دانلود پایان نامه ارشد:بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در تضمین حقوق ایثارگران

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : حقوق

گرایش :عمومی

عنوان : بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در تضمین حقوق ایثارگران

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

 

دانشکده حقوق

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

رشته­ ی :

حقوق عمومی

عنوان:

بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در تضمین حقوق ایثارگران

استاد راهنما:

دکتر محمد روشن

زمستان1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالبعنوان                                                                                                                       صفحهمقدمه. 1بیان مسئله: 5انگیزه انتخاب موضوع تحقیق: 5هدفهای تحقیق: 6سوالات تحقیق: 6فرضیه های تحقیق: 7روش تحقیق: 7جامعه آماری و حجم آن: 7ساختار تحقیق: 9بخش اول: مفاهیم و مبانی.. 10فصل اول ایثارگری، حق و قانون. 13مبحث اول جنگ، جهاد و دفاع. 13گفتار اول جنگ و جهاد در قرآن کریم و روایت معصومین (ع) 15گفتاردوم دوران قبل و بعد ازانقلاب... 16گفتار سوم دوران دفاع مقدس... 18گفتار چهارم ترور و تفحص..... 19مبحث دوم بررسی ماهیت حقوقی ایثارگری.. 20گفتار اول تعریف  حق.. 21گفتار دوم  پیدایش حق و چگونگی استقرار آن. 22گفتار سوم حق ایثارگری.. 23گفتار چهارم حق مکتسبه. 25مبحث سوم مؤلفه های امنیت حقوقی در حوزه ایثارگران. 26گفتار اول امنیت حقوقی ایثارگران. 27گفتار دوم امنیت قانونگذاری.. 28گفتار سوم امنیت قضایی.. 29گفتار چهارم حمایت های قانونی از ایثارگران. 29فصل دوم، قوانین و سازمانها 31مبحث اول بررسی روند تصویب قوانین ،مقررات و مصوبات مربوط به ایثارگران. 31گفتار اول قوانین ومصوبات برای حمایت از کارمندان دولت... 32گفتار دوم قوانین و مصوبات حمایتی رزمندگان، جانبازان و خانواده شهداء 33گفتار سوم قوانین و مصوبات رفاهی برای ایثارگران. 38گفتارچهارم قانون جامع ایثار گران. 40مبحث دوم مراجع اختصاصی اداری رسیدگی به امور ایثار گران. 42گفتاراول مراجع اختصاصی اداری در نیروهای مسلح.. 43گفتار دوم مراجع اختصاصی اداری در بنیاد شهید و امور ایثارگران. 43گفتار سوم سایر مراجع (ماده واحده مستقر درفرمانداریها) 45گفتار چهارم مراجع تعیین درصد جانبازی در بنیاد شهید و امور ایثارگران. 48بخش دوم: بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در تضمین حقوق ایثارگران. 52فصل اول: دادگستری مرجع رسیدگی به تظلمات عمومی.. 54مبحث اول :سازمان قضایی صلاحیت دار. 55گفتار اول: کارکردهای دیوان عدالت اداری.. 56گفتار دوم: صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به آراء کمسیون ماده 16بنیاد شهید و امور ایثار گران. 59گفتار سوم: رسیدگی در شعب بدوی دیوان. 61گفتار چهارم: رسیدگی در شعب تجدید نظر دیوان. 64مبحث دوم: رسیدگی در هیات عمومی.. 65گفتار اول: آیین کار هیاتهای تخصصی.. 67گفتار دوم: آیین رسیدگی در هیات عمومی.. 67گفتار سوم: ابطال مصوبات دولتی.. 71گفتار چهارم: صدور آراء  وحدت رویه و ایجاد رویه. 73مبحث سوم: طرق فوق العاده شکایت از آراء در قانون دیوان. 75گفتار اول: اعمال ماده 57. 76گفتار دوم: اعمال ماده 79. 77گفتار سوم: اعمال ماده 98. 79گفتار چهارم: اعمال مواد 115 و 116. 82فصل دوم :نحوه اجرای احکام قطعی.. 85مبحث اول: کارکرداجرای احکام دیوان. 86گفتار اول: نحوه رسیدگی و فرایند های اجرای احکام. 87گفتار دوم: ضمانت اجراء احکام شعب دیوان. 88گفتار سوم: ضمانت اجرای آراء هیات عمومی.. 91گفتار چهارم: اعلام گزارش استنکاف از آراء دیوان به شعب صادر کننده رای و رسیدگی به تخلف مستنکف از آراء دیوان. 92مبحث دوم :نقش آراء دیوان درتصمیمات مراجع اداری.. 93گفتار اول: رسیدگی به تصمیمات مراجع اختصاصی اداری.. 94گفتاردوم: رسیدگی شکلی.. 96گفتار سوم: رسیدگی ماهوی.. 98گفتار چهارم: رسیدگی به تصمیمات کمسیون ماده 16. 100مبحث سوم: چگونگی تضمین حقوق ایثارگران در آراء دیوان. 103گفتار اول: نقش آراء شعب بدوی.. 104گفتار دوم: نقش آراء شعب تجدید نظر. 106گفتار سوم: نقش آراء هیأت عمومی در احقاق حقوق ایثارگران. 109گفتار چهارم: نقش آراء شعب تشخیص..... 113نتیجه. 117ضمائم. 125منابع و مآخذ. 158 

مقدمه

با حمد و سپاس به درگاه خداوند بزرگ و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)و خاندان مطهرش(ع) که هدایتگر بشریت به سوی کمال و سعادت ابدی بوده و درود فراوان به روح بلند بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران که با الگو گرفتن از سیره سید و سالار شهیدان و شعار هیهات من الذله فعل خواستن، توانستن و ما می توانیم را صرف کرد و باعث افتخار برای اسلام و جامعه اسلامی خصوصاً مذهب تشیع گردید.درود و سلام بر تمامی شهیدان انقلاب اسلامی و خانواده معظم آنها، درود بر همه کسانی که به فرمان امام راحل لبیک گفته و با نثار جان خویش عزت ابدی برای اسلام و استقلال و امنیت برای میهن خویش به ارمغان آوردند.جانباز و ایثارگر مفهوم معنوی وافتخاری است که نظام اسلامی به کسانی که در راه پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ و حراست از دستاورد های آن از جان و مال خود گذشته اند اعطاء نموده است. افتخار جانبازی یعنی اینکه در راه دین و ایمان به خدا و حفظ ارزش های اسلامی از هر آنچه داری بگذر، زیرا جانباز با قلبی مملو از انوار مقدسه پا در مسیر حق تعالی قرار داده و جسم و جان خویش را در طبق اخلاص قرار می دهد و گوش به فرمان ولی فقیه، خود آماده هرگونه فداکاری می باشد.جانبازان با تحمل مشکلات ومشقت ها ی فراوان چشم به درگاه ربوبی دارند، زیرا رضایت او را بر رضایت تمامی افراد جامعه مقدم دانسته و هدف والای خود را به احتزاز در آوردن پرچم لااله الا الله  بر روی کره زمین قرار داده اند. دفاع مقدس تبلور ایثار و شهادت رزمندگانی بود که از هر آنچه داشتند گذشتند و پا در رکاب مولی و مقتدای خویش حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) قرار داده و در راه رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی از هیچ گونه کوششی دریغ نکردند. بر همه ما واجب است که رسالت جانفشانی و ایثار رزمندگان اسلام را به نسل های آینده انتقال داده و از تحریف آن جلوگیری نماییم. بسیج این شجره طیبه درخت تنومند انقلاب اسلامی است که از ابتدای پیروزی و در تمامی صحنه ها حاضر بوده و با نثار جان خویش و آبیاری درخت انقلاب بوسیله خون خود، از دستاوردهای آن پاسداری نموده و تا انقلاب زنده است بسیج، جانبازی وایثار هم زنده است.این یک واقعیتی است که از نفس مسیحایی امام راحل بر جوانان این مرز و بوم دمیده شد و انشاءالله تا ظهور یگانه منجی عالم بشریت ادامه خواهد داشت و پرچمی که به دست امام راحل برافراشته گردید و هم اکنون بر دوش خلف صالح او مقام عظمای ولایت است به دست آن یگانه ذخیره الهی سپرده خواهد شد.بخشی ازمشکلات ایثارگران، وجود قوانین متعدد، ایجاد تبعیض بین جانبازان معزز ­در قوانین مصوب، ابهام در مواد قانونی تصویب شده، عدم کارشناسی کافی در زمان تصویب قوانین، برداشت های متفاوت دستگاههای مختلف از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و عدم تنظیم و تصویب آیین نامه های مربوطه در فاصله زمانی مقرر شده در قانون می توان ذکر کرد.اصــل(173) قـــانون اســـاسی جمهوری‌اسلامی ایران بیان می‌دارد: به‌منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به‌نام دیوان عدالت اداری زیرنظر رئیس‌قوه قضائیه تأسیس می‌گردد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند. دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایات عموم مردم را برعهده دارد و در قانون اساسی به عنوان یکی از نهادهای محدود کننده سوءاستفاده از قدرت عمومی و مهمترین رکن قضایی ناظر و به منظور تضمین سلامت اداری در کشور مطرح شده است. انگیزه و هدف ما از این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا قوانینی که بعضاً بصورت ناقص، مبهم و با عدم کارشناسی لازم در پیش بینی و اختصاص بودجه ومنابع مالی آن به تصویب رسیده، توانسته هدف مقنن را در خدمت به جانبازان محقق کند؟بنظر میرسد سازمانهای تأسیس شده متولی خدمت رسان به ایثارگران، بدلیل نداشتن تجربه کافی و تازه کار بودن، نتوانسته اند آنطور که شایسته و بایسته این قشر ایثارگر بوده به وظیفه ذاتی خود در دفاع از حقوق مادی و معنوی ایثارگران و خانواده های آنان جامه عمل بپوشاند. آیا تصویب قوانین و مصوبات و آیین نامه ها جوابگوی نیازهای این قشر معظم بوده است؟آیا قانون جامع ایثار گران بعنوان آخرین قانون تصویب شده در خصوص ایثارگران توانسته مشکلات این قشر را برآورده کند؟همه روزه جانبازانی را مشاهده می کنیم که برای احقاق حقوق خود و حل مشکلات ناشی از مجروحیت و یا معلولیت، اعم از درمان و یا پیگیری مشکلاتی که ناشی از حضور آنها در جبهه های جنگ بوده از این سازمان به آن سازمان در حال تردد هستنند.آیا ایثارگران در این زمینه از حقوقی برخوردار خواهند بود؟آیا سازمانهای مسئول توانسته اند آنطور که دستورات دینی و قوانین مصوب گفته اند به وظایف خود در قبال جانبازان و خانواده آنهاجامه عمل بپوشانند؟ جانبازان و یا همان ایثارگران در احقاق حقوق خود باید به چه سازمانهایی مراجعه کنند؟ آیا امکانات و یا بودجه سازمانهای متولی جوابگوی حقوق آنها خواهد بود؟ نقش قوه قضاییه بعنوان تنها مرجع تظلم خواهی ودیوان عدالت اداری بعنوان یگانه مرجع اختصاصی اداری که وظیفه دفاع از حقوق شهروندان، در مقابل حاکمیت را بعهده دارد، در این فرآیند چگونه است؟مقنن به‌منظور تکریم و تجلیل از جانبازان، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان را به تصویب رساند و برای اطمینان از اجرای مواد این قانون و سایر قوانین استخدامی و اجتماعی آنان، کمیسیونی‌ به‌نام کمیسیون ماده(16) رسیدگی به شکایات جانبازان را پیش‌بینی کرد. یقینا وضعیت روحی‌ و جسمی جانبازان، مقنن را واداشت تا تدبیری اتخاذ کند که قوانین جانبازان سریع‌تر و آسان‌تر در دستگاه‌های مشمول، اجرا شود و آنان دچار سرگردانی نشوند.در قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان آمده: بنیاد مجاز است با موافقت ولی‌فقیه یا نماینده وی کمیسیونی را به‌نام کمیسیون رسیدگی به شکایات جانبازان با ترکیب تعیین شده تشکیل و نسبت به رسیدگی به شکایات جانبازان از عدم‌اجرای صحیح این قانون در دستگاه اقدام نماید. تصمیمات کمیسیون قطعی و لازم‌الاجرا بوده و عدم‌اجرای به‌موقع آن خلاف قانون محسوب شده و قابل تعقیب در مراجع ذی‌صلاح می‌باشد. با اختیاری که قانون به این کمیسیون داده و تصمیمات آن را قطعی و لازم‌الاجرا دانسته است، بنیاد شهید و امورایثارگران قوی‌ترین ابزار حمایتی را در جهت تمکین دستگاه‌ها به اجرای قوانین دارد. مدیریت صحیح، آشنایی کامل و دقیق با قوانین حمایتی ایثارگران و آشنایی به امورحقوقی و مقررات اداری می‌تواند این کمیسیون را به مرجعی تبدیل کند که آسودگی خاطر را برای جانبازان به ارمغان آورد. با تصویب بند (الف) ماده (44) برنامه‌پنجم توسعه اقتصادی، فرزندان شهدا نیز از تسهیلات این کمیسیون بهره‌مند شده‌اند و درصورت عدم‌تمکین دستگاه به قوانین و تسهیلات موجد حق، آنان می‌توانند مانند جانبازان به شکایت از این دستگاه‌ها اقدام کنند.به طور قطع و یقین سایر امتیازات در قوانین و مقررات چیزی فراتر از مواد قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان است و به سایر قوانین و مقررات مرتبط با جانبازان تسری دارد. برای نمونه، ایجاد قابلیت تطبیق و هماهنگی در مقررات اداری و استخدامی کشور با شرایط خاص جسمی جانبازان یکی از اهداف قانون تسهیلات استخدامی جانبازان می باشد و همانطور که میدانیم، اهداف تعیین‌شده برای یک قانون است که خط‌مشی و مسیر جامعه هدف را تعیین می‌کند. قطعاً یکی از مشکلاتی که در مسیر تکمیل این تحقیق با آن مواجه خواهیم بود پراکنده بودن قوانین و مصوبات در خصوص مجروحان و جانبازان انقلاب و جنگ تحمیلی است که در راه تکمیل این تحقیق در حد توان از قوانین، مصوبات، آیین نامه ها و همچنین آراء شعب بدوی، تجدید نظر، تشخیص و هیات عمومی دیوان عدالت اداری همراه با کسب نظر مسئولین و قضات دیوان و همچنین جانبازان استفاده خواهیم کرد.تعداد صفحه : 176قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید