دانلود رایگان مقاله مدیریت با موضوع : بهبود بانکداری الکترونیک و ICT1 شاهراه توسعه صادرات2 در ایران (با نگرش الحاق به (W.T.O

دانلود رایگان مقاله مدیریت با موضوع : بهبود بانکداری الکترونیک و ICT1 شاهراه توسعه صادرات2 در ایران (با نگرش الحاق به (W.T.O

TMBAچکیده

 

توسعه و دسترسی به شبکه اینترنت انقلابی را در زمینه ارتباطات »یک به یک« و »یک به چند« در همه دنیا ایجاد کرده است . گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی ، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است و تجارت و بانکداری الکترونیک را میتوان از تبعات گسترش و نفوذ فن آوری ارتباطات و اطلاعات دانست . با توجه به اهمیت موضوع بانکداری الکترونیک و روند صعودی رواج آن در ایران و جهان لازم دانستم مروری سریع داشته باشم بر مفاهیم

اولیه در این عرصه داشته باشم .

 

بر اثر گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) ، حجم تجارت الکترونیک در جهان روز به روز در حال رشد است ؛ طبق پیش-

 

بینیهای مؤسسه فارسترتا سال 2006 حج تجارت الکترونیک 2293 میلیارد دلار بود که 12837 میلیارد دلار به تحقق پیوست ؛ و این

 

بیانگر اینست که تجارت الکترونیک با کوتاه کردن زمان و مکان و برداشتن مرزها سهم صادرات را توسعه داده است ؛ ما در این مقاله تعاریف و ابعاد بانکداری الکترونیک را باختصار توضیح دادیم و همراه با تعاریفی از سازمان تجارت جهانی (W.T.O)، تجارت بین

 

المللی و کسب و کار الکترونیک ، چگونگی توسعه صادرات را بوسیله آنها کاملاً همراه با نمودار تشریح نمودیم و نشان دادیم که چگونه توسعه کسب و کار الکترونیکی از طریق فناوری IT می تواند توسعه صادرات را در کشور بطور عام ایجاد کند .

 

کلمات کلیدی : بانکداری الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، کسب و کار الکترونیک ، فن آوری ارتباطات و اطلاعات ، تجارت بین الملل ، سازمان تجارت جهانی ، اینترنت ، توسعه صادرات .

 

 

  • دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

  • استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد

 

1 . Information & Communication Technology 2 . Word Trade organization

 

 

مقدمه :

 

در سال های اخیر ظهور فن آوری اطلاعات و سرعت رشد آن ، تحولات عمیقی را در امور تجاری به وجود آورده است و شیوه های کهن بازرگانی به طور عام در حال نابودی است و روشهای نوین به سرعت ابداع و جایگزین آنها میشوند . در این راستا هم زمان با پیشرفت علوم رایانه و گسترش شبکه جهانی اینترنت ، استفاده از شبکه های رایانه ای برای انجام فعالیت های تجاری در خرید و فروش کالا و خدمات مورد استقبال قرار گرفته است . ( گیلانی نیا : 1388 و ( 205

 

این فناوری روشهای کارکرد و نگرش افراد ، سازمانها و دولتها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین ، مشاغل و خلاقیت

 

در انجام امور شده است . ظهور پدیده هایی چون فن آوری اطلاعات ، کسب و کار الکترونیک ، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک از نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات در بعد اقتصادی است . (OZdamir , 2007)

 

ارتباط اقتصادهای ملی در اقتصاد جهانی امروز شکل جدیدی به خود گرفته است ؛ بطوری که روابط اقتصادی و تعاملات کشورهای مختلف جهان را تغییر داده و این روابط را با تعاریف جدید روبرو کرده است . در این راستا فرآیند جهانی شدن اقتصاد نیز مزید بر علت شده و اشکال جدیدی از روابط ملی و فراملی را به وجود آورده ، که سرمایه گذاری بین المللی ، تجارت بین المللی توسعه اطلاعات و فن آوری، ادغام اقتصادهای ملی ، ادغام بازارهای مالی را بهمراه می آورد و در مفهومی نو از رقابت جهانی و توسعه تجارت و روابط بین المللی آنها را مطرح می سازد (کریمی ، 1381 ، (75 کشور ما در عرصه حضور و بکارگیری

 

تجارت و بانکداری الکترونیک کشوری جوان است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب و رسیدن به قطار تجارت جهانی و بین المللی و پیوستن به W.T.O (سازمان تجارت جهانی) راه درازی را در پیش رو دارد . (www.e-bank.com)

 

مروری اجمالی بر ادبیات موضوع :

 

در طول چند سال گذشته تعداد رو به رشدی از محققان رشته های بازاریابی و سیستم اطلاعات به روی چگونگی تأثیرات اینترنت بر مشاهدات ف نگرش ها و رفتارهای مصرف کنندگان بازارهای آنلاین تمرکز کرده اند . (Gounaris , 2009) از سال 1990 با

 

افزایش دستیابی کاربران به اینترنت ، جذابیت استفاده از وب سایت بعنوان یـک رسـانه ارتبـاطی افـزایش یافتـه اسـت . پیشـرفت تکنولوژی اطلاعات (IT) باعث شده که کالاها و خدمات بدون توجه به جنبه های فیزیکی مکان و زمان ارائـه شـوند . همچنـین پیشرفت نرم افزارهای پیشرفته باعث شده که مؤسسات تجاری و مشتریان ، در اینترنت و تحت شرایط ایمن بـه خریـد و فـروش

 

بپردازند . در نتیجه بازار الکترونیکی ، بعنوان یک مکان مجازی برای معاملات آنلاین به یـک مرکـز توجـه بـرای معرفـی عوامـل موفقیت در تجارت الکترونیک تبدیل شده اسـت . (Alsajjan & Dennis , 2009) در عصـر دانـایی و اطلاعـات فـن آوری

 

اطلاعات (IT) حرف اول را می زند ، یکی از کاربردهای IT در زمینه بانکداری الکترونیک میباشد . بانکداری الکترونیک یکی از نشانه های جامعه مجازی و تجارت مجازی در آینده است . بانکداری الکترونیک منافع قابل توجهی برای مشتریان در زمینـه هـای سهولت و هزینه تعاملات بانکی بهمراه دارد . (عینی ، 1386 ، (54

با توجه به دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی ، بستری مناسب برای برقراری

مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است . تجارت الکترونیکی و بین المللی عمده ترین دستاورد بکارگیری فناوری در زمینه های اقتصادی است . (Rhett & Lester , 2006)

 

1

 

استفاده از فناوری IT موجب توسعه تجارت ، تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی ، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاههای

 

کوچک و متوسط ، ارتقای بهره وری ، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان شده است . فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان افزایش قابلیت رقابت پذیری بنگاهها را فراهم ساخته و همچنین به ایجاد مشاغل جدید منجر شده است . (OZdemir , 2007)

 

بر اثر گسترش این فناوری حجم تجارت الکترونیک در جهان روز به روز در حال رشد است . طبق تحقیقات منتشر شده توسط

 

مؤسسه فارستر طی سالهای (2002-2006) حجم تجارت الکترونیک بطور متوسط سالانه بیش از 58 درصد رشد کرده و از 2293 میلیارد دلار در سال (2002) به بیش از 12837 میلیارد دلار در سال 2006 بالغ شده است . (www.e-bank.com)

 

براساس گزارش تحقیقاتی مؤسسه Data Monitor (از مراکز برجسته تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری در اروپا) آمار استفاده کنندگان از سیستمهای بانکداری الکترونیک در هشت کشور فرانسه ، آلمان ، ایتالیا، هلند ، اسپانیا ، سوئد ، سوئیس و انگلیس از

 

4/5 میلیون نفر در سال 1999 به حدود 22 میلیون نفر در سال 2004 رسیده است . در سال 2005 بیش از 75 درصد شرکتهای فعال در کشورهای توسعه یافته حداقل از یکی از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده میکنند . (Shaffer , 2009)

 

IDC در سال 1998 حجم تجارت الکترونیکی در سال 2000) تا (2002 را معادل 117 میلیارد دلار تخمین زده بود در حالیکه همین سازمان در سال 2002 این رقم را برای سال 2000 ، 355 و برای سال 2001 معادل 615/30 میلیارد دلار گزارش کرده بود .

ضریب نفوذ تلفن همراه که در آمریکا معادل 48/8 است در ایران چیزی حدود 3/2 تخمین زده شده است تعداد خدمات میزبانی به ازای هر 10000 نفر که در آمریکا 3828/7 است . در ایران حدود 0/53 گزارش شده است و تعداد استفاده از اینترنت در هر

 

10000 نفر که در آمریکا معادل 3673/8 میباشد . در ایران نزدیک 155/6 نفر گزارش می شود . (باقری ، 1380 ، (92

 

این در حالی است که سهم کشورهای در حال توسعه از کل تجارت جهانی از 23 درصد به 29 درصد افزایش یافته است (بهکیش ، (1380 افزودن براین روند افزایش تعداد اعضای سازمان تجارت جهانی در دوره کنونی می تواند اهمیت برقراری تجارت آزاد و همگرایی اقتصادی کشورهای مختلف را نشان داده و سهم تجارت خارجی را بشدت افزایش دهد . از سوی دیگر ، برطرف شدن موانع حمل و نقل کالا و رشد تکنولوژی ارتباطات به کوتاه شدن زمان و مکان منجر شده ، رشد تجارت بین المللی را تشدید کرده ، پیشرفت فن آوری در زمینه های ارتباطات ، اطلاعات ، رایانه و مخابرات باعث شده تا اطلاعات به هنگام و همزمان در اختیار همه کشورها در سراسر جهان قرار گیرد و با افزایش سرعت انتقال پردازش داده ها و اطلاعات ، تمایل بیشتر کشورها و کاربران اینترنتی را برای استفاده از مزایای تجارت الکترونیک و تجارت بدون مرز و تجارت بین المللی (منظور سازمان (W.T.O

 

بالا ببرد و از این طریق کشورها را با کاهش هزینه ها مواجه نماید . در سال 2005 میلادی حجم تجارت در جهان 6750/4 میلیارد دلار بوده که تا حالا نیز این ارقام چند برابر شده که میزان قابل توجهی را نشان داده و همچنان روند رو به افزایش و بی سابقه ای را نشان میدهد . (صادقی و نوری ، (1385

 

 

2

 

.1 بانکداری الکترونیک و ابعاد بهبود آن در تجارت :

 

 

بانکداری الکترونیک عبارتست از استفاده از فن آوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه مخابرات برای

 

تبادل منابع و اطلاعات مالی بصورت الکترونیکی که می تواند باعث حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب بانکها شود .

 

(www.e-bank.com)

 

از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک ، وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستم های جهانی مالی و پولی ، عمل نموده و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کند . در حقیقت میتوان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیک ، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است .

 

به همین دلیل ، استفاده از سیستم های الکترونیک در مؤسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش اند . (March , 2008) ، اما پیاده سازی بانکداری

 

الکترونیک در هر کشوری نیزا به زیرساخت های مختلفی دارد که شناخت این زیرساخت ها و شناسایی مشکلات و چالش های موجود در هنگام اجرا و بهبود بانکداری الکترونیک ، راهنمای مناسبی برای بانک ها و دستیابی به موفقیت خواهد بود ؛، که ما مدل ذیل فوق را برای اجراء و بهبود بانکداری الکترونیک در کشور پیشنهاد میکنیم :

 

عوامل
عوامل هزینهاجراء وبهبود بانکداری الکترونیکعوامل
عوامل مدیریتی

 

 

 

عوامل مؤثر بر اجراء و بهبود بانکداری الکترونیک : نمودار 1

 

(عینی دلیجانی ، 1386 ، (56

 

 

همانطور که در نمودار مشاهده می کنیم چهار عامل در مسیر اجراء و بهبود بانکداری الکترونیک مؤثراند .

 

3

 

عوامل تکنولوژیکی :

 

 

این عوامل که در نهایت به اجزاء فنی و مهندسی مربوط می شود جزء عواملی هستند که زیر مجموعه فنون تکنولوژیکی بوده و بهمین جهت آنها را در گروه عواملی همچون سخت افزارها و نرم افزارهای کاربردی قرار می دهند .

 

عوامل مدیریتی :

 

 

این عوامل به سیاست های مدیریتی و حسن انتخاب آنها در اجرای پروژه های عملیاتی خود در زمان های مختلف در بانک ها مربوط می شود . این عوامل نهایتاً از مدیران ارشد تا مدیران عملیاتی به اجرا در می آید.

 

عوامل سازمانی :

 

 

بطور کلی این عوامل به سطوح مختلف درون سازمانی و سیاست های بعمل آمده مدیران در ارتباطات و ساختار سازمانی منوط میگردد .

 

عوامل هزینه ای :

 

 

این عوامل ناشی از هزینه های مختلف مورد نیاز در جهت اجراء و بهبود بانکداری الکترونیک در بانک می باشد . با توجه به هزینه های انجام شده این عوامل نقش تعیین کننده ای در پیشرفت و انسجام بانکداری خواهند داشت . (عینی ، 1386 ، 56 و (57

 

ما در اینجا میتوانیم از طریق آموزش و ارائه خدمات الکترونیکی در سطح جامعه نقش تعیین کننده ای در بهبود و جذب مشتریان و سوق دادن نظام بانکی سنتی بسوی نظام بانکی الکترونیک داشته باشیم . از طرفی وجود پویایی در زمینه ساختار مداری نظام بانکی کشور نقش تعیین کننده ای در بهبود و ارتقاء سطح کمی و کیفی آن خواهند داشت ؛ همچنین وجود بانکداری الکترونیک نقش تعیین کننده ای در مسیر جذب منابع مالی و ساختار دهی به سیستم تجارتی کشور دارد ، از طرفی بهسازی عوامل تکنولوژیکی در مسیر توسعه تجارت الکترونیک باعث ارتقاء منابع اقتصادی و در نهایت اجرای سیاست های بانکی متنوع تری در کشور میگردد .

 

در ضمن ارائه و پیگیری زیرساخت های مناسب در جهت نظام مند کردن بانکداری الکترونیک در توسعه تجارت الکترونیک و

 

تجارت بین الملل نقش مهمی را ایفا می نماید و ثانیاً وجود هوشمندی و پویایی در طراحی و بکارگیری نیروی متخصص در اجرای فرآیند تجارت الکترونیک و صادرات نارسایی های زیاد این سیستم کاهش را میدهد . .(Wong & Rexha , 2008)

 

4

 

 

W.T.O1 .2 و تجارت بین المل و تجارت الکترونیک (E,C)2

 

همسویی با تحولات اخیر در جامعه جهانی ، پیشرفت های مختلفی در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی را فراهم کرده که از آن به فرآیند جهانی شدن تعبیر می شود ، این تحولات روند رو به گسترش را تجربه کرده است ؛ بطوریکه از سال های پیش آغاز شده و در حال حاضر به توسعه روابط و تعامل مشترک کشورهای جهان منجر شده و در روند رو به رشد خود وابستگی شدید اقتصادهای ملی را بهمراه خواهد داشت . با گسترش تعاملات اقتصادی کشورهای مختلف جهان و افزایش وابستگی های آنان ، مبادلات اقتصادی میان آنها افزایش یافته که در قالب تجارت بین المللی نمود یافته است . هرچه حجم مبادلات کشورها بیشتر باشد ، میزان ارتباط و وابستگی میان آنها افزایش می یابد و فرآیند ادغام اقتصادی و روند جهانی شدن

 

اقتصاد تسهیل می شود و آن مرزهای اقتصادی کشورها را کمرنگ میکند بطوریکه مقدمات گذار از اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی را فراهم کرده و سرعت حرکت جهانی شدن اقتصاد را افزایش میدهد . (Perraton , 1999)

در این راستا شاید بتوان سازمان تجارت جهانی (W.T.O) را با تعداد اعضاء زیاد از کشورهای جهان مناسب ترین نمونه عملی و تجلی مفهوم جهانی شدن اقتصاد قلمداد کرده ، روند افزایش تعداد اعضای این سازمان در طول زمان ، گسترش تجارت بین المللی میان کشورهای عضو ، تمایل آنها برای برقراری تجارت آزاد و از میان برداشتن موانع گمرکی را نشان دهنده اهمیت این

 

همکاری ها در برقراری تجارت آزاد و تشدید وابستگی های اقتصادی کشورها به یکدیگر و تسهیل روند جهانی شدن اقتصاد دانست . (Chang , 2009)

 

W.T.O (سازمان تجارت جهانی) :

 

 

از نهادهایی است که در جهت توسعه تجارت آزاد فعالیت کرده و در مسیر افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد و افزایش تجارت بین المللی حرکت میکند . در این مسیر سیاست های رفع تبعیض های تجاری تا کاهش موانع و تعرفه های گمرکی ، توسعه تجارت بین المللی و رسیدن به نرخ های رشد اقتصادی بالاتر توسط این سازمان انتخاب و دنبال میشود . پیوستگی و وابستگی بسیاری از کشورهای جهان امروز به W.T.O ضمن نزدیک کردن این کشورها به یکدیگر در عمل موانع محدود کننده و مرزهای جغرافیایی را کمرنگ کرده است ، در این میان ، نقش تجارت بدون مرز یعنی تجارت الکترونیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است . چرا که توسعه روزافزون تکنولوژی ارتباطات ، فن آوری اطلاعات ، شبکه های رایانه ای و افزایش تعداد کاربران اینترنتی در فرآیند جهانی شدن این امکان را بوجود آورده که تجارت بدون مرز در کمرنگ کردن مرزهای جغرافیایی و کاهش فاصله های فیزیکی نقش ویژه ای بازی کنند و با کاهش هزینه های حمل و نقل و ارتباطات ، حجم در حال افزایش تجارت بین المللی را بار دیگر با افزایش رو به رو کنند . (صادقی و نوری ، . (1385

 

دانلود مقاله رایگان با موضوع بهبود بانکداری الکترونیک و ICT1 شاهراه توسعه صادرات2 در ایران

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید