دانلود پایان نامه ارشد:بررسی تطبیقی جرم در قرآن و قوانین تاجیکستان

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :تفسیر و علوم قرآن

عنوان : بررسی تطبیقی جرم در قرآن و قوانین تاجیکستان

مجتمع آموزش عالی امام خمینی

مدرسه عالی قرآن و حدیث

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد

رشته تفسیر و علوم قرآن

عنوان:

بررسی تطبیقی جرم در قرآن و قوانین تاجیکستان

 

استاد راهنما: 

حجه الاسلام و المسلمین محمد مهدی کریمی نیا (زید عزه)

 استاد مشاور:

جناب صدیق حسین (زید عزه)

   بهار 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

الف. تبیین مسأله:. 2

ب. اهداف: 2

ج. فواید:. 3

د. سؤالها: 3

ه. فرضیه ها:. 4

ز. سابقه و جنبه های جدید بودن و ضرورت انجام تحقیق:  4

و. روش تحقیق:. 5

فصل اول: کلیات

مبحث اول – تعاریف:. 7

گفتار 1. جرم در لغت و اصطلاح:. 7

گفتار2. مفاهیم مشابه:. 16

گفتار 3. واژه های حقوق، قانون و جزا در لغت و اصطلاح:. 23

مبحث دوم- تاریخچه حقوق و قوانین:. 28

فصل دوم: جرم و مجازات از نظر قرآن

مبحث1. قانونگذاری جزای اسلامی. 46

گفتار1.مشتقات جرم در قرآن کریم. 48

گفتار2: عناصر تشکیل دهنده ی جرم. 53

مبحث دوم: علل و عوامل جرم از منظر قرآن کریم. 61

گفتار1: فلسفه مجازات از نظر قرآن کریم. 65

مبحث سوم. اهداف و ویژگیهای مجازات در نظام کیفری قرآن  72

گفتار1.  اهداف مجازات در آموزه های دینی اسلام. 72

گفتار2. اهداف مادی، معنوی، اخلاقی:. 77

گفتار3.  پیشگیری از ارتکاب جرم:. 81

فصل سوم: جرم و مجازات از نظر قوانین تاجیکستان

مبحث اول: جرم و مهمترین مصادیق آن در قانون تاجیکستان  105

مبحث دوم: فلسفه مجازات و اهداف آن در قوانین تاجیکستان  115

مبحث سوم: راه کار های قنونگذار برای پیشگیری از جرم  124

فصل جهارم: مقایسه و تطبیق

مبحث اول. بیان تشابه ها. 130

مبحث دوم: بیان اختلافات. 139

مبحث سوم. جمع بندی. 142

فهرست منابع. 147

Abstract 151

چکیده

بشر از بدو خلقت نیاز به قوانین را احساس نمود و در زمینه های گوناگون به قانونگذاری مشغول گشت. انبیاء الهی، مبشران حق و هدایتگران بشریت در این میان صاحبان قوانین و راهکارهای زندگی، از طرف خداوند برای بشر بوده اند. بخشی از قوانین با نام «قوانین قضائی، جزائی، جنایتی و غیره» که مربوط به هنجار و ناهنجاری های جواع است، شناخته می شوند. به این معنی که، عمل‌های خلاف جریان عادی زندگی که سبب لغو، سلب و یا پایمالی حقوق دیگران گردد، به عنوان ناهنجاری، رفتار مجرمانه، جنایت و غیره شناخته شده متناسب با هدف و نگاه قانونگذار مجازات در نظر گرفته می شود. آنچه بر اساس این تحقیق و نظریات موجود به دست آمده است، کمبود، نواقص و حتی ضررهای مختلف در قوانین جزائی با منشء بشری است. اما قرآن متناسب با جرم و هدف، قوانین خاص خود را تشریع نموده است که ضامن بقا، اصلاح و رشد فرد و جوامع هستند. بر همین اساس. در این تحقیق به آن رسیده ایم که «کادِکسِ جنایتی= مجموعه قوانین جزائی» تاجیکستان با قوانین مربوطه قرآنی تشابه و افتراقاتی دارد. مهمترین نقطه تشابه را هدف اصلاحی و پیشگیرانه و یا حفظ امنیت جامعه می توان در نظر گرفت و نقطه افتراق را در ماهیت و فلسفه قوانین جرم انگاری و جزایی یا همان غایت نگری دو گانه آن. به این معنی که در قوانین این کشور منشأ و ماهیت قانون عقل انسانی با تفکر لائکی و فلسفه و هدف آن تنظیم امور دنیوی برای زندگی بهتر جامعه است. بر خلاف قرآن که منشئ قوانین را خدا و عقل خدائی و فلسفه و هدف آن را سعادت دارین می داند.

کلید واژه ها: قرآن، جرم، مجازات، کادکس جنایتی، تاجیکستان.

الف. تبیین مسأله:

بررسی مسأله جرم به عنوان رفتار و عملی که از نظر قانون و یا شرع ممنوع شده «کردار، حرکت یا بی حرکتی خلاف قانون[1]» از اهمیت زیادی برخوردار است.

از نظر قرآن کریم، برخی رفتارها و گفتار ها به عنوان جرم معرفی شده و مجازات هایی برای آن بیان گردیده است؛ کما این که برخی اعمال و رفتارها از نظر قوانین تاجیکستان به عنوان پدیده مجرمانه معرفی شده است و برای هرکدام در زمان های مختلف مجازات ها و یا جریمه های متناسب در نظر گرفته شده است و البته در هر دو مورد این مجازات ها، گاه به سبب های خاص برداشته شده است و گاه تشدید و یا اضافه شده است. به عنوان مثال، از نظر شریعت کار مجرمانه ی انجام گیرد طبق موازین شرعی مجازات دارد. حالا این کار مجرمانه در هر مکان و زمانی باشد و از هر شخصی صادر گردد فرق نمی کند، ولی گاه به دلیل اموری، همچون نا آگاه بودن، مجبور بودن (عدم اختیار به سبب دیوانگی، نابالغ،  اجبار از طرف کسی و غیره) در مجازات مجرم تخفیف و یا عفو اجرا می گردد. در قوانین جنایی هم همین مسأله دیده شده است، اما گاه دیده می شود که بعضی کارها در یک کشور جرم و در جای دیگر آزاد است و یا در همان کشور با مرور زمان آزاد می گردد و این امر یا به سبب تغییر حکومت ها و یا پیشرفت های علمی و آزادی و یا دیگر دلیل های انسانی است[2]. در قانون کنونی تاجیکستان هم این موارد از حد معمول زیاد است.

در این رساله، ضمن بررسی موضوع جرم در قرآن و قوانین تاجیکستان، به تفاوت های موجود بین قوانین قرآنی و قانون جنایی تاجیکستان هم پرداخته خواهد شت.

[1] . وزارت عدلیه، کادکس جنایی جمهوری تاجیکستان، ماده 17 بند 1

[2] . شریف او و همراهان، تفسیر به کادکس جنایتی جمهوری تاجیکتسان، ص. 5، گلابوس- دوشنبه 2006م

تعداد صفحه : 167

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09199970560        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید