دانلود پایان نامه: ارزیابی و اولویت بندی مقتضیات وجودی سازمان جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی-گروه شناورهای اثرسطحی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع

گرایش : مدیریت سیستم و بهره وری

عنوان : دانلود پایان نامه: ارزیابی و اولویت بندی مقتضیات وجودی سازمان جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی-گروه شناورهای اثرسطحی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات کرمان

دانشکده فنی و مهندسی-گروه مهندسی صنایع

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع(M.Sc)

گرایش:مدیریت سیستم و بهره وری

عنوان:

ارزیابی و اولویت بندی مقتضیات وجودی سازمان جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی-گروه شناورهای اثرسطحی

استادراهنما:

دکتر علی رضا انوری

استاد مشاور:

دکتر عادل سلیمانی نژاد

پاییز1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبچکیده ....................................................................................................................................................1 فصل اول:کلیات تحقیق1-1- مقدمه...........................................................................................................................................31-2- بیان مسأله ...................................................................................................................................51-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .................................................................................................51-4- اهداف تحقیق .............................................................................................................................61-5- سوالات تحقیق...........................................................................................................................71-6- فرضیه‏های تحقیق......................................................................................................................81-7- قلمرو تحقیق..............................................................................................................................91-8- محدودیت های تحقیق..............................................................................................................91-9- اصطلاحات.............................................................................................................................10  فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق2-1- مقدمه.........................................................................................................................................142-2- تاریخچه مدیریت دانش.............................................................................................................152-3- مفاهیم  مدیریت دانش...............................................................................................................182-4- انواع دانش.................................................................................................................................222-5- ویژگی های دانش......................................................................................................................252-6- منابع دانش.................................................................................................................................272-7- تفاوت مدیریت داده،مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش...........................................................272-8- تعریف مدیریت دانش................................................................................................................282-9- کاربرد مدیریت دانش.................................................................................................................302-10- اصول مدیریت دانش...............................................................................................................312-11- روش های دانش آفرینی در سازمان........................................................................................332-12- مزایای مدیریت دانش...............................................................................................................342-13- چرخه دانش..............................................................................................................................352-14- مقتضیات،زیر ساخت ها و عوامل موفقیت مدیریت دانش........................................................382-15- معیارها و زیر معیارهای بررسی شده در تحقیقات پیشین..........................................................382-15-1- تحقیقات داخلی....................................................................................................................392-15-2- تحقیقات خارجی..................................................................................................................402-16- معیارها و زیر معیارهای مورد بررسی این تحقیق.......................................................................412-17- تحقیقات پیشین در زمینه اولویت بندی معیار ها و زیر معیارها.................................................512-18- انتخاب روش اولویت بندی زیر معیارها....................................................................................522-18-1-تصمیم گیری چند معیاره........................................................................................................522-18-2- فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) ....................................................... ...........................582-18-3- روش ویکور...................................................................................... ..................................582-18-4- دلایل به‌کارگیری روش ویکور در این تحقیق.......................................................................592-19- جمع بندی و نتیجه گیری ........................................................................................................61 فصل سوم: روش اجرای تحقیق3-1-مقدمه............................................................................................................................................643-2- جامعه آماری...............................................................................................................................643-3- حجم نمونه.................................................................................................................................653-4- مراحل و روش محاسبات تحقیق............................................................................. ..................653-4-1-  روش بررسی وضع موجود مقتضیات مدیریت دانش............................................ ..............673-4-2- اولویت بندی  زیرمعیار ها.....................................................................................................71 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها4-1- مقدمه.......................................................................................................................................824-2- تجزیه و تحلیل داده های مرحله ارزیابی مقتضیات وجودی سازمان ......................................834-2-1- محاسبه روایی و پایایی........................................................................................................834-2-2- بررسی نرمال بودن متغیرها..................................................................................................944-2-3- انتخاب آزمون آماری..........................................................................................................954-2-4- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه اول............................................................................974-2-5- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه دوم...........................................................................1014-2-6- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه سوم..........................................................................1044-2-7- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه چهارم.......................................................................1094-2-8- تحلیل های آماری مربوط به فرضیه پنجم.........................................................................1124-2-9- نتایج تجزیه و تحلیل داده های مرحله ارزیابی مقتضیات وجودی سازمان.......................1164-3- تجزیه و تحلیل داده های مرحله اولویت بندی زیر معیار ها ...............................................1174-3-1- تعیین ماتریس وزن شاخص ها........................................................................................1174-3-2- بررسی سازگاری منطقی قضاوت ها...............................................................................1224-3-3- اولویت بندی زیر معیارها با استفاده از روش ویکور......................................................1254-4- نتایج....................................................................................................................................143 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات5-1- مقدمه..................................................................................................................................1455-2- نتایج حاصل از فرضیات.....................................................................................................1455-3- نتایج حاصل از اولویت بندی.............................................................................................1485-4- تحلیل نتایج و روش پیشنهادی برای بهبود هر کدام از معیارها  ........................................1515-5- پیشنهاد برای تحقیقات آتی.................................................................................................153منابع و مآخذ................................................................................................................................154 فهرست جداول جدول2-1- نخستین تلاشها در راستای مدیریت دانش...................................................................17جدول2-2-  خصوصیات داده،اطلاعات و دانش............................................................................22جدول2-3-  مزایای کمی و کیفی مدیریت دانش...........................................................................35جدول2-4- چرخه های مدیریت دانش از دیدگاه های مختلف.....................................................37جدول2-5- معیارهای های بررسی شده مدیریت دانش در تحقیقات صورت گرفته......................49جدول3-1-  CVI برای کل و معیار های پرسشنامه......................................................................69جدول3-2- آلفای کرونباخ برای کل و معیار های پرسشنامه.........................................................70جدول3-3- طیف قبول و رد فرضیات...........................................................................................71جدول3-4-  ارزش گذاری شاخص‌ها نسبت به هم......................................................................73جدول3-5- متوسط شاخص سازگاری تصادفی.............................................................................75جدول3-6- ارزش گذاری زیرمعیارها بر اساس شاخص ها نسبت به هم......................................76جدول4-1  محاسبهCVR  و میانگین عددی قضاوت ها ی پرسشنامه عمومی..............................864-2- محاسبهCVR  و میانگین عددی قضاوت ها ی پرسشنامه تخصصی....................................91جدول4-3-  CVI برای کل و معیار های پرسشنامه.......................................................................93جدول4-4- آلفای کرونباخ برای کل و معیار های پرسشنامه..........................................................94جدول4-5- نتایج بررسی نرمال بودن متغیرها (آزمون KS) .........................................................95جدول4-6- طیف قبول و رد فرضیات...........................................................................................96جدول4-7- آمار توصیفی ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان..............................................................97جدول4-8-  آزمون t-test در حالت دو دامنه برای فرضیه اول....................................................98جدول4-9- آزمون t-test در حالت یک دامنه برای فرضیه اول...................................................99جدول4-10- آزمون فریدمن..........................................................................................................100جدول4-11- میانگین رتبه ها....................................................................................................... 100جدول4-12- آمار توصیفی ظرفیت چارچوب سازمانی...............................................................101جدول4-13- آزمون t استیودنت در حالت دو دامنه....................................................................102جدول4-14- آزمون t-test در حالت یک دامنه.........................................................................103جدول4-15- آزمون فریدمن.......................................................................................................104جدول4-16- میانگین رتبه ها................................................................................................... 104جدول4-17- آمار توصیفی ظرفیت مدیریت دانش....................................................................106جدول4-18- آزمون t استیودنت...............................................................................................106جدول4-19- آزمون t-test در حالت یک دامنه.......................................................................107جدول4-20- آزمون فریدمن.....................................................................................................107جدول4-21- میانگین رتبه ها.................................................................................................. 108جدول4-22- آمار توصیفی ظرفیت مدیریت دانش...................................................................109جدول4-23- آزمون t استیودنت...............................................................................................110جدول4-24- آزمون t-test در حالت یک دامنه.......................................................................110جدول4-25- آزمون فریدمن....................................................................................................111جدول4-26- میانگین رتبه ها................................................................................................. 111جدول4-27- آمار توصیفی ظرفیت فناوری.............................................................................113جدول4-28- آزمون t استیودنت..............................................................................................113جدول4-29- آزمون t-test در حالت یک دامنه......................................................................114جدول4-30- آزمون فریدمن....................................................................................................114جدول4-31- میانگین رتبه ها................................................................................................. 115جدول4-32- نتایج نهایی مرحله ارزیابی مقتضیات وجودی سازمان.......................................116جدول4-33- مقایسات زوجی معیارها....................................................................................118جدول4-34- مقایسات زوجی شاخص ها پس از محاسبه میانگین هندسی............................119جدول4-35- محاسبه جمع ستون ها.......................................................................................120جدول4-36- نرمالایز کردن وزن ها.........................................................................................121جدول4-37- متوسط سطری جدول مقایسات زوجی..............................................................121جدول4-38-  متوسط سطری جدول مقایسات زوجی............................................................122جدول4-39- محاسبه ماتریس بردار مجموع وزنی..................................................................123جدول4-40- ماتریس اولیه نظرات متخصصان....................................................................... 126جدول4-41- محاسبه میانگین هندسی نظرات و تشکیل ماتریس تصمیم گیری......................128جدول4-42- نرمال سازی ماتریس تصمیم گیری....................................................................130جدول4-43- ماتریس وزن معیارها ........................................................................................132جدول4-44- تعیین بهترین و بدترین مقدار از میان مقادیر موجود برای هر شاخص............133جدول4-45- مربوط به محاسبه مقادیر S   و R ...............................................................  135جدول4-46- مقادیر S   و R ...........................................................................................  136جدول4-47-  محاسبه مقدار Q و مشخص کردن شماره اولویت ها..................................  138جدول4-48- ترتیب اولویت بر اساسS،RوQ   .................................................................140جدول4-49- اولویت بندی نهایی زیرمعیارها بر اساسS، Rو Q  ......................................142جدول5-1- وضع موجود و ترتیب اولویت زیر معیارها........................................................ 149 فهرست اشکال و نمودارها شکل 2-1- روابط داده، دانش و اطلاعات.............................................................................18شکل2-2- معیارهای اصلی مورد بررسی در تحقیق..............................................................42شکل2-3- مدل های MADM با توجه به طبقه بندی جبرانی و غیرجبرانی......................55شکل 2-4- انواع روش های MADMاز نظر کاربرد..........................................................57شکل2-5- مدل مفهومی تحقیق.............................................................................................62شکل3-1- روند عملیاتی تحقیق............................................................................................66شکل4-1- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان.................................... 100شکل4-2- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت چارچوب سازمانی.........................................105شکل4-3- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت مدیریت تغییر.................................................108شکل4-4- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت مدیریت دانش................................................112شکل4-5- رتبه بندی زیر معیارهای ظرفیت فناوری............................................................115

چکیده

ارزیابی مقتضیات جهت استقرار مدیریت دانش، اولین گام در استقرار مدیریت دانش است که کلیه سازمان ها ملزم به انجام آن در این مسیر هستند، زیرا اگر مقتضیات، زیرساخت ها و پیش نیازهای مناسب و لازم برای استفاده از چنین فرآیندی فراهم نباشد حاصلی به جزء اتلاف منابع انسانی، وقت و منابع مالی نخواهد داشت. در این تحقیق به بررسی مقتضیات وجودی سازمان جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی- گروه شناورهای اثرسطحی پرداخته شده است.این تحقیق از نوع توصیفی اکتشافی می باشد. در مرحله اول با توجه به مطالعات پیشین انجام شده، مقتضیات مدیریت دانش شناسایی و بومی سازی شدند. در مرحله دوم، وضعیت مقتضیات وجودی سازمان در قالب پنج معیار، 21زیر معیار و 48 گزاره  از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل از پرسش نامه این مرحله، از طریق نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. د ر مرحله سوم، زیر معیارها بر اساس میزان اهمیت و کاربرد آن ها در مراحل مختلف چرخه دانش، با استفاده از روش ویکور که از روش های تصمیم گیری چند معیاره است، اولویت بندی گردیدند.در بررسی وضعیت مقتضیات وجودی مدیریت دانش، سازمان در سه معیار ظرفیت چارچوب سازمان، ظرفیت مدیریت دانش و ظرفیت فناوری، وضعیت مناسبی داشت و در دو معیار  ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان و ظرفیت مدیریت تغییر در وضعیت مناسبی قرار نداشت. در اولویت بندی زیرمعیارها، حمایت و تعهد مدیریت، مشارکت کارکنان و آموزش به ترتیب بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند.نتایج حاصل از این پژوهش می تواند مورد استفاده سازمان های صنعتی و نظامی، خصوصاٌ سازمان صنایع دریایی-گروه شناورهای اثر سطحی جهت پیاده سازی مدیریت دانش، قرار گیرد.واژگان کلیدی: مدیریت دانش، ارزیابی مقتضیات، اولویت بندی، گروه شناورهای اثرسطحی.  کلیات تحقیق
  • مقدمه
در عصر امروز،‌ دانش موجود درسازمان ها ازمهمترین دارایی های آنها محسوب می شود و  توانسته است خود را به عنوان یکی از اثربخش ترین وچالش برانگیزترین موضوعات مدیریتی معرفی نماید.مدیریت دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان است و به تلاش هایی اشاره دارد که به صورت سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی و قابل دسترس نمودن سرمایه های فکری سازمان و تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می گیرد(ال دفت، 1377).مقتضیات مدیریت دانش می تواند به عنوان عواملی تعریف شود که اگر به طور مناسبی لحاظ گردند منجر به اطمینان یافتن سازمان به دستیابی به یک مزیت رقابتی و موفقیت اجرای یک رویکرد گردند(محمدی، 1387) (روکارت، 1979).داونپورت و پرابست[1] با انجام مطالعه موردی و بررسی شرکت های بزرگی مانند آمازون دات کام، لیستی از عوامل کلیدی موفقیت را برای پیاده سازی مدیریت دانش ارائه کرده اند که عبارتند از: رهبری، اندازه گیری عملکرد، خط مشی سازمانی، کسب و اشتراک دانش، ساختار سیستم های اطلاعاتی، الگوبرداری و آموزش(داونپورت و پرابست، 2002).انصاری و نوروز نژاد[2](2013) در راستای اولویت بندی شاخص های مدیریت دانش، در تحقیقی که در سازمان اوراق بهادار انجام دادند، با استفاده از روشTOPSISتاپسیس، 26زیر معیار را بر اساس شش معیار اصلی خلق دانش،اکتساب دانش، یادگیری سازمانی،به اشتراک گذاشتن دانش، بهره برداری از دانش و ذخیره سازی دانش  مورد بررسی قرار دادند. این معیارهای اصلی دربرگیرنده شاخص ها و  اهداف سازمان هستند که در راستای آن ها، مدیریت دانش پیاده سازی می شود. در این تحقیق زیر معیارهایی مانند کار تیمی، تداوم یادگیری و استفاده از افرادی که برای دانش سازمانی ارزش قائل هستند، بالاترین اولویت را به دست آوردند و  راه حل های قدیمی بازیابی اطلاعات،اجرای ایده های جدید و آشنایی کارکنان با اینترنت، کمترین اولویت را به دست آوردند(انصاری و نوروزنژاد، 2013، 433-426).محقر و همکاران(1391) در تحقیق خود در شرکت مکو یازده عامل را به عنوان عوامل موفقیت مدیریت دانش شناسایی و سپس به رتبه بندی این عوامل بر اساس روش گسترش عملکرد کیفیت فازی پرداخته اند. مدیریت منابع انسانی،حمایت و رهبری مدیریت و زیرساخت سازمانی بالاترین اولویت ها را به دست آورده اند(محقر و همکاران، 1391).سعیدی[3] و همکاران(2012)عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت دانش را در قالب 33 زیر معیار، بر اساس چهار شاخص اصلی  جنبه استراتژیک، جنبه سازمانی، جنبه زیرساخت ها، جنبه اجتماعی و فرهنگی و جنبه سرمایه اجتماعی در شرکت بهنوش، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی رتبه بندی کرده است. در این تحقیق چشم انداز استراتژیک، تعهد مدیریت و دسترسی به دانش بالاترین رتبه ها را به دست آوردند. هدف اصلی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت بهنوش، بهبود اوضاع شرکت، در  پنج شاخص فوق بااستفاده از 33زیرمعیار  است(سعیدی و همکاران، 2012، 1341-1335).در پژوهش حاضر در ابتدا بر اساس مطالعات پیشین، زیر معیارهایی برای سنجش مقتضیات و وضعیت زیرساخت های موجود برای پیاده سازی مدیریت دانش تعریف می گردد و این زیر معیارها در قالب پنج معیار ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان، ظرفیت چارچوب سازمان، ظرفیت مدیریت دانش، ظرفیت مدیریت تغییر و ظرفیت فناوری قرار می گیرند و بر اساس آن ها به بررسی وضعیت مقتضیات مدیریت دانش پرداخته خواهد شد. در ادامه زیر معیارهای سنجیده شده ، بر اساس میزان اهمیت و کاربرد آن ها در چرخه دانش اولویت بندی می شوند.
  • بیان مسأله
در سال های اخیر مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی تبدیل شده است. بحران دانش از آن جا شروع شد که بشر به عنوان موجود اجتماعی، نیازمند شد تا دانش را بین اجزای سازنده آن مدیریت نماید.جوامع علمی، تجاری، صنعتی و ... همه بر این باورند که سازمان ها با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. مفهوم اساسی استقرار مدیریت دانش در سازمان ها بر ایجاد و راه اندازی تدریجی چرخه دانش با توجه به ویژگی ها و نیازمندی های خاص هر سازمان استوار است. در این راستا ضروری ترین و اساسی ترین گام، ایجاد یک تصویر روشن و دست یافتنی از مجموعه اقدامات لازم و ضروری در زمینه مدیریت دانش و تعیین جایگاه و میزان کاربرد هر کدام از عوامل موثر و حمایتی در مراحل مختلف چرخه مدیریت دانش می باشد(جهانیان و بالی لاشک، 21،1389).بدیهی است اولین گام در جهت استقرار مدیریت دانش نیاز به شناسایی و  ایجاد مقتضیات و زیرساخت های اولیه آن است. به عبارتی دیگر الگوی ارزیابی مقتضیات، دربردارنده مجموعه ای از روش ها، معیارها و شاخص های ارزیابی مقتضیات مدیریت دانش است که به عنوان پیش نیازهای ضروری استقرار مدیریت دانش در حوزه های مختلف ایجاد می شوند(جهانیان و بالی لاشک، 30،1389).  از آن جایی که گروه شناور های جذب اثر سطحی قصد استقرار مدیریت دانش را دارد طبیعتا لازم است پس از تعیین نقشه راه جامع استقرار، شناسایی مقتضیات و پیش نیازهای موجود سازمان، مورد توجه قرار گیرد.تعداد صفحه : 178
قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید