دانلود مقاله رایگان بازرگانی با موضوع :وفاداری به مارک تجاری

دانلود مقاله رایگان بازرگانی با موضوع :وفاداری به مارک تجاری

TMBAچکیده:

 

در این مقاله به تعریف های برند1و وفاداری2 که توسط صاحب نظران رشته بازاریابی پرداخته و روش های

 

سودمند ایجاد وفاداری به برند و قوانینی که شرکت های در جهت رشد بادوام و سودآور برند های خود ملزم

 

به رعایت آن ها می باشند، بیان گردیده است. همچنین به تشریح انواع مشتریان از لحاظ وفاداری به برند

 

پرداخته و خصوصیات و استراتژی های مناسب شرکت برای هرکدام از انواع مشتریان جهت تبدیل آن ها به

 

مشتریان وفادار و متعهد به برند و سود آور بیان گردیده است.

 

 

1 Brand 2 Loyalty

 

 

مقدمه:

 

 

در بازار رقابتی امروزی یا کاهش قدرت پیش بینی و کاهش تفاوت محصولات، وفاداری به مارک تجاری، یک عنصر اصلی استراتژی و تاکتیکی بازاریابی به شمار می رود.((Fournierand Yao, 1997

 

وفاداری به مارک تجاری موجب افزایش سود از طریق ایجاد مانع جهت تغییر گرایش1 مشتریان به رقبا، افزایش

 

توانایی در قدرت پاسخگویی یه تهدیدات رقبا، افزایش فروش و کاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. (Delgado‐Ballester and Munuera‐Alema´n,1999)

 

وفاداری به برند، یک مفهوم بنیادین بازاریابی استراتژیک می باشد و به طورکلی به عنوان یک داریی ناملموس به شمار می رود. بسیاری از مطالعات بر روی عامل رضایت به عنوان عامل تعیین کننده وفاداری تمرکز کرده

 

بودند. در مطالعات اخیر عامل”اعتماد به مارک تجاری” بعنوان عامل اصلی وفاداری به مارک معرفی گردیده است. (Chaudhuri and Holbrook, 2001; Delgado‐Ballester and Munuera‐Alema´n,

 

1999)

 

ترجمه قصد و نیت خرید به تصمیم خرید اخیراً بعنوان چالش اصلی مطالعات رفتار مصرف کننده به شمار می

 

رود..((Mi  al and Kamakura, 2001; Snieho  a et al., 2005

 

 

چارچوب کلی مقاله:

 

 

ایجاد وفاداری به مارک تجاری:

 

 

سه توصیه جهت ایجاد وفاداری به مارک تجاری توسط Edmondson (1994)  پیشنهاد شده است:

 

-1به برندتان یه دلیل سودمند بدهید

 

 

بوسیله ایجاد ارتباط یک برند با یک دلیل سودمند، محصول نسبت به محصول رقبا بوسیله افزودن ارزش به آن، متمایز می گردد. مشتریان احساس می کنند با خرید محصول، آن ها نیز به یک دلیل سودمند کمک می کنند.

 

-2اجازه بگیرید

 

1 switching

 

مشتری را بشناسید. بوسیله شناسایی مشتریان، شرکت ها می توانند بطور دائم با آن ها در تماس باشند و به آن ها پیشنهادات خاصی بدهند که آن ها را در انجام فرایند ترفیع محصول یاری می بخشد. اما ابتدا اجازی بگیرید.

 

این استراتژی ممکن است در صورت آزرده خاطر شدن مشتری زمانی که با وی ارتباط برقرار می کنیدو فرایند ترفیع بطور مستقیم را در دستور کار قرار دهید، نتیجه عکس دهد.یک مثال از این رویداد ناگوار مربوط به یک شرکت جواهر فروشی می باشد که به مشتریانی که جواهرات گران قیمتی را خریداری کرده بودند پست الکترونیکی ارسال می کرد. این شرکت موضوعات ترفیعی را برای مشتریان ارسال می کرد و به خرید های گران قیمیتی که قبل از آن توسط آن ها صورت گرفته بود اشاره می کرد. همسران برخی از این مردان که پست الکترونیکی را دریافت کرده بودند اطلاعی از خرید همسرانشان نداشتند که این موضوع موجب عصبایت شدید برخی از مشتریان گردید.

 

-3با اطلاعات بفروشید نه با اغراق

 

 

ما در دنیای اطلاعات زندگی می کنیم، اما چیزی که مشتریان به واقع خواهان آن هستند، دانش می باشد.

 

بنابراین مشتریان علاوه بر محصول، خواهان اطلاعات صحیح می باشند.

 

 

بازاریابی وفاداری به مارک تجاری:1

 

ده قانون بنیادین جهت رشد بادوام و سودآور مارک های تجاری و شرکت های مالک آن ها توسط Light (1994) پیشنهاد شده است:

 

-1ارکان بازاریابی وفاداری به مارک تجاری 4 عنصر اصلی می باشد که هر برنامه بازاریابی برای اثربخش بودن در زمینه ایجاد وفاداری به مارک، بایستی آن ها را شامل شود.

 

آن عناصر عبارتند از: شناسایی1،جذب2،دفاع3 و تقویت4 وفاداری به مارک. علاوه بر این یک شرکا بایستی بتواند تعیین کند که آیا تلاش های بازاریابی در جهت کمک به وفاداری به مارک می باشد یا خیر.

 

 

1 Brand loyalty marketing

 

 

-2برندها چرخه عمر5  ندارند. گرچه محصولات چرخه عمر را تجربه می کنند، برندها لزوماً اینگونه نیستند.

 

ارزش برخی از برندها حتی در طی گذر زمان افزایش می یابند مانند: لویز و کوکاکولا.

 

 

-3براساس وفاداری به مارک، رهبر شوید. یک شرکت می تواند بوسیله وفاداری به مارک تجاری تبدیل به رهبر بازار شود. یک مشتری نه برار سودآورتر از یک مشتری بی وفا می باشد.

 

-4در هر بازاری که برای رقایت انتخاب می کنید یک رهبر باشید. زمانی که یک شرکت جهت ورود به یک بازار تصمیم گیری می کند، باید با تمام قدرت پیش برود. سودی که رهبران بازار دریافت می کنند سه برابر پیروان بازار6 می باشد.

 

-5جهت پیشرو بودن در سهم بازار، یک شرکت باید از بازاریابی به بهترین نحو ممکن حمایت و پشتیبانی کند.

 

برترین بودن تنها به معنای آغاز کار می باشد، برای باقی ماندن در جایگاه برتر با تلاش بیشتری نسبت به رسیدن به آن جایگاه نیاز دارید. به یاد داشته باشید که بهترین ماندن بسی سخت از بهترین شدن است.

 

-6پیشگام باشید. رهبران معمولاً به پیشگامان می پیوندند. اغلب رهبران معمولاً نوآور و خلاق نیز هستند. جهت حفظ چنین جایگاهی شرکت ها باید در زمینه تحقیق و توسعه7 سرمایه گذاری گسترده ای انجام دهند.

 

درحالیکه شرکت هایی که کپی برداری می کنند به چنین سرمایه گذاری نیاز ندارند.

 

 

-7ارزش مشتری تان را بدانیدو شرکت های باید ارزش مشتری کنونی خود را تعیین نمایند. آگاهی از ارزش مشتریان یه شرکت ها این امکان را می دهد که محصولات خود رابه نحو بهتری جهت پذیرش مشترین وفادارشان تطبیق دهند.

 

 

1 identifying 2 attracting 3 defending 4 strengthening 5 life cycle 6 market followers

 

7 research and development

 

 

-8مشتریان را راضی نگه دارید. بوسیله یادگیری بیشتر درباره مشتریان به شرکت شانس بیشتری جهت حفظ مشتریان می دهد. سازمان جهت این امر مهم باید مشتریان را راضی نگه دارد و نسبت به رضایت آن ها اطمینان حاصل نماید. مشتری راضی به مشتری وفادار تبدیل خواهد شد.

 

-9کیفیت محور باشید. اساس و پایه کسب رضایت مشتریان، کیفیت می باشد. تمرکز عمده برنامه بازاریابی باید بر روی کیفیت محصولات باشد نه قیمت آن.

 

-10سیاست برند، سیاست کسب و کار است. ایجاد وفاداری به برند منحر به افزایش فروش و در نتبجه افزایش سودآوری شرکت می گردد.

 

در یک طبقه بندی توسط Jennifer Rowley (2005) مشتریان وفادار به 4 گروه طبقه بندی می شوند.

 

تمامی این مشتریان از لحاظ نگرشی و رفتاری به برند وفادار هستند.

 

دانلود مقاله رایگان با موضوع وفاداری به مارک تجاری

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید