دانلود پایان نامه ارشد:بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم شهر بهشهر

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :تحقیقات آموزشی

عنوان : بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن  مقطع متوسطه دوم شهر بهشهر

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

رشته: تحقیقات آموزشی

 عنوان:

بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن

مقطع متوسطه دوم شهر بهشهر

 

 

استاد راهنما:

دکتر محمد حاجی زاد

 

 

استاد مشاور:

دکتر یاسمن مدانلو

پائیز 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                                                                                                                  صفحهچکیده........................................................................................................................................... 1 فصل اول: کلّیّات پژوهشمقدمه............................................................................................................................................ 3بیان مسئله..................................................................................................................................... 4اهمیت و ضرروت پژوهش............................................................................................................. 5اهداف پژوهش.............................................................................................................................. 6الف) اهداف کلی........................................................................................................................... 6ب) اهداف ویژه............................................................................................................................. 7سوالات پژوهش............................................................................................................................ 7تعاریف مفاهیم واصطلاحات........................................................................................................... 7الف- تعاریف نظری....................................................................................................................... 7ب- تعاریف عملیاتی..................................................................................................................... 8 فصل دوم: ادبیّات و پیشینه پژوهشمقدمه.......................................................................................................................................... 101- مبانی نظری پژوهش................................................................................................................ 11شغل........................................................................................................................................... 11شرایط احراز شغل........................................................................................................................ 11فرایندهای شرایط احراز شغل........................................................................................................ 11شغل معلمی در کلام امام خمینی (ره)............................................................................................ 12 فهرست مطالبعنوان                                                                                                                  صفحهشغل معلمی در سخنان مقام معظم رهبری:...................................................................................... 12ملاک های انتخاب شغل............................................................................................................... 12استعداد عاملی موثر در انتخاب شغل.............................................................................................. 13بررسی علائق به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل.......................................................................... 14فرصت‌های شغلی به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل.................................................................... 14عوامل اقتصادی به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل....................................................................... 14جایگاه اجتماعی به عنوان عامل موثردر انتخاب شغل........................................................................ 15استرس شغلی.............................................................................................................................. 15عامل تنش شغلی.......................................................................................................................... 16راهکارهای سازمان جهت پیش گیری از فشارها و استرسهای شغلی.................................................. 17عوامل ایجاد کننده تعارض و فشارهای روانی معلمان...................................................................... 17تعارض خواست – خواست.......................................................................................................... 17تعارض خواست – ناخواست........................................................................................................ 18تعارض ناخواست- ناخواست........................................................................................................ 18عوامل ایجاد کننده استرس درون سازمانی دربین معلمان................................................................... 18خط مشی های سازمانی................................................................................................................ 19ساختار سازمانی........................................................................................................................... 19شرایط فیزیکی سازمان.................................................................................................................. 19فرایندهای سازمانی....................................................................................................................... 20استرس و عملکرد کاری کارکنان و معلمان..................................................................................... 20کاهش استرس شغلی کارکنان و معلمان.......................................................................................... 21پیشگیری از استرس شغلی............................................................................................................ 22فهرست مطالبعنوان                                                                                                                  صفحهمراحل پیشگیری از استرس........................................................................................................... 22مهارت­هایی برای کاهش استرس شغلی کارمندان و معلمان............................................................... 23فشار روانی................................................................................................................................. 24تغییرات اصلی زندگی فشارزا........................................................................................................ 25حوادث محیطی فشارزا................................................................................................................. 25فشار روانی آسیب رسان............................................................................................................... 25نشانه های فشار روانی.................................................................................................................. 26چگونگی کاهش سطح فشار روانی در بین معلمان........................................................................... 28عوامل و پیامدهای تاثیرگذار برفرایندهای فشار شغلی...................................................................... 282- پیشینه تحقیق.......................................................................................................................... 31الف) پژوهش های انجام شده در  داخل کشور............................................................................... 31ب) پژوهش های انجام شده در  خارج از کشور............................................................................. 32نتیجه گیری.................................................................................................................................. 34 فصل سوم: روش شناسی پژ‍وهشمقدمه.......................................................................................................................................... 37نوع پژوهش................................................................................................................................ 37جامعه آماری................................................................................................................................ 37نمونه و روش نمونه گیری............................................................................................................. 37ابزار پژوهش............................................................................................................................... 38روایی و پایایی............................................................................................................................ 38روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش........................................................................................ 39 فهرست مطالبعنوان                                                                                                                  صفحه فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­هامقدمه.......................................................................................................................................... 41الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده هـا.......................................................................................... 42ب) تجزیه و تحلیل استنباطی داده هـا............................................................................................ 46 فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادهاجمع بندی................................................................................................................................... 51یافته های پژوهش........................................................................................................................ 52نتایج توصیفی داده ها................................................................................................................... 52بحث و تفسیر داده ها................................................................................................................... 54نتیجه گیری.................................................................................................................................. 55محدودیت ها............................................................................................................................... 56الف) محدودیت در قلمروپژوهش................................................................................................. 56ب) محدودیت های اجرایی.......................................................................................................... 56پیشنهادها.................................................................................................................................... 56الف) پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش................................................................................. 56ب) پیشنهادات برای پژوهشگران آتی............................................................................................ 57 منابعالف) منابع فارسی........................................................................................................................ 59ب) منابع انگلیسی........................................................................................................................ 61 فهرست مطالبعنوان                                                                                                                  صفحه پیوست­هاپیوست1: پرسشنامه...................................................................................................................... 63پیوست2: جداول مربوط به spss.................................................................................................. 65تعهدنامه اصالت رساله یا پایان نامه تحصیلی................................................................................... 67چکیده انگلیسی............................................................................................................................ 68  فهرست جداولعنوان                                                                                                                  صفحهجدول (3-1)  مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه ها 39جدول (4-1) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها 42جدول (4-2)توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها 43جدول (4-3) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت... 44ﺟﺪول (4-4): ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻛﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﻴﺮﻧﻒ... 45جدول (4-6) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی در بین معلمان زن. 46جدول (4-7) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی معلمان زن. 47جدول (4-8) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان. 48جدول (4-9) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان. 49 فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                                  صفحهنمودار(2-1) منحنی استرس و عملکرد. 21نمودار(4-1) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها 42نمودار(4-2) توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها 43نمودار(4-3) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک  سابقه خدمت... 44 چکیدهپژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم تهیه و تدوین گردیده است. گردآوری داده­ها در این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان آموزش پرورش زن به تعداد 285 نفر تشکیل داده اند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجیسی مورگان تعداد 162 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته که دارای 3 بعد مسئولیت پذیری، شخصیت اجتماعی و وضعیت روحی و روانی می باشد، استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده­ها با آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل: آزمون تی تک نمونه ای) با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد میانگین نمرات تمام مولفه های فشارهای شغلی معلمان بیشتر از حد متوسط می باشد. فصل اولکلّیّات پژوهشمقدمهکار و فعالیت معلمان در مدارس جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از منابع مالی برخی از نیازهای اساسی آدمی نظیر تحرک روانی و بدنی، نیازهای اجتماعی و احساسات خود ارزشمندی را ارضاء می­کند با وجود این کار و فعالیت در مدارس و سازمان­ها می­تواند منبع فشار روانی نیز باشد. در دهه اخیر موضوع فشارهای روانی و استرس و آثار آن در مدارس مورد توجه بسیار واقع گردیده است.با وجود این که استرس وفشارهای روانی مثبت نیز وجود دارد و نباید به این عوامل به عنوان یک پدیده منفی نگریست، زمانی که از فشارهای روانی صحبت می­شود بیشتر به عوارض و جنبه­های منفی آن توجه می شود. به هر حال فشارهای روانی اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیت­های اعضای سازمان دارد. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر فشارهای عصبی دچار حالات روانی خاصی می­شوند و دست به اعمالی می­زنند که مستقیما در فعالیت­ها و بازدهی سازمان منعکس می گردد.فشارهای عصبی علاوه بر تاثیرات روانی تاثیرات جسمانی نیز دارند. فشارهای روانی شدید معلمان و اولیاء مدرسه باعث تزلزل در اهداف و راه های نیل به آن می­شوند و بر کارایی دانش آموزان اثر می­گذارند.امروزه اهمیت نظام آموزش­برای پیشبرد اهداف توسعه کشور نزد سیاستمداران به اثبات رسیده است و بسیار مهم جلوه کرده است. در این میان یکی از عمده ترین و شاید جنجال برانگیزترین مفاهیمی که از یک سو تلاش­های نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته و از دگر سو در تمامی منابع نیروی انسانی سازمان­ها اهمیّت زیادی پیدا کرده، استرس و فشارهای روانی بر معلمان است چرا که معلمان، بر بسیاری از متغیرهای سازمانی، تاثیر می­گذارند و زمینه­ی رشد و شکوفایی سازمان را فراهم می­نمایند. نظام­های آموزشی درگذر از مسائل کمی و همگانی کردن آموزش ناگزیر از توجه به مسائل کیفی پدیده‌های آموزشی نیازمند توجه به شرایط استرس و فشارهای روانی وارده بر معلمان می­باشد و ارتقای شخصیتی و ثبات هویتی معلمان را از طریق اصلی‌ترین عامل یعنی پایداری انسانی و تقویت روحیه معلمی به شکوفایی می­رساند. بیان مسئلهدر عصر حاضر که جهان در اوایل قرن بیست و یکم قراردارد، بخش مهمی از فعالیت فردی واجتماعی را تعلیم و تربیت تشکیل می­دهد، به طوری که یونسکو در گزارش جهانی اعلام کرده است: تقریباً از هر پنج انسانی که امروز زندگی می­کند یک نفر یا شاگرد است یا در نظام آموزش رسمی به عنوان معلم خدمت می­کند. اساس خودکفایی و استقلال هر جامعه ای، برپایه­های وجودی سازمان­های آموزشی آن جامعه استوار است و در بین تمام نیروهای اثر بخش یک سازمان آموزشی، اغلب صاحب نظران و متفکران مسائل تربیتی معتقدند که معلمان مهمترین عامل مؤثر در جریان تعلیم و تربیت هستند، لذا توجه به نیازهای آن­ها و چگونگی تأمین آن توسط سازمان، می­تواند منجر به کاهش فشارهای روانی و درنتیجه تعهد سازمانی آنان در سازمان می­گردد(حسینی نسب و همکاران،1391،ص14).از آنجائی که هر کشوری در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه خود نیازمند سیستم تعلیم و تربیت کارآمد است و اولین قدم در رسیدن به کادر آموزشی موفق و کارآمد درک عواملی است که بر کیفیت عملکرد معلمان مؤثر است، چرا که رابطه مستقیمی بین فشارهای روانی افراد با عملکرد آنان وجود دارد بطوری­که افرادی که از کار خود رضایت داشته باشند و فشار روانی کمتری داشته باشند کار خود را نیز بهتر انجام خواهند داد و افرادی که از کار خودناراضی باشند کار خود را به درستی انجام نخواهند داد (حسینی نسب و همکاران،1391،ص14). فشار روانی وتأثیر آن بر معلمان در محیط کاری در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی از معلمان فشار روانی را بهانه­ای برای انجام ندادن درست وظایف محوله قرار می­دهند. بسیاری دیگر فشار روانی زیادی را متحمل می­شوند. معلمانی نیز هستند که برای انجام صحیح کار می­بایست فشار مناسبی برای آنان ایجاد نمود. هدف مدیریت فشار روانی این است که به معلمان کمک می کند تا سطح فشار روانی متناسب با توانائی خود را برای انجام صحیح کار دریابند و تا مرحله تغییر آن را حفظ نمایند(حسینی،1388،ص78).مولفه های فشارهای روانی دراین پژوهش از دیدگاه های حجتی نیا و پورشافعی درپژوهش انجام شده دانشگاهآزاد اسلامی بیرجند می باشد که مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین دراین پژوهش محقق به دنبال بررسی این سئوال اساسی است که وضعیت فشارهای شغلی و روش‎های مقابله با آن دربین معلمان زن مدارس متوسطه چگونه می باشد؟اهمیت و ضرروت پژوهشزمانی که کارکنان به سازمانی می­پیوندند، مجموعه ای خواسته ها،نیازها،آرزوهای گذشته را که با هم انتظاری شغلی را ایجاد می­کنند با خود به همراه دارند اما عکس العمل­های و فشارهای شغلی را که سازمان در مقابل خواستهای کارکنان فراهم می آورد احساس مثبت یا منفی افراد نسبت به شغل خود را شکل می دهد(یزدی،1389،ص21).فشار روانی وتأثیر آن بر کارکنان در محیط کاری در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.  فشار روانی معمولاً وقتی ایجاد می گردد که فرد با چالش، تهدید و یا تحولی مواجه گردد، به عبارت دیگر بین توان فرد برای انجام کار و کار خواسته شده از وی توازن وجود نداشته باشد. فشار روانی در حالات خاص و با تعامل فرد ومحیط کاریش افزایش می یابد چرا که درک بهتر فشار روانی شناخت چگونگی ایجاد انگیزش فرآیند چرخشی آن است چرخه انگیزش معمولاً از بروز و ظهور یک نیاز آغاز می­گردد. فرد می­خواهد کار را انجام دهد (انگیزه) و نتیجتاً آن کار را انجام می دهد.کاری را که انجام می­دهد او را به هدف مورد نظرش نزدیک کند درآن موقع احساس رضایت می­کند و در صورتی که ناموفق باشد احساس نارضایتی کرده و ممکن است با افزایش فشار روربرو گردد.این چرخه پایان نمی پذیرد و فرد آماده می­گردد تا کار جدیدی برای دستیابی به هدف جدیدی انجام دهد.از انجائیکه سیکل فشار روانی در زندگی انسان، امر اجتناب‌ناپذیری است وگاهی نیز مفید است ولی اگر از حد خارج شود. برای سلامتی انسان مشکلات جدی ایجاد می‌کند. چون ترکیبات عوامل زیست‌شناختی، روان‌شناختی و اجتماعی که در کنترل فشار روانی وحفظ یک سبک سالم زندگی نقش مهمی دارند به خطر می­افتند. فشار روانی، نشان عصر ما است. به هر سو که بنگریم، آدم‌هایی را می‌بینیم که می‌خواهند با بالا و پایین پریدن و ورزش‌کردن، رفتن به باشگاه‌های ورزشی و رعایت رژیم‌های غذایی خاص، تأثیرات تنش‌های شدید زندگی را کم کنند. حتی برخی شرکت‌ها، برنامه‌های مفصلی برای مدیریت فشارروانی بمنظور یاددان روش­های کنار آمدن با موقعیت­های پر فشارزندگی به کارکنان خود، تدوین کرده‌اند زیرا فهمیده­اند اختلالات مرتبط با فشار روانی چقدر تولید راپایین می آورند و چقدر هزینه برند.در این بین نقش و جایگاه معلمان به عنوان متولیان امر توسعه و آموزش بر اساس رویکردهای ایجاد شده فشارهای روانی دو چندان شده است چرا که در این بین توجه سازمان به ابعاد فشارهای شغلی و روانی معلمان باعث می­شود تا آنان به تناسب انرزی خود در کارهایی فعالیت داشته باشند که خود یا دوست دارند یا دوست ندارند(حسینی،1388، ص89).تعداد صفحه : 81قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید