دانلود مقاله رایگان بازرگانی با موضوع : تاثیر ویژگی های شخصیتی جنسیت کارآفرینان در بنگاه های خرد وکوچک

دانلود مقاله رایگان بازرگانی با موضوع : تاثیر ویژگی های شخصیتی جنسیت کارآفرینان در بنگاه های خرد وکوچک

TMBAمقدمه

 

 

همزمان با عضویت زنان در عرصه اجتماع وکسب و کارهایی که دیر زمانی در انحصار مردان بود. پژوهشی در

 

 

مورد شناخت تفاوت های رفتاری زنان و مردان ، با هدف رفع مسائلی که در نتیجه ورود زنان به جامعه، اقتصاد و

 

 

سیاست مطرح شده بود، امری اجتناب ناپذیر شد. علم ژنتیک به دنبال کشف تفاوت های جنسی و در نتیجه به

 

 

اسناد بسیاری از ویژگی های رفتاری به مسائل ژنتیکی است. از جمله آنکه، مردان بیش از زنان متوجه ارزش های

 

 

اقتصادی و سیاسی بوده، و به ارزش های زیبایی شناختی، اجتماعی و فرهنگی گرایش دارند. زنان نسبت به مردان

 

 

احساسی تر و وابسته تر هستند و مردان جاه طلب ترند و از استقلال و اتکا به نفس بیشتری برخوردارند. می توان

 

 

گفت زیر بنای تفاوت های زن و مرد تحت تأثیر بسیاری از عوامل فرهنگی و اجتماعی قرار می گیرد.

 

 

تعریف کار آفرینی3 و کار آفرین4

 

واژه کار آفرینی ابتدا در زبان فرانسه ابداع شد و از اصطلاح و کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای

 

“واسطه و دلال “و یا اصطلاح انگلیسی To undertake به معنای “متعهد شدن “اقتباس شده است.سه دلیل

 

مهم توجه به موضوع کارآفرینی عبارتند از تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد.در موارد زیادی این

 

 

 

 

١- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

٢– دانشچوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

ایمیل amoupour2009@yahoo.com:

3 ‐ Entrepreneurship

 

4 -Entrepreneur

 

 

مفهوم را به اشتباه صرفا معادل اشتغال زایی تعریف کرده اند. از اواخر دهه هفتاد در بسیاری از کشورهای پیشرفته

 

 

به علت تغییر در ارزشها و گرایشهای جامعه و تغییرات جمعیت شناختی ، موجی از کسب و کارهای کوچک و

 

 

افراد خود اشتغال به وجود آمدند به گونه ای که این موضوع باعث شده است تا مقوله کارآفرینی از جنبه های

 

 

متعدد و بوسیله رشته های مختلف علمی نظیر اقتصاد ، مدیریت ، جامعه شناسی و روانشناسی مورد مطالعه قرار

 

 

گیرد در عین حال ، برخی از تعاریف کارآفرینی و کارآفرین عبارتند از :

 

 

– پیتر دراکر(1985) 5 کارآفرینی را به مفهوم جستجوی دائمی برای تغییر ، واکنشی در برابر آن و بهره برداری

 

از آن به عنوان یک فرصت بیان می کند.

 

 

-کارآفرینی عبارتست از فرایند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر فردی از منابع به منظور بهره گیری

 

 

از فرصتها . فرایندی است که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می گردد

 

 

  • فرد کارآفرین کسی است که توانایی تشخیص و ارزیابی فرصت های کسب و کار را دارد و می تواند منابع لازم را جمع آوری کرده واز آنها بهره برداری نموده و عملیات مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی ریزی کند.

 

  • کار آفرین فردی است که دارای ایده و نظری نو وجدیدی است که از طریق فرایند تاسیس و ایجاد یک کسب وکار وقبول مخاطره ،محصول یا خدمات جدیدی را به جامعه خود معرفی می کند.

 

ضرورت و اهمیت کارآفرینی

 

 

 

پدیده کارآفرینی مفهومی بین رشته ای است که از دیدگاه های مختلف مورد مطالعه، تعدای از اقتصاد دانان،

 

روانشناسان و جامعه شناسان قرار گرفته است . این بررسی ها منجر به ارائه تئوری ها، نظریات و مدل هی متفاوتی

 

 

شده است. روانشناسان در اواسط قرن بیستم توجه خود را به فرد معطوف داشتند و اکثر آنها به دنبال کشف پاسخ

 

 

5 – Peter Drucer

 

 

به این سؤال بودند که کدام ویژگی های فردی است که کارآفرین را از غیر کارآفرین متمایز می سازد. در واقع

 

 

تلاش آنها دستیابی به ویژگی های مشخص کارآفرین بوده است. هدف روانشناسان، کشف ویژگی هایی بود که

 

 

زیر بنای رفتار موفقیت کارآفرینان را شکل داده است. در این میان با توجه به اهمیت موضوع اقتصاددانان،جامعه

 

 

شناسان و روانشناسان و غیره هریک به بررسی بخشی از اهمیت ویژگی فردی کارآفرینان پرداخته است.

 

اقتصاددانان بیشتر به ارائه تعاریف کارکردی و ابعاد رشد اقتصادی و سودآوری توجه دارند،اما روانشناسان سعی

 

 

میکنند تا خصوصیت فردی و روانشناختی کارآفرینی را مورد مطالعه قرار دهند، جامعه شناسان نیز با اعتقاد به

 

 

اینکه انگیزه درونی کارآفرین ، نیروی محرکه اوست که در کودکی با تاثیر پذیری از محیط پیرامون فرد تقویت

 

 

می گردد، ابعاد و تبعات اجتماعی کارآفرینی را بررسی می نمایند. بعد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، تا

 

 

هرگونه ابهامی را از بین ببرد، تفاوت بین نقش و پایگاه است. در واقع “نقش “کار آفرین وجود همان ویژگی ها

 

 

و خصوصیات کارآفرینی در فرد است پایگاه همان توجه به کارکرد کارآفرین است.

 

 

بنگاه های کسب وکار خرد و کوچک

 

 

بنگاه های خرد و کوچک در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی ، پویا ، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم ،

 

 

ایجاد شغل و تحکیم انسجام اجتماعی سهم به سزایی دارند. اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه ، هر دو شاهد

 

 

فرایند تغییرات ساختاری هستند که طی آن نقش اقتصادی و اجتماعی بنگاه های خرد و کوچک متحول می

 

شود و این دسته از شرکت ها با چالش های جدیدی در زمینه توسعه و رشد خود مواجهند.از عمده ترین دلایل

 

 

تأسیس بنگاه های خرد و کوچک می توان به امکانات توسعه فردی ، استقلال ، خصوصی سازی مجتمع های

 

 

صنعتی بزرگ و نیاز آنها به افزایش بهره وری اشاره کرد.موفقیت بنگاه های خرد و کوچک به این بستگی دارد

 

 

که بتواند خلائ های موجود در بازار را پر کنند ، مشتری گرا باشند، به مدیریت کیفی اهمیت دهند، سازماندهی

 

 

کاری مناسب داشته باشند، نیروی کار ماهر را به کار گیرند و حضور اینترنتی داشته باشند. اهمیت تأثیر بنگاه

 

 

های خرد و کوچک در توسعه صنعتی و اقتصادی ، به ویژه صادرات یک کشور ، بسیار چشمگیر است به حدی

 

 

که چنین بنگاه هایی را عامل کلیدی برای رشد کارآفرینی ، انتقال فناوری ، افزایش نوآوری و توسعه اشتغال در

 

 

صنایع کشورهای در حال توسعه می دانند.

 

 

ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان

 

 

 

تجربه کاری ، نارضایتی از شغل قبلی ، الگوی نقش ، شرایط کودکی ، تحصیلات ،جنسیت ، سن و جایگاه

 

اجتماعی از جمله مشخصات جمعیت شناختی کارآفرینان می شوند . برخی از کارکنان در کار خود دارای

 

 

تجربه قبلی هستند و همین امر می تواند رابطه مثبت و مستقیمی را با موفقیت آنها ایجاد کند؛ به طوری که اکثر

 

 

آنهای خواه موفق و یا ناموفق در حرفه خود دارای تجربه قبلی هستند . در مقایسه کارآفرینان موفق از مشاغل

 

 

قبلی خود به هنگامی که تصمیم به آغاز فعالیت جدیدی می گرفتند، بیشتر از نارضایتی کارآفرینان ناموفق بوده

 

 

است.

 

 

جنسیت : یکی از موضوعاتی که بیش ترین مباحث را پیرامون خود بر انگیخته مطالعه مقایسه عملکرد زنان و

 

 

مردان است . مدارک به دست آمده نشان می دهد که بین مرد و زن هیچ تفاوت مهمی وجود ندارد که بر

 

عملکرد آنان اثر گذارد .برا ی مثال بین زن و مرد از نظر توان فردی ، در حل مسئله یا مشکل ، مهارت وتجزیه و

 

 

تحلیل مسایل ، رقابت پویایی ، انگیزش ، رهبری ، یادگیری یا سازش با دیگران هیچ تفاوت فاحش و ایستایی

 

 

وجود ندارد .با توجه به تغییرات 20 ساله گذشته و افزایش مشارکت زنان در کار و با توجه به بررسی مجدد

 

 

نقش هایی که زن ها و یا مردها در صحنه کار ایفا می کنند ، باید فرض بر این گذاشت که از نظر بازدهی شغلی

 

 

، بین زن و مرد هیچ تفاوت فاحشی وجود ندارد.

 

تحصیلات : یکی از موضوعات مورد توجه محققان ، این بوده است که آیا کارآفرینان ، کارآفرین متولد

 

 

می شوند یا اینکه از طریق آموزش ،کارآفرین می شوند. برخی از پژوهشگران دریافتند که قبل از ورود به

 

 

جامعه اطلاعاتی ، تحصیلات و آموزش اهمیت کمتری برای کارآفرینان داشت. اما در عصر اطلاعات ، به دلیل

 

 

رشد بالای فناوری و رقابت شدید، آموزش اهمیت خاصی پیدا کرده است. درگذشته ، افسانه ای شایع بود که

 

 

بر طبق آن کارآفرینان ویژگی هایی ذاتی دارندکه عبارتند از : ابتکار ، روحیه ی تهاجمی ، تحرک ، تمایل در

 

 

به کارگیری ریسک ، توان تحلیل و مهارت در روابط انسانی. بنابراین ، فرض اساسی این بود که کار آفرینان از

 

 

طریق آموزش، پرورش نمی یابند . اما امروز واقعیتی جدید جایگزین این افسانه ی قدیمی شده و به کارآفرینی

 

 

به عنوان رشته ای علمی توجه شده است . وسپر معتقد است که کارآفرینانی که احتمال شکستشان بیشتر است

 

 

کسانی هستند که تجربه دارند اما تحصیلات ندارند. گروه دیگری احتمال شکست آن ها حتی بیشتر از گروه

 

 

اول است ، کسانی هستند که آموزش دیده اند ولی تجربه ندارند. بر عکس، کارآفرینانی که هم تجربه دارند و

 

 

هم آموزش دیده اند پرسودترین فعالیت ها را هدایت می کنند.

 

 

سن : اساساٌ نمی توان سن مطلوبی را برای آغاز فعالیت های کار آفرینانه معین کرد. مطالعات فرای6 نشان می

 

 

دهد که %88 کارآفرینان بین سنین 20 تا 50 سالگی و %65 آنان بین سنین 20 تا 40 سالگی فعالیت خود را آغاز

 

 

می کنند. ساسبائر((1972 معتقد است که برای افراد کم تر از 25 سال ، مسأله تحصیلات و خدمت نظام وظیفه از

 

 

عواملی هستند که از تعداد کارآفرینان می کاهند و پس از 60 سالگی نیز به علت محدودیت های انرژی و

 

 

فیزیکی ، از تعدادی کارآفرینان کاسته می شود . از دیدگاه فرای (1993) ، بهترین زمان برای کارآفرینی شاید

 

 

اواخر 20 سالگی تا اوایل چهل سالگی باشد . تجربه ثابت کرده است که سن نمی تواند عامل مهمی در موفقیت

 

 

کارآفرینان محسوب شود ؛ از این رو نمی توان سن معینی را برای آغاز فعالیت های کارآفرینانه معین کرد.

 

 

 

6 Fry

 

دانلود مقاله رایگان با موضوع تاثیر ویژگی های شخصیتی جنسیت کارآفرینان در بنگا ه های خرد وکوچک

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید