دانلود پایان نامه ارشد : ارائه مدلی برای سیستم¬های توصیه گر در شبکه های مبتنی بر اعتماد

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات

گرایش : مدیریت سیستمهای اطلاعاتی

عنوان : ارائه مدلی برای سیستم­های توصیه گر در شبکه های مبتنی بر اعتماد

دانشکده آموزشهای الکترونیکی

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات (مدیریت سیستمهای اطلاعاتی)

 

ارائه مدلی برای سیستم­های توصیه گر در شبکه های مبتنی بر اعتماد

  

استاد راهنما :

دکتر ستار هاشمی

 

شهریور ماه 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهامروزه با گسترش و رشد روز افزون اطلاعات در فضای مجازی و وجود انبوهی از کالا یا خدماتی که در وب سایتهای تجاری و خدماتی ارائه می­گردند کاربران را با این مشکل مواجه نموده است که چگونه کالا یا خدمت مورد  نظر خود را به راحتی و با صرف کمترین زمان ممکن بیابند. در این میان سیستمهای توصیه­گر با هدف تسهیل و یاری رساندن به کاربران در زمینه انتخاب و یافتن کالای مورد نیاز ایشان با استفاده از علوم و روشهای مبتنی بر داده کاوی اطلاعات، ایجاد و توسعه یافته­اند. همچنین در سالهای اخیر ظهور و گسترش شبکه­های اجتماعی و شبکه­های مبتنی بر رابطه اعتماد میان کاربران، باعث گشوده شدن افق جدیدی در ارائه سیستمهای توصیه­گر و توسعه نسل جدیدی از اینگونه سیستمها گردیده است و آنرا به یکی از موضوعات جذاب و مورد توجه محققان تبدیل نموده است.از میان روشها و مدل­های موجود در زمینه سیستمهای توصیه­گر روش پالایش گروهی به لحاظ سادگی پیاده­سازی از محبوبیت قابل ملاحظه­ای برخوردار است اما این روش در ارائه پیشنهادات مناسب و قابل قبول به کاربران تازه وارد دارای ضعف­های جدی می­باشد. سیستمهای توصیه­گر مبتنی بر اعتماد، با بهره­گیری از رابطه اعتماد میان کاربران، در جهت رفع نقاط ضعف بیان شده و خصوصا ارائه پیشنهادات مناسب به کاربران تازه وارد گامهای موثری برداشته­اند. در این تحقیق سعی شده است تا از تلفیق و ترکیب روش­های موجود در زمینه پالایش گروهی و همچنین مدلهای مبتنی بر اعتماد و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها مدلی نوین و توسعه یافته ارائه گردد که در آن نتایج از خطای کمتر و دقت بالاتری برخوردار بوده و با افزایش معیار پوشش  بتوان به درصد بیشتری از کاربران پاسخ مناسب ارائه نمود. برای این منظور در میان انواع روشهای پالایش گروهی، روش مبتنی بر آیتم و برای پیمایش شبکه اعتماد میان کاربران نیز از روش پیمایش تصادفی بهره گرفته شده است، همچنین با تفسیر و تعدیل نظرات کاربران و اتخاذ شیوه­ای مناسب جهت محاسبه مقدار دقیق اعتماد میان کاربران و تغییر در نحوه پیمایش شبکه اعتماد میان ایشان سعی در بهبود و کاهش خطاهای نتایج گردیده است. در نهایت، جهت ارزیابی و برآورد مدل ترکیبی ارائه شده، نتایج و آمارهای حاصل از اجرای مدل پیشنهادی بر روی مجموعه داده های Epinions و Movielens و مقایسه آنها با نتایج مدل پایه TrustWalkerبه عنوان یکی از بهترین مدلهای ترکیبی ارائه شده در زمینه سیستمهای توصیه گر مبتنی بر اعتماد، ارائه می­گردد. واژه­های کلیدی: داده ­کاوی[1]، شبکه­های اجتماعی[2]، شبکه­های مبتنی بر اعتماد[3]، سیستمهای توصیه­گر[4]، پالایش گروهی[5]، اعتماد[6]، پیمایش تصادفی[7]، ترکیب سازی[8]  فهرست مطالب عنوان............................................................................................................................صفحه فصل اول : مقدمه­ای بر انواع سیستم توصیه­گر.........................................................1       1-1- مقدمه...................................................................................................................................21-2- سیستمهای توصیه­گر........................................................................................................31-3- انواع سیستمهای توصیه­گر از لحاظ عملکردی............................................................41-4- مزایا و اهمیت یک سیستم توصیه­گر کارآمد...............................................................51-5- معایب و مشکلات کلی سیستمهای توصیه­گر..............................................................61-6- انواع رویکردها و مدلهای موجود در زمینه پیاده­سازی سیستمهای توصیه­گر.......71-7- تشریح و بیان مسئله.......................................................................................................111-8- اهداف تحقیق...................................................................................................................121-9- سوالات و فرضیه­های تحقیق........................................................................................131-10- مراحل تحقیق...............................................................................................................141-11- فصول پایان نامه...........................................................................................................15 فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق و مبانی نظری تحقیق....................................17       2-1- مقدمه ...............................................................................................................................182-2- پالایش گروهی (Collaborative Filtering)....................................................192-2-1- پالایش گروهی مبتنی بر حافظه(Memory Based)...................................202-2-1-1- روش پالایش گروهی مبتنی بر آیتم ...............................................................222-2-1-2- امتیازدهی به صورت پیش فرض.......................................................................242-2-1-3- تشدید حالت(Case Amplification).......................................................242-2-2- پالایش گروهی مبتنی بر مدل(Model Based)............................................252-3- پالایش محتوایی (Content Based Filtering) .............................................262-4- تکنیکهای ترکیبی...........................................................................................................272-5- سیستمهای توصیه­گر مبتنی بر رابطه اعتماد میان کاربران...................................282-5-1- چگونگی کارکرد سیستم توصیه­گر مبتنی بر اعتماد..........................................302-5-2- مزایا و معایب..............................................................................................................312-5-3- انتشار اعتماد و تجمیع اعتماد.................................................................................332-6- چالش ها و محدودیتهای موجود.................................................................................332-6-1- نقصان و کاستی اطلاعات.........................................................................................342-6-2- مشکل کاربران تازه وارد............................................................................................342-6-3- کلاهبرداری و تقلب...................................................................................................352-6-4- پیچیدگیهای محاسباتی و زمانی.............................................................................362-7- معیارهای ارزیابی سیستمهای توصیه­گر.....................................................................372-7-1- خطای جذر میانگین مربعات (RMSE).............................................................372-7-2- معیار درصد پوشش...................................................................................................382-7-3- معیار دقت...................................................................................................................392-7-4- معیار F-Measure.................................................................................................39 فصل سوم : مروری بر مطالعات و تحقیقات پیشین..................................................41       3-1- مقدمه................................................................................................................................423-2- مرور کارهای گذشته.......................................................................................................423-2-1- مدل MoleTrust...................................................................................................453-2-2- مدل TidalTrust...................................................................................................473-2-3- مدل دانه سیب...........................................................................................................483-2-4- مدل ارائه شده توسط  Anderson.....................................................................483-2-5- مدل ارائه شده توسط  O'Donovan.................................................................493-2-6- مدل TrustWalker..............................................................................................503-2-6-1- ساختار مدل TrustWalker...........................................................................513-2-6-2- تشابه آیتم ها.........................................................................................................513-2-6-3- خصوصیات ویژه مدل TrustWalker...........................................................523-2-6-3-1- فراگیری و عمومیت مدل...............................................................................523-2-6-3-2- اطمینان به نتایج حاصل.................................................................................533-2-6-3-3- تفسیرپذیری و قابل توضیح بودن نتایج......................................................543-2-6-4- نمایش ماتریسی مدل TrustWalker..........................................................543-2-6-5- نتیجه گیری در خصوص مدل TrustWalker...........................................55 فصل چهارم : تشریح مدل ترکیبی پیشنهادی و چگونگی توسعه و بهبود مدل پایه.56       4-1- مقدمه................................................................................................................................574-2- تشریح مدل کلی TrustWalker.............................................................................574-2-1- علائم نشانه گذاری و متغیرهای مدل....................................................................574-2-2- روند یک پیمایش تصادفی در شبکه......................................................................584-2-3- انتخاب تصادفی یک کاربر ......................................................................................594-2-4- انتخاب یک آیتم مشابه.............................................................................................594-2-5- تشابه آیتم ها...............................................................................................................604-2-6- محاسبه احتمال ماندن در یک گره شبکه اعتماد ( ).............................614-2-7- چگونگی انجام پیش­بینی امتیاز..............................................................................624-2-8- چگونگی محاسبه احتمال .................................................634-2-9- چگونگی محاسبه عملی ..................................................................................644-2-10- شرط اتمام کلی مدل..............................................................................................644-3- بهبود و توسعه مدل TrustWalker........................................................................654-3-1- استفاده از فرمول jaccard جهت محاسبه تشابه آیتمها..................................664-3-2- حذف میانگین از فرمول پیرسون............................................................................674-3-3- استفاده از تکنیک مبتنی بر آیتم خالص...............................................................674-3-4- تعدیل و تفسیر نظرات کاربران................................................................................684-3-5- محاسبه دقیق مقدار اعتماد یا امتیاز رابطه میان دو کاربر................................714-3-6- محاسبه ترکیبی امتیاز رابطه میان کاربران..........................................................73 فصل پنجم :  تشریح روند انجام آزمایشات و نتایج حاصل....................................765-1- مقدمه................................................................................................................................775-2- معرفی مجموعه داده epinions................................................................................775-2-1- ویژگیهای مجموعه داده epinions.....................................................................795-2-2- آماده سازی و نحوه پالایش داده­ها.........................................................................815-2-3- ایجاد مجموعه داده نمونه.........................................................................................835-3- مجموعه داده movielens.........................................................................................845-3-1- ویژگیهای مجموعه داده movielens.................................................................845-4- نیازمندیهای نرم افزاری.................................................................................................855-5- نیازمندیهای سخت افزاری............................................................................................855-6- متدولوژی نرم افزاری......................................................................................................865-7- پارامترهای پیش فرض انجام آزمایشات......................................................................865-8- نتایج اجرای آزمایشات با مجموعه داده epinions و movielens.................875-8-1- بررسی تاثیر عمق پیمایش بر روی نتایج حاصل در خصوص کاربران تازه وارد.................................................................................................................................................875-8-2- بررسی تاثیر تاریخ اعلام نظرات توسط کاربران...................................................885-8-3- بررسی تاثیر تغییر فرمول محاسبه تشابه آیتمها.................................................895-8-4- بررسی تاثیر بکارگیری مکانیزم تفسیر و تعدیل نظرات کاربران......................905-8-5- بررسی تاثیر بکارگیری انواع روشهای ترکیبی برای انتخاب کاربران و پیمایش شبکه..............................................................................................................................................935-8-5-1- نحوه محاسبه امتیاز رابطه موجود میان کاربران............................................935-8-5-2- بررسی تاثیر بکارگیری روشهای ترکیبی در عملکرد سیستم برای تمامی کاربران...........................................................................................................................................945-8-5-3- بررسی تاثیر بکارگیری روشهای ترکیبی در عملکرد سیستم برای کاربران تازه وارد .......................................................................................................................................995-8-6- بررسی تاثیر بکارگیری توام مکانیزم تفسیر امتیازات کاربران به همراه استفاده از روشهای ترکیبی انتخاب کاربران و پیمایش شبکه اعتماد..........................................1015-9- انجام آزمایشات با مجموعه داده movielens.....................................................1075-9-1- نتایج حاصل از اجرای روشهای ترکیبی مورد استفاده در مدل توسعه یافته............................................................................................................................................107 فصل ششم : نتیجه گیری نهایی و کارهای آینده....................................................1106-1- مقدمه..............................................................................................................................1116-2- عملکرد مدل توسعه یافته...........................................................................................1126-2-1- عملکرد مدل توسعه یافته در خصوص تمامی کاربران....................................1126-2-2- عملکرد مدل توسعه یافته در خصوص کاربران تازه وارد................................1146-3- نتیجه گیری نهایی ......................................................................................................1156-3-1- تحلیل نهایی نتایج حاصل از انجام آزمایشات بر روی مجموعه داده epinions................................................................................................................................1166-3-2- تحلیل نهایی نتایج حاصل از انجام آزمایشات بر روی مجموعه داده movielens............................................................................................................................1186-4- پیشنهادات کارهای آینده...........................................................................................118 اختصارات.................................................................................................................120فهرست منابع...........................................................................................................121فهرست جداول عنوان..................................................................................................................................صفحه جدول 3-1 : دسته­بندی مدلهای اعتماد........................­.......................................................................44جدول 4-1 : ماتریس پراکندگی نحوه امتیازدهی دو کاربر  و ..........................................­70جدول 4-2 : تفسیر نظرات کاربر ..................................................................................................70جدول 5-1 : ساختار جدول reviews.................................................................................­...............81جدول 5-2 : ساختار جدول WOT..........................................................................................­............82جدول 5-3 : ساختار جدول  cold_start_users.......................­...................................................82جدول 5-4 : ساختار جدول ratings­...................................................................................................83جدول 5-5 : مقادیر پیش فرض پارامترها و متغیرهای مورد استفاده در مدل پیشنهادی­.........86جدول 5-6 : نتایج بررسی تاثیر عمق پیمایش در خصوص کاربران تازه وارد­...............................88جدول 5-7 : نتایج حاصل از بررسی تاثیر تاریخ اعلام نظرات کاربران­............................................89جدول 5-8 : نتایج حاصل از تغییر فرمول محاسبه تشابه آیتمها­....................................................90جدول 5-9 : نتایج حاصل از بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران­.........................91جدول 5-10 : نتایج حاصل از بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران در خصوص کاربران تازه وارد­..........................................................................................................................................91جدول 5-11 : نتایج حاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه­.................................................................................................................................................................96جدول 5-12 : نتایج حاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد­........................................................................................................................99جدول 5-13 : نتایج حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه­..............................102جدول 5-14 : نتایج حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد­..............................................................................................................................................................104جدول 5-15 : نتایج حاصل از اجرای روشهای ترکیبی انتخاب کاربران و پیمایش شبکه......107جدول 5-16 : نتایج حاصل از اجرا و بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران بر روی روشهای ترکیبی انتخاب کاربران و پیمایش شبکه...........................................................................108جدول 6-1 : نتایج حاصل از مقایسه معیارهای ارزیابی مدل توسعه یافته در مقابل مدل پایه  .....................................................................................................................................................................113جدول 6-2 : نتایج حاصل از مقایسه معیارهای ارزیابی مدل توسعه یافته در مقابل مدل پایه در خصوص کاربران تازه وارد.......................................................................................................................114  فهرست اشکال و نمودارها عنوان..................................................................................................................................صفحه شکل 2-1 : چگونگی کارکرد روش پالایش گروهی (Collaborative Filtering)...............20شکل 2-2 : نمایش یک شبکه اعتماد به همراه امتیازات بیان شده توسط کاربران در خصوص آیتمهای مختلف..........................................................................................................................................31شکل 3-1 : معماری مدل MoleTrust ارائه شده توسط Massa..............................................46شکل 5-1 : بنر صفحه اصلی سایت epinions.................................................................................78نمودار 5-1 : مقایسه نتایج خطای RMSE و درصد پوشش مدل پایه و مدل توسعه یافته در خصوص کاربران تازه وارد و تمامی کاربران با بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران   ........................................................................................................................................................................92نمودار 5-2 : مقایسه نتایج معیارF-measure مدل پایه و مدل توسعه یافته در خصوص کاربران تازه وارد و تمامی کاربران با بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران............93نمودار 5-3 : مقایسه نتایج معیاردرصد پوششحاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه........................................................................................................................97نمودار 5-4 : مقایسه نتایج  خطای RMSEحاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه........................................................................................................................98نمودار 5-5 : مقایسه نتایج معیار F-measureحاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه.............................................................................................................98نمودار 5-6 : مقایسه نتایج معیار درصد پوشش حاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد.................................................................100نمودار 5-7 : مقایسه نتایج خطای RMSE حاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد............................................................................100نمودار 5-8 : مقایسه نتایج معیار F-measureحاصل از اجرای روشهای ترکیبی در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد.................................................................101نمودار 5-9 : مقایسه نتایج معیار درصد پوشش حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه..............................................................................................................................................................103نمودار 5-10 : مقایسه نتایج خطای RMSE حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه  .....................................................................................................................................................................103نمودار 5-11 : مقایسه نتایج معیار F-measure حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه..............................................................................................................................................................104نمودار 5-12 : مقایسه نتایج معیار درصد پوشش حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد.....................................................................................................................105نمودار 5-13 : مقایسه نتایج خطای RMSE حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد.............................................................................................................................106نمودار 5-14 : مقایسه نتایج معیار F-measure حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روشهای ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد.....................................................................................................................106نمودار 5-15 : مقایسه نتایج خطای RMSE حاصل از اجرا و بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران بر روی روشهای ترکیبی انتخاب کاربران و پیمایش شبکه....................109نمودار 6-1 : مقایسه عملکرد کلی مدل توسعه یافته در مقابل مدل پایه از نظر تمام معیارهای ارزیابی........................................................................................................................................................113نمودار 6-2 : مقایسه عملکرد کلی مدل توسعه یافته در مقابل مدل پایه برای کاربران تازه وارد از نظر تمام معیارهای ارزیابی................................................................................................................115 [1] Data Mining[2] Social Networks[3] Trust Networks[4] Recommender Systems[5] Collaborative Filtering(CF)[6] Trust[7] Random Walk[8] Hybridizationمقدمه گسترش سریع و روز افزون اطلاعات ارائه شده بر روی شبکه جهانی اینترنت، کاربران را با مشکلات عدیده و قابل تاملی در خصوص انتخاب منابع و اطلاعات مورد نیاز ایشان مواجه نموده است و چه بسا که بدون راهنمایی و هدایت صحیح، کاربران در اخذ تصمیمات صحیح یا انتخاب کالا و خدمات مورد نیازشان دچار اشتباه شده که این امر تبعات عدیده­ای از جمله نارضایتی، سلب اطمینان کاربران و مشتریان سایتهای موجود بر روی اینترنت را به همراه خواهد داشت. از اینرو وجود ابزار و سیستمهایی برای کمک به کاربران در انتخاب اطلاعات مناسب و مورد نیاز ایشان کاملا ضروری به نظر می­رسد. در سالهای اخیر برای برآورده سازی این نیازها سیستمهای توصیه­گرمطرح و توسعه یافته­اند و الگوریتمها ، مقالات و متون علمی بسیار متنوع و مختلفی در این زمینه مطرح گردیده است .در این میان، ایجاد و گسترش شبکه­های اجتماعی، شبکه­های اعتماد و وجود انواع روابط میان کاربران این شبکه­ها افق جدیدی را برروی محققان و توسعه دهندگان سیستمهای توصیه­گر گشوده است تا با بهره­گیری از علوم اجتماعی و علوم روان شناختی حاکم در این شبکه­ها و خصوصا وجود رابطه اعتماد میان کاربران بتوانند نسل جدیدی از سیستمهای توصیه­گر را تحت عنوان "سیستمهای توصیه­گر مبتنی بر اعتماد[1]"معرفی و عرضه نمایند. این سیستمها قادر هستند تا به درصد بیشتری از کاربران پاسخ مناسب را ارائه دهند و همچنین نتایج آنها از دقت بالاتری برخوردار می­باشد.با توجه به کثرت کاربران و افراد عضو شبکه­های مبتنی بر اعتماد و شبکه­های اجتماعی، همچنین تنوع رفتار و ویژگی­های ایشان، تنها یک شیوه یا یک مدل قادر به پاسخگویی و ارائه پیشنهادات دقیق و قابل قبول نمی­باشد که این امر باعث ظهور سیستمهای توصیه­گر ترکیبی[2]گردیده است. در این سیستمها سعی شده است تا با ترکیب انواع مختلفی از سیستمهای توصیه­گر بتوان سیستمی تولید نمود که دارای مزایای حداکثری و معایب حداقلی باشد.در این پایان نامه سعی شده است تا با تغییر، اصلاح، تلفیق و ترکیب تعدادی از روشها و الگوریتم­های مطرح و قابل قبول در سطح جهانی، مدلی ارائه گردد که نسبت به مدل­های پیشین دارای دقت و درصد پوشش بالاتری باشد و همچنین بتواند نقایص مدلهای پیشین خصوصا در رابطه با ارائه پیشنهاد به کاربران تازه وارد[3] را تا حد قابل قبولی مرتفع نماید.[1] Trust-Based Recommendation Systems(TBRS)[2] Hybrid Recommender System[3] Cold Start Usersتعداد صفحه : 155قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید