دانلود رایگان مقاله بازرگانی با موضوع : بررسی تاثیر فعالیت های مربوط به نوآوری و تحقیق و توسعه در سازمان های مجازی

دانلود رایگان مقاله بازرگانی با موضوع : بررسی تاثیر فعالیت های مربوط به نوآوری و تحقیق و توسعه در سازمان های مجازی

TMBA :چکیده:

 

نوآوری در سطح ملی و منطقه ای نقشی محوری در توسعه اقتصادی ایفا می کند. در محیط رقابتی ،

 

شرکت ها مجبور به تولید سریع تر ، مؤثرتر و با کیفیت تر در سطح وسیع تری هستند که نتیجه آن فعالیت های

 

تحقیق و توسعه است. این امر برای آن ها ضروری است که ظرفیت ها و خدمات خود را با یکدیگر از راه همکاری

 

 

بین عرضه کنندگان و مصرف کنندگان ، تامین کنندگان خدمت و مؤسسات علمی برای دستیابی به نوآوری در

 

ارتقاء کیفیت و در جهت هدفشان ، به کار گیرند. با توجه به نوع صنعت ، نوع کسب و کار ، نوع ابداع و موضوعات

 

 

استراتژیک مورد نظر ،بنگاه های اقتصادی پیوسته به اصلاح راهی می پردازند که تحقیق و توسعه و ابداع آن ها،

 

باید در آن راه سامان یابد. امروزه حرکت از کارهای پشت سر هم ، به کارهای موازی و همزمان ، دیگر امری عادی

 

 

است . پیشینه تحقیق ها نشان می دهد که همکاری قابلیت فوق العاده ای در جهت نوآوری به حساب می آید. با

 

مرور جامع ادبیات این مقاله ، پس از تعریف اصطلاحات مجازی و ویژگی های آن ، به محیط های مجازی نوآوری

 

 

(ابداع) و رابطه آن با فعالیت های تحقیق و توسعه خواهیم رسید. سرانجام نتیجه می گیریم که ابداع نمی تواند موفق

 

 

شود، مگر اینکه اطلاعات و دانشی که در پروژه تحقیق و توسعه به گونه ای مؤثر حاصل آمده، به اشتراک گذارده

 

شده و به وسیله اعضای سازمان های مجازی پروژه تحقیق و توسعه پذیرفته و درونی شود.

 

١

 

 

 

کلید واژه ها: سازمان مجازی، ابداع و نوآوری، تحقیق و توسعه، اینترنت

 

 

.1 مقدمه :

 

تعداد فزآینده ای از سازمان های انعطاف پذیر به این نتیجه رسیده اند که محیط مجازی همچون ابزار دستیابی به

 

قابلیت پاسخگویی سطح بالاست (فارست و همکاران .( 2001 هولمز و همکاران (2003) بیان می دارند که حرکت

 

 

از کارهای پشت سر هم به اعمال همزمان و موازی یکدیگر درامر ابداع بسیار رایج شده است. شرکت ها ابداع را در

 

 

قلب استراتژی رقابتی خویش قرار داده اند. وقتی که ابداع مستقل عمل می کند ، سازمان مجازی غیر متمرکز می

 

تواند مدیریت توسعه و تجاری کردن را به خوبی پیش ببرد (چسبراق و تیس، . (2002 بلامکوئیست و همکاران

 

(2004) تاکید می کنند که همکاری، ظرفیتی فوق العاده در امر نوآوری است.

 

 

 

اطلاعات راه حل هایی را در جهت حل مسائل مربوط به ابداع از قبیل مدیریت خلاق ، توسعه تولید جدید

 

، مدیریت چرخه حیات تولید ، قادر ساختن سازمان ها به چالش های روزانه ابداع (مک کی ،(2004، پیشنهاد می

 

کند. بر اساس قوانین فناوری اطلاعات و سیاست های اینترنتی ، محیط های مجازی می توانند برای پایداری ابداع ،

 

 

از راه کنش متقابل و ارتباط مجازی ، مورد استفاده واقع شوند. اوزار ، ام (2004) در بررسی خود اشاره می کند که

 

 

نقش اینترنت در جهت تولیدات ابداعی نسبت به تولیدات کمتر ابداعی ، بیشتر خواهد شد ، همچنین این نقش در راه

 

 

تولیدات جدید عقلانی در مقایسه با تولیدات جدید سوداگرانه ، پررنگ تر خواهد گردید و نیز این نقش در رابطه با

 

تولیدات صنعتی جدید درمقایسه با تولیدات مصرفی جدید ارتقا خواهد یافت. با توجه به عوامل سازمانی ، نقش

 

اینترنت در تولید جدید ، در زمان آموزش شرکت ها و نیز با توجه به مسایل تکنیکی و ظرفیت های بازاریابی و

 

همکاری متقابل رسمی تر و از سطح بالاتری نسبت به قبل برخوردار خواهد گردید. این مقاله ، مرور جامعی بر جنبه

 

 

های اصطلاحات مجازی و ابداع مطابق با فرهنگ متعلق به انتشارات مشهور و معتبر خواهد داشت. پس از تعریف

 

٢

 

مفهوم ابداع و اصطلاحات مجازی و ویژگی های آن ، به محیط های مجازی ابداع و رابطه آن با فعالیت های تحقیق

 

 

و توسعه خواهیم پرداخت. و سرانجام نتیجه می گیریم که ابداع نمی تواند موفق شود، مگر اینکه اطلاعات و دانشی

 

 

که در پروژه تحقیق وتوسعه به گونه ای مؤثر فراهم آمده ، به اشتراک گذاشته شده و به وسیله اعضای سازمان

 

مجازی پروژه تحقیق و توسعه ، پذیرفته و درونی شود. در این بررسی علیرغم پرداختن به ادبیات موضوع ، هنوز

 

 

مجال کارکردن وجود دارد و از این لحاظ توصیه می گردد. مفاهیم مدیریتی نیز مورد گفتگو می باشد.

 

 

.2 نوآوری (ابداع)

 

 

نوآوری مدتهاست که به عنوان پدیده های تعیین کننده در موفقیت سازمانی و حیطه ای مهم در تحقیق

 

سازمانی ، شناخته شده است. (هانگ و همکاران ، (2004 نوآوری در سطح ملی و منطقه ای ، نقشی محوری در

 

توسعه اقتصادی ایفا می کند (هاگا ، (2005 نوآوری برخی اشیاء جدید است که در یک محیط معرفی می شود،

 

برای مثال : محصول جدید راه جدید شناخت یک فرآیند و غیره (سورلی و همکاران ، (2006 بنابراین ، یک ابداع

 

یا اختراع ، نماینده مرحله نهایی یک فرایند توسعه ، نماینده نتیجه نهایی بدست آمده و اجرایی موفق است. نوآوری

 

با عملکرد بنگاه های اقتصادی و محصولات جدید و تا حدودی اصلاح فرایند حسابداری برای فروش بالاتر و رشد

 

اشتغال و نیز میزان سود بالاتر ، مرتبط است (دیکسون و حاجی. مانولیس، .(1998 نوآوری محصولی بی تردید مهم

 

 

است ( آدامز و همکاران ، .(2006 با توجه به نوع صنعت ، نوع کسب و کار ، نوع ابداع و موضوعات استراتژیک

 

 

مورد نظر، بنگاه های اقتصادی پیوسته به اصلاح راهی می پردازند که تحقیق و توسعه و ابداع آن ها، باید در آن

 

سامان یابد (ارکنا و گلسینگ، . (2005 دیکسون و حاجی مانولیس، (1998) در بررسی خود، نتیجه گرفتند که بنگاه

 

 

های اقتصادی نوآورتر ، نه تنها بر اساس تولیدات جدیدشان در 2سال اخیر و نو ظهور بودن نسبی شان شناخته شده

 

 

اند ، بلکه بر اساس فرایند نوآوری تطبیق یافته با توسعه محلی شان ،به دنبال نمودن استراتژی های نوآوری خلاق و

 

٣

 

پیش تاز بودن در حضور در بازار با محصولات جدید و تحقیق به منظور حل مسایل خویش و افزایش قابلیت ها یا به

 

 

روز کردن کیفیت محصول خویش اند ، تا این پیشتازی را حفظ نمایند. برخی اوقات تولید محصولات جدید با خط

 

جدید همراه می شود . بنگاه های خلاق معمولا دارای منابع تکنولوژی بسیار متنوعی در مقایسه با بنگاه های کمتر

 

نوآور، هستند.

 

 

.3 تحقیق و توسعه و نوآوری

 

 

در ادبیات تحقیق و توسعه، برخی از مطالعات اخیر به کشف پیچیدگی های ارتباطی بین کارگران ،

 

نوآوری های سازمانی و قابلیت تولید در تحقیق و توسعه ، نایل آمده اند (مات،.(2005 در یک مطالعه ( فون زد و

 

تیس و گاسمان، (2002 ، 1021 واحد تحقیق و توسعه را تحلیل نموده و دریافتند که تحقیق در پنج منطقه جهانی

 

متمرکز شده است، در حالی که گستردگی توسعه در جهان بیش از تحقیق است. بنگاه های اقتصادی برای نتایج

 

موفق در راهیابی تکنولوژی خود به یکدیگر وابسته تر شده اند و گفته می شود که با عضو شدن در یک شبکه

 

نوآوری مشترک، خطر شکست تکنولوژیکی، کمتر می شود، همچنان که هزینه راه اندازی و بهره برداری از

 

تکنولوژی جدید نیز از عهده یک بنگاه به تنهایی بر نمی آید ( هاولز و همکاران، (2003، پریکاپ و همکاران

 

(2006) نتیجه می گیرند که نوآوری پروژه نمی تواند موفق شود، مگر اینکه اطلاعات و دانشی که در پروژه تحقیق

 

 

  • توسعه به گونه های مؤثر حاصل آمده ، به اشتراک گذارده شده و به وسیله اعضای سازمان مجازی پروژه تحقیق

 

 

  • توسعه پذیرفته و درونی شود. کشورهای اروپای شمالی (فنلاند ، سوئد ، دانمارک و نروژ) در همکاری نوآورانه، بسیار فعالند (آرترو آرویب ، .(2008 از سوی دیگر ، بنگاه ها در کشورهایی نظیر چین، تایوان و کره جنوبی ، توجه بیشتری به طراحی و معرفی محصولات جدید به بازارهای جهانی دارند (پرکز و آرویب ، .(2008 برای مثال ، بنگاه

 

۴

 

های اسپانیائی، در جستجوی تسلط بر بازار و غلبه بر خطرهای تکنولوژیکی، از راه همکاری با عرضه کنندگان و

 

مصرف کنندگان اند ( آرتر و آرویب ،.( 2008

 

 

.4 تعریف سازمان مجازی

 

 

این عصر ، عصر محبوبیت فزاینده سازمان های مجازی است ( وال ورد و همکاران ، 2008 و کاسیو ،.(2000

 

 

مارتینز و همکاران (2004) در مرور کلی بر ادبیات سازمان های مجازی در یافتند که با اندک استثنا ، همه سازمان

 

 

های مجازی، به نوعی در حال گسترش اند. ما در حال دوری از کار با مردمی که قابل رویت بوده و نزدیک هستند ،

 

 

به سمت کار با مردم سراسر جهان هستیم (جانسون و همکاران ، .(2001گر چه شبکه مجازی، موضوعی جاری در

 

 

ادبیات سازمان های جهانی است ، اما تعریف آن گیج کننده شده است که معنی مجازی در متن مؤسسات چند

 

ملیتی چیست و چه جایگاهی دارد؟ (چادو و همکاران، .(2005 شایان ذکر است که تیم های مجازی اغلب به غلبه

 

 

کردن بر مفهوم جدایی زمان و مکان یاری می رسانند (کاسیو و شریگایلو ، .(2003 کار سازمان های مجازی با عبور

 

از مرزهای زمان و مکان با استفاده از تکنولوژی های جدید متکی به کامپیوتر، انجام می گیرد. اصطلاح ” سازمان

 

 

مجازی”، پوششی مورد استفاده برای ردیف وسیعی از فعالیت ها و اشکال کار حمایت شده به وسیله تکنولوژی

 

است (آندرسن و همکاران ،.( 2007 سازمان های مجازی شامل اعضایی است که در بیش از یک محل می باشند.

 

ویژگی این سازمان چنین است که با اشکال مختلف وسایل ارتباطی کامپیوتری تغذیه شده که قادر است تا اعضای

 

مختلفی که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند را از لحاظ تلاش های فردی و داده های کامپیوتری با یکدیگر

 

هماهنگ کند ( پیترز و منز ،.(2007 از دیدگاه (لیندرز و همکاران ،(2003 سازمان های مجازی گروه های از افرادند

 

 

که در اجرای پروژه ویژه ای در حالی که به لحاظ جغرافیایی و اغلب زمانی پراکنده اند و شاید در سازمان مادر خود

 

 

( یا در جایی دیگر) باشند ، با یکدیگر همکاری نمایند. از بین تعریف های مختلفی که از مفهوم سازمان مجازی

 

 

۵

 

 

 

ارائه گردید ، این تعریف وسیعا مورد قبول واقع شده است (پاول و همکاران ،(2004، سازمان های مجازی ، گروه

 

 

کارگرانی جغرافیایی ، سازمانی ، زمانی جدا و پراکنده اند که توسط فناوری اطلاعات گرد هم آمده اند تا وظایف

 

سازمانی مشخصی را به انجام برسانند. درجه پراکندگی جغرافیایی در سازمان مجازی می تواند بسیار وسیع باشد که

 

 

شامل عضوی در محلی مختلف شود یا عضوی مستقر در کشوری جداگانه گردد (استاپلز و گرائو ،.(2006

 

 

1-4 ویژگی های سازمان مجازی

 

 

با مرور یافته های بل و تئو((2 001 می توان نتیجه گرفت که یک سازمان وقتی مجازی است که دارای چهار

 

ملاک اساسی مشترک باشد. سایر ویژگی ها در جدول شماره 1 خلاصه شده است. سازمان های پراکنده جغرافیایی

 

به سازمان ها امکان می دهند که بهترین افراد را بدون توجه به محل زندگی شان به استخدام درآورده و نگه دارند.

 

 

جنبه های موقتی سازمان کمتر مورد تاکید قرار گرفته است ( لی مکلی و اسنکی ،(2008 گرچه (بال و تئو ،2001،

 

 

پال و همکاران ، 2005، وانگ و برتون ،(2000 جنبه های زود گذر سازمان را در تعریف آورده اند، اما برخی

 

نویسندگان مانند گاسمی و فون ذرویچ (2003)، اصطلاح موقتی را برای برخی اعضای سازمان ، بکار آورده اند.

 

 

 

.5 مزایا و معایب سازمان های مجازی

 

 

در دسترس بودن زیر ساخت پایه ای قابل تغییر و شکل پذیر، یکی از مزیت های سازمان های مجازی سریع

 

الانتقال است (آندرسن و همکاران ،.(2007 سازمان های مجازی که افراد در یک زمان و مکان (استوکر و

 

۶

 

همکاران، (2001 اغلب قرارهایی محکم داشته و نیازمند شروع سریع و اجرای دائمی است (مانکولد و زیگرز). از

 

 

سوی دیگر، سازمان های مجازی زمان انجام سفارش را کاهش می دهند (می و کارتر ، .(2001 زمان انجام سفارش

 

 

به عنوان یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت شرکت های تولیدی به شمار می رود (سورلی و همکاران ، .(2006

 

جدول شماره 2 ، برخی از مزایای اساسی و جدول شماره 3 برخی از معایب اساسی مرتبط با سازمان های مجازی را

 

 

بطور خلاصه در خود جمع آورده است.

 

 

 

جدول :1 ملاک های مشترک سازمان مجازی

 

 

توضیحاتویژگی های سازمان مجازی
  • پراکندگی جغرافیایی (مناطق زمانی مختلف)

 

 

  • هدایت شده بوسیله هدف
.3قادر بودن از طزیق تکنولوژی های ارتباطیملاک های مشترک
.4شرکت در همکاری بین مرزی
  • تیمی همیشگی و دائمی نیست.

 

 

  1. کوچک بودن اندازه تیم

 

٧

 

.3 اعضای تیم کارگرانی با سوادند.سایر ویژگی ها

.4 اعضای تیم ممکن است متعلق به شرکت های مختلف باشند.

 

جدول :2 برخی از مزایای اصلی مرتبط به سازمان مجازی

 

 

مزایا

  • کاهش جابجایی زمان و هزینه ،کاهش هزینه سفر

 

  • کاهش زمان انجام سفارش ( زمان نیز اغلب با هزینه همبستگی مستقیم دارد، بنابراین اگر زمان انجام سفارش سریعتر باشد، هزینه نیز کاهش می یابد).
  • تصمیم های ارتباطی تحقیق و توسعه اثربخش

 

  • قادر بودن به انتخاب از مرکز استعدادها و استفاده از بهترین آن ها بدون توجه به محل زندگی آن ها

 

 

 

  • خلاقیت بیشتر، زمان توسعه کوتاهتر

 

  • درجه آزادی بیشتر برای افراد شرکت کننده در پروژه توسعه

 

  • درجه همبستگی بالاتر (سازمان می تواند سازمان یافته باشد خواه افرادش بهم نزدیک بوده یا نباشند)

 

  • تولید بهتر نتایج و جذب کارکنان بهتر

 

  • تدارک سازمان ها با سطح انعطاف پذیری و پاسخگویی بهتر

 

  • مدیریت خوب توسعه و تجاری کردن وظایف به گونه ای مناسب

 

  • سازمان ها منابع کمیاب را از سایر مناطق جغرافیایی و مرزی جستجو می کنند

 

 

دانلود مقاله رایگان با موضوع بررسی تاثیر فعالیت های مربوط به نوآوری و تحقیق و توسعه

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید