دانلود مقاله رایگان مدیریت با موضوع : بازاریابی سیاسی

دانلود مقاله رایگان مدیریت با موضوع : بازاریابی سیاسی

TMBA

 

از زمان پیروزی لیندون جانسون و ظرف حدود نیم قرن گذشته آمریکا تنها دو رئیس جمهور دموکرات به خود دیده که اولی جیمی کارتر و دومی بیل کلینتون بوده است. ظرف همین مدت تنها یک رئیس جمهور دموکرات یعنی بیل کلینتون، دوبار پی در پی انتخاب شده و در مقابل تنها یک رئیس جمهور جمهوریخواه یعنی جورج بوش پدر از انتخاب دوباره بازمانده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که یکی از دلائل عمده توجیه کننده این آمار ساده و اعجاب آور روشهای تبلیغاتی متفاوتی است که دو حزب قدرتمند آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود بکار گرفته اند.

 

شاید باور این امر مشکل باشد اما این مسئله که قاعدتا می بایست از فرط وضوح نیاز به بررسی و مطالعه چندانی نداشته باشد برای اولین بار به شکل موشکافانه چندی پیش توسط یک روانشناس سیاسی و یک استراتژیست تبلیغاتی در جامعه آمریکا مطرح گردید. “درو وستن” (Drew Westen) در کتاب بسیار جذاب خود بنام “مغز سیاسی” (The Political Brain) به بررسی دقیق این مسئله می پردازد که من در اینجا به یکی از فصول این کتاب

 

 

اشاره می کنم. هاوارد دین رئیس حزب دموکرات پس از خواندن این کتاب نوشت: “در سال ٢٠٠٨ ما قادر خواهیم بود در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شویم اگر کاندیدای ما این کتاب را بخواند و طبق آن عمل کند.”

 

استراتژیست های جمهوریخواه از زمان بروی کار آمدن ریچارد نیکسون این واقعیت را دریافتند که جاده سنگلاخ مبارزات انتخاباتی تنها بشرطی به پیروزی ختم می شود که تبلیغات مستقیما احساسات مردم را برانگیزد و نه عقل و منطق آنانرا. “ریچارد ویرثلین” (Richard Wirthlin) استاد اقتصاد و کسی که طراحی کمپین های انتخاباتی رانالد ریگان را در

 

سالهای١٩٨٠-۴١٩٨برعهده داشت و بنحو احسن از عهده
اینکاربرآمدپس ازمطالعاتی در زمینه نحوه تبلیغات به

 

این نتیجه رسید که پیش فرضی که یک عمر با آن زندگی کرده بود، مبنی بر اینکه مردم تصمیمات خود را بر اساس عقل و منطق می گیرند بهیچ وجه در جریان رای گیری های انتخاباتی صادق نیست. کشفی که ویرثلین کرد (و اینک توسط درو وستون تکمیل گردیده است) این بود که مردم جذب ریگان شدند زیرا که او از برتری “ارزش ها” بر سیاست سخن می گفت. آنها به ریگان اعتماد کردند و او را در سخنانی که می گفت صادق می دیدند. برای آنها مهم نبود که برخی از نقطه نظرهای ریگان با دیدگاههای آنان تفاوت داشت. ریگان قلبهای مردم را بجای مغزهایشان هدف قرار داده بود.

 

از قضا تنها روسای جمهور دموکرات ظرف ۵۴ سال گذشته هر دو افرادی بودند که از طریق نفوذ به قلمرو احساسات مردم به پیروزی دست یافتند. کارتر با شعار بازگرداندن ایمان از دست رفته مردم به حکومت که در جریان ماجرای واترگیت خدشه

 

 

دار شده بود و بیل کلینتون با شعار زنده کردن “امید” و “رویای آمریکائی” آراء مردم را به خود جلب کردند. این در حالی بود که بجز این دو تن تک تک کاندیداهای دیگر دموکرات با تکیه به آمار و ارقام و به قول خودشان Facts & Figures با مردم صحبت می کردند با این فرض که مردم ماشینهای محاسبه ای هستند که پس از شنیدن استدلالات و ارقام و اعداد آنها را جمع و تفریق می کنند و پس از بدست آوردن نتیجه اقدام به دادن رای می کنند.

 

شکست پس از شکست هرگز باعث نشد که دموکراتها این “تعهد و پایبندی غیر منطقی” خود را به “منطقی بودن” بدست فراموشی بسپارند. این ماجرا در مورد ال گور در سال ٢٠٠٠ بنحو بارزی خودنمائی کرد تا جائیکه جورج بوش در یک مناظره تلویزیونی پس از اینکه ال گور با عدد و رقم سعی کرد که درستی سخنانش را به اثبات برساند او را مخترع ماشین حساب نامید و با زدن این برچسب، هم کوهی از استدلال که ال گور با ریختن عرق بسیار ارائه نموده بود فرو ریخت و هم بوش به مردم پیامی داد مبنی بر این که ال گور روشنفکری است که حرفهای عجیب و غریبی می زند که نه من می فهمم او چه می گوید و نه شما.

 

 

جمهوری خواهان آنچه را که “دیوید هیوم” (David Hume) سه قرن پیش موفق به کشف آن شده بود به خوبی دریافتند و بکار بردند، “عقل بنده احساس است و نه بالعکس”. بر اساس تحقیقاتی که در علم اعصاب (Neuro-Science) صورت گرفته هر چه پیامی از جنبه های منطقی بالاتری برخوردار باشد کمتر می تواند مدارهای احساس را که رفتار ما را شکل می دهند تحریک نماید.

 

 

من در اینجا می خواهم بخش هائی ازآگهی تبلیغاتی بیل کلینتون را در جریان انتخابات ریاست جمهوری اش در سال ١٩٩٢ که به نظر برخی از محققین از جمله درو وستون استاد دانشگاه و روانشناس سیاسی یکی از موثرترین آگهی های

 

تبلیغاتیتلویزیونی در تاریخ سیاسی آمریکا بوده است با
شما مرورکنم.

 

راوی ویدیوئی که بنام “امید” مشهور گردید کسی نیست جز خود بیل کلینتون. من در شهر کوچکی در ایالت آرکانزا متولد شدم بنام Hope (امید). (در این لحظه عکس شهر کوچکی با یک ایستگاه قطار که بر روی آن کلمه Hope خودنمائی می کند ظاهر می شود). زمانی که من متولد شدم سه ماه بود که پدرم

 

درگذشته بود.  خانه دو طبقه قدیمی را که من بهمراهپدر
بزرگ و مادر بزرگم در آن جا زندگی می کردم به خاطرمی

 

آورم. آنها درآمد مختصری داشتند. سال ٣۶١٩ بود که من در چارچوب برنامه ای که برای جوانان گذاشته بودند توانستم به

 

واشنگتن رفته وبا پرزیدنت جان اف کندی ملاقات کنم.  (در
این لحظه تصویر،کندی را نشان می دهد که از پلکان بالا

 

رفته و بر روی سن برای ایراد سخنرانی در زمان مبارزات انتخاباتی خود ظاهر می شود و بلافاصله ویدئو کلینتون جوان را نشان می دهد که با جان کندی در حال دست دادن است). من بیاد دارم که با خود فکر می کردم این چه کشور فوق العاده و باورنکردنی است که به شخصی مانند من که نه پول داشتم و نه هیچ چیز دیگر این موقعیت را می دهد که با پرزیدنت ملاقات کند. (و تصویر،بطور آهسته دست دادن آنها را نشان می دهد و سپس این صحنه آهسته آهسته بنحوی بسط می یابد که رابطه بین کندی و کلینتون را در ذهن تثبیت کند).

 

 

پس از این واقعه بود که مصمم شدم وارد بخش دولتی شوم، چرا

 

کهمیخواستمبرایمردمیکهدوستشانداشتمکاریانجام
دهم. با گرفتنکارهای نیمه وقت از هرنوعی که بود توانستم
به مدرسه حقوقبروم. پس از آنکه فارغالتحصیل شدم چیزی که
بهآنتوجه نداشتماین بودکهبه پولوثروتبرسم(تصویر

 

خانه های فقرا را در محله های فقیرنشین آرکانزا نشان می دهد). تنها چیزی که می خواستم این بود که به خانه ام (آرکانزا) بازگردم و برای مردم آنجا کاری کنم. (تصویر کلینتون جوان را در حال ادای سوگند در زمان رسیدن به مقام فرمانداری ایالت آرکانزا نشان می دهد). ما سخت کار کردیم

 

(در آرکانزا)، در زمینه آموزش و پرورش و بیمه های درمانی

 

(تصویر کلینتون را با بچه ها در کلاس و سپس در حالی که پیرزنی او را در آغوش خود می گیرد نشان می دهد. پس از آن کلینتون را در میان مردم نشان می دهد). ما شغل ایجاد کردیم و پیشرفت کردیم. و اینک من فکر می کنم بدون تردید

 

اگر به مقام ریاست جمهوریانتخاب شوم زندگی همه مردم
کشورم را بهتر خواهم کرد وامید را و رویای آمریکائی را

 

به زندگی “باز خواهم گرداند”. (تصویر کلینتون را با دختر بچه ای که در حال رقص است نشان می دهد). در بخش پایانی کلینتون می گوید، من به آمریکا ایمان دارم و به مکانی به نام امید.

 

دانلود مقاله رایگان با موضوع بازاریابی سیاسی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید