این مقاله به بررسی تعاریفی از بیمه الکترونیک، مزایا و چالشهای آن و در نهایت به نقش بیمه الکترونیک در تسهیل صادرات می پردازد. با توجه به اینکه کشور ما ایران، در آستانه ورود به سازمان تجارت جهانی است، صادرکنندگان و تولیدکنندگان خدمات بیمه ای هم باید در جستجوی بازارهای جدید و گسترش بازارهای کنونی باشند، که استفاده از بیمه الکترونیک این امر را تسهیل می بخشد. کلمات کلیدی: امضای الکترونیک2، بیمه3، بیمه الکترونیک4، تجارت الکترونیک5، سایتهای بیمه ای، فناوری اطلاعات6  مقدمه خدمات مالی و بیمه، صنایعی هستند که تکیه بسیار زیادی بر اطلاعات دارند و مزایای زیادی نیز از تجارت الکترونیک کسب می کنند. صنعت جهانی بیمه، یکی از صنایع دارای توان نهفته در بکارگیری گسترده فناوریها و پدیده های نوین می باشد و در این راه گام بلندی برداشته است. بیمه الکترونیک به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک از رشد بی سابقه ای برخوردار است، هر چند این وضعیت با سرعت کمی خود را با فناوریهای نوین هماهنگ می کند. البته این کند بودن به این دلیل است که بسیاری از ابزارهای الکترونیکی و تجارت الکترونیکی مورد استفاده در دیگر صنایع به آسانی با صنعت بیمه هماهنگ نمی شود و الکترونیکی شدن بیمه به نسبت دیگر صنایع، با دشواری روبرو می باشد، اما پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با فراهم شدن زیرساختهای لازم، با سرعت در جهان گسترش یابد. به کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، تغییرات اساسی را در بخش های مختلف ایجاد می کند. البته دستیابی به این اهداف، نیازمند استفاده از بسترهای مناسب جهت ارتقاء سطوح سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. البته باید توجه داشت که بیمه الکترونیک در صورتی که مشتریان، واسطه ها و شرکتهای بیمه نتوانند اطلاعات خود را به روشی استاندارد و با معنی مبادله کنند، محقق نخواهد شد.  ١.  کارشناس ریاضی کاربردی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی .Digital Signature٢ .Insurance٣ .E-Insurance۴ .E-Commerce۵ .Information Technology۶بیمه همه قوم ها و تمدن ها کوشیده اند که به شیوه ای، زیان های رسیده به خود را کاهش دهند. گسترش شهرنشینی و رشد صنایع، تمرکز کالاها در انبار و ... باعث زیاد شدن خطر و ضرورت توسعه بیمه های گوناگون شد.روش های سنتی بیمه به مرور زمان شکل گرفت، تا آنجا که هر کشوری برای خود سیستم مرکزی بیمه راه اندازی کرد، تا بتواند شهروندان خود را در مقابل هرگونه اتفاقی ایمن کند. این سیستم ها هرکدام بخشی از نیازهای مردم را پاسخ می گفتند. با ایجاد تحولات جهانی و پدیده فناوری اطلاعات با راه اندازی سیستم جدیدی به نام بیمه الکترونیک خدمات بهتر و ارزنده تری در اختیار مردم قرار می گیرد. بیمه پیمانی است که بر پایه آن شرکت بیمه گر متعهد می شود در برابر مقدار پولی که فرد یا شرکت دیگری به او پرداخت می کند، زیان وارد شده به بیمه گذار را در پی رویداد ناخواسته ای جبران کند. پولی که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می شود موضوع بیمه می نامند. برای یک قرارداد بیمه چیزی بیش از یکسری اطلاعات نیاز نیست. بیشتر قراردادهای بیمه ای تا وقتی خسارت اتفاق نیافتد، در حد یک اطلاعات خالص باقی می ماند. یک قرارداد بیمه یا بیمه نامه مثل سایر قراردادها نیاز به 4 شرط دارد:
  1. قانونی بودن1
 
  1. ظرفیت و قابلیت2
  2. پیشنهاد3
  3. قبول4
 جایگاه صنعت بیمه در تجارت الکترونیک صنعت بیمه به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در حال حاضر خدمات بیمه در دنیا به دو روش سنتی و الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ارایه می شود. بیمه الکترونیکی با توجه به اهداف و تابعیت حضور در اقتصاد بین الملل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در عصر اطلاعات این صنعت باید الکترونیکی شود و همزمان با آن زیرساختهای لازم نیز فراهم گردد. به عنوان مثال اگر بیمه الکترونیکی فعال شود و بانک ها به روش سنتی فعالیت کنند، بیمه الکترونیک نیز مفهوم خود را از دست می دهد. در حال حاضر صنعت بیمه در ایران تقرًیبا به شکل سنتی اداره می شود و سیستم های موجود نیز جوابگوی حجم بالای فعالیت هایی که در این صنعت انجام می گیرد نیستند، با وجود اینکه شرکت های رقیب در خارج از کشور سعی می کنند کلیه فعالیت های خود را به سمت الکترونیکی شدن هدایت کنند، رقابت برای شرکت های ایرانی دشوار است در صورت آماده بودن بسترهای لازم، شرکت های بیمه دولتی نیز می توانند به این فناوری رو آورند. در سال های اخیر قریب به 9 شرکت بیمه خصوصی در ایران آغاز به فعالیت کرده اند. این شرکت ها در صدد سودآوری و جذب بیشتر مشتری هستند و برای استفاده از فناورری اطلاعات سرمایه گذاری می کنند. در این میان برخی از شرکت های بیمه خصوصی، صدور بیمه نامه های الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده اند. بدین ترتیب، صنعت بیمه در حال گذار از مرحله سنتی و در آستانه رقابتی شدن است. (ابراهیمی، احمد، 1383، ص (36 در صحنه رقابت، هر شرکت بیمه سعی می کند خدمات خود را به نحو احسن به مشتریان ارایه کند و برای حفظ بیمه گذاران خود، نرخ حق بیمه ها را تا حد امکان پایین نگاه دارد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. با استفاده از بیمه های الکترونیکی می توان هزینه ها را کاهش داد و جذابیت لازم را برای مشتریان ایجاد کرد. در شرایط رقابت، نرخ انواع بیمه ها کاهش می یابد و این امر در حال حاضر در مورد Legality .١ Capacity .٢ Offer .٣ Acceptance .۴ 2 بعضی از پوشش های بیمه ای کاملاً مشهود است. بیمه مرکزی ایران باید برخی از مقررات را برای تسریع در فعالیت ها اصلاح کند و شرکت ها را به سوی نوآوری تشویق نماید. فناوری اطلاعات فرهنگ استفاده از رایانه را در شرکت های بیمه دگرگون خواهد کرد، سیستم های موجود در شرکت های بیمه، جوابگوی حرکت رو به جلوی آنها نیست. شرکت های بیمه باید برای استفاده از نرم افزارهای جدید، سرمایه گذاری کنند تا بتوانند با توسعه امکانات خود در بازار رقابتی حضور فعال داشته باشند. صنعت بیمه باید هرچه بیشتر تکامل پیدا کند و از حالت سنتی به سوی سیستم های الکترونیکی پیش رود. در حال حاضر، شرکت های بیمه به دلیل استفاده از روش های سنتی، فاقد کارایی لازم هستند و همین امر باعث شده است تا در معرض خسارت های جبران ناپذیری قرار گیرند. از طریق بیمه های الکترونیکی فروش بیمه ها می تواند به صورت چند جانبه، مشورتی و حتی رو در رو انجام شود. نکته دیگر، نگرانی از تهدید شغلی در صنعت بیمه به دلیل ورود فناوری اطلاعات است. باید گفت این نگرانی بی مورد است، زیرا با گسترش فناوری اطلاعات و الکترونیکی شدن فعالیت های بیمه ای، فرهنگ کار و شکل وظایف تغییر می کند و بازار کار با ثباتی فراهم می شود. در این میان آموزش همکاران برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات یک امر ضروری است. بیمه الکترونیک1 بیمه الکترونیک به معنای عام به عنوان کاربرد اینترنت و تکنولوژی اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه ای اطلاق می گردد. و در معنای خاص می توان آنرا به عنوان تأمین پوشش بیمه ای از طریق بیمه نامه ای اطلاق کرد که به طور آنلاین درخواست، پیشنهاد و مذاکره شده و قرارداد آن منعقد می گردد. با وجود اینکه پرداخت حق بیمه، توزیع بیمه نامه و فرایند پرداخت خسارت می تواند آنلاین صورت بگیرد، اما در برخی کشورها محدودیت های مقرراتی و فنی ممکن است اجازه انجام عملیات را به صورت کاملاً الکترونیکی ندهد. که امروزه در سطح جهانی برای پشتیبانی از تحقق پرداخت حق بیمه و توزیع بیمه نامه به صورت آنلاین، مقررات به طور مداوم در حال اصلاح هستند. بیمه الکترونیک نیازمند قوانین مدرن در خصوص تجارت الکترونیک است تا به بیمه گر و بیمه گذار این امکان را بدهد که به طور امن و صحیح به مبادله اطلاعات بپردازند، پرداخت های الکترونیکی را انجام دهند و از طریق امضاهای الکترونیکی به فوریتهایشان اعتبار بخشند. (آنکتاد، 2002، ص(193 طبق آمار مؤسسه سوئیس ری در سال 2004، بیمه الکترونیک 5 تا %10 بازار بیمه را محصولات استاندارد در اختیار داشته است. بزرگترین مراکز عرضه کننده خدمات بیمه الکترونیک در جهان امروزه بزرگ ترین مراکز عرضه کننده خدمات بیمه الکترونیکی در آمریکا و اروپا واقع شده اند. و این در حال است که دولت استرالیا می کوشد با سرمایه گذاری های فراوان خود را از این خدمات بهره مند سازد. استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه باعث افزایش ظرفیت تولید، تخصصی شدن فعالیتها و بهبود سرعت و کیفیت خدمت شده است. در عصر حاضر یکی از مهمترین آثار رشد و توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات پدیده تجارت الکترونیکی است که بهترین فرصت برای صنعت بیمه و مشارکت در بازارهای جهانی به حساب می آید. فرایند فروش بیمه نامه الکترونیکی 
  • مشتری با بازار الکترونیکی تماس می گیرد.
 
  • وارد سایت بیمه شده و اطلاعات لازم را در مورد نرخ و شرایط بیمه جستجو می کند.
 
  • نوع بیمه مورد نیاز خود را انتخاب می کند.
 
  • فرم پیشنهاد بیمه نامه را پر می کند و برای بیمه گر به صورت الکترونیکی ارسال می کند.
 E-Insurance .١ 3 
  • واحد صدور شرکت بیمه برگه پیشنهاد را بررسی و تأیید می کند.
 
  • مشتری مبلغ حق بیمه را از طریق کارت اعتباری می پردازد.
 
  • بیمه گر پرداخت حق بیمه را دریافت و تأیید می کند.
 
  • بیمه نامه الکترونیکی صادر شده و به صورت الکترونیکی برای بیمه گذار ارسال می شود و بیمه گذار هم به صورت الکترونیکی آنرا دریافت می کند.
 مزایای بیمه الکترونیک عمده ترین مزایای بیمه الکترونیکی در بازار خدمات بیمه ای به شرح ذیل می باشد: 
  • افزایش دقت که در فعالیتهای پردازشی و محاسباتی، دقت رایانه بیشتر از انسان است و موجب جلب اعتماد مشتریان
 می شود. 
  • مشتری مداری
 
  • کاهش هزینه ها، که کارایی درون سازمانی فرایندهای بیمه را بالا می برد و امکان بهره برداری از جدیدترین منابع درآمد و کانال های نوین توزیع را فراهم می آورد.
  • بهبود فعالیت بیمه ای، سیستم های بیمه الکترونیک طراحی شده اند تا موجب افزایش درآمدها و سرعت مراحل صدور بیمه نامه شوند و همچنین نسبت خطاهای اجرایی و هزینه های عملیاتی را کاهش دهند.
 
  • خدمات مربوط به بیمه الکترونیک به طور 24 ساعته
 
  • پایین آمدن هزینه فعالیت های بیمه ای در فضای رقابتی که موجب کاهش قیمتها و در نتیجه افزایش نفوذ بیمه می
 شود. 
  • امکان انتشار سریع اطلاعات در حجم زیاد از طریق اینترنت
 
  • امکان ارائه نرخ های جدید و ایجاد تنوع در محصولات بیمه ای
 
  • کاهش رفت و آمد در شهر
 
  • کاهش یا رفع فساد اداری، شفافیت در انجام کارها و حذف بسیاری از واسطه ها
 
  • بهبود ارتباط بین ارائه کنندگان بیمه و مشتریان
 
  • بهبود ارتباط بین شرکتهای بیمه و نمایندگی هایشان
 
  • بیمه مستعد ترین بازار بهره برداری از اینترنت در سطح جهان است و در نهایت باعث افزایش سود عرضه کنندگان خدمات بیمه ای و ارتقای رضایت مشتریان می شود.
 چالش ها و محدودیت های اصلی فراروی بیمه الکترونیک برخی از شرایط ممکن است که فروش آنلاین بیمه را دچار مشکل کند: 
  • عقد قراردادهای بیمه ای ناخواسته، که به دلیل عدم وجود همه اطلاعات در صفحات اینترنت یا فقدان تخصص رایانه ای کاربر رخ می دهد.
  • هنگامی که از سایت اینترنتی یک نماینده یا واسطه بیمه الکترونیکی خریداری می شود، مشخص نیست که مسئول نهایی ریسک ها چه شرکتی است.
 
  • احتمال دریافت اطلاعات ناقص که می تواند قرارداد را تحت تأثیر قرار دهد. مثلاً مکان ارائه پوشش بیمه ای مکانی باشد که امکان پذیر نیست.
 4 
  • امضای الکترونیکی1، که نه فقط در تطابق موجودیت قرارداد، بلکه در مشخص کردن زمان شروع پوشش بیمه ای خریداری شده اهمیت بسزایی دارد.
 
  • اعتبار قرارداد و اثربخشی آن ممکن است بوسیله کوتاهی در انتقال داده ها تحت تأثیر قرار بگیرد.
 
  • استفاده غیرمجاز از اطلاعات بیمه گذار، ممکن است اطلاعات تجاری بیمه شده توسط رقبا و ... مورد سوء استفاده
 قرار بگیرد. 
  • کلاهبرداری و عدم پرداخت حق بیمه
 
  • مسایل امنیتی
 
  • تعارض و اختلاف شبکه های الکترونیکی با یکدیگر
 
  • بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با تکنولوژی جدید علاقه ای به خرید کالا و خدمات از طریق اینترنت را ندارند.
 
  • برقراری سیستم های الکترونیکی و کنار گذاشتن سیستم های قدیمی در ابتدای امر مستلزم هزینه بالایی است.
 
  • فقدان هزینه های حقوقی لازم برای استفاده از تجارت الکترونیکی، اسناد و امضای الکترونیکی، کمبود دانش و فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک، استقرار این سیستم را در ایران با مشکل مواجه می سازد.
 نقش بیمه الکترونیک در تسهیل صادارت حساسیت و اهمیت صادرات کالا و خدمات برای کشورها موجب شده است تا آنها ابزارها و عوامل مؤثر در صادرات را شناسایی کرده و برای توسعه آن تلاش کنند. خدمات بیمه ای از جمله عوامل مؤثر در توسعه صادرات کالا و خدمات است. و بعبارت دیگر صنعت بیمه از جمله پدیده هایی است که در تجارت داخلی و خارجی اهمیت خاصی دارد.در فرایند صادرات عمده ترین ریسک های صادر کننده، ریسک حمل است که آنرا بیمه باربری تحت پوشش قرار می دهد. بیمه صادر کننده را در مقابل زیانهای ناشی از عدم پرداخت مربوط به ریسک های تجاری و یا سیاسی حفظ می کند. در مورد ریسکهای تجاری، صادر کننده می تواند بیمه اعتبار صادرات در مورد اعسار خریدار خارجی را خریداری کند. ریسکهای سیاسی هم شامل مشکلات انتقال وجوه، جنگ، انقلاب یا لغو مجوزهای دولتی واردات و صادرات است. در روش سنتی، بازاریابی و فروش بیمه به میزان زیادی ناکارآمد و دربردارنده وظایف متعدد دستی، غیرخودکار و اضافی است. ماهیت پیچیدگی، دوباره کاری و چندگانگی این فرایند ممکن است موجب بروز اشتباهاتی در بعضی موارد گردد. که در نهایت منجر به ایجاد هزینه اضافی تأخیر و افزایش نارضایتی مشتریان می شود. این عدم کارایی منجر به ایجاد هزینه بیمه می شود که بر طبق محاسبات در بازار جهانی، سالیانه به 560 میلیون دلار می رسد. بیمه الکترونیک مسائل و مشکلات ذکر شده در مورد بیمه سنتی را برطرف می کند، موانع ورود به بازار را کاهش داده و رقابت را افزایش می دهد و باعث کاهش حق بیمه افزایش حجم فروش می شود. با استقرار بیمه الکترونیک، به دلیل وجود استاندارد مشترک برای اجرای امور بیمه ای از طریق اینترنت، استفاده از راهنمایی های وب سایتهای بیمه ای و امکان دسترسی صادرکنندگان به اطلاعات مربوط به بازار بیمه، امور بیمه ای صادرات تسهیل می شود. طبق پژوهشی که برخی کارشناسان جهت بررسی مزایای بیمه الکترونیک در تسهیل صادرات انجام داده اند، به ترتیب عبارتند از: 
  1. وجود استاندار مشترک برای اجرای امور بیمه ای صادرات
 
  1. استفاده از راهنمایی های وب سایت های بیمه ای برای خرید پوشش های بیمه ای در امور بیمه صادرات
 
  1. دسترسی صادرکنندگان به اطلاعات مربوط به بازار پوشش های بیمه ای صادرات
 
  1. عدم ضرورت مراجعه حضوری به شرکتهای بیمه در امور بیمه ای مربوط به صادرات
   
  1. امضای الکترونیکی یا دیجیتال، مانند امضای سنتی نیست، بلکه عددی بزرگ است که به صورت رمز و کد درآمده است. این عدد انحصاری است و به فرد متقاضی به عنوان امضای الکترونیکی داده می شود.
  1. ارائه پوشش های بیمه ای به صورت اینترنتی در رابطه با امور بیمه ای صادرات
 
  1. استفاده از تسهیلات خودخدمتی سایت های بیمه ای در مور بیمه صادرات
 
  1. امکان مذاکرات آنلاین در رابطه با امور بیمه ای صادرات
 
  1. در دسترس بودن شرکت های بیمه به صورت 24 ساعته (در دسترس بودن شبانه روزی در رابطه با امور بیمه ای
 صادرات) 
  1. پوشش ریسک های تجاری صادرات (حسن زاده، علیرضا و الهی، 1385، ص (22
 توصیه های سیاست گذاری در بیمه الکترونیک جهت تسهیل در امر صادرات جهت رفع چالش های پیش رو در بیمه الکترونیک که موانع بهره گیری از فرصت های آن جهت تسهیل در امر صادرات محصول نیز به شمار می رود، راهکارهای زیر توصیه می گردد: 
  • امضای الکترونیکی در زمینه امور بیمه ای صادرات کالا و خدمات به رسمیت شناخته شود.
 
  • مستندات الکترونیکی در زمینه امور بیمه ای صادرات کالا و خدمات به کار گرفته شود.
 
  • قوانین لازم جهت حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی صادرکنندگان در استفاده از بیمه الکترونیک وضع و اجرا شود.
 
  • آموزش های لازم برای آشنایی بیمه گران با فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیک ارایه شود تا از مهارت لازم برای استفاده از مزایای بیمه الکترونیک برخوردار شوند.
 
  • بستر مخابراتی مناسب برای استقرار بیمه الکترونیک جهت تسهیل صادرات کالا و خدمات فراهم شود.
 
  • برای ایجاد بستر فرهنگی لازم برای استفاده از بیمه الکترونیک در فرایند صادرات کالا و خدمات، برنامه های آموزشی لازم تهیه، تدوین و اجرا گردد.
 صنعت بیمه ایران در آستانه ورود به سازمان تجارت جهانی در حالیکه تجارت الکترونیک در صنعت بیمه رو به رشد است، در ایران هیچ شرکت بیمه ای را نمی توان یافت که به صورت الکترونیکی اقدام به صدور تمامی انواع بیمه نامه ها نماید.در ایران در راستای گسترش صادرات غیر نفتی، صادرکنندگان و تولید کنندگان خدمات بیمه ای هم باید در جستجوی بازارهای جدید و گسترش بازارهای کنونی باشند. که تغییر ساختار بیمه ای از حالت سنتی به مدرن در قالب تکمیل پوشش های بیمه ای موجود، ایجاد پوشش جدید بیمه ای، استفاده بهینه از بیمه های عمر، ایجاد شرکت های خصوصی بیمه یا واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی و در نهایت تمرکززدایی در بازار بیمه برای ایجاد فضای رقابتی در این صنعت می تواند به نوعی در راستای گسترش صادرات غیر نفتی مفید باشد. در قوانین بیمه ای کشور هم، تقریباً محدودیتی در خصوص مشارکت شرکتهای بیمه خارجی در فعالیتهای بیمه ای به چشم نمی خورد. پس برای اینکه ایران با پیشرفت و موفقیت قرین شود، لازم است تغییرات ساختاری ایجاد شود تا صنعت بیمه بتواند با رقیبان خارجی خود رقابت کند. بیمه گران ما چاره ای جز این ندارند که بهره مندی خود را از فناوری اطلاعات در سطح پیشرفته فزونی بخشند. وضعیت بیمه الکترونیک در ایران با توجه به تحقیقات انجام شده در بیمه مرکزی ایران، بیمه های آسیا، البرز، ایران، دانا و شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری، عمده ترین موانع بیمه ای استقرار تجارت الکترونیک در 3 مقوله زیر دسته بندی می گردد: 
  • زمینه ای
 
  • ساختاری
 
  • محتوایی
 
  1. زمینه ای
 6 
  • امکان استفاده سودجویان در زمینه بیمه اینترنتی
 
  • ظرفیت پایین پذیرش بیمه الکترونیکی با توجه به زیرساختهای فعلی شرکت های بیمه
 
  1. ساختاری
 
  • کمک نکردن شرکت های بیمه ای به نمایندگی هایشان در استفاده از اینترنت
 
  • عدم استفاده شرکت های بیمه ای از اینترنت در انجام امور بیمه ای
 
  • وجود نداشتن قانون مربوط به امضاهای الکترونیکی
 
  • تعریف نشدن اطلاعات اساسی و مشترک شرکت های بیمه به شکل استاندارد و همگون
 
  • وجود نداشتن امنیت قانونی بری معاملات الکترونیکی
 
  • ریسک زیاد معاملات بیمه الکترونیک
 
  • پیچیدگی های بعضی پوشش های بیمه ای
 
  1. محتوایی
 
  • وجود نداشتن نیروی متخصص لازم در زمینه بیمه الکترونیک
 
  • تمایل نداشتن کارکنان صنعت بیمه به الکترونیکی شدن امر بیمه
 
  • ترس بیکاری و از بین رفتن امنیت شغلی برای کارکنان بیمه
 
  • تدوین نشدن قانونی در کشور برای تخلفات در استفاده از اینترنت
 نقش بیمه الکترونیک در افزایش کارایی همه محصولات بیمه ای به یک اندازه برای توزیع مناسب نیستند. میزان تناسب آنها به خصوص به مقدار مشاوره مورد نیاز بستگی دارد. محصولات بیمه ای که به مشاوره کمی نیاز دارند برای فروش از طریق اینترنت مناسب هستند و واسطه های سنتی بیمه خود را با فشار رقابتی روبرو می بینند. اما در مورد محصولات بیمه ای پیچیده و با ارزش معاملاتی زیاد که مشتری تمایل بیشتری برای صرف هزینه مشاوره دارد، فروش از طریق اینترنت خیلی تناسب ندارد. بنابراین محصولاتی برای بازاریابی بر روی اینترنت و توزیع آنلاین مناسب هستند که می توان آنها را استاندارد کرد و با تعداد محدودی از پارامترها، تشریح و نرخ گذاری نمود. مثلاً بیمه اتومبیل، بیمه عمر زمانی و بیمه مسئولیت خصوصی. (همتی، 1382، ص (171 که البته این بدان معنا نیست که محصولات بیمه ای دیگر از فرصتهای فراوانی که تجارت الکترونیک در اختیارشان می گذارد برای بهبود کیفی خدماتشان استفاده نکنند. دانلود مقاله رایگان با موضوع بیمه الکترونیک و نقش آن در تسهیل صادرات

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید