دانلود پایان نامه ارشد:نظام اخلاق در اندرزنامه های پهلوی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :ادیان غیر ابراهیمی

عنوان : نظام اخلاق در اندرزنامه های پهلوی

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده: ادیان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیر ابراهیمی

 

نظام اخلاق در اندرزنامه­های پهلوی

 

استاد راهنما :

دکتر سید سعید رضا منتظری

 

استاد مشاور :

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن اسلامی

بهمن 1391

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                                        صفحه
  1. مقدمه 1
  2. طرح بحث. 2
  3. پیشینۀ پژوهش. 3
  4. ضرورت و اهمیت تحقیق. 3
  5. فصل بندی. 4
  6. روش تحقیق. 4
  7. محدودیت های پژوهشی. 4
8 . خاتمه 5فصل اول. 6معرفی اندرزنامه­های پهلوی. 6
  1. چیستی اندرزنامه 7
  2. ویژگی­های متون اندرزی. 9
  3. معرفی مهم­ترین اندرزنامه­ها 12
1.3. دینکرد 122.3. مینوی خرد 153.3. یادگار بزرگمهر 164.3. اندرزهای انوشیروان. 185.3. اندرزهای آذربادمهرسپندان. 196.3. چیدۀ اندرز پوریوتکیشان. 227.3. اندرز اوشنر دانا 238.3. اندرز خسرو قبادان. 249.3. پنج خیم روحانیان. 2410.3. اندرز دانایان به مزدیسنان. 2411.3. اندرز دستوران به بهدینان. 2512.3. خیم و خرد فرخ مرد 2513.3. اندرز بهزاد فرخ پیروز 25فصل دوم :مفاهیم کلیدی در اندرزنامه­های پهلوی. 27
  1. مینو و گیتی. 27
1.1. دلبستگی  و عدم دلبستگی. 332.1. دلگرمی به مینو 343.1. تلاش برای مینو 354.1. دلیل مینو گروشی. 355.1. ابزارهای مینو و گیتی. 366.1. راه حلی برای زندگی در گیتی و در عین حال مینوی بودن. 387.1 میزبانی. 38
  1. تن و روان. 40
  2. پیمان. 50
  3. خرد 57
  4. خیم 68
فصل سوم : چگونگی نظام اخلاقی در اندرزنامه­های پهلوی. 76
  1. مکاتب اخلاق. 77
  2. زمینه و زمانه اخلاق فضیلت. 80
1.2. سقراط. 802.2. افلاطون. 813.2. ارسطو 814.2. دوران متأخر 82
  1. ویژگی­های اخلاق فضیلتی در اندرزنامه­ها 84
1.3.خوبی به خودی خود خوب است. 842.3. تأکید بر موضوع انسان. 853.3.تأکید بر رشد اخلاقی. 864.3. توصیه­گری. 865.3. عدم تساوی مردمان. 876.3. تبیین انگیزه و عمل اخلاقی. 887.3. توجه به غایات. 898.3.صبغۀ دینی  899.3. خوبی و بدی. 92
  1. روایی و ناروایی یک فضیلت. 93
فصل چهارم: اخلاق کاربردی در اندرزنامه­های پهلوی. 98
  1. چیستی و چگونگی اخلاق کاربردی. 98
  2. اخلاق شهریاری. 103
1.2. اخلاق شخصی شهریار 1062.2. اخلاق اجتماعی. 108
  1. اخلاق شهروندی. 115
  2. اخلاق جنگ و صلح. 118
  3. اخلاق بهداشت تن و روان. 121
1.5. اخلاق پزشکی و بهداشت. 1222.5. اخلاق محیط زیست. 128
  1. اخلاق خانواده 131
  2. اخلاق جنسی. 134
  3. اخلاق معاشرت. 136
فصل پنجم : نتیجه گیری. 141کتابنامه 148واژه نامه 154چکیدهموضوع اخلاق در دین زرتشتی از جایگاه مهمی برخوردار است. در دوران ساسانی ما شاهد شکوفایی سبک خاصی در ادبیات اخلاقی هستیم که امروزه با نام اندرزنامه­ها شناخته می­شود. اندرزنامه­ها، از سنخ اخلاق عملی هستند که با ویژگی­های خاصی، سعی دارند تا مخاطبان خود را اخلاقی بار بیاورند. این نوشتار تلاش دارد تا نشان دهد که می توان اندرزنامه­ها را در یک چارچوب دید. اهمیت این موضوع زمانی مشخص خواهد گردید که ارکان این نظام و مفاهیم کلیدی آن توضیح داده شده و خود را با دیگر واژگان معنا نمایند. در این میان محقق چاره­ای جز اتخاذ رویکرد متنی و گفتگوی متون با یکدیگر ندارد. آنچه در پی این نوشتار روشن خواهد گردید آن است که اخلاق موجود در اندرزنامه­ها، اخلاقی فضیلت­گرا است و با مدل یونانی فضیلت ارتباط نزدیکی دارد. در این اخلاق انسان دارای دو ساحت روان و بدن است و البته اصالت آدمی به روان اوست. مفاهیم دیگری همچون خرد، میانه­روی، خیم، بخت، دین و غیره همگی خود را در راستای سعادت­مندی روان می­بینند. آدمی چه در عالم صغیر و چه در جهان کبیر باید تلاش کند تا ایزدان را یاری نموده و درنهایت آن­ها را در خود میهمان سازد. از سوی دیگر برآیند عملی اخلاق هنجاری در اخلاق کاربردی است از این­رو نشان داده خواهد شد که زیر بنای مسائل اخلاق کاربردی اندرزنامه­ها همانند اخلاق شهریاری، شهروندی، جنگ و صلح بهداشت تن و روان، خانواده، اخلاق جنسی و معاشرت را باید در اخلاق هنجاری موجود و به تبع آن در مفاهیم کلیدی اخلاقی آن­ها مشاهده کرد.مفاهیم کلیدی: اندرزنامه، اخلاق زرتشتی، اخلاق هنجاری، اخلاق کاربردی، روان، اخلاق فضیلت.

1. مقدمه

با پیشرفته­تر شدن جوامع، موضوع اخلاق به مثابه نیازی اساسی برای انسان عصر اضطراب تبدیل شده است. انسان امروزی، بیش از هر چیز، نیاز خود را در یافتن حیاتی آرام و بدون هر گونه مخاطره    می­بیند. از همین­رو این انسان تلاش دارد تا روایتی اخلاقی را از زندگی خود ارائه دهد. برای برآوردن چنین احساسی، متفکران گوناگون از اقصی نقاط جهان، به دنبال راه­حل­هایی برای معضلات اخلاقی بشر   بوده­اند که باعث پدید آمدن مکاتب اخلاقی چندی گردیده است. یکی از نگاه­هایی که امروزه به مقوله اخلاق و اخلاق­پذیری شده، نگاهی برخاسته از سنت و اصلاح شده در لابراتوار دنیای مدرن است. طرفداران چنین نگاهی، تلاشی بسیار در الزام انسان معاصر به رعایت اصول اخلاقی گذشته و نهادینه ساختن آن در زندگی بشر امروزی دارند. از سوی دیگر اخلاق، موضوعی حیاتی، برای خوانشی مثبت از دین است. هم­آمیختگی این دو عنصر سبب گردیده تا مسئلۀ اخلاق در تفکر انسان مدرن مهم بوده و بیش از پیش جذاب جلوه نماید.تعداد صفحه : 175قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید