پایان نامه معماری:مرکز تجارت فرش وگلیم ایلام

متن کامل پایان نامه رشته :معماری

عنوان : مرکز تجارت فرش وگلیم ایلام

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام

گروه معماری

عنوان پایان‌نامه:

مرکز تجارت فرش وگلیم ایلام

استاد مربوطه:

جناب آقای مهندس شهامت

 

بهار1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست

چکیده 7

مقدمه. 8

فصل اول:  تعاریف وکلیات… 9

1-1-مرکز تجاری.. 10

1-2-انواع کاربری تجاری.. 10

1-3-تجاری رده ناحیه. 11

1-4-تجاری  رده منطقه. 11

1-5-تجاری رده حوزه 11

1-6-تجاری رده شهر و فراتر. 11

فصل دوم:   بررسی نمونه های مشابه. 12

2-1- مجتمع بزرگ تجاری و تفریحی خلیج فارس شیراز. 13

2-2- مجتمع تجاری زیتون فارس…. 15

2-2-1- پله های اضطراری.. 15

2-3- فروشگاه بزرگ Mid Valley. 16

2-4- مرکز تجاری Suria در برجهای پتروناس…. 17

2-5- مرکز تجاری برجایا 18

2-6- مرکز تجاری Bukit Bintang  و  Sungai Wang. 19

2-7- مجتمع های خرید Lot 10  و Starhill 19

2-8- فروشگاه های Pavilion.. 20

2-9- مجتمع تجاری One Utama. 21

2-10- مجتمع تجاری Sunway Pyramid.. 22

2-11- بازار Seni 23

2-12- مرکز تجاری Koto Raya. 24

2-13- مرکز تجاری National Craft Complex. 25

2-14- بازار خوراکی Chow Kit. 25

2-15- مرکز خرید Kampung Baru.. 26

2-16- بازار Malam… 26

فصل سوم:   مبانی نظری طرح.. 28

3-1- تجارت یا دادوستد. 29

3-2- مراکز خرید (shopping center) 30

3-2-1- مراکز خرید فروشگاهی (mall) 30

3-2-2- مراکز خرید نواری شکل (stripe center) 30

3-3- پیشینه. 31

3-4- ابسیدین.. 31

3-5- بعد از معامله. 31

3-6- قرون وسطی.. 32

3-7- تاریخچه کشف…. 32

3-8- تاریخچه خرد. 33

3-9- قرن بیستم. 33

3-10- تجارت آزاد. 34

3-10-1- حمایت گرایی.. 34

3-10-2- دین.. 34

3-10-3- توسعه پول. 34

3-11- روند کنونی.. 35

3-11-1- دور دوحه. 35

3-11-2- چین.. 35

3-11-3- تجارت بین‌المللی.. 36

3-11-4- مصوبات تجاری.. 36

3-11-5- موانع تجاری.. 36

3-11-6- کسب منصفانه. 37

3-12- اجزای یک مرکز تجاری.. 37

1-بخش فروشگاهی (Retail Tenant Mix) 37

2- بخش رستوران، فست فود و کافی شاپ ها 39

3- فروشگاههای خدماتی (Non-Retail Tenant Mix) 39

3-13- فرش ایران، نخست یک هنر است سپس یک صنعت… 39

3-14- گلیم برجسته ایلام. 41

3-15- مراحل بافت… 42

3-15-1- چله کشی.. 42

3-15-2- روش محاسبه تعداد تارهای مورد نیاز برای چله کشی.. 42

3-15-3- چله کشی ترکی.. 43

3-15-4- چله کشی فارسی.. 43

3-15-5- کوجی بستن.. 43

3-15-6- زنجیره بافی.. 44

3-15-7- گلیم بافی.. 44

1 – به روش سوف… 44

2- گلیم بافی به روش کرباس…. 44

3- گره زدن. 45

الف) گره فارسی.. 45

ب)گره ترکی.. 45

4- پودکشی در دارهای کوجی دار. 46

5- روش‌های انجام پود کردن. 46

3-15-8- شیرازه بافی.. 47

الف) انواع شیرازه 47

3-15-9-  پایین کشی.. 47

3-16-  نقش ورنگ… 48

1- ابزارها و لوازم مورد نیاز. 48

3-17- مواداولیه. 49

فصل چهارم:  بسترطرح و مطالعات سایت… 51

4-1- استان ایلام. 52

4-2- بررسی موقعیت شهرستان ایلام. 52

4-3- وضعیت اقتصادی.. 52

4-5- بررسی وضعیت اقلیمی استان ایلام. 53

4-5-1- آب و هوای منطقه. 53

4-5-2- استان ایلام به طور کلی دارای سه منطقه آب و هوایی است: 55

4-5-3- آب و هوای استان ایلام  به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود: 55

4-5-4- پراکندگی بارش در استان ایلام. 56

4-5-5- دمای هوا در استان ایلام. 57

4-5-6- میزان بارندگی.. 57

4-5-6- روزهای یخبندان. 58

4-5-7- بادها مسلط.. 58

4-5-8- رطوبت نسبی.. 58

4-6- ادبیات قومی استان. 59

4-7- صنایع دستی.. 59

فصل پنجم:  استانداردها وریز فضاها 60

5-1- مقررات تفکیک و احداث ساختمان تجاری بین المللی.. 61

5-2- حوزه مجتمع تجاری بین المللی.. 61

الف)موارد استفاده از زمین.. 62

ب)موارد استفاده مشروط.. 62

ج)موارد ممنوع. 63

د) ضوابط مربوط به تفکیک زمین.. 63

5-3- نحوه محاسبه سطح زیر بنا در منطقه تجاری.. 63

الف) حداکثر ارتفاع ساختمان. 63

ب) نحوه استقرار ساختمان در زمین و اشراف… 63

ج) تعداد پارکینگ… 64

5-4- جلب عناصر تجارت… 66

5-4-1- دسترسی مشتریان. 66

5-4-2- سرویس دهی.. 67

5-5- ویژگی های فضاها 67

الف) سیرکولاسیون داخلی.. 67

ب)محوطه های میانی.. 68

ج) بازارچه. 68

د) استفاده از کیوسک ها 69

ه) سرویس ها 70

5-6- استانداردهای طراحی مجتمع های تجاری بین المللی.. 70

الف) ارتفاع طبقات… 70

ب) دربهای ورودی.. 70

ج) ظرفیت کریدور. 71

د) ویترین ها 72

ه) پله برقی.. 72

و) پلکانها 73

ز) نقاله مسافرتی.. 73

ی) آسانسور. 74

ن) سطح شیبدار. 74

5-7- مسائل مورد توجه در طراحی مراکز تجاری بین المللی.. 75

5-7-1- شکل پلان. 75

5-7-2- طراحی نمای خارجی.. 75

5-7-3- نمای داخلی مرکز خرید. 76

5-7-4- مصالح.. 76

5-7-5- سقف…. 77

5-7-6- نورپردازی مجموعه. 77

5-7-8- تهویه مطبوع. 78

5-7-9- کاربرد رنگ و کارهای هنری.. 78

5-8- تعیین روابط اجزاء تشکیل دهنده انواع واحدهای تجاری.. 79

5-8-1-  واحدهای فروش تره بار. 80

5-8-2- واحدهای فروش مواد غذایی.. 81

5-8-3- واحدهای بهداشتی.. 81

5-8-4- واحدهای پوشاک… 81

5-8-5- واحدهای تجارتی ، طبخ و ارائه غذای گرم. 81

5-8-6- فروشگاه های مواد غذایی.. 81

5-8-7- نوشیدنی فروشی ها 82

5-8-8- پیشخان های غذا 83

5-8-9- غذاخوری ها 84

5-9- مکانهای عمومی.. 86

5-9-1- فضاهای ارتباطی افقی (راهروها( 86

5-9-2- فضاهای مورد نیاز و استانداردها 87

فصل ششم : سیرتکوین ایده وروند طرح

شهر ایلام. 90

موقعیت سایت… 91

تحلیل سایت… 92

روند تکوین حجم. 92

فصل هفتم : آلبوم نقشه ها وتصاویر مربوط ..106

چکیده

شهر امروز عرصه تکاپوی انسانی در تار و پودی از بافت های متنوع از جمله تجاری و اقتصادی است و انسان امروز در جایگاه کنشگر حساسی است که در هر لحظه می تواند آفریننده ی صحنه ها معنادار در چنین فضایی باشد.مجموعه ی پیچیده ی زندگی شهری، جهت ابقای حیات خود، حوزه های خاصی را می طلبد که نقش بهبود که دهنده و حتی تسریع بخش و یا اصطلاحاً-کاتالیزگر- را بر عهده دارند. “بازار” ها جز آن دسته از حوزه هایی هستند که توانسته اند به خوبی این وظیفه ی خطیر را ایفا نمایند. “بازار”به مثابه ی یک موجود زنده است که حیات ارگانیک آن منوط به تداوم پیوند عناصر دیگری است که در یک جامعه شهری حضور دارند.

رساله ای که پیش روی شماست، تلاش دارد تا ضمن بیان روند پیدایش بازارها و چگونگی تحول آن از اشکال سنتی به تیپ های مدرن مراکز خرید، به واکاوی نقش فرهنگی مراکز تجاری در شهر بپردازد.

داده ها و مستندات تحلیل به کمک روش های صرفاً کیفی و مردم نگاری خصوص مشاهده و مصاحبه های عمیق بدست آمده است.

یافته های این تحقیق میدانی نشان می دهد که احداث مراکز تجاری نقش بسزایی در توسعه شهر ها دارند.

مقدمه

خرید فعالیتی است که نمودهایی از شرایط و ساختار اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی یک محیط را آشکار می سازد، هر چند که در ابتدا فضاهای خرید، تنها به منظور پاسخگویی به نیاز های اقتصادی مراجعان به صورت پلان های خطی و قرارگیری اجزای خرد یعنی مغازه ها  در اطراف مسیر های خطی یا منحنی مراجعان طراحی می شد،اما کم کم این ایده که مراکز خرید باید دربر گیرنده ی کاربری هایی باشند تا برای دیگر نیازهای مراجعان نیز پاسخی مناسب یابد، به عنوان اندیشه ی غالب در معماری مراکز تجاری تبدیل گردید. با گذشت زمان،علاوه بر مراکز تجاری ، مراکز تجاری بین المللی پدید آمده  ویا مراکز تجاری با کاربری های دیگر تلفیق گشتند و مراکز تجاری تفریحی را به وجود آوردند. آنچه ذکر شد ایده ی اصلی ساخت مراکز تجاری بین المللی بزرگ با قابلیت دربرگیری همه خدمات را مشخص می کند. فضاهایی با مشخصه های معماری های گیرا و عوام پسند، همچنین امروزه با مجموعه ای از فضا های تجاری رو به رو هستیم  که هر یک به نوعی در تامین نیازمندی های ساکنان شهرها نقش دارد. اماباتوجه به قرارگیری شهر ایلام در کنار مرزبین المللی ایران –  عراق نیازمند یک مرکز تجارت بین المللی می باشیم اما متاسفانه چنین مجتمعی در این شهر وجود ندارد بنابراین مهمترین دلیل عمدهطراحی این مرکز نبود واحساس کمبود این مرکز در باتوجه به قرارگیری شهر ایلام در کنار مرز بین المللی مهران میباشد.

 

فصل اول:

تعاریف وکلیات

1-1-    مرکز تجاری

مرکز تجاری نوعی فضای تجاری است که نیازهای مختلف مردم را در قالب تجاری(خرید وفروش) پوشش میدهد،لذا با برنامه ریزی صحیح درایجاد چنین مراکزی میتوانیم به اقتصاد شهر وجامعه کمک کنیم. همانطور که بازارها ومیادین سنتی ما سرآمدفضاهای تجاری جهان بوده اند.با درنظر گرفتن معیارهای صحیح طراحی میتوانیم مراکز تجاری را با بازدهی اقتصادی مناسب ایجاد نمائیم.

یکی از پارامترهای مهم در مراکزتجاری که معماران باید به آن توجه کنند،نحوه سیرکولاسیون مناسب دراینگونه مراکز است. ورودی مجتمع تجاری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است وتا حد زیادی در جذب مشتری موثر است.محوطه های میانی نیز اهمیت خاص خودرا دارند ومیتواند مکانی برای استراحت،ملاقات دوستان ویا تجدید قوای جسمی باشد.استفاده از فضای سبز یا آبنما در محوطه میانی نیز طراوت خاصی به اینچنین مکانها میدهد.این مراکز زمانی به اوج هنری و زیبایی بصری میرسند که از نورگیرهای سقفی با طیف های مختلف نور در آنها استفاده شود. ویترینها نیز در جذب مشتری تاثیر فراوانی دارند

ارتفاع در مراکز تجاری از5/4 تا 5/5 متر در طبقه متغیر است که با توجه به وسعت این مراکز ارتفاع مناسبی است. عمق ساختمان نیز بین 24 تا 54 متر است،چنانچه عمق این مراکز از 24متر کمترشود(در صورت بن بست بودن راهرو) مشتری وجود پایان راه را احساس میکند واگر بیشتراز 54متر باشد احساس خستگی و ناتوانی در طی مسیر به مشتری دست میدهد. چگونه میتوان احساس خوبی به مشتری هدیه کرد؟ با استفاده از تهویه مناسب و فضاهای تفریحی جانبی و نورپردازی مناسب، طراحی اصولی و مطالعات دقیق اقلیمی در رابطه با مکانهای تجاری این حس به مشتری انتقال میابد. باید در نظر داشت که مطالعات فوق با درنظر گرفتن احکام قوانین شهری میتواند در طراحی مناسب مجتمع های تجاری بسیار موثر واقع شود.

تعداد صفحه : 121

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09361998026        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید