دانلود رایگان مقاله مدیریت با موضوع : نقش استراتژیهای کاهش ریسک بر قصد خرید اینترنتی online درهزاره سوم

دانلود رایگان مقاله مدیریت با موضوع : نقش استراتژیهای کاهش ریسک بر قصد خرید اینترنتی online درهزاره سوم

TMBAچکیده :

 

با گسترش فن آوری های روز و افزایش سرعت رایانه ها و طراحی قطعات واسطه ای ، طرح پیاده سازی شبکه ها ابتدا بصورت محلی به اجرا درآمد و سپس شبکه های وسیع تر همچون شبکه های محلی (WAN) پدیدار و در نهایت گسترش فن آوری به ایجاد و شبکه

 

اینترنت ختم شد که یکی از ابزارها و روش های مورد کاربرد آن تجارت الکترونیک است : که بمعنی خرید و فروش کالا و خدمات با استفاده از اینترنت تعریف میشود : که روشی جدید در بازار و بازرگانی میباشد : یکی از جنبه های مورد استفاده در بازار از تجارت الکترونیک خرید آنلاین یا اینترنتی میباشد . خرید آنلاین نه تنها خرید مناسب را با تنوع محصولات پیشنهاد می کند بلکه مقایسه سریع به قیمت ها و اطلاعات محصول را نیز باعث می شود . اگرچه آن بسرعت در سالهای اخیر توسعه پیدا کرده ولی بواسطه ریسک هایی از نظر مصرف کنندگان نابهنگام است؛ که از مهمترین آنها ریسک های امنیت اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد است .

 

ما در این مقاله خرید آنلاین را تعریف می کنیم و ویژگی های خرید آنلاین و انواع کالاها در خرید آنلاین را توضیح میدهیم و نقش تجربه خرید و مصرف کنندگان نوآور را در قصد خرید بازگو میکنیم و انواع ریسک های قابل درک و انواع استراتژیهایی که آن خطرات و ریسک ها را کاهش میدهند را مشخص میکنیم و تعیین میکنیم آیا استراتژیهای کاهش ریسک مقاصد خرید مصرف کننده را تشویق میکند یا خیر ؛ و در آخر نیز بازگو میکند که شخصیت های نوآور قادر به تحمل چه مقدار ریسک میباشند و اینکه

 

استراتژیهای کاهش خطر با ریسک های درک شده مرتبط اند .

 

واژگان کلیدی : خرید – online تجارت الکترونیک – ریسک های درک شده – قصد خرید – تجربه خرید – مصرف کنندگان

 

نوآور .

 

 

  • دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

  • استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد

 

مقدمه :

 

در هزاره جدید تغییرات محلی بخصوص تغییرات فن آوری ، با سرعت سرسام آور در حال دگرگونی کردن روشهای تجارت ، خرید و فروش است .

 

دنیای دیجیتالی هر روز شگفتی می آفریند و چهارچوبها و ابزارها را تغییر میدهد و درهم می آمیزد (صوفی ، 1384 ، (90 یکی از این ابزارها خرید online یا اینترنتی است که بتدریج رفتار مصرف کننده را نیز تغییر میدهد ؛ اطلاعات در شبکه اینترنت در سراسر جهان

 

بدون هزینه در جریان است و آن نشاندهنده وضعیتی است که خرید و فروش در آن بصورت خودکار و راحت تر انجام میپذیرد :

 

شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون و گروههای مشتریان درون و برون سازمانی در شبکه هایی بدون سیم بهم پیوند می یابند و دسترسی به خریداران برای فروشندگان آسانتر و بدست آوردن بهترین کالاها و فروشندگان نیز برای خریداران بی درد سر انجام خواهد

 

گرفت . زمان و مکان که بزرگترین مانع و عاملهای هزینه زا در پیش پای داد و ستد هستند ؛ تا اندازه ی زیادی برداشته شده است . (کاتلر ، 1385 ، (316 و خرید سنتی جای خود را کم کم به خرید online یا اینترنتی دادند ، مغازه های خرده فروشی مدل های

 

تجارت خود را تغییر دادند و مغازه های واقعی خود را به مغازه های مجازی وسعت داده اند بعنوان مثال مغازه های قدیمی خرده فروشی مثل Mart ، Wal ، JC Penney و Gap مغازه های خود را به مغازه های online برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار مستقر میکنند (Chu & Li , 2008)

 

مروری اجمالی ادبیات موضوع :

 

در ابتدای سال 1990 میلادی فروشگاه online قابلیت های خود را در تمام زوایای زندگی پدیدار کرد . هرآنچه برای خریدن وجود داشت به راحتی در دسترس قرار گرفت و کم کم تصور مثبتی از خرید و تملک در شبکه جهانی اینترنت بوجود آمد ، خرید اینترنت راه نوینی را به فرهنگ خرید و فروش اضافه نمود و به فرآیند پرداخت و به نحوه پرداخت شکل جدیدی داد ، خرید آن لاین ابتدا برای اجناس گران بهاء کاربرد داشت (Lee , 2006) براساس مطالعه ای بصورت تقریبی تنها در آمریکا و کانادا در سال 2007 میلادی

 

236 میلیون نفر و 290 میلیون نفر در اروپای غربی و 610 میلیون نفر در آسیا و اقیانوسیه به اینترنت دسترسی دارند . در حالیکه آمریکا در حال حاضر بیشترین تعداد کاربران اینترنتی را دارد .

 

بسیاری از کشورهای اروپایی درصد بالاتری از کاربران را دارند و پیش بینی میشود که به زودی کشور چین در تعداد کل کاربران

 

اینترنت از آمریکا پیشی میگیرد . (هاوکینز ، 1385 ، (435 پژوهش ها نیز نشان میدهد که زنان بیش تر برای ارتباط های شخصی و جست و جوی مسایل علمی از اینترنت استفاده میکند و مردان برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت خود ( Pedersen & (Macafee , 2007 در محیط تجارت الکترونیک که مبتنی بر اینترنت است . این امکان برای مشتریان فراهم آمده است تا برای

 

جستجو اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاه های اینترنتی اقدام کنند . (سعیدنیا ، 1386 ، (45

 

Charles Stack در سال 1992 اولین فروشگاه آن لاین خود بنام Book . Com را راه اندازی کرد . دو سال ، قبل از آنکه Jeff Besos سایت آمازون Amazon.com را افتتاح کند .

 

تحول بعدی در سال 1994 و در زمینه بانکداری الکترونیک روی داد و بعد از آن نیز افتتاح فروشگاه پیتنراهات (Pizza Hat) نیز از

 

پیشرفت های مهم در این زمینه بشمار میرود ، در 1995،آمازون خدمات فروش اینترنتی خود را توسعه داد و در سال 1996 نیز e.Bugبرای فروش آن لاین افتتاح شد . . (www.Khatamsd.com)

 

1

 

Buy.com ، با یکپارچه سازی 3/000 آدرس اینترنتی که همه با واژه Buy آغاز می شوند نظیر Buycar.com) و Buy cheese (burgers.com شکل گرفت . (Lee & Park , 2009) اما در خرید و فروش آن لاین مصرف کنندگان با ریسک های بیشتری مواد اند و امنیت خرید بستگی به نوع مدیریت آن لاین سایت مورد نظر دارد ؛ (Bridges & Florsheim , 2008) مصرف کنندگان نیز قبل از اینکه راجع به خرید تصمیم بگیرند در جستجوی راه حلی هستند که ابهامات و ریسک های انجام خرید online را کاهش دهند تا با هزینه های کمتر ، آسانتر و بهترین خرید را انجام دهند . (Chu & Li 2008)

 

بحث :

 

با گسترش روزافزون اینترنت در امور مختلف زندگی یکی از مباحث طرح شده ، شیوه انجام مبادلات از طریق اینترنت است که مورد توجه بسیاری از سازمان ها و مشتریان قرار گرفته است : برای مثال الریک وستل (2002) به

 

این نتیجه رسید که خرید اینترنتی بعنوان شیوه ای برای صرفه جویی در زمان خرید نسبت به خرید سنتی صورت گرفته است )(سعیدنیا ، 1386 ، (47 ؛ حال به تعریف خرید online و ویژگیهای آن میپردازیم .

 

خرید : online

 

انجام فرآیند خرید از طریق اینترنت می باشد ، که میتوان از آن بعنوان خرید الکترونیکی یا خرید online یا خرید اینترنتی تعریف کرد (www.eghtesadeMarand.com) خرید online باید ویژگی هایی داشته باشد تا

 

بتواند مشتریان بالقوه را بطرف خود جذب نماید که از جمله مهمترین این ویژگی ها میتوان موارد زیر را نام برد :

 

  1. سهولت خرید

 

  1. حفظ اطلاعات خصوصی

 

  1. عکس العمل سریع

فضای سهولت خصوصی خرید

 

عکس العمل مناسب

 

2

 

ویژگی های خرید Figurer1 : online

 

  • مهمترین عامل در قانع کردن مشتریان بالقوه سهولت خرید است . مشتریان online معمولاً تنبل اند و بسیاری از آنها از نظر تکنیکی دانش و مهارت چندانی ندارند . بهمین جهت به جای تحمل مشکلات ، فوراً بسراغ سایت دیگری می روند . خریداران اینترنتی دوستار سایتی حرفه ای ، ساده ، نظم و دقیق هستند .

 

  • ناشناس ماندن در اینترنت برای بسیاری از کاربران مهم است ، امنیت و اطمینان از اطلاعات شخصی برای

 

مشتریان مهم است ؛ از اینکه از کارت اعتباری آنها و یا از اطلاعات خصوصی آنها سوء استفاده شود ، وحشت زده هستند . هرچه تعداد خریداران online زیادتر گردد میزان وحشت از مسایل امنیتی کمتر میشود.

 

£ مشتریان مایل اند احساس یکدلی و اهمیت داشتن را در حین خرید تجربه کنند برای همین است که اگر e-mail مینویسند راجع به کالا یا احیاناً شکایتی را مطرح میکنند علاقمندند ، سرعت به e-mail آنها پاسخ داده شود. (صوفی ، 1384 ، (89-91

 

انواع کالاها در خرید : online

 

فروش اینترنتی یکی از کسب و کارهای به شدت رقابتی و رو به رشد است ؛ محصولات و خدمات براساس ویژگی های خرید آنها در ارتباط با خرید اینترنتی به سه دسته طبقه بندی می شوند :

 

.1 خریدهای کالاهای بی دردسر و آسان : Convenience items

 

این نوع خریدها مخاطره اندکی را دربردارند و فروشهای اینترنتی می توانند در مورد این نوع کالاها بسیار موفق باشند چرا که میتوانند بر محصول نمونه های متعددی را با ارائه تحقیقات زیاد و ارسال راحت برای خریداران تأمین کنند . نمونه این نوع محصولات عبارتند از کتاب CD و حتی بلیط وسایل نقلیه یا شرکت در مسابقات ( Lee &

(Park , 2009

 

.2 کالاهای تحقیق شده : Resear ched items

 

این دسته از خریدها به برنامه ریزی و کسب اطلاعات فراوان در مورد کالاهایی که حضور فیزیکی در حین خرید آنها چندان ضروری نیست نیاز دارند . در عین حال که کالاهای گران قیمتی هستند و نیاز به اطلاعات قبلی دارند ، نظیر انواع تورهای تفریحی ، لوازم ، سخت افزارهای کامپیوتری و لوازم الکترونیکی (chu & Li , 2008)

 

.3 کالای بازگشت پذیر با تجربه ای : Replenishment goods

 

این گروه کالایی با قیمت متوسط و دفعات و تناوب خرید بالا هستند که به کالاهای تجربه ای نیز معروفند و ویژگی

 

های محصول میتواند حین مصرف بروز کند مثل ، لوازم آرایشی و انواع ویتامین ها ؛ در حال حاضر %25 از کل

 

3

 

 

حجم فروشی کالاها را فروش اینترنتی تشکیل میدهد و بسیاری از خریداران ، خرید اینترنتی خود را به خرید با کاتالوگها ترجیح میدهند .

 

چونکه خریدهای اینترنتی نه تنها سرعت رشد بالایی نسبت به خریدهای کاتالوگی دارند بلکه بعنوان جایگزین شیوه سنتی خرید کاتالوگی نیز محسوب می شوند . (Lee , 2006)

 

موانع و ریسک های خرید اینترنتی :

 

نگرانی های خریداران مراجع به امنیت و حفظ اطلاعات خصوصی شان یکی از چالش هایعمده بر سر راه رشد خرید و کسب و کارهای اینترنتی است اعداد و ارقام نشان میدهد که خرده فروشی های اینترنتی مبالغ هفتگی را برای حفظ امنیت و ایجاد اعتماد در خریداران هزینه می کند و پیش بینی می شود که این ارقام افزایش نیز بایابد .

 

(هاوکنیز ، 1385 ، (508

 

موضوع مورد بحث اینست که خرید online بواسطه محیط نابهنگام خرید اینترنتی بسیار بر ریسک است و برخی افراد بخاطر وجود همین مشکلات مایل به استفاده از اینترنت و خرید online نیستند ؛ هدف ما نیز در این مقاله تأکید روی ریسک خرید online و ارزیابی و تأثیر استراتژیهای کاهش دیسک روی مقاصد خرید online است

 

که الگوی آن در ذیل آورده میشود :

 

 

Figure2 : Research chart

 

Product typeنوع محصول

 

 

PurchaseاستراتژیRiskهایکاهشPurchase
Perceived
فقط خریدreductionریسک های درک شدهexperienceتجربه خرید
intentionrisks
ریسک
Customers innovation

نوآوری مشتری

 

 

(chu & Li , 2008 ) Figure 2 : Research chart

 

4

 

 

ریسک های درک شده : Perceired risks

 

این ریسک ها معمولاً نقش مهمی را در فرآیند تصمیم گیری خرید صرفنظر از ماهیت اتفاقات خرید بازی میکنند و هر خرید شاملی درجه ای از ریسک است . Bauer عقیده دارد که مصرف کنندگانی که بفکر خرید مخصوصی

 

اند دچار اشتباه می شوند و در نتیجه ممکن است از خرید خود ناراضی و ناراحت شوند ، او یافت که رفتار مصرف

 

کنندگان ریسک آفرین است و آنها قادر نباشند مقصود خرید خود را بیابند در حالیکه ریسک درک شده ممکن است خرید آنها را تحت تأثیر قرار دهد . (Garbarino & Strahile- vitz , 2004)

 

Taylor اطلاعات گذشته را با ساختار ریسک در رفتار مصرف کننده ترکیب کرد و بیان نمود که اتهامات محیطی

 

خطراتی را در فرآیند تصمیم گیری خرید ایجاد میکند که بنابر سطح اعتماد به نفس افراد متناوب است ( Chu & (Li , 2008

همانطور که قبلاً نیز گفتیم مصرف کنندگان به دنبال یافتن استراتژیهایی برای کاهش ریسک های خرید online

 

خود هستند : (Lee & Park , 2009)

 

 

 

انواع ریسک های درک شده از دیدگاه Roselius ، Peter و : Tarpey

 

  • ریسک مالی : که بعنوان ضرر مالی برای مصرف کننده از طریق دلایلی مثل نبود ضمانت برای نگهداری تعریف می شود .

 

  • ریسک عملکردی : زمانی است که محصول انتخاب شده عملکرد قابل قبول را نداشته باشد .

 

  • ریسک روانی یا شخصی : ضرری است که وقتی محصول توقعات مصرف کننده را برآورده نمی کند و یک ضرر احتمالی برای مصرف کننده در رفتار خرید بود .

 

  • ریسک فیزیکی : زمانی است که محصول انتخاب شده از نظر فیزیکی به مصرف کننده آسیب رساند .

 

  • ریسک اجتماعی : زمانی است که محصول انتخاب شده توسط اقوام و آشنایان تأیید نمی شود و بنابراین ارزش آن کالای خریداری شده پایین می آیید .

 

  • ریسک زمانی : وقتی است که انرژی و زمان بیشتری نیاز است تا محصول را بدست آوریم . , (Chu & Li

 

2008)

 

دانلود مقاله رایگان با موضوع نقش استراتژیهای کاهش ریسک بر قصد خرید اینترنتی online درهزاره سوم

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید