دانلود پایان نامه ارشد : بازتاب مذهب در هنرهای عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش :پژوهش هنر 

عنوان : بازتاب مذهب در هنرهای عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار

دانشکد هنر و معماری

پایان نامه­ی دوره کارشناسی ارشد در رشته هنر و گرایش پژوهش هنر

موضوع:

بازتاب مذهب در هنرهای عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار

استاد راهنما:

دکتر فتانه محمودی

استاد مشاور:

آقای همایون حاج محمدحسینی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده   هنر دینی با قرن­ها سابقه در ایران در دوره قاجار جای خویش را به هنر مذهبی می­دهد؛ این تغییر بزرگ نه چون همیشه در هنر رسمی و درباری که در هنر عامیانه تجسد می­یابد. تغییر بستر اجتماعی هنر، برخاسته از روح ملتهب دوره­ی قاجار است. ایران قاجاریه، نسبت به ادوار پیش از خود، ایران دیگری بود؛ پر از اشتیاق مردم برای دست­یابی به آزادی، برابری، عدالت و غیره. این اشتیاق در زیر پوست اجتماع، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر رسوخ کرد؛ تا قشر عامی در هر عرصه­ی به شکل جدی اولین­ها را تجربه کند. از این رو هنر عامیانه اولین حضور جدی خود را در قالب هنرهای عامیانه­ی چون نقاشی قهوه­خانه­ای، نقاشی پشت­شیشه، نقاشی بقاع متبرکه، آزمود.   محتوای هنر عامیانه، سرشار از مضامین مذهبی است؛ مضامینی که هم از شوق و اشتیاق مذهبی سرچشمه گرفته است و هم از روح سمبولیک مبارزه­خواهی که در شکل ترسیم اولیایی چون امام­حسین(ع)-اسوه­ی مبارزه با ظلم- برمی­خاست. این پایان نامه برآن است که با توجه به نظریه بازتاب، به بررسی مذهب در هنرهای عامیانه بپردازد؛ براساس نظریه بازتاب، هنرها، آینه­ی دوران خویش می­باشند و آن را بازمی­تابانند؛ این امر در هنرهای عامیانه دوره قاجار که ارتباط تنگاتنگی با تحولات عصر خویش دارند–بخصوص در بخش مضامین مذهبی- مشهود می­باشد. با مطالعه شباهت­های ساختاری و مضمونی آثار هنرمندان مختلف به این هدف نزدیک شده؛ بعلاوه با بررسی زندگی هنرمندان طبقه عامه و ارتباط آنان با طبقه خودشان، به شناخت جهان­بینی­ها و نگرش­ آنان و هم سلکانشان دست­یافته. نتیجه این تحقیق نشان می­دهد که هنرمندان عامیانه، کارگزاران ایدئولوژی طبقه خویش هستند که با کمک هنر آن را نمایش می­دهند.واژگان کلیدیهنر عامیانه، مذهب(تشیع)، نظریه بازتاب، دوره قاجار، نقاشی پشت شیشه، نقاشی قهوه­خانه­ای، نقاشی بقعه­های متبرکه. فهرست مطالبعنوان                                                                                                                             شماره صفحهفصل اول: کلیات پژوهش 1-1 شرح موضوع و بیان مسئله..........................................................................................................................11-2 مقدمه.........................................................................................................................................................21-2 اهمیت و ضرورت .....................................................................................................................................41-3 اهداف ضروری.........................................................................................................................................41-4 سوالات.....................................................................................................................................................41-5 فرضیه ­ها....................................................................................................................................................51-6 قلمرو تحقیق..............................................................................................................................................51-7 روش تحقیق..............................................................................................................................................51-8 روش شناسی..............................................................................................................................................6
  • سازماندهی پژوهش...............................................................................................................................6
1-10 تعاریف و مفاهیم.....................................................................................................................................61-10-1 نظریه بازتاب......................................................................................................................................61-10-2 هنر عامیانه..........................................................................................................................................71-10-3  نقاشی پشت شیشه..............................................................................................................................71-10-4 نقاشی قهوه­خانه­­ای..............................................................................................................................71-10-5 نقاشی بقاع متبرکه..............................................................................................................................7فصل دوم : سوابق و ادبیات تحقیقبخش اول : تاریخ قاجار2-1 معرفی سلسله قاجار....................................................................................................................................82-1-1 پادشاهان دوره­ی اول حکومت قاجار....................................................................................................82-1-2 پادشاهان دوره­ی دوم حکومت قاجار....................................................................................................9بخش دوم: تحولات سیاسی و نظامی دوره قاجار2-2-1 اوضاع شاه و اداره مملکت....................................................................................................................132-2-2 نقش دستگاه دیوانی(صدراعظم، وزیران و درباریان) در اداره مملکت.....................................................142-2-3 اوضاع نهادهای قضایی و نظامی..............................................................................................................152-2-4 اوضاع روابط بین الملل......................................................................................................................162-2-5 استعمار روسیه و انگلیس ...................................................................................................................172-2-5-1 اعطای امتیازات به انگلیس.................................................................................................192-2-5-2 اعطای امتیازات به روسیه‌....................................................................................................19 2-2-5-3 اعطای امتیازات به فرانسه....................................................................................................212-2-6 جنگ­های خارجی و جنبش­های داخلی.............................................................................................212-2-6-1 جنگ ده ساله با روسیه و معاهده گلستان و ترکمن­چای......................................................222-2-6-2 انگلیس و جنگ هرات و معاهده پاریس............................................................................222-2-7 جنبش­های داخلی..................................................................................................................232-2-7-1 جنبش تنباکو (واقعه­ی رژی) ........................................................................................232-2-7-2 مشروطه........................................................................................................................242-2-7-3 قیام­های پس از مشروطه  ..............................................................................................26بخش سوم:  تحولات اقتصادی، اجتماعی دوره قاجار2-3-1 اوضاع اقتصاد....................................................................................................................................262-3-2 اوضاع صنایع ....................................................................................................................................282-3-3 اوضاع اجتماعی و طبقه بندی اقشار مردم ...........................................................................................292-3-4  اوضاع درمان و تغذیه.......................................................................................................................30   بخش چهارم: تحولات فرهنگی دوره قاجار2-4-1 مصلحان دوره قاجار (نخبگان سیاسی، فکری و دینی ) ....................................................................322-4-2 تاسیس مدارس...............................................................................................................................342-4-3 انتشار مطبوعات..............................................................................................................................35بخش پنجم: تحولات مذهبی دوره قاجار2-5-1 اوضاع مذهب....................................................................................................................................372-5-1-1 فرقه بابیت..................................................................................................................................382-5-2 ترویج خرافه......................................................................................................................................392-5-3 علما و وضعیت آنان در دوره قاجار....................................................................................................402-5-4 علما، دربار و طبقه حاکم....................................................................................................................412-5-5 علما، مردم اصناف و هیئت­های مذهبی مردمی....................................................................................422-5-6 علما و نقش آنان در رهبری مردم .......................................................................................................442-5-7 مجالس عزاداری امام حسین (ع) ........................................................................................................45فصل سوم: جامعه شناسی هنر و نظریه بازتاب و هنر عامیانه3-1 جامعه­شناسی هنر.....................................................................................................................................483-2 عوامل دخیل در جامعه شناسی هنر.........................................................................................................493-2-1 بنیاد و زمینه.................................................................................................................................503-2-2 زمینه­یابی ....................................................................................................................................503-2-3 بافت ..........................................................................................................................................503-2-4 موقعیت­ها...................................................................................................................................503-2-5 ایدئولوژی..................................................................................................................................513-2-6 جبریت اجتماعی هنر...................................................................................................................513-2-7 عادت­واره...................................................................................................................................523-3 نقش جامعه در خلق اثر هنری................................................................................................................523-3-1  نقش طبقه و گروه­ها در خلق اثر هنری.......................................................................................533-4 نظریه بازتاب و دیگر رویکردهای جامعه­شناسی هنر................................................................................553-5 هنر عامیانه.............................................................................................................................................573-5-1 هنر عامیانه در ایران......................................................................................................................58 فصل چهارم: یافته های تحقیق    بخش اول: هنر دوره دوم حکومت قاجار              4-1-1 هنر دوره قاجار..........................................................................................................................614-1-2 هنر درباری دوره دوم حکومت قاجار........................................................................................624-1-2-1 ویژگی نقاشی­های درباری دوره دوم حکومت قاجار........................................................644-1-2 هنر عامیانه در دوره دوم حکومت قاجار.....................................................................................654-1-2-1 ویژگی­های هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار.......................................................674-1-3  تحول هنر دوره قاجار به واسطه برخورد با غرب.................................................................................684-1-4 هنرهای و فنون نوظهور در دوره قاجار................................................................................................704-1-4-1 چاپ سنگی........................................................................................................................704-1-4-2 عکاسی...............................................................................................................................714-1-4-3  تئاتر و تعزیه ......................................................................................................................72بخش دوم-  تحولات اجتماعی و تعامل هنر و مذهب  4-2-1 تحولات اجتماعی و تاثیر آن بر مضامین مذهبی در هنر ایران...............................................................74 4-2-2 تحولات اجتماعی و تاثیر آن بر مضامین مذهبی بر هنر عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار........................764-2-3  تامل هنر عامیانه و مذهب در عهد قاجار.............................................................................................774-2-3-1 مفاهیم مذهبی در هنرهای عامیانه قاجار.....................................................................................78بخش سوم: تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار4-3 معرفی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار................................................................................794-3-1 نقاشی ­قهوه­خانه­ای..................................................................................................................794-3-2 نقاشی پشت شیشه...................................................................................................................814-3-3 نقاشی بقاع­متبرکه...................................................................................................................834-3-4  بررسی وجه ساختاری مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار..................................864-3-4-1 پرهیز از واقع­گرایی.................................................................................................................874-3-4-2 روایت­گری.............................................................................................................................874-3-4-3 ترکیب بندی............................................................................................................................884-3-4-4 رنگ و نور..............................................................................................................................894-3-4-5 تزیین­گرایی.............................................................................................................................894-3-4-6 طراحی فیگور(چهره، اندام) ....................................................................................................904-3-4-6-1 اصالت در چهره­پردازی..............................................................................................904-3-4-6-2 حالات و آناتومی پیکره­ها...........................................................................................914-3-5 موجودات فراواقعی......................................................................................................................924-3-6 بررسی وجه مفهومی مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار..........................................944-3-6 -1 موضوع نگاری.......................................................................................................................944-3-6-2 شمایل نگاری .........................................................................................................................964-3-7 بررسی وجه تمثیلی مشترک هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار.................................................103       4-3-7-1 موضوع و استفاده نمادین ........................................................................................................1034-3-7-2 ساختار بصری و استفاده نمادین ...............................................................................................1044-3-7-3 رنگ و استفاده نمادین.............................................................................................................1054-3-7-4 جانوران و استفاده نمادین.........................................................................................................1064-3-7-5 باورهای عامیانه و موجودات عجیب.........................................................................................1074-3-8  بررسی وجوه واقعیت و حضور آن در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار.................................1094-3-8-1 مناظر و مرایا ...........................................................................................................................1094-3-8-2  شخصیت­ها.............................................................................................................................1104-3-8-3 چهره­پردازی............................................................................................................................1114-3-8-4  پوشش ...................................................................................................................................1124-3-8-5  جایگاه ...................................................................................................................................1134-3-9  بررسی جامعه شناسی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار..........................................................1144-3-9-1  بافت.......................................................................................................................................1144-3-9-2  زمینه و موقعیت­ها...................................................................................................................1154-3-9-3  ایدئولوژی..............................................................................................................................1154-3-9-4  جبریت اجتماعی هنر...............................................................................................................1154-3-9-5  عادت­واره..............................................................................................................................1164-3-10 بررسی وضعیت هنرمندان عامیانه دوره دوم حکومت قاجار...............................................................1174-3-10-1 طبقه اجتماعی و زندگی فردی...............................................................................................1174-3-10-2 ایدئولوژی هنرمندان طبقه عامه...............................................................................................1194-3-10-3 ارتباط هنرمندان با مردم.........................................................................................................1224-3-10-4 اشتراک هنرمندان در چند عرصه هنر عامیانه...........................................................................1244-3-11 بررسی تاثیر هنرهای دیگر بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار..............................................1254-3-12 بررسی تاثیر ادبیات عامه و ذهنیات عامیانه بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار......................1264-3-13 پایان راه .........................................................................................................................................128فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری5-1 تحلیل تفسیری یافته­های پژوهش.......................................................................................................1305-2 نتیجه­گیری............................................................................................................................................143منابع و ماخذ..............................................................................................................................................144فصل اول: کلیات پژوهش1-1 شرح موضوع و بیان مسئلهذهن ناآرام انسان از ابتدای حیاتش بر زمین در جستجوی پاسخ به چیستی حضورش بوده است. انسان نخستین با قدم­های سست و اندیشه سرگردان از ورای تحیرش به جهان می­نگریست و در راه شناخت خویش با عظمت طبیعت و حقارت خودش روبرو شد. خورشید، ماه، زمین و ... که مایه دوام حیاتش بودند در نظرش مقدس آمدند. پس مقهور این عظمت گشت و آن را برای عبادت برگزید. آنچه که از مناسک آیینی این عبادت برجای مانده اینک اثری هنری تلقی می­شود. سرنوشت انسان با مفاهیم آیینی و مصداق­های عینی آن، یعنی هنر، ادامه یافت و طی قرون متمادی این نگرش آیینی جای خود را به ادیان مختلف داد و بیان آیینی اولیه به بیان دینی بدل گشت.گرچه هنر را نمی­توان صرفاً وسیله­ای بیان مقاصد و نیات آیین و مذهب دانست اما شکل­گیری اولیه آن چنین بینشی بدان بخشید. هنر در روند رشد انسان و جوامع انسانی دست خوش تغییرات بسیاری شد. هر تمدنی متناسب با فرهنگ خویش، هنری خلق نمود. در جوامعی چون کشورهای غربی این رشد همراه با فراز و فرودهای بسیاری بود؛ حتی مفاهیمی چون هنر برای هنر در آن ظهور نمود که استقلال کاملی به هنر اعطا می نمود. اما هنر در جوامع شرقی از خدمت به دین دست نشُست. هنرمند مسلمان نیز مسیر خود را یافت و در این راه از بازنمایی فیگوراتیو بازداشته شد؛ چرا که هنر اسلامی به دنبال ارائه حقیقت است و نمایش قداست ساحت ملکوتی و بازنمایی نمادین و رمزآمیز عالم غیب. در هنر اسلامی، ناتورالیسم معنا ندارد و همیشه از شباهت کامل به طبیعت ظهور یافته یا عالم مادی احتراز می­شود و از فنونی که منجر به ایجاد شباهت طبیعی و عالم مادی می­شود، خودداری می­گردد. زیبایی تجلی صفات الهی است نه امری نسبی ساخته و پرداخته ذهن هنرمند. در خلق اثر هنری هیچ فردیتی از هنرمند مسلمان یافت نمی­شود؛ از این رو هنر اسلامی صاحب هزاران اثر هنری باشکوه با خالقانی گمنام است که قرن­ها بدون بازنمایی عینی موضوعات مذهبی مسیر خویش را طی نمودند.در ایران به عنوان کشوری که نقش مهمی در تولد و رشد هنر اسلامی دارد با همین روند(هنری در هاله­ای از قداست و راز که هیچ بیان فیگوراتیوی ندارد)روبرو بوده. این امر قرن­ها بر فضای هنری ایران حاکم بود. تجربه­ی نوع دیگر از هنر دینی در ایران، نیاز به ایجاد بستری اجتماعی داشت؛ بستری که در آن حکام و افراد جامعه، اجازه بازنمایی عینی و شمایل­نگاری در حیطه هنر مذهبی را به هنرمند بدهند. زمینه­های ظهور چنین بستری در ایران دوره­ای صفویه شکل گرفت؛ دورانی که ایران پا به عرصه روابط بین­الملل گذاشت و از ارتباط با کشورهای غربی با هنر شمایل­نگاری­ آن­ها بیشتر آشنا گردید. اما تاثیر این آشنایی در دوره­ی قاجار نمایان گشت. دوران قاجار، یکی از پر تنش­ترین اعصار حیات اجتماعی ایران است که تحولات فراوانی در آن رخ داد. مهم­ترین این پدیده­ها، تاثیر ارتباطات با جوامع غربی بر سیاست، اجتماع، فرهنگ و هنر است؛ همچنین حضور توده مردم در اجتماع و کم­رنگ شدن نقش دربار در امر کشورداری ؛ درباری که همیشه بر بایدها و نبایدهای هنر نظارت داشت و هنری درباری را خلق می­نمود که از بافت مردم جدا بود. گرایش­های جدید در هنر شکل گرفت از جمله نمایش موضوعات مذهبی و بازنمایی روایی وقایع مهمی چون حادثه کربلا، روز محشر و ... که در هنر ایران سابقه نداشت. در واقع هنر دینی به سمت هنر مذهبی کشیده شد و وارد قلمرو ممنوعه بازنمایی فیگوراتیو گشت. چگونگی دخول به هنر مذهبی که شمایل­های پیامبر و اولیاء را در ابعادی به وسعت دیوار ترسیم نموده­اند در هنر ایران جز دخول به بستر اجتماعی متفاوت امکان پذیر نمی­نمود. ایرانی که قرن­ها با اتکا به مفاهیم هنر دینی از ترسیمات فیگوراتیو پرهیز می­نمود؛ تحت تاثیر جریانات فکری و سیاسی دوران قاجار، ارزش­ها و نگرش­های خویش را تغییر داد.از مهم­ترین دلایل این تغییر حضور فعال مردم در عرصه هنر است. حضوری که تا پیش از این چنان کم­رنگ بود که فاقد اهمیت می­نمود. اما در دوره­ی قاجار چنان پر رنگ گشت که می­توان به جرات اذعان نمود؛ این مردم و هنر عامیانه بود که تابوهای هنر دینی را شکست و آن را به سمت هنر مذهبی(شیعی) کشاند. در واقع سه حوزه­ی نقاشی پشت شیشه، نقاشی قهوه­خانه­ای و نقاشی بقعه­های متبرکه که عرصه تجلی هنر عامیانه بوده است، حصار بازنمایی فیگوراتیو و شمایل­نگاری­ را در ابعاد و اندازه­های فراتر از کتابت و نگارگری شکست. 1-2 مقدمههنر ایران از دیرباز، نمایشگر عالم قٌدسی و مفاهیم معنوی بوده است، این هنر حتی در شکل درباری نیز ویژگی­هایی از قبیل دوری از واقع­نمایی، نمایش فضای لامکانی و لازمانی و غیره را در خود داشت؛ در واقع، هنر ایرانی ذاتاً متمایل به معنویت است. زمانی طولانی – به قدمت حضور اسلام تا دوره قاجار- این امر در عرصه هنر دینی متجلی گشت و سپس با فرارسیدن دوره قاجار، این مهم در قالب هنر مذهبی عامیانه نمایان گشت.عصر قاجار با تحولات عمیق اجتماعی و سیاسی، ایرانی دیگر آفرید؛ ارتباط با کشورهای غربی که دارای تمدنی پیشرفته بودند، ایرانیان را شوریده ساخت، شوریده­ی شورشگر که خود را در قبال آن همه پیشرفت، دانش، رفاه و غیره، در چاه جهل، استبداد و استعمار می­دید. ایرانیان در هر قشری متناسب با احوالشان خواهان رهایی از این واقعیت نامطلوب بودند؛ چرا که شاهان قاجار ثابت کرده بودند که جز آسایش و خوش­گذرانی خویش، به هیچ امری توجه نداشتند، پس ایرانیان به مبارزات مختلفی دست زدند. همه­ی عرصه­ها دچار تحول گشت و در آن میان ظهور قشر عامه، به عنوان قشری که دیگر پذیرای نقش رعیت نبود، بسیار اهمیت دارد. قشری که سنگ زیرین آسیاب محسوب شده و همه نوع آسیب و فشاری را متحمل می­گشت. مردم برای به دست آرودن حقوق مدنی خویش دست به مبارزات خیابانی زده و در کنار روحانیون در تحصن­ها و در اماکن مذهبی حضور می­یافتند. شور حاصل از این امر در کنار فشارهای اقتصادی، فقر، قحطی و غیره، مردم را هر روز معترض­تر می­ساخت؛ آنان جدا از بیان اعتراض­گونه به بیان دیگری نیز روی آوردند، بیان هنری.هنر عامیانه که به واقع تجربه پر شور، جدی و هدفمند خویش را در زمانه­ی قاجار کسب کرد، مملو از نگرش­های قشر عامه می­باشد؛ مردم سفارش­دهنده­ی، هنرهای عامیانه، به مفاهیم مذهبی و ملی گرایش داشتند و هنرمندانی که از دل چنین اجتماعی برخاستند، اشخاص مکتب ندیده با ذوقی خودجوش به آفرینش باورهای طبقه خویش به شیو­ه­ی متفاوت دست زدند.آنچه در این جا قابل تامل است، ظهور ذات معنویت­گرای هنر ایرانی می­باشد، چرا که با گسترش ارتباطات کشورهای غربی و آشنایی جامعه درباری و مرفه، آنان وامدار نگرش ناتورالیستی و رئالستی غرب در نقاشی گشتند و کاملاً از ساحت قٌدسی هنر ایران گسستند. دیگر هنر رسمی، جایی برای حضور هنر قٌدسی و دینی نبود؛ اما هنر مردمی آن را به شیوه­ی خویش بازپروراند. گرچه این بازآفرینی متاثر از اسلاف خویش بود و در پاره­ی موارد، راه بدان می­برد و مفاهیمی چون دوری از بٌعدنمایی، تزیین­گرایی و غیره را در خود دارد؛ اما در عین حال، هنری مستقل می­باشد که شیوه بیان منحصر به فردی را خلق نمود. در زمانه­ی که هنر رسمی ایران، خود را در برابر هنر غربی، انکار می­کرد، هنر عامیانه به حفظ ارزش­های ملی و مذهبی دست زد، همچون طبقه معرفش.هنرعامیانه را نمی­توان جز در لفاف زمانه­ی خویش نگریست. هنرمندان با سفارش مردم، نقاشی می­نمودند. مردم برپایه­ی سلایق، اعتقادات، باورداشت­هایشان به هنرمند سفارش می­دادند و بیشتر سفارش دهندگان به دنبال آثار مذهبی بودند؛ آثاری برای تبرک، هدیه به اماکن مذهبی، سوغات از سفرهای مذهبی و غیره. سفارش دهندگانی چون: زائران، سقاخانه­داران، گردانندگان تکایا و حسینیه­ها و سقانفارها و امام­زاده­ها ، متولیان اماکن مذهبی، قهوه­خانه­داران، نوحه­خوانان، مردم عادی برای تبرک، دکان داران برای تبرک و افزایش رزق، دراویش و غیره.با مطالعه هنر مذهبی و عامیانه این عصر، به شکلی به مطالعه­ی نگرش­ها، سلایق و باورهای طبقه عامه دوره دوم حکومت قاجار دست زده تا آن را از ورای آینه­ی هنرشان نگریسته؛ چنان که براساس نظریه بازتاب هنر آینه­ی است که جامعه­ی معاصر خویش را نمایش می­دهد. جامعه­ی قاجار متعلق به مردمی بود که در پی کسب عدالت و حقوق خویش دست به مبارزه زدند، جامعه­ی سرشار از ظلم عده­ی قلیل به کثیری از مردم. عامه که در مبارزه خیابانی فریاد می­زدند، در هنر خویش به نجوا، نقش می­زدند. مردم خواهان قهرمانان مذهبی و ملی، روی بوم هنرمندان بودند تا از حضور معنویشان نیرو بگیرند و به ستیز با ظلم و استبداد ادامه دهند و چه قهرمانی چون امام حسین(ع) برای مردم معتقد و شیعی ایران پاسخ­گو بود. از این رو اکثر آثار عامیانه به واقعه کربلا اختصاص دارد؛ اگر از باقی موضوعات دینی و مذهبی در هر وادی هنر عامیانه چند مورد باقی مانده باشد، از واقعه کربلا، از لحظه وقوع حادثه تا دارالانتقام مختار، آثار بسیار بیشتری باقی مانده است.تعداد صفحه : 171قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید