دانلود پایان نامه ارشد:برنامه ریزی استراتژیک پژوهش و فناوری در نظام آموزش عالی ایران مطالعه موردی دانشگاه ارومیه

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع

گرایش : سیستم های ارتباطی

عنوان : برنامه ریزی استراتژیک پژوهش و فناوری در نظام آموزش عالی ایران مطالعه موردی دانشگاه ارومیه

دانشگاه‌ صنعتی ارومیه

پردیس دانشگاهی

گروه مهندسی صنایع

 

 

عنوان:‌

برنامه ریزی استراتژیک پژوهش و فناوری در نظام آموزش عالی ایران مطالعه موردی دانشگاه ارومیه

 

 

 

اساتید راهنما:

دکترمقصود سلیمانپور                              دکتر رحیم تقی زاده

 

 

اساتید داور:

دکترسید جعفر زنوزی                              دکترمصطفی جهانگشای

 

 

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی واجتماعی

 

بهمن ماه 1393

 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فصل اول: کلیات تحقیق1-1) مقدمه ................................................................................................................. 2(2-1 بیان مساله ............................................................................................................. 3(3-1 اهمیت وضرورت پژوهش ......................................................................................... 4(4-1 اهداف پژوهش ...................................................................................................... 4(1-4-1 هدف کلی ................................................................................................... 4(2-4-1 اهداف اختصاصی .......................................................................................... 5(5-1 سوالات پژوهش .................................................................................................... 5(6-1 مبانی نظری تحقیق (برنامه­ریزی استراتژیک) .................................................................. 5(1-6-1 استراتژی ..................................................................................................... 5(2-6-1 برنامه ریزی .................................................................................................. 6 (3-6-1 فرایند برنامه ریزی ......................................................................................... 6(4-6-1 مدت برنامه‌ریزی ............................................................................................ 7(5-6-1 درک مفاهیم استراتژی ................................................................................... 7(6-6-1 برنامه ریزی استراتژیک ................................................................................... 7(7-6-1 فرایند برنامه ریزی استراتژیک .......................................................................... 9(8-6-1مراحل برنامه ریزی استراتژیک .......................................................................... 10(9-6-1تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی ............................................. 10(10-6-1اجزای برنامه ریزی استراتژیک ........................................................................ 10(1-10-6-1رسالت سازمان ........................................................................................10 (2-10-6-1 دورنمایاچشم انداز ................................................................................... 11(3-10-6-1 ارزش های محوری .................................................................................. 12(4-10-6-1 اهداف .................................................................................................. 12(11-6-1ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک ................................................................. 13(12-6-1 تفکر استراتژیک ......................................................................................... 14(13-6-1مدیریت استراتژیک ...................................................................................... 15(14-6-1موانع پیاده سازی استراتژی در سازمان­ها ............................................................... 16(15-6-1مکتب طراحی………..……………………………………………… 17(7-1 چهار چوب فصول آتی ............................................................................................ 19 فصل دوم: مروی بر پیشینه تحقیق(1-2 مقدمه .................................................................................................................. 21(2-2 ظهور استراتژی در دانشگاه ها ..................................................................................... 21(3-2 تاریخچه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در ایران ........................................................ 22(4-2آموزش عالی وماهیت آن .......................................................................................... 23(5-2 اهداف آموزش عالی ................................................................................................ 23(6-2 مطالعات تطبیقی ....................................................................................................... 242-6-1) پیشینه استراتژی در آموزش عالی ........................................................................ 24(2-6-2محیط در حال تغییر آموزش عالی ........................................................................ 24(3-6-2 مفهوم و نقش برنامه ریزی استراتژیک در آموزش عالی ........................................... 25(4-6-2برنامه ریزی استراتژیک پژوهشی در آموزش عالی ................................................... 26(7-2 مروری برپیشینه تحقیق .............................................................................................. 26(8-2 بررسی دانش در برنامه چهارم و سندچشم انداز .............................................................. 28(1-8-2 ماده 45........................................................................................................ 29(2-8-2 ماده 57 ....................................................................................................... 29(3-8-2  ماده43 ....................................................................................................... 30(4-8-2 ماده46 ........................................................................................................ 30(9-2 سیاست های برنامه پنجم توسعه .................................................................................. 31(1-9-2 امور علمى و فناورى ...................................................................................... 31(2-9-2نگاهی به برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها ........................ 31(1-2-9-2 ماده19 .................................................................................................... 31(2-2-9-2ماده20 ................................................................................................... 32(3-2-9-2ماده24 ................................................................................................... 32(10-2وضعیت شاخص های تحقیقاتی کشور ...................................................................... 32(1-10-2 شاخص  اعتبارات پژوهشی ........................................................................... 32(2-10-2 شاخص منابع انسانی .................................................................................... 33(3-10-2شاخص تولیدات علمی ................................................................................ 34(4-10-2 نسبت تولید علمی به تولید ناخالص ملی .......................................................... 35(5-10-2نسبت تولید علمی به بودجه تحقیق و توسعه ..................................................... 36(11-2بررسی جایگاه فعلی و عملکرد حوزه پژوهش و فناوری در رتبه­بندی دانشگاه­ها ................... 37(12-2 عملکرد پژوهش در سطح کشور ............................................................................. 38(1-12-2 رده بندی دانشگاه­های ایران درجهان توسط موسسه سایماگو درسال2010 ................ 38(13-2 معیارهای رتبه بندی جهان اسلام و اهمیت پژوهش ....................................................... 40(14-2 خلاصه نتایج مطالعات انجام شده ............................................................................. 41فصل سوم: روش شناسی تحقیق3-1) مقدمه ................................................................................................................ 433-2) روش انجام پژوهش .............................................................................................. 433-3) عوامل داخلی ....................................................................................................... 443-4) عوامل خارجی ...................................................................................................... 443-5 (فرایند طراحی و تدوین برنامه ی استراتژیک .................................................................. 453-6(  مدل سازی استراتژی وتجزیه وتحلیل محیط ................................................................. 463-6-1)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ......................................................................... 463-6-2)ماتریس ارزیابی عوامل داخلی .......................................................................... 463-6-3( ماتریس قوت ضعف فرصت تهدید ................................................................... 463-6-4( ماتریس داخلی و خارجی .............................................................................. 483 -7( جامعه و نمونه آماری تحقیق ................................................................................... 483-8) قلمرو پژوهش ..................................................................................................... 483-8-1)قلمرو موضوعی .......................................................................................... 483-8-2 (قلمرو مکانی ............................................................................................. 483-8-3) قلمرو زمانی .............................................................................................. 483-9(  روش گرد آوری اطلاعات وداده ها ......................................................................... 493-10) ابزار پژوهش ..................................................................................................... 493-11( الگو و روش تجزیه و تحلیل داده ها ......................................................................... 503-12) خلاصه فصل ...................................................................................................... 50فصل چهارم:یافته های تحقیق4-1) مقدمه ................................................................................................................. 524-2) تجزیه و تحلیل داده های پژوهش .............................................................................. 524-3)یافته های توصیفی .................................................................................................. 524-3-1)معرفی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ............................................................... 524-3-11-) اهم فعالیت­های حوزه پژوهش و فناوری ......................................................... 534-3-12-) اهم وظایف مدیریت  امور پژوهش ............................................................... 534-3-13-) اهم وظایف مدیریت ارتباط با صنعت وکار آفرینی ........................................... 544-3-14-) اهم وظایف مدیریت خدمات علمی وفناوری .................................................. 544-3-2) عملکرد کمی جامعه تحت بررسی ................................................................... 554-4)یافته های پژوهش ................................................................................................. 594-4-1)بیانیه ارزش ................................................................................................. 604-4-2) بیانیه رسالت ............................................................................................... 614-4-3)بیانیه چشم انداز ........................................................................................... 624-4-4) ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE ............................................................. 634-4-4-1) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE ................................................... 644-4-5)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE ................................................................ 644-4-5-1) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ...................................................... 664-4-6)ماتریس مدل نه خانه ای مدل دیوید ................................................................... 684-5)راهبردها و اقدامات عملیاتی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه .................................... 70فصل پنجم: نتایج تحقیق5-1) مقدمه ................................................................................................................. 735-2) خلاصه تحقیق ....................................................................................................... 735-3) نتایج ویافته های تحقیق ............................................................................................ 745-3-1) بیانیه ماموریت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ............................................. 745-3-2) بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ........................................... 745-3-3) نقاط قوت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه .................................................. 745-3-4) نقاط ضعف حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ................................................ 745-3-5) فرصت های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ................................................ 755-3-6) تهدید های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ................................................. 755-3-7) ارزش های محوری حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ...................................... 755-3-8) اهداف بلند مدت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ......................................... 765-3-9) استراتژی های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ............................................. 765-3-9-1) استراتژی های تهاجمی SO .................................................................... 765-3-9-2) استراتژی های  رقابتی ST ...................................................................... 765-3-9-3) استراتژی های محافظه کارانه WO ................................................................ 775-3-9-4) استراتژی های تدافعی WT .................................................................... 775-3-10) برنامه های عملیاتی حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه .................................... 775-3-11) شاخص های کلیدی عملکرد حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ....................... 785-4) محدودیت های پژوهش ......................................................................................... 795-5) بحث ونتیجه گیری ................................................................................................ 795-6) پیشنهادات برخاسته از پژوهش .................................................................................. 795-7) پیشنهادات برای پژوهش های آتی .............................................................................. 80  فهرست منابع و مآخذفهرست فارسی ......................................................................................................... 82فهرست انگلیسی ....................................................................................................... 86پیوست­ها و محاسباتپیوست  1 ............................................................................................................... 88پیوست 2 ............................................................................................................... 90پیوست 3  .............................................................................................................. 91پیوست 4 ............................................................................................................... 92محاسبات ....................................................................................................... 93چکیده انگلیسی ....................................................................................................... 98                                      عنوانصفحه شکل1-1: الگوی تفکر استراتژیک .................................................................................................15شکل1-2:موانع اساسی پیاده سازی استراتژی در سازمان­ها .............................................................. 16شکل 1-3: مدل مکتب طراحی ........................................................................................................ 19شکل2-1:سهم اعتبارات پژوهشی کشورازتولیدناخالص داخلی دربخش دولتی ..........................33شکل 2-2: تعدادمحققین به ازای یک میلیون نفرجمعیت ..............................................................34شکل2-3:نسبتتولیداتعلمیبهتولیدناخالصملیدربرخیازکشورهایدرحالتوسعه........ 36شکل2-4:تعدادتولیدبه­ازایصدنفرنیرویتحقیقوتوسعهدربرخیازکشورهایدرحالتوسعه ..36شکل2-5: نمای کلی شاخص ها و وزن ها در رتبه بندی جهان اسلام ............................................... 40شکل 3-1:مدل تدوین برنامه استراتژیک حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ............................. 45شکل3-2:تحلیل ماتریسSWOT......................................................................................... 47شکل 3-3:الگویتجزیهوتحلیلاطلاعات.................................................................................. 50شکل4-1:مقالات (کامل و چکیده) ارائه شده در کنفرانس­ها .......................................................... 56شکل 4-2:تعداد مقالات ISI دانشگاه ارومیه ................................................................................. 56شکل4-3: تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمیپژوهشی دانشگاه ارومیه ............................... 57شکل 4-4: مجلات متقاضی اخذ مجوز علمی پژوهشی، به تفکیک دانشکده .................................... 57شکل 4-5:آمار کتب تالیفی دانشگاه ارومیه .................................................................................. 58شکل4-6:آمار اختراعات ثبت شده ازسال 87 در دانشگاه ارومیه ................................................... 58شکل4-7: توزیع اعضای هیات علمی در دانشکده ها ومراکز ........................................................59شکل 4-8:وضعیت رتبه علمی کارکنان هیات علمی دانشگاه ارومیه .............................................. 59شکل  4-9: بیانیه ارزش حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ...................................................... 60شکل 4-10:بیانیه رسالت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ..................................................... 61شکل 4-11:بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ............................................... 62شکل 4-12:نمره نهایی ماتریس عوامل داخلی وخارجی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ...... 68شکل4-13: نمره نهایی ماتریس وتعیین نوع راهبرد سازمانیدر ماتریس نه خانه ای دیوید ................ 69          
  
فصل اول:کلیات تحقیق 
                                   -11 مقدمهاساساً انسان موجودی برنامه­دار است. او خودآگاه یا ناخودآگاه برای فعالیت­ها و تعاملات فردی و اجتماعی خود پیش­نگری می­کند. شاید به­توان گفت قسمت قابل توجهی از این رفتارها به طور ناخودآگاه برنامه­ریزی می­شود. لکن وقتی­که درتعاملات و مناسبات با دیگران اعم از خانواده، مدرسه، سازمان، دانشگاه گام می­نهیم؛ برای برقراری یک ارتباط مؤثر به افکار و پیش نگری­های خود نظم و انسجام می­بخشیم، این ساده ترین و ابتدایی­ترین نمود برنامه­ریزی در زندگی است.وقوع تغییرات مداوم و اغلب غیر قابل پیش بینی در سازمان­ها، و محدودیت امکانات و منابع، امکان اقدام و فعالیت در عرصه­های مختلف زندگی را بسیار مشکل نموده ونیاز به برنامه­ریزی­های دقیق و کارشناسانه را تا سطح یک نیاز حیاتی بالا برده است. این امر مستلزم شناخت وضعیت فعلی ، نگاهی جامع و در عین حال کاربردی از اهداف بلندمدت و کوتاه مدت است. به دلیل ماهیت متغیر و پویایی حرکت های طبیعی و اجتماعی، بدون آشنائی به گذشته افراد، سازمان­ها، جوامع و ترسیم روند تغییرات را،غیرممکن­می­نماید. فرمایش گهربار امام علی)ع([1]، لزوم و اهمیت شناخت مبداء حرکت، در کنار وضعیت فعلی و مقصد نهائی به خوبی تبیین شده است، آنجا که می فرماید: خدا رحمت کندآن کس را که می داند از کجاست، در کجاست و به کجا می رود.در قرآن مجید[2] نیز تغییر وضعیت موجود و رهائی از نواقص، موانع و انواع تاریکی­ها، و ارتقاء انسان و ورود او به عوالم نورانی و در یک کلام، هدایت انسان، به­عنوان رسالت عظیم انبیاء عظام، تحت برنامه­ای مدون و در قالب کتاب مطرح شده است: کتاب انزلنا­ه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذن ربهم الی صراط العزیز الحمید.زمانی که با پدیده­ای به نام سازمان(دانشگاه) با رسالت و اهداف خاصی روبرو هستیم،برنامه­ریزی نمودی عینی­تر، با ارزش­تر و حساس­تر پیدا می کند، تحقق اهداف سازمانی مستلزم به کارگیری منابع لازم اعم از مادی،مالی، انسانی و اجتماعی است.انجام بهینه به کارگیری­این منابع و در نتیجه حصول اهداف سازمان در سایه برنامه ریزی امکان پذیر می­گردد. با گسترش و پیچیدگی سازمان­های بشری، برنامه­ریزی نیز به تدریج شکل های مختلفی به خود گرفت، به عبارت دیگردر توسعه مناسبات اجتماعی و بروز نیازهای متعدد بشر،سازمان­ها خود را در پیش بینی آینده اجتناب ناپذیر دیدند. لذا به تدریج شکلی از برنامه ریزی به نام برنامه ریزی استراتژیک یا جامع بوجود آمد. از دلائل روی آوردن به برنامه ریزی استراتژیک،تحولات ،دگرگونی­ها و تغییرات پرشتاب محیط سازمان­هاست  و در گذشته تغییرات و تحولات به گستردگی الان نبوده و مدیران می توانستند هدف­ها­ی آینده را بر اساس گذشته تنظیم نمایند. اما اکنون، تجربه گذشته لزوماً راه مطمئنی برای آینده نیست و مدیران باید با مدد گرفتن از برنامه­ریزی استراتژیک، استراتژی­های آینده سازمان را طوری طراحی کنند که متناسب با موقعیت و شرایط آینده باشد. توجه به این مهم به مدیران کمک می­کند تا در مقابل تغییرات و تحولات فردا مجهز باشند و تصویری روشن از سازمان و هدف­های آن داشته باشند و فعالیت­های سازمان را در لوای استراتژی واحدی هماهنگ نمایند.بدون تردید آینده متعلق به کسانی است که بر روی چالش­ها و مسائل جاری وآتی مجموعه سازمانی خود با همه توان، همت و تلاش خستگی‌ناپذیر کار می‌کنند و کلیه منابع و امکانات بالقوه و بالفعل را برای رویارویی با چالش­های جدید به خدمت می‌گیرند. اقدام برای تدوین برنامه‌ریزی راهبردی شرایطی را فراهم می‌سازد که سازمان می‌تواند در جهت افزایش اعتبار، امکان بقاء، رشد و بالندگی دراز‌مدت خود از یک سوء و کاهش مخاطرات و تهدیدات محیطی از سوی دیگر، اهتمام ورزد.در این راستا پژوهش پیش رو درصدد است با بهره­گیری از روش­ها و مدل­های علمی،  طراحی برنامه­ریزی استراتژیک با استفاده از تحلیل نقاط قوت،  ضعف،  فرصت­ها و تهدیدات، حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه را با انتخاب استراتژی مناسب در جهت رشد و بالندگی در عرصه­های داخلی و بین المللی یاری نماید.در این تحقیق، بطور ویژه اسناد بالا دستی(سند چشم­انداز، نقشه جامع علمی، سند تحول راهبردی علم وفناوری)، مطالعات تطبیقی و بهره­مندی ازنظرات نخبگان وخبرگان دانشگاه مد نظر قرار گرفته است. رسالت اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقاء دانش، گسترش تحقیق و فراهم نمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور است. یکی ازعلل بسیار مهم رشد، تعالی­و پیشرفت جوامع بشری، فراگیری علوم کاربردی است. از این رو حرکت­های عملی در کشور ما باید در جهت ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر خط­مشی مراکز آموزش عالی با نیاز و تقاضای جامعه باشد.امید است، این تحقیق بتواند توجه مدیران حوزه پژوهش و فناوری را به طور اخص و سایران مدیران آموزش عالی را به طور اعم به تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام به جا در سایه تفکر و برنامه ریزی، جلب نماید.
  1. 1. نهج البلاغه خطبه154
  2. 2. سوره ابراهیم آیه 1
تعداد صفحه :قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید