دانلود پایان نامه ارشد : بررسی آرایه ­های ادبی در متون و اشعار مانوی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی 

گرایش :   فرهنگ و زبان های باستان

عنوان : بررسی آرایه ­های ادبی در متون و اشعار مانوی

دانشگاه شیراز 

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان­نامه­ ی کارشناسی ارشد در رشته ­ی فرهنگ و زبان های باستان

 بررسی آرایه ­های ادبی در متون و اشعار مانوی

 استاد راهنما

دکتر فرخ حاجیانی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده  مانی در سال 215 میلادی در بابل از پدر و مادری ایرانی به دنیا آمد. او پس از ادعای دریافت وحی در دو مرحله، یکی در سن 12 سالگی و دیگری در سن 24 سالگی؛ خود را آخرین فرستاده خداوند نامید و به­خود لقب " خاتم­النبیین" داد. مانی برای ترویج دین خود به­ایران و چند کشور دیگر سفرکرد. در ایران از شاپوراول اجازه­گرفت و تا زمان بهرام­اول بدون هیچ­گونه مشکلی به­ترویج دین خود پرداخت. دین مانی ترکیبی از آموزه­های ادیان مسیحی، زرتشتی و گنوسی است که او آن را در قالب اسطوره به­شعر و نثر بیان­کرده­است. سرودنامه­­ها، بخش عمده­ای از ادبیات مانوی را تشکیل می­دهند که از مهم­ترین آنها انگدروشنان (روشنی­های کامل) و هویدگمان (نیک­بختی برای ما) و مهرنامگ(سرودنامه) می­باشد. همچنین داستان­های تمثیلی قسمت مهمی از ادبیات مانوی را به­خود اختصاص­می­دهند که در پس آن داستان­ها، عقاید دین مانی نهفته­است. مانی شاعر توانایی بود و در اشعار خود از تشبیهات زیبا و استعاره و کنایه­های بدیع بهره­می­برد. متون و اشعار مانوی از جنبه­های زیادی همچون ساخت دستور زبان، ترجمه، ریشه­شناسی و وزن شعری بررسی شده و کتاب­های ارزشمند فراوانی در این زمینه ها نوشته­شده­اند. امّا زیبایی این متون و اشعار از نظر ادبی چندان مورد توجه قرارنگرفته­است. در این پایان­نامه سعی­شده که بازتاب اندیشه­های مانی در اشعار او مورد تجزیه و تحلیل قرارگیرد و این نکته روشن شود که آیااساساً مانی و مانویان از ادبیات به­عنوان وسیله­ای جهت تبلیغ دین خود استفاده می­کردند. که این امر با مطاله و بررسی کتاب­های به­روز نویسندگان صاحب­نام این رشته و نیز مقالات جدید اساتید ایرانی و غیر ایرانی انجام­شد و در نهایت نگارنده را به این نتیجه رساند که مانی با بهره­گیری از واژگانی خاص در قالب آرایه­های ادبی (بخصوص کنایه، تشبیه و استعاره) دین خود را تبلیغ می­کرده­است.کلید واژه : مانی، آرایه­های ادبی، شعرفهرست مطالبعنوان                                                                                                         صفحه   فصل اول: مقدمه 1ـ2ـ اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................... 31ـ3ـ هدف تحقیق.............................................................................................................................. 41ـ4ـ پیشینه تحقیق.......................................................................................................................... 41ـ5ـ روش تحقیق.............................................................................................................................. 51ـ6ـ سؤالات تحقیق.......................................................................................................................... 51ـ7ـ فرضیات تحقیق......................................................................................................................... 5فصل دوم: شرح زندگی مانی و آثار او2-1- زندگینامه مانی......................................................................................................................... 72-2- آثار مانی و مانویان................................................................................................................... 112-3- ویژگی­های شعر مانی ............................................................................................................ 132-4- ویژگی­های جامعه مانوی........................................................................................................ 162-5- هنر مانوی ................................................................................................................................. 172-6- سرانجام دین مانی .................................................................................................................. 182-7- عقاید مانی.................................................................................................................................. 18فصل سوم : تحلیل آرایه­های ادبی در متون مانوی3ـ1ـ معرفی آرایه­های ادبی.............................................................................................................. 223ـ1ـ1ـ صنایع لفظی ........................................................................................................................ 233ـ1ـ2ـ صنایع معنوی....................................................................................................................... 243ـ2ـ آفرینش جهان مادی................................................................................................................ 293ـ2ـ2ـ ویژگی­های جهان مادی .................................................................................................... 373ـ2ـ3ـ نقش آموزه­های مانوی در نجات­بخشی انسان............................................................... 423ـ2ـ3ـ1ـ مانی در پیشگاه پادشاهان............................................................................................. 433ـ2ـ3ـ2ـ متونی در ستایش مسیح.............................................................................................. 453ـ3ـ پایان جهان از منظر مانی ...................................................................................................... 483ـ3ـ1ـ رهایی از جهان مادی.......................................................................................................... 513ـ3ـ2ـ توصیف بهشت از منظر مانویان ...................................................................................... 54فصل چهارم : اشعاری در باب جهان پس از مرگ4ـ1ـ.هویدگمان.................................................................................................................................... 594ـ2ـ انگدروشنان................................................................................................................................. 664ـ3ـ سرودهای ستایش..................................................................................................................... 794ـ3ـ1ـ ستایش ایزدان ..................................................................................................................... 794ـ3ـ2ـ ستایش مانی و بزرگان دین مانوی.................................................................................. 834ـ3ـ3ـ ستایش عیسی...................................................................................................................... 884ـ4ـاشعاری در وصف جهان تاریکی............................................................................................. 944ـ4ـ1ـ زبور مانوی.............................................................................................................................. 944ـ4ـ2ـ سرودنامه سغدی.................................................................................................................. 954ـ5ـ سرودهایی برای درگذشت مانی و یاران او......................................................................... 96نتیجه­­گیری............................................................................................................................................ 102منابع­ ومآخذ............................................................................................................................................ 104فصل اولمقدمهآیین مانویت یکی از ادیان ایران باستان می­باشد که توسط مانی(متولد به­سال 215م.) در سال 239 یا 240میلادی در بابل بنیانگذاری­شد. امّا در آنجا طرفداران چندانی نیافت، بنابراین وی در زمان سلطنت شاپور اول به­ایران سفر­کرد و تا پایان فرمانروایی هرمزداول، به­راحتی دین خود را در این کشور ترویج نمود. مانویت ترکیبی از ادیان مسیحی، زرتشتی و گنوسی است. بگونه­ای­که ثنویت و تعارض میان خدای ناشناخته و خدای جهان­آفرین را از کیش گنوسی وام­گرفت. به­عقیده مانی هنگامی­که اهریمن، آفریده­های زروان را مشاهده­کرد، آنها را بسیار پسندید امّا چون نمی­توانست به­آنها دسترسی داشته­باشد، همانند آنها را با ذات تاریکی آفرید. به­همین دلیل آفرینش انسان از نظر مانی اهریمنی است. مانی از تثلیث پدر، مادر و فرزند در نوشته­هایش استفاده­کرده­است، همانند تثلیث پدر، پسر و روح­القدس در مسیحیت؛ و در جایی دیگر به­اسارت روح مهریزد اشاره­کرده که به­نظر می­رسد این اسارت مصلحتی و عمدی بوده، همانند عیسی که خود را قربانی کرد تا انسان­ها را نجات­دهد. مانی شاعر توانایی بود. او تلاش­می­کرد اندیشه­ها و عقاید خود را در قالب شعر و به­خصوص با استفاده از صور­خیال ترویج­دهد. مانی سراینده قطعات شاعرانه و مزامیر بود و دو زبور به­نام " آفرین بزرگان" و " آفرین تقدیس" سروده­بود. سرودنامه­ها نقش مهمی در ادبیات مانوی دارند که مهم­ترین آنها انگدروشنان، هویدگمان و مهرنامگ است. قسمت زیادی از متون دینی مانوی را داستان­های تمثیلی، زندگی­نامه و ... تشکیل می­دهند. ادبیات منظوم مانوی درباره مانی و تاریخچه کیش او، دستورهای دینی، روح رستگاری، نیایش عیسی­مسیح و ... است. براین اساس نگارنده در نظر­دارد که در این پایان­نامه و در طی چهارفصل به­بررسی آرایه­های ادبی در متون و اشعار مانوی بپردازد. در فصل اول پس از ذکر کلیاتی پیرامون موضوع، به­اهمیت و ضرورت تحقیق، پیشینه تحقیق، هدف و روش تحقیق پرداخته­شده­است. فصل دوم به­شرح زندگی مانی و آثار او اختصاص دارد که شامل زندگینامه مانی، آثار مانی و مانویان، ویژگی­های شعر مانی، خصوصیات جامعه مانوی، هنر مانی، سرانجام دین مانی و عقاید مانی می­باشد. فصل سوم به­تحلیل آرایه­های ادبی در متون مانوی اختصاص دارد، اما پیش از آن، آرایه­های ادبی در دو بخش صنایع­لفظی و صنایع­معنوی معرفی­خواهند­شد. سپس متون مانوی با توجه به­مفاهیم آنها در این قالب­ها خواهندآمد: متونی درباره آفرینش جهان مادی، ویژگیهای جهان مادی، نقش آموزه­های مانی در نجات­بخشی انسانها که خود شامل متونی در باب مانی در پیشگاه پادشاهان و نیز متونی در ستایش مسیح خواهد­بود. در ادامه، پایان جهان از منظر مانی، رهایی از جهان مادی و در آخر، توصیف بهشت از نگاه آیین مانویت خواهد­آمد. فصل چهارم به­تحلیل آرایه­های ادبی در اشعار مانوی می­پردازد. اشعار نیز با توجه به­مفاهیم­شان به­چند دسته تقسیم­خواهند­شد: اشعاری در باب جهان پس از مرگ، سرودهای ستایش که شامل سرودهایی در ستایش ایزدان، سرودهایی در ستایش مانی و بزرگان دین مانی واشعاری در ستایش عیسی مسیح می­شود. سپس اشعاری در وصف جهان تاریکی که شامل پاره­هایی از زبور­مانوی و بخش­هایی از یک سرودنامه می­باشند. در انتها اشعاری برای درگذشت مانی و یاران او خواهد­آمد. در پایان این فصل، نتایج نگارنده از این تحقیق خواهد­آمد.   1 ـ2ـ اهمیت و ضرورت تحقیق   اهمیت پژوهش و تحقیق بر هیچ­کس پوشیده­نیست و همگان در این نکته اتفاق­نظر دارند که برای پیشرفت در علم و کشف حقایق در هر زمینه­ای، تحقیق امری ضروری است؛ به­گونه­ای که نمی­توان انتهایی برای نیاز به­مطالعه متصور­شد. در حوزه متون مانوی نیز، تحقیقات بسیاری انجام ­شده که در زمینه ترجمه متون و اشعار مانوی، بررسی ساختار دستور زبان در نوشته­های مانوی، ریشه­شناسی و همچنین مطالعاتی در مورد ویژگی­های شعر مانوی مانند بررسی وزن اشعار بوده­است. در مورد مانی و عقاید او نیز کتابهای ارزشمند زیادی توسط نویسندگان و دانشمندان ایرانی و غیر­ایرانی نوشته­شده­است. اما در بررسی این آثار به­شیوه ادبی، به­گونه­ای که هدف این پایان نامه است، یعنی  بررسی آرایه­های ادبی کار چندانی انجام­نگرفته­است. شاید این تحقیق نگاهی نو به­این آثار باشد. 1ـ3ـ هدف تحقیقهدف این تحقیق، بررسی ادبی آثار مانوی است؛ مقوله­ای که شاید کمتر به­آن توجه­شده­باشد. زیرا از جنبه­های دیگر همچون ترجمه، تجزیه­و­تحلیل ساخت دستور زبان و ریشه­شناسی بررسی­های بسیاری انجام­شده و کتاب­های بارزی در هر کدام از این زمینه­ها نوشته­شده­اند. اما می­توان­گفت خلأ تحقیق از جنبه ادبی این متون احساس می­شود که هدف این پایان نامه ، به­نوعی پر­کردن این خلأ است.1ـ4ـ پیشینه تحقیق مطالعات مانوی از نیمه دوم قرن شانزدهم آغاز­شدند؛ زمانیکه مدافعان کلیسای کاتولیک به­مارتین­لوتر و عقاید او حمله­کردند و  "عقاید جدید او" را حیات دوباره انحرافات مانی نامیدند. این حملات بی­پاسخ نماندند و در سال 1578 نخستین مطالعه مانوی شکل­گرفت. نویسنده­ای به­نام سیراکوس اسپانبرگ "Cyriacus Spangenberg"  اتهامات وارده به­مارتین­لوتر را مبنی بر اینکه او انحرافات مانی را رواج­می­دهد، رد­کرد. او تلاش­کرد ثابت­کند که عقاید این دو نفر هیچ نقطه­اشتراکی با­هم ندارند. این اختلافات تا مدت­ها ادامه داشتند و جالب به­نظر می­رسیدند زیرا باعث جمع­آوری و انتشار یادداشت­های پراکنده در مورد مانی و مانویت در نوشته­های یونانی و لاتین می­شدند. این شیوه در طول قرن هفدهم نیز ادامه­یافت. مری­بویس متون مهمی را در مقاله­ای به­نام "چند سرود ابجدی پارتی" چاپ­کرد و در سال 1954 کتاب "سری سرودهای مانوی به پارتی" را منتشر­نمود.ترجمه آلمانی تمام سرودهای ایرانی و ترکی توسط هانس­یواخیم­کلیم­کانت "H.-J.Klim Keit" در 1989 و نسخه تصحیح­شده آن در 1993 چاپ­شد. رونوشت و ویرایش بخشی از " سرودهای مانوی" توسط زوندرمان در 1990 چاپ­شد و مجموعه متون آن، سال­ها بعد درسال 2000 به چاپ­رسید. سرودهای جدلی مانوی در 1997 توسط شروو منتشر­شدند.در میان نویسندگان ایرانی می­توان به­ابوالقاسم اسماعیل­پور اشاره­کرد. ایشان کتاب­های "سرودهای روشنایی" را در سال 1385 و "ادبیات گنوسی" را در سال نوشت. کتاب سرودهای روشنایی دربردارنده متون و شعرهای مانوی است. "نوشته های مانی و مانویان" اثر ایرج وامقی به­سال1378، شامل ترجمه متون است و در پاورقی تا حد زیادی به­نمادهای به­کار­رفته در متون و اشعار مانوی می­پردازد. فصل دوم کتاب "شعر در ایران پیش از اسلام" نوشته محسن ابوالقاسمی در سال 1374 به­شعر در ایران میانه، اشعار جامعه مانوی و قالب­های شعری می­پردازد.1ـ5ـ روش تحقیق  شیوه تحقیق در این پایان نامه به­صورت کتابخانه­ای بوده که با مطالعه کتاب­ها و مقالات علمی مرتبط و نوشتن آنها به­صورت برگیزه بوده­است. همچنین از سایت­های معتبر، در­جای خود استفاده­شده­است.1ـ6ـ سؤالات تحقیق چرا مانویان از صنایع ادبی در متون و اشعار خود استفاده می­کردند؟2-   آیا اشعار مانویان از نظر ظاهری به­شعر امروزی شباهت دارند یامتفاوت هستند؟ 1ـ7ـ فرضیات تحقیق به­نظر می­رسد که استفاده از آرایه­های معنوی برای ارتباط بیشتر با مخاطبان بوده­است.
  • به­نظر می­رسد ظاهر اشعار مانوی با اشعار امروزی متفاوت باشد.
تعداد صفحه :119قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید