دانلود پایان نامه:چیستی و چرایی نفی خواطر در عرفان اسلامی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :تصوف و عرفان اسلامی

عنوان : چیستی و چرایی نفی خواطر در عرفان اسلامی

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده مذاهب اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تصوف و عرفان اسلامی

چیستی و چرایی

نفی خواطر در عرفان اسلامی

 

استاد راهنما :

دکتر قربان ولیئی

 

استاد مشاور:

حجت‏الاسلام مرتضی کربلایی

 

تابستان 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

                

عنوان———————————————————— صفحه

فصل اول: کلیات و مفاهیم

  • بخش اول: کلیات تحقیق——————————————– 2

1-1-1- بیان مسأله—————————————————- 2

1-1-2- سؤالات اساسی تحقیق——————————————- 2

1-1-3- سابقه تحقیق————————————————– 3

1-1-4- فرضیه اصلی تحقیق——————————————— 3

1-1-5- جنبه­های نوآوری تحقیق——————————————- 3

1-1-6- روش تحقیق————————————————– 3

1-2- بخش دوم: مفاهیم————————————————- 4

1-2-1- عرفان——————————————————- 4

1-2-1-1- معنای لغوی———————————————— 4

1-2-1-2- کاربرد مشتقات واژه «عرف» در قرآن، نهج­البلاغه و ادعیه به معنای شناخت—— 4

1-2-1-2-1- در قرآن———————————————— 4

1-2-1-2-2- در نهج­البلاغه——————————————— 4

1-2-1-2-3- در ادعیه———————————————— 5

1-2-1-3- معنای اصطلاحی——————————————— 5

1-2-2- سلوک—————————————————— 6

1-2-2-1- معنای لغوی———————————————— 6

1-2-2-2- معنای اصطلاحی——————————————— 6

1-2-3- سالک——————————————————- 7

1-2-3-1- معنای لغوی———————————————— 7

1-2-3-2- معنای اصطلاحی——————————————— 7

1-2-4- خواطر—————————————————— 8

1-2-4-1- معنای لغوی———————————————— 8

1-2-4-2- معنای اصطلاحی——————————————— 8

1-2-4-3- سایر اصطلاحات دارای تشابه معنایی با خواطر————————- 9

فصل دوم: چیستی نفی خواطر

مقدمه————————————————————- 13

2-1- نفس و جایگاه آن در بروز خواطر————————————– 13

2-2- خواطر و اقسام آن———————————————— 21

2-2-1- کیفیت خواطر————————————————- 21

2-2-2- اقسام خواطر————————————————- 23

2-2-2-1- تقسیم دوگانه———————————————– 24

2-2-2-2- تقسیم سه­گانه———————————————- 24

2-2-2-3- تقسیم چهارگانه——————————————— 25

2-2-2-4- انواع پنج­گانه خواطر—————————————— 27

2-2-2-5- اقسام شش­گانه خواطر—————————————– 27

2-2-2-6- انواع هفت­گانه خواطر—————————————– 28

2-2-2-7- خواطر ده­گانه———————————————- 28

2-3- ارتباط بروز اقسام خواطر با درجات کمالی انسان————————– 29

2-4- روش­های تشخیص انواع خواطر از یکدیگر——————————- 32

2-4-1- تشخیص خواطر دوگانه—————————————— 33

2-4-2- فرق خواطر چهارگانه——————————————– 36

2-5- نفی خواطر و ضرورت آن——————————————- 41

2-6- ضرورت نفی خواطر با نگاهی دیگر————————————- 44

خلاصه————————————————————- 46

فصل سوم: روش­های نفی خواطر

مقدمه————————————————————- 48

3-1- روش­های نفی خواطر در عرفان اسلامی———————————- 49

3-1-1- ذکر——————————————————- 50

3-1-1-1- مراتب ذکر———————————————— 52

3-1-1-2- آداب و شرایط ذکر—————————————— 54

3-1-1-3- اذکار وارده برای نفی خواطر———————————— 55

3-1-2- روش سید بحرالعلوم برای نفی خواطر——————————— 58

3-1-3- دل سپردن به شیخ———————————————- 59

3-1-4- توجه به نفس————————————————- 62

3-1-5- خلوت و عزلت———————————————— 67

3-1-6- مراقبه—————————————————— 70

3-1-7- محبت—————————————————— 72

3-1-8- سایر روش­ها————————————————- 75

3-2- نفی خواطر در دیگر ادیان——————————————- 76

3-2-1- ادیان ابراهیمی (غربی)——————————————- 76

3-2-2- ادیان شرقی————————————————– 77

3-2-2-1- طریقت ذن———————————————— 77

3-2-2-2- یُگه—————————————————– 78

3-2-2-3- آیین تائو/دائو———————————————– 79

خلاصه————————————————————- 82

فصل چهارم: نتایج نفی خواطر

مقدمه————————————————————- 84

4-1- معرفت——————————————————- 84

4-2- توحید——————————————————– 89

4-3- کشف——————————————————– 94

4-3-1- مراتب کشف————————————————- 96

4-4- تفرید——————————————————— 99

4-5- جمع——————————————————– 101

4-6- حیرت——————————————————- 105

4-7- حضور و غیبت————————————————- 108

4-8- یقین——————————————————— 110

4-9- تجلّی——————————————————– 113

4-10- فناء——————————————————– 117

خلاصه———————————————————— 121

نتیجه­گیری و پیشنهادها

5-1- نتیجه‏گیری—————————————————– 123

5-2- پیشنهادها—————————————————– 126

منابع و مآخذ——————————————————– 127

 

چکیده

نفی خواطر به معنای زدودن و تخلیه ذهن و دل از هرگونه واردات، اندیشه­ها و
صورت­هاست که به منظور آماده سازی درون سالک برای حضور حق و تابش انوار تجلیّات الهی بر قلب او صورت می­گیرد. با این توضیح، نفی خواطر از آموزه­های بنیادین در سلوک عرفانی است و سالک ملزم است از آغاز سیر خویش تا انتها – که فنای فی­الله است – به آن اهتمام ورزد و به تبع عبور از مراحل متعدد سلوک، متناسب با آن مراتب و مراحل، نفی خواطر را مورد توجه قرار دهد. این تحقیق بر آن است تا کیفیت و ضرورت نفی خواطر را در سلوک عرفان اسلامی بررسی کند و علاوه بر ارائه روش­های تحقق آن، ضمن بیان اجمالی ارتباط نفی خواطر با سایر عناصر سلوکی، ثمرات و نتایجی را که نفی خواطر در مسیر رسیدن به مقصود به بار خواهد آورد، تبیین نماید. از آنجا که لازمه پرداختن به نفی خواطر، شناخت ماهیت خواطر، انواع آنها و روش تشخیص­شان است، قبل از ورود به بحث، این موضوع مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است به دلیل عمومیت کاربرد نفی خواطر در کلیه مشرب­های عرفانی، اشاره بسیار مختصری به نقش این آموزه در سایر ادیان شده است.

کلید واژه‏ها: عرفان، سلوک عرفانی، سالک، خواطر، نفی خواطر

فصل اول

بخش اول: کلیات تحقیق

بیان مسأله

طریق عرفان و کشف حقیقه الحقایق، طریق زدودن و پیراستن وجود وبه تعبیری ‍«اسقاط الاضافات» است. در این رهگذر «نفی خواطر» به مثابه مظهر اتمّ پاکسازی درون و اعظم مطهرات سرّ، تلقی
می­شود که در فرآیند آن سالک با در اختیار گرفتن عنان ذهن و قلب خود، مانع ورود اغیار به آن ساحت می­گردد. عنصر نفی خواطر به دلیل نقش قابل تأمل در گشودن باب حقیقت و شهود، در میان گرایش­های عرفانی سایر ادیان و به ویژه ادیان شرق که دغدغه رهایی و فرزانگی دارند، نیز جایگاه در خور ملاحظه­ای دارد. متأسفانه علیرغم اهمیت شایان توجه نفی خواطر در سلوک عرفان اسلامی، طبق بررسی­های انجام شده، تحقیق مستقلی درباره آن مشاهده نشده و عمدتاً در ذیل دستورات سلوکی در کتاب­های عرفانی مورد بحث قرار گرفته است. نفی خواطر و کنترل آن علاوه بر آن که در طریقت عرفانی مورد توجه جدی است،  در حیطه اخلاق در زندگی عموم مردم نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود و آنان را به سوی یک زندگی توأم با آرامش، صفا و معنویت سوق خواهد داد. امروزه اکثر افراد این خلأ را در زندگی پرهیاهوی خویش احساس کرده­اند و از آنجا که از  معارف غنی خود آگاهی ندارند، به جنبش­ها و مسلک­های مدعی عرفان رو می­آورند تا نیازهای معنوی خود را برطرف سازند. با عنایت به این مسأله، ضرورت پرداختن به موضوعاتی چون نفی خواطر با نگاه کاربردی و ارائه راهکارهای عملی می­تواند از افتادن افراد جامعه به دام جریانات انحرافی نوظهور جلوگیری نماید. البته این تحقیق با توجه به عنوانش به تبیین این موضوع نمی‏پردازد، اما امیدوار است نتایج به دست آمده در این مطالعه زمینه ساز تحقیقات کاربردی قرار گیرد.

تعداد صفحه : 147

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09199970560        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید