دانلود پایان نامه ارشد:شخصیت پردازی شر بر مبنای تفکر اسلامی (با مطالعه موردی مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته)

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :ادبیات نمایشی

عنوان : شخصیت پردازی شر بر مبنای تفکر اسلامی (با مطالعه موردی مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته)

دانشکده صدا و سیما قم

گروه هنرهای رسانه ای

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی

 

عنوان :

شخصیت پردازی شر بر مبنای تفکر اسلامی (با مطالعه موردی مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته)

 

استاد راهنما :

جناب آقای دکتر علی عباسی  

 

استاد مشاور :

جناب آقای دکتر حجت الاسلام و المسلمین عبدالله متقی زاده

دی ماه 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

در این پایان نامه ، شخصیت پردازی شر در فیلمنامه نویسی بر مبنای تفکر اسلامی بررسی می شود . هدف از این بررسی ، رسیدن به سبکی در شخصیت پردازی است که با تفکر اسلامی نسبت به شر سازگارتر باشد . روش این تحقیق ، مشاهده و کتابخانه ای و با استفاده از منابع مربوط ، از طریق فیش برداری انجام گرفت . بررسی شخصیت پردازی از جنبه های متفاوت ، با استفاده از منابع موجود صورت گرفت .

مورد مطالعاتی این پایان نامه ، مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته بود و از آن جا که به نظر می رسید سبک ، نظریات و شیوه های پروپ و گریماس و الگوی کنشگران در شخصیت پردازی به مورد مطالعاتی نزدیک است ، به طور خاص به آن ها پرداخته شد .

نتایج این تحقیق نشان داد که هر چند اختلافاتی بین سبک و روش پروپ و گریماس و تفکر اسلامی در شخصیت پردازی شر موجود است ، اما اشتراکات نیز بسیار است و با بررسی هر دو ، شخصیت های شرور مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته را به تصویر کشیدیم .

کلید واژه ها : شخصیت پردازی ، شر ، فیلمنامه ، پروپ ، گریماس .

 

فهرست مطالب

فصل اول.. 2

کلیات تحقیق… 2

1-1 . بیان مسئله. 3

1-2 . ضرورت تحقیق… 4

1-3 . اهداف تحقیق… 4

1-4 . سوالات تحقیق… 5

1-5 . کاربرد تحقیق… 5

1-6 . کلیدواژه ها و تعریف مفاهیم.. 5

1-7 . روش تحقیق… 6

فصل دوم. 8

مبانی نظری تحقیق… 8

2-1 . پیشینه تحقیق… 9

2-2 . چارچوب نظری… 11

2 -2 -1 . تعریف روایت…. 12

2 – 2 – 1 – 1 . تعریف روایت از منظر روایت شناسان ( ژرار ژنت و ژپ لینت ولت ) 12

2-2-2 . ولادیمیر پروپ… 14

2-2-2-1 . نظریه و تعریف روایت از منظر ولادیمیر پروپ… 17

2-2-3 . تودوروف… 18

2-2-4 . گریماس….. 18

2-2-4-1. نظریه و تعریف روایت از منظر گریماس….. 23

2 – 2- 5 . کنش….. 24

2 – 2 – 6 . طرح شناسی… 25

فصل سوم. 29

یافته های تحقیق… 29

3-1. تعریف شخصیت…. 30

3-2 . شخصیت شناسی… 30

3-3 . سیرت اشخاص داستان.. 31

3-4 . ویژگی های منحصر به فرد شخصیت پردازی در سینما 32

3-5 . انواع شخصیت ها و میزان اهمیت آنها 33

3-5-1 . نشانه های شخصیت های اصلی… 34

3-5-2 . شخصیت های داستانی و زندگی واقعی… 35

3-5-3 . اهمیت شخصیت…. 35

3-6 . شخصیت پردازی و حوزه تعریفی آن.. 38

3-6-1 . روند پرداخت خمیره شخصیت…. 38

3-6-2 . انواع شخصیت پردازی… 39

3-6-3 . مجموعه تکنیک های شخصیت پردازی… 39

3-6-4 . درک درست از شخصیت پردازی… 40

3-7 . شخصیت پردازی در فیلمنامه نویسی… 41

3-8 . باور پذیر کردن شخصیت…. 41

3 – 8 – 1 . ابزار های لازم برای باور پذیر کردن شخصیت…. 42

3-8-2 . تغییر پذیری در شخصیت…. 44

3-8-3 . کشمکش و تضاد در شخصیت پردازی… 44

3-8-4 . احساسات مخاطب و شخصیت ها 46

3-8-4-1 . حس همدردی ماندگار نسبت به شخصیت…. 46

3-8-4-2 . حس تنفر نسبت به شخصیت…. 47

3-9 . شخصیت پردازی افراد شرور. 49

3-9-1 . بررسی دو نمونه شخصیت شرور در متون داخل و خارج.. 49

3-9-1-1 .  شخصیت های منفی در شاهنامه. 49

3-9-1-2 . ضد قهرمان های تراژدی های شکسپیر. 51

3-9-2 . نیروی مخالف و شخصیت شرور. 52

3-10 . شخصیت زن افسونگر. 57

3 – 11 . شر و منشا آن.. 57

3 – 11 – 1 . تضاد در عالم و رابطه آن با خیر و شر. 59

3 – 11 – 2 . نقش شرور در خلیفه الله شدن انسان.. 61

3 – 12 . مفهوم خیر و شر در قرآن و روایات… 63

3 – 12 – 1 . شخصیت و شخصیت پردازی در قرآن.. 65

3 – 12 – 2 . شیوه ارائه شخصیت ها در قرآن.. 65

3 – 12 – 2 – 1 . هدایت انسان.. 66

3 – 12 – 2 – 2 . انسان ، آزادی و خلیفه الله شدن.. 67

3 – 13 . مورد مطالعاتی : مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته. 68

فصل چهارم. 80

نتیجه گیری… 80

4 – 1 . مقدمه. 81

4 – 2 . جمع بندی نتایج.. 82

4 – 3 . ارائه راهکارها 83

فهرست شکل ها

الگوی 2 – 1.. 13

الگوی 2 – 2.. 14

تصویر 2 – 1.. 21

الگوی 2 – 3.. 27

تصویر 3 – 1.. 69

تصویر 3 – 2.. 70

الگوی 3 – 1.. 72

الگوی 3 – 2.. 73

الگوی 3 – 3.. 74

جدول 3 – 1.. 75

جدول 3 – 2.. 75

جدول 3 – 3.. 76

جدول 3 – 4.. 77

جدول 3 – 5.. 77

تصویر 3 – 3.. 78

مقدمه

انسان ، به مرور از نقل و روایات قصه ها به سمت نمایش قصه ها پیش رفت و تئاتر را تشکیل داد ، پس از آن به فیلم روی آورد و امروزه اکثر قصه ها را با فیلم نمایش می دهند که فیلمنامه ، مرحله اصلی و مقدماتی آن است و توسط فیلمنامه نویس ، نوشته می شود . حوزه فیلمنامه نویسی نیز به همین منظور به وجود آمد.

ترسیم شخصیت ها از طریق فیلم ، تفاوت های بسیاری با ترسیم شخصیت ها در ادبیات و هنرهای کلامی دارد . در فیلمنامه ، فیلمنامه نویس باید شخصیت ها را وادار کند تا به ما نشان دهند که چه تفکر و احساسی دارند . ترسیم شخصیت ها در سینما به نظر بسیاری از اهل فن ، مشکل ترین نوع شخصیت پردازی است . ( مهرینگ ، 1376 )

شیطان در سینما معمولا مظهر ایجاد وحشت ، وسوسه ، فریب ، پلیدی و گاه نابودی است . یک بستر داستانی دراماتیک ، که میدان نبرد خیر و شر است ، نیاز به قهرمان و ضد قهرمان دارد و به قول خودمان آدم بده و آدم خوبه می خواهد . عموما در فیلم های “شیطان دار”، شیطان آنتاگونیست ماجراست و در این فیلم ها ، نقش بسیار مهم “شر” را دارد .

شیطان و شخصیت های شرور در سینما غالبا از قدرتی بلامنازع برخوردار هستند و این قدرت ، ریشه در ماهیت فرامادی شیطان دارد . گاه درجلد انسان ها و گاه در جلد حیوانات و یا اشیا فرو می رود ، مرزهای زمان و مکان را پشت سر می گذارد و می تواند به هر چهره و شکلی درآید . از این رو ، قهرمان داستان برای مواجهه و مقابله با او و غلبه بر او کار بسیار دشوار و گاه غیرممکنی پیش رو دارد . درعین حال همین ویژگی ها ، شیطان را واجد جذابیت های تصویری و دراماتیک بسیاری می کند که باعث می شود همواره میان فیلمنامه نویسان و فیلمسازان ، مشتری داشته باشد .

این رساله قصد دارد به بررسی شخصیت پردازی شر بر مبنای تفکر اسلامی بپردازد . ابتدا به مباحث شخصیت پردازی از جنبه های متفاوت پرداخته می شود ، سپس رویکرد اسلام نسبت به شناسایی شر بررسی می شود ، که برای این منظور ، روی یک مصداق ؛ مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته کار می شود.

تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

فصل اول

کلیات تحقیق

1-1 . بیان مسئله

در این پایان نامه قصد داریم تعریفی از شر ، شخصیت پردازی و ترکیب این دو با هم بدهیم و بررسی کنیم شر در فرهنگ دینی ما به چه معناست ، چگونه پدید می آید و در یک اثر هنری چگونه خود را نشان می دهد ، شخصیت یا قهرمان چیست ، شخصیت پردازی چیست ، آیا شخصیت پردازی در یک متن نمایشی با یک فیلمنامه متفاوت است . اصول و روش صحیح برای خلق شخصیتی مناسب ( شر و خیر ) یا قهرمان مثبت یا منفی در فیلمنامه یا یک مجموعه تلویزیونی به چه صورت می باشد . ابتدا مختصات شر از کلام اسلامی و شیعی مورد بررسی قرار می دهیم و مرز بین اختیار انسان ( همان شخصیت های سریال معصومیت از دست رفته ) و شرارت شیطان را معلوم کنیم . می خواهیم ببینیم آیا شر فقط زبان نمادین دارد و آیا ابزارهای دیگری هم برای نشان دادن آن موجود هست یا خیر . برای یافتن شخصیت های شریر در مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته از نظریه های گریماس و پروپ استفاده کرده ایم و کارکردهایش را بر اساس همان نظریات مشخص نموده ایم .

شخصیت ها باید در زمینه ای گسترش یابند و آن پیرنگ است . هر شخصیت برای منظور خاصی در  فیلمنامه جای می گیرد . خلق و پی ریزی شخصیت مانند کشف دیدگاه ها ، علایق ، سلیقه ها ، نیازها، الگوهای رفتاری و واکنش های گوناگون است . ( مهرینگ ، 1376 )

قصه را می توان بیان سرگذشت واقعی یا غیرواقعی دانست که مبتنی بر هدف و اندیشه ای است و دارای سه عنصر اصلی موضوع ، شخصیت و گفتگو است . در طول آن معمایی مطرح می شود یا گره ای می آید که در پایان ،  آن معما حل و گره گشوده می شود . قصه انواعی دارد ، واقعی ( واقع گرا ) و غیرواقعی ( مثل افسانه ها و قصه های پریان ) . عناصر قصه عبارتند از : طرح ، شخصیت ، عمل و گفتگو . در این بین شخصیت مهمترین عنصر یک قصه یا اثر داستانی است ، محور اصلی قصه است که با اعمال خود به قصه موجودیت می بخشد . ( داغه چی فیروزجایی ، 1386 )

در این پایان نامه به بررسی شخصیت پردازی شر بر مبنای تفکر اسلامی بر اساس الگوی کنشگران پرداخته می شود .

با توجه به اینکه پایان نامه باید در رابطه با موضوع خاص باشد ، لذا سعی می شود که اولا به بررسی اجمالی و کلی شر و افراد شرور بر مبنای تفکر اسلامی پرداخته شود و سپس به مورد مطالعاتی این پایان نامه ، مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته رسیدگی شود .

نتیجه کاربردی این پایان نامه به این سمت نخواهد بود که حتما شر یا افراد شرور شبیه به آنچه در تفکرات اسلامی ذکر شده ساخته شود ، البته آن هم می تواند باشد ، اما مهم تر و کاربردی تر از آن ، این است که بتواند از شر ، در هر شکل و قالبی ، حتی یک شی کوچک ، شخصیت پردازی هایی در جهت اهداف اسلامی و با رویکرد اسلامی ارائه دهد .

تعداد صفحه : 98

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09199970560        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید