دانلود پایان نامه ارشد: انعکاس اندیشه¬های ایران باستان بر جنبش¬های دینی ایرانی در دو قرن اول هجری

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته ادیان و عرفان تطبیقی

عنوان : انعکاس اندیشه ­های ایران باستان بر جنبش­ های دینی ایرانی  در دو قرن اول هجری

دانشگاه فردوسی مشهد

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان و عرفان تطبیقی

عنوان:

انعکاس اندیشه ­های ایران باستان بر جنبش­ های دینی ایرانی  در دو قرن اول هجری

استاد راهنما:

دکتر مهدی حسن زاده

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:مقدمه 1کلیات.. 61- تاریخچه دینی ایران پیش از اسلام 72- تاریخچه دینی ایران در سده­های اول تاریخ اسلام 16فصل اول: سیاه­جامگان. 201-  معرفی سیاه­جامگان. 211-1- ابومسلم خراسانی، رهبر سیاه­جامگان. 221-2- وجه تسمیه سیاه­جامگان. 261-3- بررسی تاریخی سیاه­جامگان. 271-4- هدف سیاه­جامگان. 342- معرفی جنبش­های به­آفرید، سنباد، استادسیس و اسحاق ترک.. 352-1- جنبش به­آفرید. 362-1-1- نماز. 402-1-2- شراب.. 422-1-3- حذف باژ پیش از غذا 432-1-4- آبادانی و تعمیر راه­ها و پل­ها 442-1-5- نکشتن حیوانات.. 452-1-6- ادعای عروج.. 462-2- جنبش سُنباد. 472-3- جنبش اسحاق ترک.. 532-4- جنبش استادسیس... 553- بررسی عقیدتی سیاه­جامگان. 584- انعکاس باورهای ایران باستان در عقاید و افکار سیاه­جامگان. 684-1- ازدواج با محارم. 694-2- خرفسترغن.. 714-3- اشتراک در ناموس....72فصل دوم: راوندیه. 761- معرفی راوندیه 771-1- وجه تسمیه راوندیه. 791-2- بررسی تاریخی راوندیه. 791-3- هدف راوندیه. 822- بررسی عقیدتی راوندیه 823- انعکاس باورهای ایران باستان در عقاید و افکار راوندیه 843-1- الوهیت... 843-2- ازدواج با محارم. 893-3- مهمان­نوازی.. 89فصل سوم: سفیدجامگان. 911- معرفی سفیدجامگان. 921-1- مقنع، رهبر سفیدجامگان. 931-2- وجه تسمیه سفیدجامگان. 941-3- بررسی تاریخی سفیدجامگان. 951-4- هدف سفیدجامگان. 1022- بررسی عقیدتی سفیدجامگان. 1033- انعکاس باورهای ایران باستان در اندیشه­های سفیدجامگان و بنیانگذار آن. 1053-1- درخشش صورت مقنّع. 1053-2- نحوۀ دیدار با مقنع. 1093-3- زندگی مقنع به همراه همسران. 1103-4- یاری­دهنده در جنگ و شکست­ناپذیر. 1113-5- رازدانی و غیبگویی.. 1123-6- نقاب.. 1143-7- ضیافت آیینی و عروج به آسمان. 1173-8- شباهت بین مهرابه و بارگاه مقنع. 1183-9- اشتراک در مال و ناموس... 120فصل چهارم: خرمدینان. 1221-  معرفی خرمدینان. 1231-1- بابک خرمدین، رهبر خرمدینان. 1231-2- وجه تسمیه خرمدینان. 1251-3- بررسی تاریخی خرمدینان. 1261-4- هدف خرمدینان. 1332 - بررسی عقیدتی خرمدینان.....134 3- انعکاس باورهای ایران باستان در عقاید و افکار خرمدینان. 1373-1- گاوکشی.. 1393-2- جنگجویی.. 1413-3- طهارت و پاکی.. 1423-4- ازدواج با محارم. 1463-5- اعتقاد به گرزْمان. 1473-6- نفی تعدد زوجات.. 1493-7- تحریم طلاق.. 1503-8- ظهور منجی.. 1523-9- اعتقاد به دو اصل روشنی و تاریکی.. 1523-10- آزار نرساندن به حیوانات و گیاهان. 1553-11- اعتقاد به تناسخ ارواح.. 1593-12- سرنوشت روان پس از مرگ.. 1623-13- اشتراک در مال و ناموس... 1633-14- آزار نرساندن به مردم. 1653-15- محبت و مهمان­نوازی.. 1663-16- لذت­جویی.. 1663-17- اعتقاد به وجود همیشگی پیامبران و عدم انقطاع وحی.. 167نتیجه­گیری.. 169فهرست منابع  173مقدمه جنبش­های شکل­گرفته در ایران پس از اسلام با انگیزه­ها و اهداف مختلفی پدید آمده­اند. رهبران برخی از این جنبش­ها که علاقه­ای به دین اسلام نداشتند، درصدد بودند تا ادیان، عقاید و اندیشه­های کهن ایرانی را دوباره در ایران رواج دهند. در واقع، با غلبه اسلام بر ایران، اگر چه عده زیادی از ایرانیان دین اسلام را پذیرفتند و از عقاید کهن خود دست کشیدند، اما بودند کسانی که اعتقادات کهن خود را از دست نداده و منتظر فرصتی برای ترویج مجدد آن­ها بودند. این افراد که هر کدام عقاید و دعاوی خاص خود را داشتند، برای رسیدن به اهداف خود، بر ضد دستگاه خلافت اسلامی شوریدند و در مدت کمی موفق ­­شدند افراد زیادی را به جنبش خود جذب کنند. آنان پس از جذب گروه زیادی از مردم، اندیشه­های ایرانی مدّنظر خود را تبلیغ ­نموده و افکار و اذهان مردم را به شدت تحت تأثیر قرار ­دادند. جنبش­های دینی مختلفی که توسط این افراد پایه­گذاری شد، با وجود پذیرش دسته­ای از اعتقادات اسلامی، محل تجلی و تبلور برخی از عقاید و باورهای ایران باستان بودند. از میان جنبش­های دینی مختلفی که در قرون اولیه اسلامی رخ داد، ما در این جستار برآنیم تا جنبش­هایی را بررسی کنیم که نه تنها اندیشه­های ایرانی در آن­ها وجود داشته باشد، بلکه خاستگاه آن­ها ایران بوده و در دو قرن اول هجری رخ داده باشند. با این توصیف، فرقی چون میمونیه - از خوارج - و منصوریه – از فرق غلات - که اعتقاداتی همچون ازدواج با محارم در بین آن­ها به چشم می­خورد،[1] چون خارج از مرزهای ایران شکل گرفتند و خاستگاه اولیه آن­ها در ایران نبوده، مورد بررسی قرار نمی­گیرند و شورش افرادی چون ابوعیسی اصفهانی،[2] شُرَیْک­بن­شیخ مهری[3] و یوسف البرم[4] نیز با اینکه شورش­هایی دینی بوده و در ایران شکل گرفته­اند، اما چون اندیشه­های ایرانی در عقاید آنان وجود ندارد، بررسی نخواهند شد.[5] از این­رو، در پژوهش حاضر جنبش­های سیاه­جامگان، به­آفرید، سنباد، اسحاق­ترک، استادسیس، راوندیه، سفیدجامگان و خرّمدینان، که جنبش­هایی التقاطی بودند و تا حدی می­توان گفت بر پایه­ی آمیختگی اندیشه­های ایرانی و اسلامی شکل گرفتند، مورد نظر خواهند بود.سؤالاتی که در این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن­ها هستیم، عبارتند از: آیا میان جنبش­های دینی شکل­گرفته در دوران اولیه ایران و اندیشه­های موجود در ایران پیش از اسلام ارتباطی وجود دارد؟ میزان تأثیرپذیری این جنبش­ها از اندیشه­های ایران پیش از اسلام تا چه حد بوده است؟ کدام یک از ادیان ایرانی بیشترین تأثیر را بر این جنبش­ها گذاشته­اند؟بر این اساس پایان­نامه حاضر به چهار فصل تقسیم شده است:در کلیات به ارائه­ی گزارشی کلی درباره­ی باورها و عقاید ایران باستان در ادوار مختلف تاریخی و بررسی وضعیت ادیان مختلف در ایران پس از اسلام پرداخته و سپس جنبش­های دینی موردنظر در ایران پس از اسلام معرفی شده­اند.در فصل اول به معرفی جنبش­ سیاه­جامگان و جنبش­های به­آفرید، سنباد، اسحاق ترک و استادسیس پرداخته شد و سیر تاریخی و عقیدتی هر یک از آن­ها به تصویر کشیده ­شد. در نهایت اندیشه­های ایرانی موجود در آن­ها مورد بررسی قرار گرفته است.محتوای فصل دوم، جنبش راوندیه است که پس از بررسی سیر تاریخی و عقیدتی آن، اندیشه­های ایرانی موجود در آن معرفی شده است.در فصل سوم و چهارم به ترتیب جنبش سفیدجامگان و خرمدینان، تاریخ و عقاید آن­ها را مورد کنکاش قرار دادیم و در پایان با معرفی افکار و اندیشه­های ایرانی مطرح در این جنبش­ها، به بررسی میزان تأثیرپذیری آن­ها از اندیشه­های ایرانی پرداخته­ایم.بخش آخر این پایان نامه نیز مشتمل بر نتیجه و کتابنامه­ است که دربردارنده منابع مورد استفاده در این تحقیق است.در مورد تاریخ جنبش­های مذکور پژوهش­های مختلفی صورت گرفته است. بهترین این پژوهش­ها را صدّیقی در کتاب جنبش­های دینی ایرانی در قرن­های دوم و سوم هجری به انجام رسانده است. وی در این کتاب ضمن بررسی تاریخ هر کدام از این جنبش­ها، به عقاید دینی آن­ها نیز اشاره می­نماید. در کنار این اثر که جامع­ترین اثر در این زمینه محسوب می­شود، محققان دیگری چون مهرداد بهار در ادیان آسیایی؛ ادوارد براون در تاریخ ادبی ایران؛ زرین­کوب در سه اثر خود به نام­های دو قرن سکوت، روزگاران ایران و تاریخ ایران بعد از اسلام؛ ذبیح­الله صفا در تاریخ ادبیات ایران؛ سعید نفیسی در بابک خرّمدین؛ غلامحسین یوسفی در ابومسلم سردار خراسان؛ رضا رضازاده لنگرودی در جنبش­های اجتماعی در ایران پس از اسلام؛ احسان یارشاطر در مقاله­ای به نام دین مزدکی و... بدین موضوع پرداخته­اند.ویژگی مشترک اغلب این آثار تکیه آن­ها بر جنبه تاریخی این جنبش­هاست و آثاری که عقاید آن­ها را مورد توجه قرار داده­اند، به شرحی کلی در مورد عقاید ایشان اکتفا کرده­اند. برای نمونه، مهرداد بهار عقاید موجود در بین خرمدینان را برمی­شمارد و آن­ها را مزدکی می­داند. صدّیقی نیز به وجود اندیشه­های مزدکی به ویژه در بین خرمدینان اشاره می­کند، اما اغلب اندیشه­های رایج در بین این جنبش­ها را متأثر از محیط اجتماعی و برگرفته از اندیشه­های غلات می­داند. ادوارد براون[6] نیز وجود اندیشه­های غیر اسلامی و برگرفته از غلات را در بین ایشان تأیید می­کند.از بین آثاری که به عقاید این جنبش­ها پرداخته­اند حسن ابراهیم حسن، فاروق عمر و براون به نقل از دوزی،[7] عقیده راوندیان به الوهیت خلفا را متأثر از اندیشه­های ایرانی می­دانند و ویدن گرن[8] به تأثیر اندیشه­های ایرانی و هندوایرانی در برخی از اعمال مقنع اشاره می­کند. ریچارد فرای[9] نیز در کتاب عصر زرین فرهنگ ایران به وجود عقاید کهن ایرانی در بین سفیدجامگان  اذعان کرده، اما این اندیشه­ها را نام نبرده است. وی همچنین در کنار ایران­شناسانی چون اشپولر[10] و دوشن گیمن[11] برخی از اعتقادات خرمدینان را زردشتی می­داند.هر چند این محققان به وجود این شباهت­ها اشاره کرده­اند، اما این اشارات گاهی بسیار مختصر و گاهی بسیار پراکنده بوده است. در این پژوهش علاوه بر این که اشارات این بزرگان با توضیح و شرح بیشتری بیان شده است، موارد دیگری نیز مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است.علاوه بر این، ضمن بررسی عقاید این جنبش­ها، با نکته­های جدیدی برخوردیم که پیش از این هیچ محققی به آن­ها دست نیافته بود. با توجه با اینکه در این زمینه به طور جامع و کامل اثری به رشته­ی تحریر درنیامده است، اثر حاضر به دلیل پرداختن به این موضوع، اثری نو و جدید می­باشد.شایان ذکر است که این تحقیق با سختی­هایی مواجه بود. شناخت اندیشه­های ایرانی موجود در این جنبش­ها جز با مراجعه به کتب متعدد تاریخی امکان­پذیر نبود. منابع تاریخی فقط به ذکر عقاید آن­ها به صورت کاملاً موجز اکتفا کرده­اند و توضیحی در مورد چگونگی آن­ها نداده­اند. در واقع، اگرچه گاهی در منابع به طور ضمنی به منشأ این عقاید اشاره شده بود، اما در اکثر موارد، سکوت منابع ما را در تشخیص ریشه واقعی این اندیشه­ها با مشکل مواجه می­کرد. گاهی اندیشه­های ایرانی مشخص بودند، اما درک اینکه این اندیشه­ها از کدامیک از ادیان ایرانی برگرفته شده­اند، مشکل می­نمود و برای شناخت ریشه واقعی آن­ها به مطالعات زیادی نیاز بودتعداد صفحه : 197قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.