دانلود پایان نامه ارشد:آموزه مهدویت در احیاء هویت اسلامی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :شیعه شناسی

عنوان : آموزه مهدویت در احیاء هویت اسلامی

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده شیعه شناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی

 

 عنوان:

آموزه مهدویت در احیاء هویت اسلامی

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر شاکری زواردهی

 

استاد مشاور:

جناب آقای ایمانی

 

سال 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب :مقدمه ..................................................................................... 1فصل اول: کلیات1.تبیین موضوع .............................................................. 32.اهمیت و ضرورت تحقیق ...................................................... 33.اهداف و فوائد تحقیق .............................................................44.روش تحقیق ........................................................................ 45.طرح مسئله و پرسشهای تحقیق ................................................56.پیشینه تحقیق ....................................................................... 57.ساختار تحقیق .......................................................................68.محدودیت تحقیق ................................................................... 79.مفاهیم و اصطلاحات کلیدی .................................................... 7فصل دوم: حقیقت حیات دینی و هویت اسلامیگفتار اول: حیات معنوی انسان و احیاء آن ............................ 8جمع بندی مطالب .............................................................. 20گفتار دوم : چیستی هویت اسلامی .................................... 22هویت دینی انسان ............................................................ 28شاخصه های هویت دینی......................................................291.اعتقادی.................................................................................. 291-1-اعتقاد به خدا .................................................................... 291-2-اعتقاد به معاد ................................................................... 291-3-اعتقاد به پیامبر ................................................................. 301-4-اعتقاد به ائمه معصومین ...................................................... 302.شاخصه های اخلاق .................................................................302-1- توکل ................................................................................312-2-تواضع ................................................................................311.شاخصه های سیاسی .................................................................323-1- دشمن شناسی ....................................................................32 فصل سوم: امام معصوم و احیاگری ...............................................36گفتار اول: نیازمندی به حجت الهی ............................................... 36دلائل نیاز به امام معصوم ............................................................. 391.تبیین مفاهیم قرآن .................................................................... 392.ارشاد و هدایت انسانها .............................................................. 393.برقراری عدل و امنیت .............................................................. 404.جلوگیری از تحریف دین ...........................................................40دیدگاه ملاصدرا درخصوص دلیل نیاز به امام .................................. 411.ختم نبوت .............................................................................. 412.فواید وجودی امام .................................................................. 423.وجوب وجود امام .................................................................. 44دیدگاه آیه ا.. جوادی آملی در خصوص نیاز به امامگفتار دوم: جایگاه امامت در تفکر شیعه ....................................... 531.آیه اکمال ...............................................................................531 -1- روزی که باعث یاس کفار شد ......................................... 541-2- روزی که مایه اکمال دین شد ............................................ 541-3- روزی که خداوند دین اسلام را به عنوان دین پسندید ........... 542.سبب نزول...........................................................................54
  1. تفسیر آیه در سایه احادیث ................................................. 56
4.وجوب معرفت امام و قبول ولایت او ......................................605.رویکرد علمای امامیه نسبت به مسئله امامت .......................... 625-1-شیخ صدوق ................................................................. 625-2- شیخ مفید ....................................................................635-3- سید مرتضی ............................................................... 635-4-شیخ طوسی ................................................................ 631.نقش امامت در دین ........................................................... 64الف)امامت اساس اسلام ......................................................... 64ب)امامت رهبری دین ........................................................... 64ج) امامت سنگر دفاع از دین ................................................. 64د) امامت مایه نظامندی دین ....................................................652.توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت ............................653.مفهوم واقعی معرفت امام ................................................... 664.امامت استمرار ولایت ...................................................... 67گفتار سوم: اصالت مهدویت .................................................. 78مهدویت در قرآن ................................................................ 79مهدویت در احادیث ........................................................... 831.حدیث ثقلین .................................................................. 842.حدیث من مات.............................................................. 923.حدیث اثنا عشر..............................................................96بررسی تاریخی.............................................................. 100خلاصه ........................................................................ 101احادیث خاص ..............................................................102گفتار چهارم: احیاگری حضرت در جامعه ........................113وجود امنیت در زمان حضرت ....................................... 117ضرورت امنیت ........................................................... 121اقسام امنیت ............................................................... 1241.امنیت فردی...........................................................  1242.امنیت اجتماعی ...................................................... 125امنیت در عصر امام مهدی .......................................... 127چرایی و علل و عوامل امنیت ..................................... 1281-ایدئولوژی واحد .................................................. 1292-حاکم شدن دولت واحد دینی ................................. 1303-رشد و شکوفایی اقتصادی ..................................... 1334-ایمان و دین مداری .............................................. 1345-کمال اخلاقی ..................................................... 1356-بالندگی عقل .................................................... 1367- رشد دانش ...................................................... 137نتیجه ....................................................................1382.برقراری عدالت اجتماعی توسط حضرت ............... 138حضرت مهدی و عدالت اجتماعی ............................. 139ابعاد عدالت اجتماعی .............................................. 1441.بعد اقتصادی ....................................................... 1452.بعد اداری و سازمانی ............................................ 1503.بعد سیاسی .......................................................... 1514.بعد فرهنگی .........................................................153شیوه های تحقق عدالت اجتماعی ................................1551.پیاده نمودن کامل قانون .......................................... 1552.دستگاه قضایی عدل محور ...................................... 1563.به کار گماردن کارگزاران عادل ............................... 1594.بازگرداندن حقوق از دست رفته انسانها .................... 1605.کنترل و نظارت دقیق ............................................. 1616.قاطعیت در برخورد با متخلفان ............................... 1627.رشد معرفت و توانایی ........................................... 162جمع بندی و نتیجه گیری .......................................... 164نتیجه ..................................................................... 165پیشنهادات ............................................................. 166پی نویس .............................................................. 167کتاب نامه ............................................................. 168پیوست ..........................................................177 چکیده :حیات انسان , ذاتی او نیست  از این رو انسان، محتاج به مبدأ بی نیازی می باشد. وحی و نبوت زنده کننده جامعه انسانی است و همانگونه که آب مایه حیات مادی برای انسان است، امامان معصوم نیز حیات معنوی را به انسان اعطا می کنند.باتوجه به روایات وارده در خصوص شرایط آخر الزمان و فراگیری ظلم وجور در آن، احیا هویت اسلامی در خصوص انسان – که همان رفتار و سلوکی می باشد که ریشه در وحی داشته و منجر به محکم شدن ارتباط انسان به عالم وحی و خداوند می باشد – و جامعه توسط ولی عصر(عج) انجام می گیرد تا زمینه برای پذیرا شدن عدالت و امنیت در همه عرصه ها از سوی مردم و جامعه، فراهم گردد. بنابراین در زمان ظهور، حقیقت دین مبین اسلام که با فطرت انسانی  هم خوانی داشته و باعث فراهم آمدن حیاتی توأم با امنیت و عدالت برای انسان می باشد، توسط حضرت احیا می گردد و اینگونه با توجه به فرمایش امام علی (ع) ( خطبه 108) دیگر از تحریف اسلام و وارونه نشان دادن آن خبری نبوده که در دو گفتار ابتدای تحقیق، این مباحث تبیین گردیده است.آنچه که باعث استمرار امامت بعداز ختم نبوت می باشد با توجه به بیان ملاصدرا، ولایتی است که از سوی خداوند به ائمه معصومین ارزانی شده است و این حجت های الهی راه وصول به خدای متعال و نجات از عذاب اخروی بوده که تحت عناوین نیازمندی به حجت الهی و جایگاه امامت در تفکر شیعه در تحقیق بیان گردیده است.حقیقت مهدویت ، منتهی شدن  جوامع جهانی به سوی جامعه واحد و برخوردار از امنیت و رفاه و عدالت و غلبه حق بر باطل و.. می باشد که در احادیث عام وخاص مبنی بر وجود حضرت و حکومت بر حق ایشان، ذیل عنوان اصالت مهدویت بیان شده است.دو محوریتی که بعد از فراهم آمدن بستر برای پذیرش آن در جامعه توسط حضرت اجرا می گردد امنیت و عدالت در تمامی عرصه ها بوده، امنیت دارای دو بعد ایجابی و سلبی است : از یک سو وجود آرامش و اطمینان روحی و روانی و از سوی دیگر فقدان ترس و دلهره و نگرانی.در نگاه کلی امنیت به دو قسم فردی و اجتماعی تقسیم شده است که بطور مفصل به آن پرداخته شده است. دومین محوریت برقراری عدالت در همه عرصه هاست. امام صادق (ع) در ذیل آیه 17 سوره حدید منظور از احیای زمین را برقراری عدالت در جامعه و حیات مجدد زمین توسط آن می دانندو در حدیث دیگری شیخ صدوق از امام باقر(ع) نقل می کند: که مصداق این آیه حضرت حجت می باشد از این جهت در دعای شبهای ماه رمضان حضرت را «عدل» نامیدند : « اللهم و صل علی ولی امرک القائم المومل و العدل المنتظر» که بطور مفصل ابعاد این عدالت و شیوه های تحقق آن در جامعه مهدوی در آخرین گفتار مطرح شده است.کلید واژه ها: مهدویت، احیاء هویت اسلامی، ولایت، حیات معنوی،امنیت، عدالتمقدمه:قر آن کریم در مواردی از زمین و تحولات آینده آن سخن گفته است و مسئله حیات مجدد زمین پس از مرگش از همین سخنان نورانی است: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها [1]. اگر لفظ زمین در آیه به معنای زمینه باشد، ظهور امام عصر(عج) از مصادیق بارز آن خواهد بود و نیازمند توضیح نیست؛ اما چنانکه از آن لفظ معنای ظاهری آن مراد باشد و آیه تنها ناظر به طبیعت و حیات و مرگ زمین طبیعی بدانیم، تطبیق آیه بر ظهور حضرت مهدی(عج) به عنوان یکی از اهم موارد تطبیقی آن، نیازمند توضیح است: بی شک انسان دو گونه مرگ و زندگی دارد: ظاهری و طبیعی؛ باطنی و حقیقی. زندگی و مرگ ظاهری او از محدوده ورود به دنیا تا خروج از آن و از مباحث زیست شناختی است؛ اما زندگی و مرگ حقیقی انسان به تکامل عقلایی و ایمانی او وابسته است.در قرآن کریم همه هستی را تسبیحگوی ذات مقدس حق می خواند: َ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِه [2]. پیداست که تسبیح، فعل فاعل مدرِک است، چون تسبیح کننده هم باید فعل خود را بشناسد و هم خدایی را که تسبیح می کند و هم حقیقت تسبیح را به میزان ظرفیت خود بفهمد و هم مجموعه صفات سلبی و نقص و عیوب را با تسبیح خود از خدای سبحان دور بداند و حق را از آن ها تنزیه کند و روشن است که این پایه از شناخت، هرگز بی شعور و ادراک به دست نمی آید، پس همه تسبیح کنندگان، یعنی زمین و زمان و عالم و آدم، بر پایه مراتب خویش از اندیشه و ادراک برخوردارند. بنا براین زمین غیر از حیات و مرگ طبیعی، زندگی و مرگی معنوی دارد و می توان یکی از مراتب مرگ معنوی زمین را دوران ستم زدگی و جهل و کفر و نفاق بشر در سطح بین المللی دانست و هنگامه ظهور و قیام نورانی آخرین ذخیره الهی را احیای معنوی و بهار حقیقی زمین نامید، که با رسیدنش طومار ستم و صحیفه ظلمت در هم می پیچد و نفس مسیحایی اش جهان خفته  در بستر کفر و شرک را بیدار و زمین لبریز از بیداد را از عدل و داد سرشار می سازد[3]. همچنانکه  نبی اعظم اسلام (ص) سیره و سنت حضرت را چنین معرفی می کند: « و یملأ الله قلوب امه  محمد(ص) غنی و یسمعهم عدله[4] :  یعنی مهدی موعود(عج) به امرو اراده الهی دلهای امت مسلمان را از بی نیازی پر می کند و گستره عدل آن حضرت (ع) به همگان می رسد.احیا و گسترش دادن از سویی و تقویت روح بی نیازی  در قلوب انسانها از سویی دیگر، دو رکن اساسی و شاخص مهم آرمانشهر مهدوی(عج) است که در این تحقیق به احیاگری در زمان ظهور حضرت می پردازیم. حکومتی که در سازو کار اجرایی اش جز عدل حاکم نیست و برنامه فرهنگی اش، تربیت قلوب استغنای روح بشر است ، همان گمشده انسان است که طریق سعادت را برایش پیمودنی می سازد و زندگی دنیا و آخرت او را آباد می کند. شهروندان این دولت کریمه از هر ستمی در امان اند؛ آنچنانکه در پرتو این عدالت دشمنی ها به دوستی، نزاع ها به صلح و کینه ها به محبت بدل می شود و میوه شیرین امنیت عمومی، محصول عدالت گستری حکومت مهدوی(عج) خواهد بود، عناصر محوری رسالت آخرین ذخیره الهی، همان عناصری است که در رسالت تمام انبیا بوده است که شامل دو عنوان اساسی: افروختن و پاسداشت سراج وحی؛ حراست از سلامت مصباح عقل و دیده بصیرت بشر است. عقل و و حی،چنان در هم تنیده اند که نه وحی بی عقل می تواند جامعه را به مقصد برساند و نه عقل بدون وحی. نه عقل کار وحی را می کند و نه وحی کار عقل را، چون عقلْ وحی درونی است و وحیْ عقل بیرونی؛ یکی ظاهر است و دیگری باطن؛ یکی چشم قلب بشر و اجتماع آدمیان است و دیگری چراغ روشنگر راه آنها و این هردو باید به کار گرفته شود تا کشتی بشر را به ساحل مقصود برساند[5]، از این جهت در این تحقیق ابتدا حیات واقعی انسان بیان می گردد و بعد به بیان هویت اسلامی و احیاء آن توسط حضرت پرداخته می شود و  ارتباط این دو مبحث مشخص می شودو در آخر بعد از فراهم آمدن زمینه های پذیراشدن  عدالت و امنیت  در عرصه های مختلف حکومت حضرت ولی عصر(عج)، حضرت به برقراری آنها در زمینه های مختلف می پردازند:تعداد صفحه : 193قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید