دانلود پایان نامه:بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت ‌دانش در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا)

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت

عنوان : بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت ‌دانش در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا)

دانشگاه هرمزگان

دانشکده پردیس دانشگاهی قشم

گروه مدیریت

 

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته  مدیریت اجرایی

 

عنوان :

بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت ‌دانش در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا)

 

استاد راهنما:

آقای دکتر جمشیدجعفری دارابجردی

 

استاد مشاور:

آقای دکتر محمد محبی

تابستان 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست                                                                                                                   صفحهفصل اولکلیات تحقیق
  • مقدمه........................................................................................................................................................................................ 3
  • بیان مسآله................................................................................................................................................................................ 4
  • اهداف تحقیق............................................................................................................................................................................ 9
  • سؤال تحقیق.............................................................................................................................................................................. 9
  • چهارچوب نظری تحقیق............................................................................................................................................................ 10
  • فرضیه‌های تحقیق..................................................................................................................................................................... 11
  • تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق............................................................................................................................ 12
  • قلمرو تحقیق............................................................................................................................................................................. 13
فصل دومبخش اول2-1 فرهنگ سازمانی2-1-1 مقدمه..................................................................................................................................................................................... 162-1-2 منشأ و چگونگی شکل‌گیری فرهنگ سازمانی........................................................................................................................ 172-1-3 تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی............................................................................................................................................ 182-1-4 انواع فرهنگ سازمانی............................................................................................................................................................. 222-1-5 ابعاد فرهنگ سازمانی............................................................................................................................................................. 242-1-6 مدل‌های فرهنگ سازمانی...................................................................................................................................................... 272-1-6-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد............................................................................................................................. 272-1-6-2 فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین................................................................................................................................ 282-1-6-3 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد............................................................................................................... 282-1-6-4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه کویین............................................................................................................................... 292-1-6-5 فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون............................................................................................................................ 292-1-7 عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی........................................................................................................................ 342-1-8 مدیریت فرهنگ سازمانی....................................................................................................................................................... 352-1-9 فرهنگ در سازمان‌های قدرت‌مدار.......................................................................................................................................... 372-1-10 تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی............................................................................................................... 39بخش دوم2-2 مدیریت دانش2-2-1 مقدمه..................................................................................................................................................................................... 422-2-2 تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش....................................................................................................................................... 432-2-2-1 مفهوم داده................................................................................................................................................................... 432-2-2-2 مفهوم اطلاعات............................................................................................................................................................ 442-2-2-3 مفهوم دانش................................................................................................................................................................. 442-2-3 طبقه‌بندی انواع دانش............................................................................................................................................................ 452-2-3-1 دانش از نظر نوناکا....................................................................................................................................................... 462-2-3-2 دانش از نظر جورنا....................................................................................................................................................... 462-2-3-3 دانش از نظر ماشلوپ................................................................................................................................................... 472-2-3-4 دانش از نظر لیدنر....................................................................................................................................................... 482-2-4 عناصر و ویژگی‌های دانش...................................................................................................................................................... 482-2-4-1 عناصر دانش................................................................................................................................................................ 492-2-4-2 ویژگی‌های دانش......................................................................................................................................................... 502-2-5 دانش آفرینی در سازمان........................................................................................................................................................ 532-2-6 تعریف مفهومی مدیریت دانش............................................................................................................................................... 562-2-7 منشأ و چگونگی شکل‌گیری مدیریت دانش........................................................................................................................... 572-2-8 اصول مدیریت دانش.............................................................................................................................................................. 612-2-9 اهداف مدیریت دانش............................................................................................................................................................. 632-2-10 تئوری‌های مدیریت دانش.................................................................................................................................................... 642-2-10-1 تئوری‌های مدیریت دانش جامع............................................................................................................................... 642-2-10-2 تئوری‌های مدیریت دانش تیمی............................................................................................................................... 662-2-10-3 تئوری‌های مدیریت دانش جامعه‌گرا......................................................................................................................... 672-2-11 مؤلفه‌های مدیریت دانش..................................................................................................................................................... 682-2-12 مدل‌های مدیریت دانش...................................................................................................................................................... 692-2-12-1مدل بویست............................................................................................................................................................... 712-2-12-2 مدل شش بعدی....................................................................................................................................................... 722-2-12-3 مدل نوناکا................................................................................................................................................................ 732-2-12-4 مدل رن جانسون...................................................................................................................................................... 762-2-14-5 مدل استیوهالس....................................................................................................................................................... 772-2-13 موانع مدیریت دانش............................................................................................................................................................ 792-2-14 تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش................................................................................................................. 822-2-14-1 پژوهش گلد.............................................................................................................................................................. 822-2-14-2 پژوهش موهرمان....................................................................................................................................................... 832-2-14-3 پژوهش ریگانز و مک اویلی...................................................................................................................................... 84بخش سوم2-3 نیروی دریایی ج. ا. ا2-3-1 مقدمه..................................................................................................................................................................................... 862-3-2 نیروی دریایی ج. ا. ا............................................................................................................................................................... 87فصل سومروش اجرای تحقیق3-1 مقدمه.......................................................................................................................................................................................... 933-2 فرآیند اجرای تحقیق................................................................................................................................................................... 933-3 روش تحقیق................................................................................................................................................................................ 943-4 جامعه آماری............................................................................................................................................................................... 943-5 نمونه آماری و روش نمونه‌گیری................................................................................................................................................. 953-6 روش گرداوری اطلاعات و تدوین پرسش‌نامه.............................................................................................................................. 953-7 روایی و پایایی............................................................................................................................................................................. 963-7-1 اعتبار (روایی) ابزار.................................................................................................................................................................. 973-7-2 قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار................................................................................................................................................... 973-8 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها....................................................................................................................................................... 98فصل چهارمتجزیه و تحلیل داده‌ها4-1 مقدمه.......................................................................................................................................................................................... 1024-2 توصیف متغیرهای تحقیق........................................................................................................................................................... 1024-2-1 نوآوری و خطرپذیری.............................................................................................................................................................. 1024-2-2 رهبری..................................................................................................................................................................................... 1034-2-3 یکپارچگی............................................................................................................................................................................... 1044-2-4 حمایت مدیران....................................................................................................................................................................... 1054-2-5 کنترل..................................................................................................................................................................................... 1064-2-6 هویت سازمانی........................................................................................................................................................................ 1074-2-7 سیستم پاداش........................................................................................................................................................................ 1084-2-9 الگوهای ارتباطی..................................................................................................................................................................... 1104-2-10 مدیریت دانش...................................................................................................................................................................... 1114-3 آزمون فرضیه‌های تحقیق............................................................................................................................................................ 1124-4 نتایج آزمون................................................................................................................................................................................. 1134-5 نتایج فرضیات به ‌طور خلاصه..................................................................................................................................................... 120فصل پنجمنتیجه‌گیری و پیشنهادات5-1 مقدمه.......................................................................................................................................................................................... 1225-2 نتایج و خلاصه آمار توصیفی....................................................................................................................................................... 1225-2-1 خلاقیت فردی کارکنان.......................................................................................................................................................... 1225-2-2 حمایت مدیران....................................................................................................................................................................... 1225-2-3 هویت سازمانی........................................................................................................................................................................ 1225-2-4 سازش با پدیده تعارض.......................................................................................................................................................... 1235-2-5 سیستم پاداش........................................................................................................................................................................ 123-        5-2-6 سبک رهبری............................................................................................................................................................................... 1235-2-7 سیستم کنترل........................................................................................................................................................................ 1235-2-8 خطرپذیری............................................................................................................................................................................. 1235-2-9 یکپارچگی............................................................................................................................................................................... 1245-2-10 الگوهای ارتباطی.................................................................................................................................................................. 1245-3 نتایج و خلاصه آمار استنباطی.................................................................................................................................................... 1245-3-1 نتایج آزمون فرضیه اول.......................................................................................................................................................... 1245-3-2 نتایج آزمون فرضیه دوم......................................................................................................................................................... 1245-3-3 نتایج آزمون فرضیه سوم........................................................................................................................................................ 1245-3-4 نتایج آزمون فرضیه چهارم..................................................................................................................................................... 1255-3-5 نتایج آزمون فرضیه پنجم...................................................................................................................................................... 1255-3-6 نتایج آزمون فرضیه ششم....................................................................................................................................................... 1255-3-7 نتایج آزمون فرضیه هفتم....................................................................................................................................................... 1255-3-8 نتایج آزمون فرضیه هشتم...................................................................................................................................................... 1265-3-9 نتایج آزمون فرضیه نهم......................................................................................................................................................... 1265-3-10 نتایج آزمون فرضیه دهم...................................................................................................................................................... 1265-4 پیشنهادات تحقیق....................................................................................................................................................................... 1275-4-1 پیشنهاداتی مبتنی بر نتایج آزمون فرضیه‌ها.......................................................................................................................... 1275-4-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده............................................................................................................................................ 130ضمایم     ............................................................................................................................................................................................ 131منابع      ............................................................................................................................................................................................ 141نمودارها4-2-1 نمودار نوآوری و خطرپذیری در فرهنگ سازمانی................................................................................................................... 1024-2-2 نمودار رهبری در فرهنگ سازمانی......................................................................................................................................... 1034-2-3 نمودار یکپارچگی در فرهنگ سازمانی................................................................................................................................... 1044-2-4 نمودار حمایت مدیران در فرهنگ سازمانی............................................................................................................................ 1054-2-5نمودار کنترل در فرهنگ سازمانی........................................................................................................................................... 1064-2-6 نمودار هویت در فرهنگ سازمانی........................................................................................................................................... 1074-2-7 نمودار سیستم پاداش در فرهنگ سازمانی............................................................................................................................. 1084-2-8 نمودار پذیرش تضاد در فرهنگ سازمانی............................................................................................................................... 1094-2-9 نمودار الگوهای ارتباطی در فرهنگ سازمانی.......................................................................................................................... 1104-2-10 نمودار مدیریت دانش........................................................................................................................................................... 111 جداول2-1-1 عوامل و ابعاد شکل دهنده‌ی فرهنگ سازمانی....................................................................................................................... 252-1-2 فرهنگ از دیدگاه هرسی و بلانچارد....................................................................................................................................... 282-1-3 فرهنگ از دیدگاه کویین........................................................................................................................................................ 292-1-4 مقایسه‌ی تطبیقی مدل‌ها و الگوهای ارتباطی......................................................................................................................... 342-2-1 انواع مختلف دانش در ساختارهای 5گانه مینزبرگ............................................................................................................... 472-2-2 مؤلفه‌های مدیریت دانش از نگاه صاحب‌نظران....................................................................................................................... 692-2-3 تعامل دانش نهفته و صریح.................................................................................................................................................... 742-2-4 مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار کار........................................................................................................................... 763-1 نحوه‌ی امتیاز بندی طیف لیکرت............................................................................................................................................... 963-2 جدول ضرایب آلفای کرونباخ...................................................................................................................................................... 984-2-1 جدول فراوانی نوآوری و خطرپذیری....................................................................................................................................... 1024-2-2 جدول فراوانی رهبری............................................................................................................................................................. 1034-2-3 جدول فراوانی یکپارچگی (ادغام)........................................................................................................................................... 1044-2-4 جدول فراوانی حمایت مدیران................................................................................................................................................ 1054-2-5جدول فراوانی کنترل............................................................................................................................................................... 1064-2-6 جدول فراوانی هویت سازمانی................................................................................................................................................ 1074-2-7 جدول فراوانی سیستم پاداش................................................................................................................................................. 1084-2-8 جدول فراوانی پذیرش تضاد................................................................................................................................................... 1094-2-9 جدول فراوانی الگوهای ارتباطی.............................................................................................................................................. 1104-2-10 جدول فراوانی مدیریت دانش.............................................................................................................................................. 1114-4-1جدول همبستگی بین نوآوری و مدیریت دانش...................................................................................................................... 1134-4-2 جدول همبستگی بین حمایت مدیران و مدیریت دانش....................................................................................................... 1144-4-3 جدول همبستگی بین هویت سازمانی و مدیریت دانش........................................................................................................ 1144-4-4 جدول همبستگی بین پذیرش تضاد و مدیریت دانش........................................................................................................... 1154-4-5 جدول همبستگی بین سیستم پاداش و مدیریت دانش......................................................................................................... 1164-4-6 جدول همبستگی بین رهبری و مدیریت دانش..................................................................................................................... 1174-4-7 جدول همبستگی بین کنترل و مدیریت دانش..................................................................................................................... 1174-4-8 جدول همبستگی بین یکپارچگی و مدیریت دانش............................................................................................................... 1184-4-9 جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش..................................................................................................... 1194-4-10 جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش................................................................................................... 1194-5-1 اعلام نتایج فرضیات به اختصار.............................................................................................................................................. 120اشکال1-1 اثر اطلاعات و دانش بر تصمیم‌گیری........................................................................................................................................... 42-1-1 منبع و منشأ فرهنگ سازمانی................................................................................................................................................ 172-1-2 پرده‌های فرهنگ از دیدگاه شاین........................................................................................................................................... 212-1-3 فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی............................................................................................................................................ 362-2-1 تئوری مدیریت دانش جامعه‌نگر............................................................................................................................................. 672-2-2 مدل عمومی دانش در سازمان............................................................................................................................................... 702-2-3 مدل بویست........................................................................................................................................................................... 712-2-4 مدل شش‌بعدی مدیریت دانش.............................................................................................................................................. 722-2-5 چارچوب مفهومی فرایند ایجاد دانش..................................................................................................................................... 732-2-6 مدل مبتنی برفرایندهای دانش.............................................................................................................................................. 784-1 مدل در حالت T-VALUE.......................................................................................................................................................... 112 چکیدهاین تحقیق با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی موجود نداجا بر به‌کارگیری نظام مدیریت ‌دانش توسط کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) صورت پذیرفته است. روش انجام این تحقیق توصیفی- همبستگی و از شاخه تحقیقات میدانی می‌باشد. از لحاظ ماهیت و وسعت کاربرد یک تحقیق کابردی و از لحاظ زمانی یک تحقیق مقطعی به‌حساب می‌آید. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق پرسش‌نامه بوده که از پرسش‌نامه‌های رابینز و ویلیامسون[1] استفاده شده که با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پس از جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی 10 فرضیه به بوته آزمایش نهاده شد. نتایج نشان می‌دهد که بین مؤلفه‌های حمایت‌مدیران، هویت‌سازمانی، سبک‌رهبری، سیستم‌کنترل، یکپارچگی و الگوهای‌ارتباطی موجود در نداجا با به‌کارگیری مدیریت دانش رابطه وجود دارد. هم‌چنین 4فرضیه خلاقیت فردی، سازش با پدیده تعارض، سیستم پاداش و خطرپذیری با مدیریت دانش ارتباط معناداری را مشاهده ننموده‌اند.واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، رابینز، نیروی دریایی ارتش ج. ا. ا فصل اولکلیات تحقیق
  • مقدمه
در سال‌های اخیر، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، پیوستن به‌روند دانش را آغاز کرده‌اند که مفاهیم جدیدی چون کاردانشی[2]، دانش‌کار[3]، مدیریت دانش[4] و سازمان‌های‌ دانشی[5] ، خبر از‌ شدت یافتن این روند می‌دهد. پیتردراکر[6] ، با به‌کارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان‌ها می‌دهد که در آن‌ها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد. براساس این نظریه درآینده جوامعی می‌توانند انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشند که از دانش بیشتری برخوارد باشند. به‌ این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی‌تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان‌ دانشی به توانمندی‌هایی دست می‌یابد که قادر است از نیروی‌ اندک، قدرتی عظیم بسازد (الوانی، 1385، 283).هدف از فعالیت‌های دانش در سازمان، اطمینان از رشد و‌تداوم فعالیت‌ها در جهت حفظ دانش حیاتی در تمامی سطوح، به‌کارگیری دانش موجود در تمامی چرخه‌ها، ترکیب ‌دانش در جهت هم‌افزایی، کسب مداوم دانش مربوطه، توسعه دانش جدید از طریق یادگیری مداوم که به‌وسیله تجارب درونی و دانش بیرونی ایجاد می‌شود است (Bourdreau & Couillard, 1999, 27).سازمان‌ها با تکیه بر دانش‌برتر امکان اتخاذ تصمیم‌های معقول‌تر در موضوع‌های مهم و بهبود عملکرد‌های مبتنی بر دانش را می‌یابند. از اینرو مدیریت دانش مقوله‌ای مهمتر از خود دانش محسوب می‌شود که در سازمان‌ها به‌دنبال آن هستند تا نحوه تبدیل اطلاعات و دانسته‌های فرد و سازمان را به دانش و مهارت‌های فردی و گروهی تبیین و روشن کنند (Probest, 2000, 22).مهمترین نقشی که می‌توان به مدیریت دانش نسبت داد این است که آن را به عنوان یک متدولوژی تغییر در نظر بگیرند. مدیریت دانش از یک طرف با جذب دانش‌های جدید به درون سیستم و از طرف دیگر با اداره موثر آن دانش‌ها می‌تواند مهمترین عامل تغییر یک سازمان باشد. دانش به‌واسطه نزدیکی به تصمیم و اقدامات سازمانی به مراتب بیش از داده‌ها و اطلاعات می‌تواند باعث بهبود عملکرد شده و در نتیجه کیفیت خدمات سازمان‌ها را به‌طور عام و سازمان‌های دولتی را به‌طور خاص بهبود ببخشد (Hales & Kalucy, 2002, 2).تعداد صفحه : 154قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید