دانلود مقاله رایگان بازرگانی با موضوع : نام تجاری و تأثیر آن بر فروش

دانلود مقاله رایگان بازرگانی با موضوع : نام تجاری و تأثیر آن بر فروشچکیده:  استفاده از نام تجاری برای محصولات، علاوه بر اینکه سردر گمی مشتریان را از میان می برد در تصمیم گیری  آنها نیز حائز اهمیت است و برای شناسایی کالاها یا خدمات یک شرکت یا گروهی از شرکت ها و متمایز کردن این کالاها یا خدمات از کالا ها یا خدمات رقبا به کار می رود. برند یک ارزش یا دارایی برای سازمان  هاست. نام تجاری قوی باعث درک بهتر مشتری از تصویر برند و ارتقای وجه تمایز برند، و در نتیجه فروش  بیشتر را به دنبال دارد.   برند و دیگر نشانه های کیفیت دو هدف مشترک را دنبال می کنند، حمایت از محصول، ارتقای محصول، دنیای  آینده ما، دنیای نام های تجاری است و هدف نامگذاری تجاری به نوعی بخش بندی کردن بازار است. در این  نوشتار بیان خواهد شد که یک نام تجاری چه تاثیراتی در زمینه فروش ایجاد می کند.  مقدمه:   نام تجاری تصویری از محصولات در بازار است. بعضی از افراد جنبه روانی نام تجاری را از جنبه های تجربی  آن متمایز می کنند. جنبه های تجربی آن تشکیل شده است از مجموع تمام نقاط با نام تجاری، که با نام تجربی  شناخته شده است. جنبه های روانشناختی بعضی اوقات به عنوان تصویر نام تجاری اشاره شده است، شامل نمادی  در ذهن مردم و تمام اطلاعات و انتظارات مربوط به محصول یا خدمات می باشد. افرادی که با نام تجاری  سروکار دارند، به دنبال کیفیت یا خصوصیات خاصی که آن را ویژه یا منحصر به فرد می کند می گردند.   برای مشتری بالقوه، یک نام تجاری راهنمایی بسیار مهم است. مشتریان در مجموعه ای از محصولات بی زبان یا  محصولاتی که به سختی می شود چیزی از آن ها خواند و نمی توان کارکردشان را در یک نگاه گذرا سنجید،  سردرگم می شوند. نام های تجاری هستند که کار محصولات را از نظر درک آن ها، راحت تر می کند. نام تجاری، محصول را می  شناساند و جنبه های متمایزش را آشکار می کند و از این رو حیاتی اند. نام های تجاری سرمایه اصلی کسب و  کار می باشند. یک نام تجاری در اصل منبع محصول، معنا و جهت آن است و هویت آن را در مکان و زمان  تعریف می کند.  نام گذاری تجاری کالاها وخدمات   ازنظر قانونی تفاوتی بین نامگذاری تجاری کالا و خدمت وجود ندارد ولی معیارهای انتخاب بازاریابی کالاها با  بازاریابی خدمات متفاوت است. دربازاریابی کالا با کالاها سر و کار داریم و در این نوع بازاریابی سه نوع کالا  داریم: کالاهای آسایشی که تصمی گیری خرید در مورد آنها آسان است و تبلیغات عمومی بسیار تاثیر گذار  می باشد بعنوان مثال : پودر لباسشویی. کالاهای ویترینی، تصمیم گیری تاحدودی سخت است مانند خرید تلویزیون و کالاهای ویژه: تصمیم گیری سخت است مانند : خرید خانه و ... ولی در بازاریابی خدمات، شخصی که ارائه دهنده خدمت است همراه خدمت است در این نوع بازاریابی بحث  اثر بخشی مطرح است و اگر به دنبال کارایی باشیم سودهم به دنبالش داریم. ذهنیتی که در مشتری در رابطه با  خدمت ایجاد می شود مربوط به نحوه برخورد با مشتری است یعنی به کمک فرآیند در بازاریابی خدمت می  خواهیم مشتری را تحت تاثیر قرار دهیم. مثلا در سیستم بانکها، که خدمات رو در رو انجام می شود و یک سری  سرویس ارائه می دهند هر کدام از آنها در واقع ویژگی های خاص خود را دارند و در جاهایی وجه اشتراک  دارند، این همان خدمات مشترک مورد انتظار مشتریان است که اگر نباشد نارضایتی به وجود می آورد. به عنوان  مثال در بانک خصوصی الف افرادی که پشت باجه می نشینند، نام آنها را از مسئول باجه به بانکدار تغییر داده  شده است و این موضوع باعث برخورد بهتر اجتماعی این افراد و بالا بردن اعتماد به نفس آنها شده است و  تفاوت در اینجا، تفاوت در اندیشه هاست.  انتخاب یک نام تجاری  انتخاب یک نام برای شرکت یا محصول اهمیت بسیار زیادی دارد و مرحله حساسی است که نمی توان عجولانه  در مورد آن تصمیم گرفت و همانطور که واضح است تمامی ابزارهای ارتباطی از جمله سربرگها و وب سایت  شرکت در انتظار نتیجه این مرحله است؛ و انتخاب نام تجاری میتواند سودآورترین بخش از یک استراتژی  بازاریابی باشد. در دنیای پر رقابت کنونی که همه بنگاه های کوچک و بزرگ، خواهان تمایز چشمگیر خود و محصولات خود می باشند، یک نام تجاری نیرومند، اسلحه قدرتمندی برای شکست رقبا محسوب می شود.   در اینجا به نکاتی برای انتخاب صحیح یک نام تجاری اشاره می شود:   
  • توضیح ندهید متمایز باشید؛ تلاش شرکت ها در توصیف خود به وسیله نام تجاری شان یکی از بزرگترین اشتباهات است یک نام تجاری نباید توصیفی از فعالیت های ما باشد بلکه باید قدرت به نمایش درآوردن (متمایز بودن) شرکت را داشته باشد. یک نام تجاری تأثیرگذار از همان آغاز پتانسیل نام تجاری بودن را در خود دارد. نامی که ضعیف و محدود باشد یا بسیار توصیفی و گسترده فاقد تناسبات موردنیاز نام تجاری قدرتمند است.
 
  • رمز موفقیت پشتیبانی هیئت مدیره است؛ بدون حمایت رده های بالای شرکت، احتمال موفقیت تقریباً صفر است آن ها باید در جریان کل امور قرار گیرند.
 
  • از بکارگیری حروف بی معنی اجتناب کنید؛ نام هایی که برای اولین بار شنیده می شوند، برای مخاطب بی معنی می باشند و در بازار پرهیاهوی امروز به سرعت گم می شوند. به یاد آوردن کلمات واقعی و معنادار برای مشتریان بسیار ساده تر است.
  
  • کوتاه و مختصر انتخاب کنید؛ نام های تک کلمه مؤثرترین نام های تجاری بوده اند نامهای طولانی و چند کلمه ای باعث می شوند تا مردم آن ها را مختصر کرده و یا ناقص بیان کنند و در نتیجه دیگر نامی نیست که برگزیده ایم و کنترلی هم بر آن نخواهیم داشت.
 
  • مفاهیمی که قبلاً به کار گرفته شده اند را انتخاب نکنید؛
   کلماتی که دارای مفاهیم شناخته شده ای می باشند را نمی توان به عنوان نام هایی برگزید که بر مبنای اصول  استراتژیک اختصاصی شرکت انتخاب شده اند.   
  • بر طبق استراتژی باید عمل شود، نه هیجانات و جهت گیری های سیاسی: تصمیم گیری درباره انتخاب یک نام تجاری مملو است از جهت گیری های سیاسی، فشار مقامات بالا و... اما در این میان باید تنها استراتژی را در نظرگرفت.
 
  • فرایند تصمیم گیری مدیریت شود: ابتدا تصمیم گیرنده باید مشخص شود و بعد با پشتکار و پاقشاری فرآیند تصمیم گیری مدیریت شود.
 
  • در ابتدا راه انتظار استقبال چشمگیری نداشته باشید: در هفته های اول معرفی یک نام جدید، نظرات گوناگونی مطرح می شوند، اما به تدریج با آشنایی بیشتر مخاطبین با نام جدید، راحت تر با آن مواجه می شوند و آن را می پذیرند.
 پاره ای از قوانین تثبیت نام تجاری:   محصول باید همیشه بهسازی و با تقاضای جدید مشتریان منطبق شود، البته تا جایی که با ارزش های اصلی  تجاری در تضاد قرار نگیرند و همچنین نام تجاری باید از این که تک محصولی باقی بماند، پرهیز کند چرا که  نام تجاری نمی تواند این خطر را بپذیرد که با مرگ، محصولش نیز از بین برود. حتی اگر چرخه عمر محصول  را بتوان آهسته کرد، نباید آن را متوقف نمود.   
  • قانون گسترش: قدرت یک نام تجاری، نسبت معکوس با گسترش آن دارد.
   
  • قانون اختصار: زمانی که دامنه تمرکز محدود شود، قدرت نام تجاری افزایش می یابد. مثلاً: قهوه استارباکز امروزه به صورت یکی از محبوبترین نام های تجاری درآمده است. محدود ساختن دامنه تمرکز، به مفهوم تولید یک محصول محدود نیست (استار باکز، سی نوع قهوه مختلف را عرضه می کند).
 
  • قانون معروفیت: تولید یک نام تجاری از طریق شهرت آن شکل می گیرد و نه تنها از طریق تبلیغات.
   
  • قانون تبلیغات: هر نام تجاری بعد از تولد، به تبلیغات نیازمند است تا ماندگار شود.
   
  • قانون طبقه بندی: یک نام تجاری، باید طبقه بندی کالای خود را ارتقاء بخشد نه نام تجاری کالا را.
   
  • قانون اسم عام: یکی از سریعترین راههای عدم موفقیت، استفاده از اسامی عام برای نام تجاری است. به عنوان مثال: بلوک باستر ویدئو: زمانی نام تجاری موفقی برای اجاره دادن ویدئو است که عنوان تجاری عام، ویدئو رنتال نباشد.
 
  • قانون رنگ: یک نام تجاری، باید رنگ متضاد رقیب اصلی خود را انتخاب کند.
   
  • قانون ثبات: یک نام تجاری یک شبه ساخته نمی شود. موفقیت در چندین دهه ارزیابی می شود و نه در طی سال ها.
  سهم ذهنی افراد از برند ونکات مهم دربرندینگ   رابطه بسیار نزدیکی بین سهم ذهنی و سهم بازار است. سهم بازار از تقاضای کل و میزان فروش بدست می آید  واین مبنایی است برای برنامه ریزی ما و سهم بازار شاخص خیلی مهم است. به عنوان مثال در مورد شرکت های  بیمه، اسامی بعضی از بیمه ها بلافاصله به ذهن مردم می رسند (همان رابطه ی نزدیک سهم فرضی و سهم بازار) آرزوها -تشخیص سطوح مختلف در مشتریان، در خواسته ها بحث برندینگ نیازها و خواسته ها و آرزوها                                                          نیازها  حائز اهمیت هستند.  
  • برندها در اثر مرور زمان معنا می یابند و یک شبه ساخته نمی شوند اما افول و مرگ آنها بعضی وقت ها سریع اتفاق می افتد.
 
  • کیفیت بحث بسیار مهمی است اما باید بدانیم که برندها صرفا براساس کیفیت شکل نمی گیرند.
   
  • امروزه اکثر مردم کالا نمی خرند بلکه این برندها هستند که خریداری می شوند.
   
  • نام کشور سازنده محصول یا ارائه کننده خدمات نقش بسیار مهمی را در موفقیت برند ایفا می کند.
 دانلود مقاله رایگان با موضوع نام تجاری و تأثیر آن بر فروش  

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید