دانلود پایان نامه:بررسی تفویض امر دین به ائمه در روایات شیعه

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :شیعه شناسی

گرایش :کلام

عنوان : بررسی تفویض امر دین به ائمه در روایات شیعه

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده شیعه شناسی

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی گرایش کلام

بررسی تفویض امر دین به ائمه در روایات شیعه

 

راهنما:

جناب آقای  دکتر مهدی مهریزی

مشاور:

جناب آقای  دکتر قاسم جوادی

زمستان 1390

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب فصل اول: کلیات   1مقدمه  21-1. طرح مسأله  31-2. سوال اصلی  31-3. سوال‌های فرعی  31-4. فرضیه تحقیق  41-5. اهداف   41-6. ضرورت   41-7. روش تحقیق  51-8. پیشینه تحقیق  51-9. مفاهیم اصلی  61-9-1. تفویض    61-9-2. امر  91-9-3. دین  91-9-4. ائمه  101-9-5. روایات   111-9-6. شیعه  11فصل دوم: روایات و ترجمه  12مقدمه  132-1. متن روایات، ترجمه و نمایه‌ها 132-2. دسته بندی و ارتباط نمایه‌ها با روایات   562-2-1. پیامبر (ص) 562-2-2. فقط پیامبر (ص) 562-2-3. سایر انبیاء (س) 562-2-4. پیامبر و ائمه (س) 562-2-5. فقط پیامبر و ائمه (ع) 572-2-6. ائمه (ع) 572-2-7. محمد، علی و فاطمه (سلام الله علیهم) 572-2-8. قائم (عج) 572-2-9. امام علی (ع) 572-2-10. امام حسن (ع) 572-2-11. امام حسین (ع) 582-2-12. امام سجاد (ع) 582-2-13. بندگان  582-2-14. فلسفه تفویض    582-2-15. تفسیر تفویض    582-2-16. سوال از تفویض    592-2-17. مستند تفویض    592-2-18. احکام اولیه الهی  592-2-19. تشریع‌های پیامبر (ص) 592-2-20. اجازه خدا به تشریع‌های پیامبر(ص) 602-2-21. وجوب اطاعت از تشریع‌های پیامبر(ص) 602-2-22. استناد و استشهاد به آیات   602-2-23. مقدمات تفویض    612-2-24. اختلاف بین شیعیان بر سر تفویض    612-2-25. عدم تفویض    612-2-26. مستند عقلی رد تفویض خلق و رزق  612-2-27. توجیه روایات تفویض خلق  622-3. بررسی آماری نمایه‌ها 63فصل سوم: اسناد روایات   693-1. فهرست مصادر و راویان  703-1-1. کتاب سلیم بن قیس (قرن 1 نیمه 2) 703-1-2. بصائر الدرجات (قرن 3 نیمه 2) 703-1-3. المحاسن )قرن 3 نیمه 2 ) 723-1-4. تفسیر العیاشی (قرن3 نیمه2) 723-1-5. الکافی ( قرن 4 نیمه1 ) 723-1-6.تفسیر فرات الکوفی (قرن 4 نیمه1) 733-1-7. رجال الکشی (قرن 4 نیمه 1) 733-1-8. عیون اخبار الرضا (ع) (قرن4 نیمه1) 733-1-9. فضائل الشیعه (قرن4 نیمه2) 733-3-10.الامالی للصدوق (قرن 4 نیمه2) 733-1-11.التوحید (قرن4 نیمه2) 733-1-12. معانی الاخبار (قرن 4 نیمه2) 733-1-13. من لا یحضره الفقیه (قرن 4 نیمه2) 733-1-14.مئه منقبه (قرن5 نیمه2) 733-1-15.تهذیب الاحکام (قرن 5 نیمه 1) 743-1-16. الاختصاص (قرن 5 نیمه 1) 743-1-17.کشف الغمه (قرن 7 نیمه 2) 743-1-18. وسائل الشیعه  (قرن 11نیمه 2) 743-1-19. بحار الانوار  (قرن 12 نیمه 1) 753-1-20. مستدرک الوسائل (قرن 13) 753-2. جدول جرح و تعدیل راویان  753-3. بررسی آماری تعداد راویان  1103-3-1. ثقه  1103-3-2. ضعیف   1103-3-3. مختلف فیه  1103-3-4. ممدوح  1103-3-5. مجهول  1113-4. نمودار توصیف راویان تفویض    1123-5. توصیف تفصیلی روایات   1133-5-1. ضعیف   1133-5-2. صحیح  1133-5-3. موثق  1133-6. توصیف عددی روایات   1143-6-1. جدول توصیف روایات   1143-6-2. نمودار عددی  1143-6-3. نمودار درصدی  115فصل چهارم: دیدگاه‌ها 1164-2. ملا صالح مازندرانی (م 1071ق) 1174-2-1. جمع بندی  1194-1. علامه محمد باقر مجلسی (م 1110) 1214-1-1. جمع بندی  1304-3. سید عبد الله شبر (م 1254) 1324-3-1. جمع بندی  1334-4. محمد جواد مغنیه (م1400ق) 1344-4-1. جمع بندی  1354-5. امام خمینی (م 1368ش) 1364-5-1. جمع بندی  1404-6. لطف الله صافی گلپایگانی ( معاصر) 1414-6-1. جمع بندی  1454-7. عبد الله جوادی آملی (معاصر) 1474-7-1. جمع بندی  1614-8. جعفر سبحانی تبریزی (معاصر) 1624-8-1. جمع بندی  1674-9. ناصر مکارم شیرازی (معاصر) 1684-9-1. جمع بندی  1744-10. سید حسن طاهری خرم آبادی (معاصر) 1754-10-1. جمع بندی  1804-11. سید مجتبی نور مفیدی (معاصر) 1814-11-1. جمع بندی  1864-12. فتح الله نجار زادگان (معاصر) 1874-12-1. جمع بندی  189فصل پنجم: تحلیل  191تحلیل فقه الحدیثی  192روایت اول  192روایت دوم 192روایت سوم 192روایت چهارم 193روایت پنجم  193روایت ششم  193روایت هفتم  194روایت هشتم  194روایت نهم  195روایت دهم  195روایت یازدهم  195روایت دوازدهم  196روایت سیزدهم  196روایت چهاردهم  197روایت پانزدهم  197روایت شانزدهم  198روایت هفدهم  198روایت هجدهم  199روایت نوزدهم  199روایت بیستم  199روایت بیست و یکم  200روایت بیست و دوم 200روایت بیست و سوم 200روایت بیست و چهارم 201روایت بیست و پنجم  201روایت بیست و ششم  201روایت بیست و هفتم  202روایت بیست و هشتم  203روایت بیست و نهم  203روایت سی‌ام 203روایت سی و یکم  204روایت سی و دوم 205روایت سی و سوم 205روایت سی و چهارم 205روایت سی و پنجم  206روایت سی وششم  206روایت سی و هفتم  2065-1-1. جمع بندی  2085-1-2. نتیجه 2095-2. تحلیل دیدگاه‌ها 2105-2-1. دسته بندی دیدگاهها 2105-2-2. جدول دسته بندی دیدگاه‌ها 2125-2-3. تحلیل دیدگاه دسته اول  2135-2-4. تحلیل دیدگاه دسته دوم 2145-2-5. تحلیل دیدگاه دسته سوم 2145-2-6. تحلیل دیدگاه دسته چهارم 215جمع بندی نهایی  216فهرست منابع  217منابع عربی  217منابع فارسی  220 چکیده­«تفویض» به معنای واگذاری امور تشریعی و تکوینی از سوی خداوند متعال به عباد خاص،  مسأله­ایست کلامی؛ در این رساله نوع تشریعی آن با روش بررسی روایات منقول مد نظر است. بر این اساس به جمع روایات، بررسی اسناد، تحلیل دیدگاه­ها و تحلیل فقه الحدیثی روایات پرداخته­ایم؛ از نگاه غالب عالمان، تفویض دین به اجمال پذیرفتنی است اما در گستره آن، سه بینش­ وجود دارد. بینش حداقلی این گستره را تنها برای پیامبر (ص) و در حد تبیین احکام عام و  انجام امور اجرایی می­پذیرد. بینش حد وسطی آن را تنها به جعل حکم در موارد مأثور محدود می­کند ولی بینش حداکثری آن را تا مطلق جعل حکم، برای پیامبر (ص) و ائمه (ع) گسترش می­دهد. بر اساس این تحقیق، از 80 روایت مربوط، 48 روایت بر تفویض دین دلالت دارند؛ که از آن‌ها تنها هفت روایت از جهت سند معتبرند. از این هفت روایت، مفوض الیهِ سه روایت پیامبر (ص) و ائمه (ع)، یک روایت، پیامبر (ص) و امام علی (ع) و سه روایت، تنها پیامبر (ص) است. با توجه به یک روایت موثق کتاب «الکافی» که مفوض فیه پیامبر و ائمه را یکسان می­داند، هفت روایت بر تفویض دین به ائمه (ع) دلالت دارند.  پس تفویض دین به معنی تفویض جعل حکم برای پیامبر (ص) و ائمه (ع) امری ثابت است اما مصادیق آن برای پیامبر (ص) محدود است به موارد: تغییر رکعات نمازهای یومیه، تعیین نوافل، تحریم همه مسکرها، سنت قرار دادن روزه ماه شعبان و سه روز از هر ماه، قرار دادن ارث برای جد، حرم قرار دادن مدینه، تعیین دیه چشم و نفس و مکروه قرار دادن برخی از اشیاء؛ ولی برای ائمه (ع) وجود مصداقی قطعی در روایات قابل اثبات نیست.کلید واژه­ها: تفویض دین، روایات، پیامبر، ائمه، مفوضه، دیدگاه.

فصل اول: کلیات

مقدمه

تفویض به معنای «واگذاری کاری به دیگری» است که معمولا وقتی در مورد انسان­ها استعمال می­شود، ناشی از ضعف آنان است؛ بدین معنی که وقتی فردی به دلیل محدودیت­های موجود نتواند کاری را آن­چنان که باید انجام دهد، آن کار را به دیگری تفویض می­نماید.ادعای تفویض دین به ائمه (ع) که به عنوان موضوع این تحقیق انتخاب شده است، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا اگر به درستی تبیین نگردد به شبهات تخریب گر مذهب شیعه دامن زده می شود.در کتب روایی شیعه نظیر کتاب سلیم، بصائر الدرجات، الکافی و ... بحث تفویض خداوند به مخلوق خویش مطرح شده است. این تفویض گاهی به صورت مطلق استعمال شده است و گاهی قیودی چون امر، امر خلق، دین، امر دین و ... را با خود به همراه دارد؛ نیز افرادی که به آن­ها تفویض صورت گرفته است، گاه مردم عادی­، گاه برخی پیامبران و در مواردی هم پیامبر خاتم (ص) و ائمه (ع) مفوض الیه هستند. نکته مهم در این­جا این است که هر چند در بین عالمان شیعه درباره مفوض فیه و مفوض الیه این روایات اختلاف نظر وجود دارد اما همگان بر این باورند که تفویض صورت گرفته از جانب خدا به معنای استقلال عبد از رب و نقص واجب الوجود نیست. فلسفه این تفویض چنان­که در روایات خواهد آمد سنجش میزان طاعت مردم و تکریم الهی خواص عباد است و از جهت ماهیت با تفویض انسان به انسان کاملا متفاوت است.تعداد صفحه : 234قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید