دانلود پایان نامه ارشد: بازتاب تغییرات اجتماعی در ادبیات نمایشی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر – نمایش

گرایش : ادبیات نمایشی 

عنوان : بازتاب تغییرات اجتماعی در ادبیات نمایشی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

 دانشکده هنر و معماری، گروه نمایش

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

رشته­ ی ادبیات نمایشی

عنوان:

بازتاب تغییرات اجتماعی در ادبیات نمایشی

استاد راهنما:

دکتر قطب الدین صادقی

استاد مشاور:

دکتر تقی آزاد ارمکی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

پیشگفتار ………………………………………………………………………………………………………………………….. 1

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 3

 فصل اول: کلیات پژوهش …………………………………………………………………………………………. 5

1-1 بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………. 6

1-2 پیشینه ی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. 7

1-3 اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. 7

1-4 فرضیه ………………………………………………………………………………………………………………………. 7

1-5 سوالات کلیدی پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 7

1-6 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………… 8

 

فصل دوم: چهارچوب نظری ……………………………………………………………………………………… 9

2-1 تعاریف …………………………………………………………………………………………………………………… 10

2-1-1 تعریف جامعه  …………………………………………………………………………………………………….. 10

2-1-2 ویژگی های جامعه ……………………………………………………………………………………………….. 10

2-1-3 تعریف جامعه شناسی …………………………………………………………………………………………… 11

2-1-4 تضادگرائی ………………………………………………………………………………………………………….. 12

2-1-4-1 نظریه تضاد رالف دارندورف ……………………………………………………………………………… 13

2-1-4-2 قدرت، تضاد و ایدئولوژی ………………………………………………………………………………… 15

2-1-5 تغییرات اجتماعی …………………………………………………………………………………………………. 16

2-1-5-1 تعریف تغییرات اجتماعی ………………………………………………………………………………….. 17

2-2 تحول اجتماعی و تفاوت آن با تغییر اجتماعی ……………………………………………………………… 17

2-3 خصوصیات اصلی یک تغییر اجتماعی ………………………………………………………………………… 17

2-3-1 عوامل تغییر …………………………………………………………………………………………………………. 18

2-3-2 شرایط تغییر ………………………………………………………………………………………………………… 18

2-3-3 کارگزاران تغییر  …………………………………………………………………………………………………… 19

2-4 تضادگرائی و تغییرات اجتماعی ………………………………………………………………………………….. 19

 فصل سوم: خلاصه داستانها و تحلیل آثار منتخب ………………………………………………………… 22

3-1 خانواده و روابط آدمهای آن ……………………………………………………………………………………….. 23

3-2 جامعه و گروه های مرجع …………………………………………………………………………………………. 35

3-3 جنگ و آدمهای بعد از جنگ ……………………………………………………………………………………… 53

3-4 زن در جامعه …………………………………………………………………………………………………………… 60

3-5 حکومت و نظام حاکم ………………………………………………………………………………………………. 67

3-6 تحزب ……………………………………………………………………………………………………………………. 72

 فصل چهارم: نتیجه گیری  ……………………………………………………………………………………….. 77

جامعه در لبه پرتگاه فروپاشی اخلاقی ………………………………………………………………………………… 79

مقایسه نظرات موافقان و مخالفان وضع موجود …………………………………………………………………… 82

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………………. 84

پروژه عملی: نمایشنامه: گورکن ……………………………………………………………………………….. 88

پیشگفتار:

فکر و ایده ی اولیه این پژوهش در کلاس نقد ادبی به ذهنم خطور کرد. زمانی که صحبت از نمایشنامه های چخوف در میان بود. استاد معتقد بود که چخوف در برخی از نمایشنامه هایش از جمله “باغ آلبالو” نسبت به آینده ی جامعه هشدار داده و انقلاب روسیه را پیش بینی کرده بود. این موضوع برایم فوق العاده جالب بود که یک نویسنده توانسته به چنان درکی از جامعه و پارامترهای تعیین کننده ی آن برسد که بتواند پیش از دیگران نسبت به جامعه و آینده ی آن هشدار دهد. علاقه ی من به این موضوع به رشته تحصیلی من در دوره ی کارشناسی مربوط می شود. من در این دوره علوم اجتماعی خوانده بودم و طبیعتا” نگاه جامعه شناختی به ادبیات نمایشی می توانست به بخشی از دغدغه های اجتماعی ام پاسخ گوید.

پس ازمشورت با دوستان وهمکلاسی هایم طرح اولیه پژوهش به نگارش درآمد و پس از کش و قوسهای معمول اینگونه پژوهش ها، پورپوزال اولیه تصویب و کار نهائی پس از یک سال به فرجام رسید.

این کار همچون هر کار فرهنگی دیگری، مشکلاتی بر سر راه داشت. از جمله اینکه دسترسی به
نمایشنامه هائی که در دهه ی هشتاد به نگارش درآمده بودند، فوق العاده سخت بود. اغلب این کارها در بازار کتاب موجود نبودند. علت این غیبت عدم تجدید چاپ آنها بود و من برای دسترسی به آنها مجبور می شدم با نویسندگانشان تماس گرفته و درخواست نسخه ی تایپی شان را بکنم. برخی از این دوستان و اساتید همکاری های مهربانانه ای می کردند و بلافاصله نسخه PDF یا world اثرشان را برایم می فرستادند، اما برخی به دیده ظنّ و تردید به موضوع نگاه می کردند و تصور می کردند این حقیر از نمایشنامه ای که قبلا جائی چاپ شده و یا حداقل اجرای عمومی شده، قصد سوء استفاده دارم! با این حال گفتنی است تعداد این دوستان کم بود و اغلب نویسندگان با من همکاری کردند که جا دارد از این عزیزان تشکر کنم: خانم ها و آقایان حسین فدائی حسین، آرش عباسی، هاله مشتاقی نیا، سلما سلامتی، محمد یعقوبی، فارس باقری، علیرضا نادری، ندا ثابتی، امیر محمد یاراحمدی.

ادب حکم می کند تا از راهنمائی های استاد گرانقدر دکتر قطب الدین صادقی که بی حضور مهربانانه ایشان این کار به ثمر نمی نشست، تشکر کنم. ایشان علیرغم نداشتن فرصت کافی، صبورانه دستنوشته های مرا خوانده و مرا در طی مسیر تا رسیدن به حصول نتیجه راهنمائی کردند و همچنین از دوست بسیار عزیزم جناب فارس باقری که همواره یار و یاور من در نگارش این رساله بود؛ و نیز از همسر نازنینم که مرا از نخستین روزهای نگارش تا جلسه ی دفاع همراهی ام کرد.

امید که این پژوهش بتواند مقدمه ای برای پژوهش های اینچنینی باشد و راه را برای نگاه جامعه شناختی به ادبیات نمایشی هموار کند.

 

مقدمه:

جامعه‌شناسی ادبیات بویژه در حوزه ادبیات نمایشی‌، عرصه کمتر شناخته شده ای برای پژوهشگران است. بخشی از این بیگانگی به ضرورت آشنایی با دو رشته جامعه شناسی و ادبیات نمایشی بصورت توامان بر می گردد که در نوع خود تحدیدگر است‌؛ و بخشی دیگر مربوط به کم کاری نسبی در این حوزه. البته پژوهش هائی انجام گرفته و منتقدانی چون گئورک لوکاچ[1] (1971-1885) و لوسین گلدمن[2] در این باره کارهای ارزنده ای انجام داده اند.

پژوهشی که در پی خواهد آمد‌، ابتدا تلاشی است در این زمینه تا در صورت توفیق‌، گام هر چند کوچکی در این مسیر برداشته شده باشد‌؛ و در مرحله بعد تصویر روشنی از تغییرات اجتماعی کشورمان در محتوای آثار نمایشی ترسیم شود.

پژوهشگران عرصه ادبیات و هنر اغلب برای شناخت آثار هنری/ادبی به شرایط اجتماعی و خانوادگی نویسنده رجوع می کنند. آنها با بررسی شرایط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … نویسنده در دورانهای مختلف زندگی اش، تلاش می کنند تا منشاء آثار هنری/ادبی نویسنده را دریافته و به کشف مسائل پنهان در آثار نائل شوند. به معنای دیگر این پژوهشگران از شرایط محیطی نویسنده شروع کرده و به آثار پدیدآمده می رسند. اما نگارنده در این پژوهش، سنت شکنی کرده و در حرکتی عکسِ آنچه که تا به حال مرسوم بوده از آثار پدید آمده شروع کرده و سپس به شرایط اجتماعی رسیده است.

برای این مهم، دهه 80 خورشیدی به لحاظ قرابت زمانی و در نتیجه کاربردی بودن نتیجه پژوهش، مدنظر قرار گرفته و تلاش شده تا از همه طیف های هنری آثاری بازخوانی و تحلیل شود. سعی جدی بر این موضوع متمرکز شده که انتخاب، تحلیل و نتایج حاصله در کمال بی طرفی صورت پذیرد تا ماحصل کار از ارزش علمی و پژوهشی برخوردار باشد.

برای تحلیل آثار، لازم بود چهارچوب مشخص نظری تعریف می شد. نظریه “تضادگرائی” را به لحاظ همسانی ذاتی این نظریه جامعه شناختی با ساختار درام و اینکه در هر دو تضاد و کشمکش عنصر بنیانی محسوب می شوند، مبنای پژوهش خود قرار دادم.

نکته ای که باید به آن اشاره ی کرد در رابطه با تاویل و تفسیر متن نمایشنامه هاست. ممکن است نویسنده ای یک اثر را با نیتی کاملا شخصی که برای مخاطب پنهان است، بنویسد و تاویل مخاطب و منتقد را از اثر نپذیرد. اما نگارنده این سطور معتقد است که یک «متن» برای خود موجودی مستقل از موجدش هست و می تواند به تعداد مخاطبان تفسیر ویژه ی خود را داشته باشد. من نیز در اینجا تفسیر خاص خود را دارم که ممکن است مورد قبول خالق اثر قرار نگیرد. «مفسر در حین تفسیر، خودش را مى آفریند. چنین مفسرى را مى توان «دازاین» هایدگر دانست؛ چرا که دازاین نیز در حین تفسیر جهان، «خودش» را مى آفریند. آنچه در تفسیر «خود» مهم است هستى دازاین است. هنگامى که دازاین، به تفسیر جهان یا متن مى پردازد، تصمیم مى گیرد تا به طریق جدیدى «در- جهان» باشد. مفسر در حین تفسیر نه تنها معناى متن، که به صورت هستى شناسانه، خودش را نیز مى آفریند. کنش هرمنوتیکى تفسیر، کنشى است که در آن «خود» مفسر آفریده مى شود.» ] نیچه، فردریش، اراده معطوف به قدرت، محمد باقر هوشیار، فرزان روز، تهران، 1387،ص 481[

مطابق همه پژوهش ها در اینجا نیز ابتدا تعاریف‌، اصطلاحات‌، مولفه‌ها و ساختار مکتب تضادگرائی بصورت کلی و در سطح مورد نیاز بحث ما آورده شد‌. سپس خلاصه ای از آثار نمایشی گزینش شده دهه هشتاد به همراه ایده نهفته در طرح داستانی آنها به نظریه مذکور محک زده و در انتها به تحلیل نهائی رسیدم.

بی شک این پژوهش عاری از کاستی ها نیست؛ چه‌، هر تلاشی که در قلمرو ناشناخته‌ای صورت بگیرد با ضعف‌‌‌ها و اشتباهات همراه خواهد بود‌. اما ممکن است مقدمه ای باشد برای پژوهش های عمیق و گسترده ی آتی.

تعداد صفحه : 126

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید