دانلود پایان نامه:نقد و بررسی دیدگاه‌ فیلیپ کلایتون در باب نفس از دیدگاه‌های ملاصدرا و علامه طباطبایی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :دین شناسی

عنوان : نقد و بررسی دیدگاه‌ فیلیپ کلایتون در باب نفس از دیدگاه‌های ملاصدرا  و علامه طباطبایی

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده ادیان

 

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته دین شناسی

 

نقد و بررسی دیدگاه‌ فیلیپ کلایتون در باب نفس از

 دیدگاه‌های ملاصدرا  و علامه طباطبایی

 

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر محمد لگنهاوزن

 

استاد مشاور:

جناب آقای دکتر محمد تقی فعَالی

خرداد 1389

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبمقدمه. 1
  1. اهمیت و ضرورت پرداختن به این بحث... 2
  2. پرسش‌های اصلی.. 2
  3. پرسش‌های فرعی.. 3
  4. فرضیه. 3
  5. روش تحقیق.. 3
  6. تنگناهای تحقیق.. 3
  7. مروری بر فصل‌ها 4
فصل اول: دیدگاه فیلیپ کلایتون در باب نفس1-1. درآمد. 61-2. زندگی نامه علمی فیلیپ کلایتون.. 61-3. بررسی مفاهیم.. 71-3-1. ماده‌گروی و دوگانه‌گروی.. 71-3-2. نوپدیدارگروی.. 71-3-3. نوپدیداری حداکثری.. 81-3-4. نفس و ذهن.81-3-5. فرارویدادگی.. 81-4. ترسیم دیدگاه کلایتون در باب نفس.... 81-5. جایگاه نوپدیدارگروی در میان مکاتب گوناگون.. 101-6. منشأ پیدایش مکاتب گوناگون..101-6-1. بدن فیزیکی و مادی است... 101-6-2. نفس یا ذهن غیر فیزیکی و غیر مادی است... 111-6-3. نفس با بدن در تعامل است... 111-6-4. فیزیک و ماده با غیر فیزیک و غیر ماه نمی‌تواند تعامل داشته باشد. 111-7. رویکردهای گوناگون به اصول چهارگانه. 121-7-1. مکاتب مبتنی بر انکار اصل اول.. 121-7-1-1. اصالت ذهن باوری.. 131-7-1-2. اصالت ذهنی عینی.. 131-7-2. مکاتب مبتنی بر انکار اصل دوم. 141-7-2-1. حذف‌گروی.. 141-7-2-2. رفتارگروی.. 141-7-2-3. این همانی مصداقی.. 151-7-2-4. این همانی نوعی.. 151-7-2-5. نوپدیدارگروی حداقلی.. 161-7-2-6. حیاتی‌گروی.. 161-7-3. مکاتب مبتنی بر انکار اصل سوم. 161-7-3-1. توازی‌گروی.. 171-7-3-2. فرانمود‌گروی.. 171-7-4. مکاتب مبتنی بر انکار اصل چهارم. 181-7-4-1. تعامل‌گروی.. 181-7-4-2. تقارن انگاری.. 181-8. مکتب نوپدیدارگروی مورد پذیرش کلایتون و رویکردهای آن.. 181-8-1. نوپدیداری حداقلی یا نوپدیداری معرفت شناختی.. 191-8-2. نوپدیداری حداکثری یا نوپدیداری وجود شناختی.. 201-9. تاریخچه نوپدیدارگروی.. 221-9-1. ارسطو. 221-9-2. افلوطین(حدود273-203.م)231-9-3. هگل (1831-1770.م) 231-9-4. تاریخ معاصر. 241-10. روش کلایتون در بحث از نوپدیداری.. 241-11. اصول نوپدیداری حداکثری.. 261-12. علوم، زیربنای مطالعات نوپدیداری.. 261-12-1. موارد نوپدید در طبیعت و رابطه آن با علوم. 271-12-1-1. رسانایی در علم فیزیک و مسئله نوپدیداری.. 271-12-1-2. نمونه‌های مصنوعی و مسئله نوپدیداری.. 281-12-1-3. مطالعات زیست شیمی و مسئله نوپدیداری.. 311-12-1-4. مطالعات زیست شناختی و مسئله نوپدیداری.. 331-12-1-4-1. نقش سنجشی و قیاسی.. 331-12-1-4-2. نقش بازخوردی.. 331-12-1-4-3. نقش فعل و انفعالات عام و موضعی.. 341-12-1-4-4. نقش سلسله مراتب تو در تو. 361-13. نوپدیداری در حیات... 371-13-1. تغییرات وجودی.. 371-13-2. خودآگاهی.. 381-14. تبیین سطوح نوپدیدار در حیات... 391-15. رابطه نفس و ذهن.. 431-16. طرح مسئله ماهیت ذهن.. 441-17. ماهیت آگاهی به عنوان ویژگی ذهنی.. 471-17-1. شبکه‌های عصبی آگاهی.. 481-17-2. مشکل اتکا بر مطالعه شبکه‌های عصبی آگاهی.. 501-18. فرارویدادگی رهیافتی برای برون رفت از تنگنای تبیین.. 521-18-1. تعریف فرارویدادگی.. 531-18-2. ارکان و تقسیمات فرارویدادگی.. 531-18-3. اصول فرارویدادگی.. 541-18-4. نحوه ابتناء در فرارویدادگی و موضع کلایتون در قبال آن..541-18-5. نتیجه مهم مترتب بر فرارویدادگی.. 571-19. حقیقت انسان از دید کلایتون.. 571-20. نوپدیداری و تعالی نفس.... 581-21. مروری بر فصل.. 58فصل دوم: دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی و علامه طباطبایی در باب نفس2-1. مقدمه. 622-2. ترسیم کلیات دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی و طرح مسئله. 632-3. بررسی مفاهیم.. 632-3-1. وجود و اصالت آن.. 632-3-2. تشکیک مراتب وجود. 662-3-3. حرکت... 672-3-4. حرکت جوهری.. 672-4. حقیقت نفس از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی.. 682-5. چگونگی پیدایش نفس از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی.. 702-5-1. پیدایش جسمانی نفس.... 702-5-2. رد پیدایش روحانی نفس.... 712-5-3. نفس پیش از پیدایش مادی.. 722-6. نحوه وجود نفس از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی.. 752-7. مراتب نفس از دیدگاه ملاصدرا وعلامه طباطبایی جمانیت الحدوث بودن  762-8. ارتباط نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی.. 822-8-1. کیفیت ارتباط نفس و بدن.. 822-8-2. رابطه تعلقی نفس و بدن.. 852-8-3. تأثیر و تأثر متقابل نفس و بدن.. 872-8-4. رابطه افعال جسم و نفس.... 892-8-5. ارتباط همیشگی نفس و بدن.. 892-8-6. مرگ و مفارقت نفس از بدن.. 902-9. مروری بر فصل.. 90فصل سوم: بررسی دو دیدگاه3-1. بررسی دیدگاه کلایتون و ملاصدرا و علامه طباطبایی در باب نفس.... 933-1-1. گفتگو میان آراء کلایتون و ملاصدرا و علامه طباطبایی.. 933-1-2. پذیرش نفس از جانب کلایتون و ملاصدرا و علامه طباطبایی.. 943-1-3. وجوه قابل بررسی میان آراء کلایتون و ملاصدرا و علامه طباطبایی.. 953-1-3-1. حرکت جوهری.. 953-1-3-2. حقیقت نفس... 963-1-3-3. پیدایش جسمانی نفس... 973-1-3-4. رابطه نفس و بدن. 983-1-3-5. لوازم بحث نفس شناسی.. 993-2. امتیازات دو دیدگاه 1003-3.  نتیجه گیری و جمع‌بندی دیدگاه کلایتون، ملاصدرا و علامه طباطبایی  1013-4. بررسی تطبیقی.. 1033-5. مروری بر فصل.. 104خاتمه: نتیجه‌گیری، پیشنهادها، محدودیت‌ها4-1. نتیجه گیری.. 1064-2. پیشنهادها 1064-3. محدودیت‌ها 1074-4. مروری بر فصل.. 108پیوست‌‌ها 109
  1. تاریخ ماده‌گروی و دوگانه‌گروی.. 109
  2. نفس و متافیزیک.... 112
  3. زندگی نامه صدر المتألهین معروف به ملاصدرا 117
  4. زندگی نامه علامه طباطبایی.. 119
  5. رابطه وحدت و کثرت... 125
  6. نفس پس از مفارقت از بدن.. 126
چکیدهدر باب ماهیت نفس و چگونگی پیدایش آن مکاتب بسیاری اظهار نظر کرده‌اند که از آنها می‌توان به مکتب نوپدیدارگروی که فیلیپ کلایتون یکی از طرفداران آن می‌باشد اشاره کرد. این مکتب هر چند در دسته ماده گرایان قرار می‌گیرد اما نگرشی خاص از آن را عرضه می‌کند که بر اساس آن، آنچه به عنوان حیات نامیده می‌شود از ماده پدید می‌آید اما قابل تقلیل به ماده نیست. این ویژگی خاص از نگرش به حیات موجب شده است کلایتون سطوح متعددی از آگاهی و حیات را در طبیعت مشاهده نماید که بر مبنای سیر تکامل طبیعی پذیرفته شده از جانب ماده‌گرایان از ماده پدید آمده است و ابتناء وجودی بر آن نیز دارد اما قابل تقلیل و تحلیل به ماده نباشد. مهم‌ترین این سطوح سطح ذهن بشر است. ذهن به خاطر ویژگی های منتسب به آن همان نفس نزد دیگر فیلسوفان است. نگرش فوق در بادی نظر با دیدگاه فیلسوف و اندیشمند مسلمان ملاصدرای شیرازی و علامه طباطبایی در مسئله جسمانیت الحدوث بودن نفس انسانی نزدیک به نظر می‌رسد. در ضمن مسیر تکاملی که کلایتون برای نوپدیدار شدن نفس ترسیم می‌کند بسیار با آنچه ملاصدرا آن را به عنوان ویژگی ذاتی نفس یعنی حرکت جوهری اثبات می‌کند نزدیک است.  در طول بررسی دیدگاه این سه اندیشمند به نفس و چگونگی پدیدار شدن آن می‌توان قرابت این دو دیدگاه در مخالفت با جوهر مجرد بودن نفس نسبت به بدن را مشاهده نمود. به نظر می‌رسد مکتب نوپدیدارگروی که کلایتون به دنبال ارائه مبانی آن می‌باشد می‌تواند به عنوان حلقه واسطه‌ای میان اندیشه مادی‌گروی محض مغرب زمین و نگرش کاملاً عقلانی فلسفه اسلامی باشد زیرا به نحوی مطالعات طبیعی در فلسفه اسلامی پذیرفته شده است و به همین خاطر ملاصدرا بحث نفس را در زمره مطالعات طبیعی طبقه‌بندی می‌نماید.مقدمهنفس در طول تاریخ بی‌گمان یکی از بحث برانگیز‌ترین مباحثی است که اندیشه بشر را به خود معطوف داشته است. از طرفی شناخت واقعیت عالم و نقش انسان در آن و از طرف دیگر پرسش از چیستی انسان، انگیزه مناسبی است که فکر تیزبین و موشکاف اندیشمندان را به دنبال خود تا اعماق جهان هستی و تا ژرفنای وجود آدمی برای یافتن واقعیت آن بکشاند. طبیعی است که سؤالاتی به لحاظ وجود شناختی درباره حقیقت انسان چه پیش از پیدایش در عالم مادی و چه پس از آن مطرح است. سؤال درباره نفس از این پرسش آغاز می‌شود که، واقعیت انسان چیست؟ آیا انسان با دیگر موجودات تفاوتی دارد؟ اگر متفاوت است، این تفاوت در چیست؟ آیا انسان بُعدی غیر از بدن نیز دارد؟ اگر چنین است پیدایش و استمرار آن به چه نحوی است و با بدن چه ارتباطی دارد.واقعیت این است که ویژگی‌هایی مانند رشد و نمو، تولید مثل و مرگ، صفاتی مشترک میان همه موجودات زنده است. همچنین غرایزی میان انسان و حیوان مشترک است. غرایزی که برای بقاء واستمرار نوع جانداران ضروری است. در محدوده غریزی، بیشتر حیوانات یکسان عمل می‌کنند؛ اما بین حیوان و انسان تفاوتی وجود دارد. این تفاوت در این است که حیوانات از محدوده غریزی فراتر نمی‌روند، در حالی که انسان حق انتخاب دارد و پاسخش به غرایز اساسی مانند گرسنگی، درد، احساس خطر، کشش‌های جنسی و بسیاری از امور دیگر کاملاً با حیوانات تفاوت دارد. به عنوان مثال انسان می‌تواند در عین گرسنگی و تشنگی بسیار شدید و نیز فشار غریزه جنسی مدت‌های مدید تحمل از خود نشان دهد.علاوه بر آن، صفاتی ویژه و اختصاصی مانند تفکر، اراده و امید در انسان وجود دارد که در باقی جانداران مشاهده نمی‌شود. از مشاهده این تفاوت ها، سؤالات فوق پدید آمد ودر جستجوی پاسخ آن اندیشمندان و فیلسوفان به دسته‌ها و گروه‌های فکری مختلف از جمله دوگانگی طبیعت انسان یا انکار بُعد غیر جسمانی یا حتی بُعد جسمانی تقسیم شدند. نوشتار حاضر به بررسی دیدگاه سه اندیشمند از دو مکتب متفاوت فلسفی یعنی فیلیپ کلایتون با نگرش نوپدیدارگروی و ملاصدرا و علامه طباطبایی از فلسفه اسلامی در باب نفس اختصاص دارد. هر دو دیدگاه با نگاه خاص خود سعی در تبیین ماهیت نفس و چگونگی پیدایش آن و رابطه آن با بدن دارند.تعداد صفحه : 145قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید