دانلود پایان نامه ارشد:تاثیر جو اخلاقی سازمانی بر نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش در دانشگاه های گیلان

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت

گرایش : منابع انسانی

عنوان : تاثیر جو اخلاقی سازمانی بر نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش در دانشگاه های گیلان

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد رشت

دانشکده مدیریت وحسابداری

 

گروه آموزشی مدیریت دولتی

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

رشته: مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی

 

عنوان :

تاثیر جو اخلاقی سازمانی بر نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش در دانشگاه های گیلان 

           

استاد راهنما :

سرکار خانم دکتر مریم اوشک سرائی

نیمسال تحصیلی :

تابستان 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالبعنوان                                                                                                   صفحهفصل اول:کلیات پژوهش۱-۱ مقدمه......................................................................................................................... 1۱-۲بیان مسئله................................................................................................................... 2۱-۳اهمیت وضرورت پژوهش............................................................................................ 3۱-۴چهارچوب نظری پژوهش............................................................................................. 4۱-۵اهداف پژوهش............................................................................................................ 5۱-۶فرضیه های پژوهش..................................................................................................... 6۱-٧تعاریف نظری وعملیاتی متغیرهای پژوهش.................................................................... 6۱-۸ قلمروپژوهش............................................................................................................. 9فصل دوم:مروری برادبیات پژوهش٢-۱ مقدمه........................................................................................................................ 12۲-۱-۱تعریف اقدامات مدیریت دانش.................................................................................. 12٢-۱-٢تعریف دانش........................................................................................................... 16۲-۱-۳تعریف مدیریت دانش.............................................................................................. 19۲-۱-۴سیرتاریخی مفاهیم مطرح در زمینه مدیریت دانش........................................................ 20۲-۱-۵ ابعاد مدیریت دانش................................................................................................. 22۲-۱-6اهمیت اقدامات مدیریت دانش در سازمان................................................................. 23۲-۱-7 مدل ها و نظریه های مدیریت دانش......................................................................... 25۲-2تعریف عملکرد شغلی................................................................................................. 34۲-2-1اهمیت عملکرد شغلی............................................................................................. 36۲-2-2نظریات مختلف در زمینه عملکرد شغلی................................................................... 36۲-3 جو اخلاقی................................................................................................................ 392-3-1تعریف اخلاق....................................................................................................... 39٢-3-2سیر تاریخی و مفاهیم مطرح در جو اخلاقی.............................................................. 41۲-3-3 ابعاد جو اخلاقی................................................................................................... 44۲-3-4تبیین نظریات جو اخلاقی از نگاه ویکتور و کولن...................................................... 46٢-3-5اهمیت اخلاق در سازمان........................................................................................ 50۲-4جو اخلاقی و مدیریت دانش........................................................................................ 51۲-5مدیریت دانش و عملکرد............................................................................................. 51٢-6پیشینه  ی پژوهش های انجام شده داخلی و خارجی...................................................... 52۲-7نتیجه گیری از پژوهش های انجام شده.......................................................................... 56 فصل سوم:روش اجرای پژوهش۳-۱مقدمه.......................................................................................................................... 59۳-٢روش پژوهش............................................................................................................. 59۳-۳جامعه آماری پژوهش................................................................................................... 60۳-3-1روش نمونه گیری وبرآوردحجم نمونه...................................................................... 60۳-4 روش وابزارجمع اوری داده های پژوهش.................................................................... 61۳-5معرفی پرسشنامه ی تحقیق........................................................................................... 62۳-5-۱روایی پرسشنامه...................................................................................................... 63۳-5-٢پایایی پرسشنامه...................................................................................................... 64۳-6روش تجزیه تحلیل داده های پژوهش........................................................................... 643-7 الگوریتم اجرای تحقیق............................................................................................... 65فصل چهارم:جمع آوری وتجزیه تحلیل داده های پژوهش۴-۱مقدمه.......................................................................................................................... 67۴-٢توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان......................................................... 67۴-٢-۱توصیف دانشگاه های مورد بررسی............................................................................ 67۴-٢-٢توصیف سن پاسخ دهندگان...................................................................................... 68۴-٢-۳توصیف جنسیت پاسخ دهندگان................................................................................ 69۴-٢-۴توصیف  تحصیلات پاسخ دهندگان............................................................................ 70۴-٢-۵ توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان....................................................................... 71۴-٢-۶ توصیف سابقه ی کار پاسخ دهندگان......................................................................... 72۴-۳ توصیف متغیرهای پژوهش........................................................................................... 73۴-4آزمون نرمالیته.............................................................................................................. 80۴-5بررسی مدل تحقیق...................................................................................................... 81۴-5-1بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد..................................................................... 81۴-5-2بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری......................................................... 82۴-5-3نتایج تحلیل مسیر................................................................................................... 83۴-5-4 بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق....................................... 84۴-6ازمون فرضیه  های پژوهش.......................................................................................... 85فصل  پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات۵-۱ مقدمه......................................................................................................................... 88۵-٢ نتایج آمارتوصیفی........................................................................................................ 88۵-۳نتایج استنباطی.............................................................................................................. 92۵-۴ پیشنهادات برمبنای نتایج فرضیه ها................................................................................ 94۵-۵ محدودیت های پژوهش.............................................................................................. 98۵-۶ پیشنهادات برای پژوهش های آینده.............................................................................. 99منابع فارسی...................................................................................................................... 100منابع انگلیسی.................................................................................................................... 104پیوست ها......................................................................................................................... 107فهرست اشکالعنوان                                                                                                   صفحهشکل 1-1: مدل مفهومی تحقیق برگرفته............................................................................... 5شکل 1-2: ساختار کلی پایان نامه....................................................................................... 10شکل 2-1: نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش............................................................... 27شکل 2-2 : راهبردهای مدیریت دانش................................................................................ 29شکل 2-3 : نقش اعتماد در توزیع دانش............................................................................. 30شکل 2-4 : مدل هفت سی................................................................................................ 30شکل 2-6 : الگوی فرایند مدیریت دانش............................................................................. 31شکل 2-7 : مراحل مدیریت دانش...................................................................................... 33شکل 2-8 : عوامل موثر بر مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران................................... 34شکل 2-9 : ابعاد جو اخلاقی............................................................................................. 50شکل 3-1 الگوریتم اجرای تحقیق....................................................................................... 65 فهرست جداولعنوان                                                                                                   صفحهجدول 2-1 )ویژگی های دانش ضمنی و صریح.................................................................. 19جدول 2-2 ) ابعاد مدیریت دانش....................................................................................... 22جدول 2-3 )زیرچرخه های مدیریت دانش......................................................................... 25جدول شماره 2-4 ) فضاهای جو اخلاقی............................................................................ 43جدول2-5) پنج گونه جو اخلاقی....................................................................................... 44جدول 2-6 )چارچوب انطباق فرهنگ و جو اخلاقی سازمان................................................. 54جدول 3-1 )به تفکیک سوالات مختص به هر متغیر............................................................. 63جدول 3-2) ضریب آلفای کرونباخ.................................................................................... 64جدول4-1)توصیف دانشگاههای مورد بررسی پاسخ دهندگان................................................ 67جدول4-2)توصیف سن پاسخ دهندگان............................................................................... 68جدول4-3)توصیف جنسیت پاسخ دهندگان......................................................................... 69جدول4-4)توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان..................................................................... 70جدول4-5)توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان................................................................ 71جدول4-6)توصیف سابقه کار پاسخ دهندگان....................................................................... 72جدول4-7) توصیف متغیر عملکردشغلی............................................................................. 73جدول4-8) توصیف ابعادعملکردشغلی............................................................................... 74جدول4-9) توصیف متغیر جو اخلاقی سازمان..................................................................... 75جدول4-10) توصیف ابعادجواخلاقی................................................................................. 76جدول4-11) توصیف متغیر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش........................................... 77جدول4-12) توصیف ابعاد مشارکت کارکنان در مدیریت دانش............................................ 78جدول4-13) توصیف متغیر رضایت از مدیریت دانش......................................................... 79جدول4-14) توصیف متغیر نگرش کارکنان در مورد مدیریت دانش...................................... 81جدول4-16) نتایج تحلیل مسیر در مدل ساختاری................................................................ 84جدول 4-17) شاخص های معنی داری و برازش مدل......................................................... 85جدول شماره 5-1) فراوانی پاسخ ها به گویه های مربوط به متغیر جو اخلاقی........................ 88جدول شماره 5-2) فراوانی پاسخ ها به گویه های نگرش کارکنان به مدیریت دانش................ 89جدول شماره 5-3) فراوانی پاسخ ها به گویه های مشارکت کارکنان در مدیریت دانش............ 90جدول شماره 5-4) فراوانی پاسخ ها به گویه های رضایت از مدیریت دانش.......................... 91جدول شماره 5-5) فراوانی پاسخ ها به گویه های مربوط به متغیر عملکرد شغلیی................... 92جدول5-6) نتایج آزمون فرضیه ها...................................................................................... 93 فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                   صفحهنمودار4-1)نمودار میله ای دانشگاههای مورد بررسی پاسخ دهندگان....................................... 68نمودار4-2)نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان...................................................................... 69نمودار4-3)نمودار دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان.............................................................. 70نمودار4-4)نمودار میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان............................................................ 71نمودار4-5)نمودار دایره ای وضعیت تاهل پاسخ دهندگان...................................................... 72نمودار4-6)نمودار میله ای سابقه کارپاسخ دهندگان............................................................... 73نمودار4-7) هیستوگرام  متغیر عملکرد شغلی....................................................................... 74نمودار4-8) هیستوگرام  متغیر جو اخلاقی سازمان................................................................ 75نمودار4-9) هیستوگرام  متغیر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش......................................... 77نمودار4-10) هیستوگرام  متغیر رضایت از مدیریت دانش..................................................... 79نمودار4-11) هیستوگرام  متغیر نگرش کارکنان در مورد مدیریت دانش.................................. 80نمودار 4-12) آزمون مدل تحقیق (حالت استاندارد)............................................................. 82نمودار 4-13) آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری).................................................. 83 چکیدهدر سالهای اخیر مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی مهم جهت پرورش سرمایه ی فکری سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.سرمایه فکری سازمانی می تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی در فرآیندهایی مانند خلق کردن،ذخیره کردن ، به اشتراک گذاشتن ، کسب نمودن و بکارگیری دانش شخصی و سازمانی ظاهر شود.جو اخلاقی در سازمان برای نوآوری های مدیریت دانش ضروری می باشد و همچنین اصول خلق،اشتراک گذاری و حفظ دانش را تقویت می نماید.هدف این تحقیق سنجش تاثیر جو اخلاقی سازمانی بر نتایج حاصل از  اقدامات مدیریت دانش (نگرش مدیریت دانش،رضایت از مدیریت دانش و مشارکت دانش) می باشد . این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی وسپس استنباطی است . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه دانشگاههای گیلان ، دانشگاه آزاد واحد رشت و پیام نور واحد رشت می باشد. جامعه آماری تحقیق برابر 997 نفر از کارکنان دانشگاه های گیلان ، آزاد رشت و پیام نور رشت که مشغول به ارائه خدمت هستند می باشد . که حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس 164 نفر می باشد و برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشی داده ها از شاخص فراوانی ، درصد فراوانی و از شاخص های مرکزی استفاده شده است . برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون رگرسیون استفاده شده است . یافته های تحقیق نشان از تاثیر معنادار  جو اخلاقی سازمان بر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش دارد و همچنین تاثیر معنادار نگرش مدیریت دانش بر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش و تاثیر معنادار مشارکت کارکنان در مدیریت دانش بر رضایت از مدیریت دانش و تاثیر معنادار مشارکت کارکنان در مدیریت دانش بر عملکرد شغلی را نشان می دهد . واژگان کلیدی : جو اخلاقی سازمان ، نگرش مدیریت دانش ، مشارکت در مدیریت دانش ، رضایت از مدیریت دانش ، عملکرد شغلی فصل اولکلیات پژوهش 1-1 مقدمه:از آنجا که دنیای امروز ، دنیای تغییر اطلاعات و دانش می باشد ضروری است که سازمانها قابلیت های لازم برای فعالیت تحت این شرایط را احراز نمایند . ابزار کارآمد جهت رسیدن به این قابلیت ها ، مدیریت دانش[1] است . جهت غلبه بر شرایط نا مطمئن ، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد برخورداری از داشتن نیروی انسانی توانمند و کارآمد است که بنیاد ثروت و دارایی حیاتی سازمان به حساب می آیند و منافع بسیار زیادی برای کلیه موسسات و سازمان ها خواهد داشت. جهت دست یافتن به این هدف باید با بررسی و استفاده از عوامل موثر در رفتار سازمانی و مطالعه ی منظم (سیستماتیک ) عملیات ، کارها و نگرش های افرادی که سازمان را تشکیل می دهند سعی در توانمند سازی این نیروها داشته تا از آنها به عنوان گنجی در مدیریت دانش استفاده نمود.یک سازمان به منظور برتری یافتن بر سایر سازمانها باید منابع انسانی را توسعه دهد و میزان اطلاعات و دانش در دسترس را افزایش دهد . کارکنان و دانشی که در سرآنهاست ، منابع بسیار ارزشمندی برای سازمان ها هستند. دانش و چگونه دانستن منابع استراتژیک سازمان هستند که باید مدیریت شود و توسعه داده شوند . از این رو یادگیری سازمانی و تولید دانش در طول چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است ( پروساک و کوهن[2] ، 2001 ) .مدیریت دانش امر جدیدی نیست ، تمدن های بشری از نسلی به نسل دیگر اقدام به نگهداری و انتقال دانش ، برای درک گذشته و آینده ، می نمودند. در محیط های پیچیده و پویای امروزی تشنگی برای دانش ، روز به روز دامنه و عمق گسترده تری می یابد. دانشی که به شدت در حال تغییر و در بیرون از  سازمان ها در حال انتشار است. فناوری اطلاعات و اینترنت نیز چالش های جدیدی را در خلق، نگهداری و تسهیم دانش در مدیریت دانش به وجود آورده است ( این کپن[3] ، 1998 ) .در این میان مبحث جو اخلاقی سازمان در راستای به اشتراک گذاری این دانش پویا در میان سازمانهای امروزی می تواند بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار باشد. چه بسا عدم توجه به این عامل باعث شکست پروژه های یادگیرندگی در سازمانها و حتی سدّی در مقابل این امر بوده است و در نتیجه هیچگونه اشتراک گذاری دانش در سازمان صورت نگرفته است و سازمان ها را از یک مزیت رقابتی بسیار پویا محروم داشته است .با این وصف در این تحقیق به بررسی تاثیر جو اخلاقی سازمان بر نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش در سازمان پرداخته می شود.در این فصل مسآله تحقیق ،ضرورت و اهداف آن بیان می شود و همچنین فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و مدل مفهومی آن ارائه می گردد.تعداد صفحه : 140قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید