دانلود پایان نامه:مطالعه تطبیقی جرح و تعدیل شهود از منظر حقوق موضوعه ایران و فقه اسلامی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :فقه

گرایش :فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان : مطالعه تطبیقی جرح و تعدیل شهود از منظر حقوق موضوعه ایران و فقه اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد دامغان

دانشکده حقوق

 

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان

مطالعه تطبیقی جرح و تعدیل شهود از منظر حقوق موضوعه ایران و فقه اسلامی

استاد راهنما

دکتر مهدی افچنگی

تابستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست

چکیده 1مقدمه. 2ضرورت تحقیق.. 4اهداف تحقیق.. 4پرسش‌های تحقیق.. 4فرضیه‌ها 4پیشینه‌ی تحقیق.. 5روش تحقیق.. 5مشکلات تحقیق.. 5ساختار تحقیق.. 5فصل اول: کلیات و بیان شروط شهادت شرعی در مذاهب اسلامی.. 61ـ1 واژه‌شناسی.. 71ـ1ـ1 واژگان اصلی.. 71ـ1ـ1ـ1 شهادت... 71ـ1ـ1ـ2 شاهد. 81ـ1ـ1ـ3 عدالت... 81ـ1ـ1ـ4 جرح.. 91ـ1ـ1ـ5 تعدیل.. 91ـ1ـ2 واژگان مرتبط.. 101ـ1ـ2ـ1 دعوی.. 101ـ1ـ2ـ2 دلیل.. 101ـ1ـ2ـ3 بینه. 111ـ1ـ2ـ4 تحمل شهادت... 111ـ1ـ2ـ5 ادای شهادت... 121ـ1ـ2ـ6 مطلع یا شاهد عرفی.. 121ـ2 بیان شروط شهادت شرعی در مذاهب اسلامی.. 131ـ2ـ1 شرایط مربوط به شاهد در زمان تحمل شهادت... 151ـ2ـ1ـ1 عقل.. 161ـ2ـ1ـ2 تمییز. 171ـ2ـ1ـ3 درک حسی از موضوع شهادت... 181ـ2ـ2 شرایط مربوط به ادای شهادت... 191ـ2ـ2ـ1 اسلام. 211ـ 2ـ2ـ1ـ1 اسلام از نظر فقهای امامیه. 221ـ2ـ2ـ1ـ2 امکان پذیرش شهادت غیر مسلمان در وصایا و یا غیر آن. 231ـ2ـ2ـ1ـ3 شرط اسلام از نظر فقهای اهل سنت... 251ـ2ـ2ـ2 ایمان. 261ـ 2ـ2ـ2ـ1 مفهوم ایمان از نظر فقهای امامیه. 261ـ2ـ2ـ3 طهارت مولد. 271ـ2ـ2ـ3ـ1 از نظر فقهای امامیه. 281ـ2ـ2ـ4 عدالت... 281ـ2ـ2ـ4ـ1 عدالت از نظر فقهای امامیه. 301ـ2ـ2ـ4ـ2 از نظر فقهای اهل سنت... 311ـ2ـ2ـ5 ذینفع نبودن در مورد شهادت... 311ـ2ـ2ـ6 نداشتن عداوت دنیوی.. 331ـ2ـ2ـ7 سایر شرایط شاهد شرعی.. 341ـ2ـ3 شرایط مربوط به مفاد شهادت... 361ـ2ـ3ـ1 دارای شهادت از روی علم. 381ـ2ـ3ـ2 اتحاد مفادی میان شهاد شهود. 401ـ2ـ3ـ3 عدم مخالفت با علم قاضی.. 41فصل دوم: کیفیت تعدیل شهود. 432ـ1 کیفیت احراز عدالت... 452ـ1ـ1 علم قاضی به عدالت شاهد. 482ـ2ـ3 جهل یا تردید قاضی در خصوص حال شاهد. 502ـ2ـ2ـ1 لزوم علم شهادت دهنده بر عدالت شاهد اصلی.. 522ـ 2ـ2ـ2 امکان شهادت دادن براساس حسن ظاهر شاهد اصلی.. 542ـ2 کیفیت احراز سایر شرایط شاهد. 552ـ2ـ1 مشروعیت نسب... 552ـ2ـ2 منتفی بودن نفع. 622ـ2ـ3 منتفی بودن عداوت دنیوی.. 642ـ3 جرح شاهد. 652ـ3ـ1 مهلت ادعای جرح.. 672ـ3ـ2 جرح شاهد بعد از صدور حکم و اثر آن. 68نتیجه‌گیری.. 70پیشنهاد‌ها 71منابع. 72 

چکیده

شهادت به عنوان یکی از ادله استوار در اثبات حق، ادعا، و یا رد آن مورد پذیرش فقها و حقوقدانان بوده است. از نظر فقها، شهادت عبارت از همان اعلام و اخبار است که در آن قطع و یقین شرط شده است و شهادت گاهی به معنای تحمل شهادت، یعنی گواه شدن و گاهی به معنای ادای شهادت یعنی گواه دادن. البته شهادت در صورتی دارای اعتبار است که شرایط لازم در شهادت و شاهد موجود باشد. ماده 1313 ق.م. و ماده 155 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری شرایط شهود را: بلوغ، عقل، ایمان، طهارت، مولد، عدالت، عدم تهمت و ... می‌دانند و همچنین شهادت باید از روی قطع و یقین باشد، مطابقت با دعوی داشته باشد و شهادت شهود باید مفاداً متحد و در معنا با هم موافق باشند هر چند که در لفظ مخالف هم باشند. در منابع فقهی و در متون قانونی شرایط و مواردی را جهت مستند بودن شهادت برشمردند. جرح و تعدیل (جارح و معدل) اصطلاحاتی که در این زمینه به کار برده می‌شود طرفی که شهود، علیه او شهادت داده‌اند می‌تواند با استناد به مواردی چند به حجیت شهادت ایشان اشکال وارد کند و از سوی دیگر مشهودله (کسی که شهادت به نفع او داده شده است) می‌تواند شهود خود را تعدیل و تزکیه نماید. ارزش اثباتی شهادت شهود در حقوق اسلام (فقه امامیه) برخلاف حقوق ایران با تعداد شهود معین در تمامی دعاوی حقوقی دارای ارزش نامحدودی است. در فقه امامیه چنانچه شهود از شهادت خود پیش از صدور حکم و یا بعد از صدور حکم رجوع نمایند، بر هر کدام از موارد مذکور آثار خاصی مترتب است و مسئولیت شهود در هر دو متفاوت است. در حالی که در حقوق مدنی ایران به این کیفیت و به طور تفضیلی اشاره‌ای نشده است. ما در این پایان‌نامه موضوع جرح و تعدیل شهود را از منظر فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار داده‌ایم.کلید واژگان: ادله اثبات دعوا، شهادت، شاهد، جرح، تعدیل.

مقدمه

یکی از دلایل مهم در امور کیفری شهادت است. شهادت عبارت است از اظهارات اشخاص خارج از دعوا که امر مورد اختلاف را دیده یا شنیده یا شخصاً از آن آگاه شده‌اند. یعنی شخص به نفع یکی از اصحاب دعوا و بر ضرر دیگری اعلام اطلاع و خبر از وقوع امری نماید، اگر وسیله‌ی آگاهی گواه قوه بینایی او باشد، گواه را شاهد عینی و گواهی را مشاهده نامند و اگر وسیله‌ی آگاهی قوه سامعه باشد، گواه را شاهد سمعی و گواهی را اسماع خوانند. شهادت واژه‌ای تازی و معادل فارسی آن گواهی می‌باشد و به شاهد گواه اطلاق می‌گردد. در حقوق اسلام شهادت شهود یکی از مهمترین دلایل اثبات دعواست و تقریبا در تمام نظام‌های حقوقی دنیا نیز پذیرفته شده است. این دلیل در فقه، هم در مورد حق‌الله و هم در مورد حق‌الناس مورد توجه واقع شده و برای فیصله دادن دعاوی قابل استناد دانسته شده است. اهمیت ویژه شهادت در بین ادله اثبات دعوا، به دلیل سادگی و عمومیت آن نسبت به اقرار و سوگند است و اقامه‌ی آن به سادگی صورت می‌گیرد. شهادت وسیله‌ای مهم برای اثبات جرم، این دلیل به ویژه، بعد از انقلاب ارزش سنتی خود را بازیافته و اکنون در حقوق مذهبی کشور ما یکی از مهمترین دلایل اثبات دعوی محسوب می‌گردد و به ویژه در امور کیفری اصلی‌ترین طریق اثبات دعوی شناخته شده است.باید توجه داشت که آنچه در فقه اسلام موجب اعتبار شهادت می‌گردد، در حقیقت تابع شرایط شاهد است. یعنی شرایط شاهد به حدی سخت و دشوار است که باید عملاً کمتر شهادتی را پذیرفت؛ اما اگر شهادتی با تمامی شرایط آن محقق شد، البته، آن اعتبار خاص فقه اسلام را دارا خواهد بود و می‌تواند مستند قطعی حکم قرار گیرد. شهادت یک عمل حقوقی است و شخص شاهد باید وفق مادتین 1313 (ق.م) و 155 (ق.آ.د.ک) ضمن داشتن شرایط کمال، ایمان و طهاره مولد نیز داشته باشد که ما تحت عنوان شرایط وجودی شاهد از آن یاد می‌کنیم و همچنین شاهد باید نفع شخصی در دعوا نداشته و گدایی را نیز شغل خود قرار نداده باشد و ولگرد نیز نباشد که از این دو شرط تحت عنوان شرایط سلبی شاهد یاد می‌کنیم. با این حال چنانچه شاهد واجد یکی از شرایط مندرج نباشند، به کلی از درجه‌ی اعتبار ساقط نمی‌شود بلکه شهادت‌های غیر واجد شرایط اساسی صحت می‌توانند در حد یک اماره قضایی مورد توجه قاضی قرار گیرند. در همین ارتباط ماده‌ی 156 (ق.آ.د.ک) مقرر می‌دارد: «در صورتی که شاهد یا مطلع واجد شرایط شهادت نباشند بدون یاد کردن سوگند اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر استماع می‌شود». ماده 1314 (ق.م) نیز در این رابطه می‌گوید: «شهادت اطفالی را که به سن 15 سال تمام نرسیده‌اند فقط ممکن است برای مزید اطلاع استماع نمود مگر در مواردی که قانون شهادت این قبیل اطفال را معتبر شناخته باشد».باید دانست که در باب شهادت، علمای شیعه و شرع مطهر نبوی یازده شرط قائل شده است که بد نیست مختصراً فقط به ذکر عناوین آن اشاره کوتاهی بشود. این شانزده شرط عبارتند: 1ـ عقل 2ـ بلوغ 3ـ اسلام 4ـ ایمان 5ـ عدالت 6ـ طهارت مولد 7ـ نداشتن اتهام 8ـ دشمن نبودن 9ـ مروت 10ـ نکردن سهو و نبودن اشتباه در شهادت 11ـ بیان گواهی به لفظ (البته در اظهار گواه گنگ و لال اشاره‌ای که مبین قصد باشد کافی است).در بعضی موارد با نظر علمای شیعه فرق دارد، به این ترتیب که ایمان و طهارت مولد را ذکر نکرده‌اند و از سوی دیگر، شرایط دیگر را ذکر کرده‌اند مانند: حریت، نطق، بینایی و ... .شرایط شاهد به دو دسته تقسیم می‌گردد:الف: شرایطی که ضامن درک درست و ضبط کامل گواه است که شامل: 1ـ بلوغ 2ـ عقل 3ـ ایمان 4ـ عدالت.ب: شرایطی که ضامن دور ماندن از اتهام است. 1ـ نداشتن نفع شخصی در دعوا 2ـ نبودن دشمنی دنیوی بین گواه و طرف مربوط 3ـ اشتغال نداشتن به تکدی و ولگردی.سایر شرایط: 1ـ طهارت 2ـ بررسی لزوم نداشتن رابطه‌ی خویشاوندی گواه با یکی از اصحاب دعوا 3ـ بررسی لزوم نبودن سمت خادم و مخدومی.تعداد صفحه : 84قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید