دانلود پایان نامه ارشد : ارتباط نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش :انیمیشن 

عنوان : ارتباط نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن

دانشگاه سوره، دانشکده انیمیشن

پایان نامه­ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن

عنوان پایان نامه­ ی نظری:

ارتباط نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن

استاد راهنما:

جناب اقای کیارش زندی

عنوان پایان نامه ی عملی:

ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

ارتباط نقاشی مدرن سده­ی بیستم و انیمیشن

در این پژوهش از طریق بررسی تحولات سبک­های نقاشی مدرن و تجربیات نقاشان انیماتور با تمرکز بر رخدادهای نیمه­ی اول سده­ی بیستم، زمینه­ی لازم برای تحلیل ارتباط این دو شاخه­ی هنر فراهم آمده است. در تحلیل مورد نظر، بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان، بهره­گیری نقاشان از تجارب علمی و تاثیرات ناشی از آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام (با تاکید بر نقاشی­های ژاپنی) تحلیل گردیده و به رخدادهایی پرداخته شده که موجب تغییر نگاه هنرمندان به محیط و مضامین هنری شده­اند.

در بخش جمع­بندی پژوهش، با تحلیل فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم، مواردی که به طور مشترک موجب تغییر نگاه هنرمندان به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی شدند، مورد تاکید قرار گرفته­اند. جمع بندی تحت عناوین زیر صورت گرفته است: اصالت تحلیل و بیان، در مقابل اصالت موضوع و روش توصیفی، نگرش به خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل، عنصر همزمانی و تصادف، منطق گریزی و رویاپردازی، جستجوی قالب­های مجرد برای بیان تجریدات ذهنی، وارد کردن پویایی محیطی در کار نقاشی، ادراک جدید از فضای پر و خالی و ساده شدن فرم و رنگ در هنر انتزاعی.

بخش سوم جمع­بندی نشان می­دهد که تجارب نقاشان مدرن که بیانگر نقاط عطف تغییر در نگرش به ابزارهای بیانی هستند، به شکل مشابهی در تجارب انیماتورها و سیر تحولات انیمیشن رخ داده است. تلاش برای ارائه­ی ریتم بصری ناب و خالص، انگاره­ی: “بازتاب روح فردی، به عنوان هدف اصلی هنر”، اهمیت دادن به فضا در کنار فرم­ها و رنگ­ها،  تجربه­ی سورئالیسم در انیمیشن، بیان مخالفت با عصر ماشینی و بازگویی نتایج یاس آور تزلزل در باورهای مدرنیسم، گوشه­هایی از این تجارب مشترک در حوزه­ی هنر تصویری هستند.

واژه­های کلیدی: نقاشی مدرن، انیمیشن و نقاشی، انیمیشن محدود، انیمیشن انتزاعی، انیمیشن تحربی، انیمیشن اروپای شرقی

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: کلیات

  • بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر
  • پرسش­های پژوهش
  • فرضیه­های پژوهش
  • سابقه و ادبیات نظری پژوهش

فصل دوم: نقاشی دوره­ی مدرن: چالش­ها و دست­اوردها

مقدمه

  • خاستگاه مدرنیسم
  • آشکار شدن نشانه­های تغییر
  • امپرسیونیسم
  • مکتب اصالت ترکیب
  • فوویسم
  • مکتب متافیزیکی
  • دادائیسم
  • سورئالیسم
  • رئالیسم جادویی
  • اکسپرسیونیسم
  • کوبیسم
  • فوتوریسم
  • سوپرماتیسم
  • کانستراکتیویسم
  • انتزاع گرایی
  • مدرسه­ی باوهاوس
  • انتزاع گرایی در آمریکا

فصل سوم: انیمیشن و هنر مدرن

  • نقاشان مدرنیسم و تجربه­ی حرکت
    • هانس ریشتر
    • فرنان لژه
    • ویکینگ اِگِلینگ
    • اسکار فیشینگر
  • هنر مدرن و انیمیشن حرفه­ای
    • استودیوهای آغازین
    • والت دیزنی
    • استودیوی UPA
  • انیمیشن محدود
  • انیمیشن تجربی
  • انیمیشن اروپای شرقی
    • وضعیت عمومی تولید انیمشن در اروپای شرقی- نیمه­ی اول قرن بیستم
    • یان سوانکمایر
    • هرمینا تیرلوا
    • کارِل زِمان
    • یِری ترنکا روکا
    • الکساندر الکسیف
    • لوت راینیگر
    • ژبیگینو ریبژنسکی
  • انیمیشن انتزاعی
  • تصویر و قابلیت ادراک انتزاعی

فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه

  • زیربناهای فکری مدرنیسم چگونه شکل گرفتند؟
  • بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان
  • بهره گیری نقاشان از تجارب علمی
  • آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام
  • نگاهی نو به محیط پیرامون
    • نقاشان و محیط شهری
    • تغییر نگاه به حرمت مضامین هنر نقاشی
  • نقش عکس و عکاسی در پیشبرد اهداف هنرمندان نقاش
  • گذر از تصویر ثابت به تصویر متحرک

فصل پنجم: جمع­بندی و نتیجه گیری

  • فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم
  • تغییر نگاه هنرمندان نسبت به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی
  • تجارب و دغدغه­های مشترک نقاشان مدرن وانیماتورها

فهرست منابع

پیوست: گزارش روند تولید کار عملی: انیمیشن با عنوان Fuelish

 

مقدمه

در پژوهش ارتباط بین نقاشی مدرن و انیمیشن، توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این دو رشته به عنوان یک شاخه­ی مستقل هنری شناخته می­شوند. از این دیدگاه نمی­توان نقاشی را به عنوان یک هنر تصویر سازی محسوب کرد که در گذر زمان و در نقطه­ی مشخصی از تجربه­ی هنری، به هنر تصویر متحرک تغییر صورت داده است. انیمیشن نیز اینک زیرشاخه­های متعددی دارد که با تکنیک­ و مصالح مختلفی کار می­کنند. بنا براین “استفاده از تصویر نقاشی شده” تنها بخشی از رابطه­ی بین نقاشی و انیمیشن را تشکیل می­دهد. برای پژوهش بین دو شاخه از هنر که با زبان تصویری سر و کار دارند، می­توانیم به حوزه­ی اشتراکات بیانی و شکل مواجهه­ی هر یک از دو گروه هنرمندان با قابلیت­های خط، سطح، شکل، رنگ، نورپردازی، تصور عمق و پرسپکتیو و نظایر آن بپردازیم و تلاش­های همانندی که در استفاده از ریتم، رنگ­پردازی، حرکت (عینی و ذهنی) و یا توان انتقال ذهنیات و احساسات داشته اند را مورد توجه قرار دهیم.

از نگاهی دیگر، نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن هر دو تحولات خود را در فضای اجتماعی/ سیاسی مشترکی تجربه کرده­اند که مربوط به نیمه­ی اول این سده و دوره­ی اوج باورهای مدرنیسم است. این باورها یا زیرساخت­های فکری، تغییرات گسترده­ای را به لحاظ نظام ارزش­های اجتماعی و هنری و نگاه به علم و فن­آوری به وجود آوردند. بسیاری از هنرمندانی که بلوغ حرفه­ای آن ها از سال­های نخستین قرن بیستم آشکار شد، نیمه­ی اول عمر خود را در  قرن نوزدهم سپری کرده بودند و شاهد شتاب گرفتن چرخ انقلاب صنعتی و گسترش مستعمرات اروپائیان به شرق و آفریقا و اقیانوسیه بودند که آشنایی هنرمندان اروپایی با هنر مشرق زمین و اقوام بدوی در سر زمین­های دور را در پی داشت. از این دیدگاه، همه­ی هنرمندان دوره­ی مدرن- و از جمله هنرمندان نقاش و انیماتور- کما بیش از نظر تاریخی هم عصر هستند و در فضای جهانی مشترکی به سر می­برند که حاصل تحولات قرن نوزدهم تا نیمه­ی قرن بیستم میلادی است. از این دیدگاه می­توانیم در مورد تاثیر گسترده­ی ناشی از آشنایی هنرمندان غربی با دنیای هنر شرقی و یا تاثیر شرایط سیاسی/ فکری جامعه بر کار هنرمندان سخن بگوئیم و ارتباط بین نقاشی و انیمشن را در آندسته از رخدادهای هنری جستجو کنیم که اصول بیان تصویری در اروپا را تغییر دادند و زمینه­ی دست­یابی به فن­آوری تصویر متحرک را فراهم آوردند.

وجه سومی هم وجود دارد؛ این که نقاشی به عنوان نقاشی، کمابیش به سطح دو بعدی بوم و امکانات و محدودیت­های بیانی آن پایبند است، اما سرنوست انیمیشن به تصویرسازی متحرک گره خورده که در آن کار انیماتورها به اقتضائات تولید یک فیلم نزدیک­تر است. بنا براین نه تنها استفاده از نقاشی، بلکه مدیریت کردن نور، صدا، دکور، شخصیت پردازی، ادبیات، و بسیاری جهات دیگر ضرورت پیدا می­کند. از این دیدگاه، کار انیشمن از جایی آغاز می­شود که کار نقاشی تمام می­شود.

در پژوهش حاضر ابتدا چشم اندازی کلی از سبک­های نقاشی مدرن و چگونگی رشد و گسترش انیمیشن ترسیم شده است. تاکید این بخش بر چالش­های فکری و یافته­های حاصل از نوجویی هنرمندان است. سپس ارتباط بین نقاشی و انیمیشن در فضای اجتماعی و فرهنگی دوره­ی مدرن بررسی شده و رویدادهای منتهی به نقطه­ی تلاقی نقاشی و انیمیشن تحلیل گردیده است.

در این مقدمه لازم است از کلیه­ی عزیرانی که با همفکری خود به تنظیم و ارائه­ی پایان نامه یاری رساندند- خصوصاً جناب آقای کیارش زندی استاد راهنمای بخش مطالعات نظری و سرکار خانم فطیما یثربی استاد مشاور پروژه­ی عملی – تشکر و قدردانی نمایم.

تعداد صفحه : 141

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید