دانلود پایان نامه ارشد : بررسی انیمیشنِ آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم در انتقال مفهوم هویت

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر 

عنوان : بررسی انیمیشنِ آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم در انتقال مفهوم هویت 

دانشگاه آزاد اسلامی 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر 

عنوان :

بررسی انیمیشنِ آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم در انتقال مفهوم هویت 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست1-1 مقدمه. 21-2  بیان مسأله. 31-3 سوال تحقیق.. 41-4  فرضیه تحقیق.. 51-5 اهداف وارزش نظری پژوهش.... 51-6  پیشینه تحقیق.. 51-7  روش و فنون اجرایی پژوهش.... 101-8  معرفی جامعه آماری و نمونه‌ها 101-9  محدودیتهای پژوهش.... 112-1 یادگیری.. 132-1-1 تعریف یادگیری.. 132-1-2 آیا یادگیری باید به تغییر رفتار بیانجامد؟. 142-1-3 عوامل موثر بر یادگیری.. 152-1-4 مراحل یادگیری.. 172-1-4-1 آمادگی برای یادگیری.. 182-1-4-2- اکتساب و عملکرد. 192-1-4-3- انتقال یادگیری.. 192-1-5 الگوی سه مرحله‌ایی اتکینسون و شیفرین.. 192-1-5-1 یادآوری و فراموشی.. 212-1-5-2 علت فراموشی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت.. 222-1-5-3 علت فراموشی از حافظه دراز مدت.. 222-2 برخی ازپایه‌های نظری مرتبط با فیلمهای آموزشی.. 222-2-1 نظریه رمز دوگانه. 232-2-2 نظریه یادگیری مشاهده‌ای.. 242-2-2-1 نورونهای آیینه‌ای یادگیری مشاهده‌ای.. 272-2-3 اصول هفتگانه ریچارد مایر. 292-3 طراحی آموزشی.. 322-3-1 انتخاب دیدگاه مناسب... 322-3-1-1 رفتار گرایان.. 332-3-1-2 شناختگرایان.. 342-3-1-3 ساختن‌گرایی.. 342-3-2 تحلیل مخاطبان.. 352-3-3 تعیین هدفهای آموزشی.. 352-3-4 تدوین محتوای آموزشی.. 362-3-5 تصمیم گیری درباره قالب آموزشی.. 362-4  فیلم آموزشی.. 362-4-1 مزایای کاربرد فیلم در آموزش... 362-4-2 فیلم انیمیشن.. 382-4-2-1 انیمیشن آموزشی.. 382-5  انیمیشن چیست؟. 412-5-1 معنی لغوی.. 412-5-2 تعاریف... 422-5-3  قابلیتها و خصوصیات انیمیشن.. 432-5-3-1 قصه گویی.. 442-5-3-2 فانتزی.. 452-5-3-2-1 موافقان و مخالفان فانتزی.. 482-5-3-3  اغراق.. 502-5-3-4 خصوصیات دیگر. 51فصل سوم: روش شناسی پژوهش.... 533-1 روش تحقیق.. 543-2 جامعه آماری.. 543-2-1 نمونه. 55جدول شماره 3-1. نمونه آماری.. 553-2-2 شیوه نمونه‌گیری.. 553-3 روش اجرای پژوهش.... 564-3 ابزار گردآوری داده‌ها 565-3 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 564-1 آماره‌های توصیفی متغیرها 584-2 بررسی نرمال بودن متغیرها 584-3 مقایسه نمره دو گروه با نمایش و بدون نمایش قبل از تدریس.... 594-4 مقایسه نمره دو گروه با نمایش فیلم انیمیشن و بدون نمایش فیلم انیمیشن بعد از تدریس     60فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات.. 625-1 طراحی آموزشی انیمیشن  " خواب سنگین زمستانی ". 635-1-1  انتخاب دیدگاه مناسب... 635-1-2 تحلیل مخاطبان.. 655-1-3 تعیین هدفهای آموزشی.. 675-1-4 تدوین محتوای آموزشی.. 675-1-5  تصمیم گیری درباره قالب آموزشی.. 675-2 سوال تحقیق : 685-3 پیشنهادات: 695-3-1 پیشنهادات بر اساس یافته‌های تحقیق: 695-3-2 پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر: 70منابع.. 73 فصل اول: کلیات پژوهش 1-1 مقدمهایران امروز در آستانه‌ی تحولات مهم دوران خود قرار دارد. تغییراتی در حوزه‌های مهم و تاثیرگذار، اعم از سیاست، اقتصاد، آموزش و... آموزش در کشور ما به دلیل نبود تئوریهای منطبق با فرهنگ جامعه بسیار آسیب‌پذیر می نماید، و ما باید به دور از بروکراسی اداری بیشتر از گرایش به نتایج آماری به قابلیت اجرایی تئوریهای اساسی آموزش توجه نماییم و آن را بیاموزیم. چندی است که بسیار شتاب‌زده و نسنجیده بومی‌سازی دانش در کشور ما شروع شده است، هر عملی نیازمند به فراهم کردن مواد و مصالح آن است. سالها است در حوزه پژوهش کشورهای پیشرفته پایه‌های قوی تئوری آموزشی را شکل داده‌اند و حال ما نیاز به درک کردن این تئوریها و سازگار کردن آنها با محیط اجتماعی و فرهنگی خود هستیم. این امر تحقق نمی یابد مگر در سایه تجربه و آزمایشهای میدانی.ظهور تکنولوژیهای جدید و تولد هنرهای صنعتی در دوران معاصر باعث تحولات چشم گیر در حیطه‌ی آموزش و وسایل کمک آموزشی گردیده است. یکی از این ابزارهای بسیار مفید انیمیشن است. انیمیشن پایه بسیاری از بازیها و شبیه سازهای آموزشی است و فرزند پیشرفته و تکامل یافته‌ی هنر سینما، دارای ابزارهای بسیار قوی برای برقراری ارتباط(دیداری و شنیداری) است چرا که میزان یادگیری انسان از طریق بینایی75 درصد و از طریق شنوایی13 درصد است.استفاده از آن به دلیل پیشرفتهای دهه‌ی اخیر و مهیا شدن رایانه‌های پیشرفته سهل تر گردیده است. در مواردی در فرایندهای آموزشی حساس و غیر قابل دسترس (همانند شبیه سازیهای انیمیشنی-رایانه‌ای) به یاری ما شتافته است. و از سویی علاقه‌مندی95درصد از کودکان جهان را شامل می شود. هر دوی این موارد از عللی است که منجر به آن می شود که توجه بیشتری به این صنعت-هنر معطوف بداریم و با جهت دهی مناسب و درست در امر آموزش از آن بهره بگیریم. اما پیش از این نیازمند آن هستیم تا حدود قدرت و نفوذ انیمیشن را در یادگیری مشخص سازیم. از این رو سعی بر آن شده است تا در این پژوهش به کشف جنبه‌های مفید این ابزار در سیستم آموزش رسمی کشورمان بپردازیم.1-2  بیان مسألهیادگیری فرآیندی تعاملی است، یعنی عوامل گوناگون و فراوانی در ایجاد یادگیری ، نگهداری  و کاربرد آن دخیل هستند. انسان عصر حاضر در مقایسه با قرن­های گذشته بیش از هر زمان دیگری حاکم به محیط زیست خویش است. انسان امروز از ژرفای اقیانوس­ها، اندرون کره زمین و اوج کهکشانها آگاهی یافته است و همه این پیشرفت­ها مدیون آموزش و یادگیری است. یادگیری به طور کلی فعالیتی دگرگون­ساز است که افراد را برای مقابله با رویدادها و سازش با محیط آماده می­سازد و در موقعیتهای مختلف و در اکثر سطوح زندگی حیوانی از بازتابهای شرطی جانوران پست تا فرایندهای پیچیده شناختی افراد آدمی رخ می­دهد (پارسا، 1390: 20).از گذشته‌های دور از هنر برای آموزش و یادگیری استفاده می‌شده است و امروزه در موارد مختلفی از جمله علم، اخلاق، فلسفه، فنون مختلف نیز به کاربرده می‌شود. از مهم ترین دستاوردهایی که از هنرِ آموزشی انتظار می‌رود، این است که فراگیران با این روش به جای اینکه نگرش و مهارتهای خود را مستقیما از معلمان خود دریافت کنند، بتوانند با راهنمایی معلمان به کشف و نوآوری برسند و یاد بگیرند که به چه دانشی، نگرشی یا مهارتی نیازمندند و چگونه و از چه راهی می‌توانند آن را بدست آورند.هر چند انیمیشن[1] در عرصه هنر، به عنوان هنری نوپا مطرح است اما با کمک پیشرفت تکنولوژی در قرن حاضر، یکی از سردمداران جنبش هنر مدرن می‌باشد. فیلمهای انیمیشن برخلاف فیلمهای زنده از انعطاف بیشتری برای کاربرد خلاقانه برخوردار هستند. یکی از بزرگترین مولفه‌هایی که انیمیشن را موفق‌ترین ژانر در ارتباط با کودک کرده است، وجود عنصر اغراق و فانتزی است. در این هنر تمام قوانین طبیعی بهم ریخته می‌شود و باعث جذب کودکان و حتی بزرگسالان می‌گردد. از دلایل دیگر جذب کودکان به انیمیشن آن است که انیمیشن ناممکنها را ممکن می­سازد و بسیاری پدیده­های غیردیداری را می­توان در آن مشاهده کرد. همانطور که فیلمها و بازیهای انیمیشن تبدیل به یک تفریح همگانی شده‌اند، انیمیشنِ آموزشی برای کودک و بزرگسال نیز از امکانات بالقوه انیمیشن جهت انتقال اندیشه‌های بصری، روایتهای پیچده و جدی به تماشاگران استفاده برده است.هنگامی که انیمیشن و آموزش در کنار هم قرار می‌گیرند، معنای تازه‌ای به وجود می‌آید که باید آن را شاخه‌ای بسیار مهم از علم تکنولوژی آموزشی دانست. باید اضافه کرد که اصطلاح انیمیشنِ آموزشی به گستره بزرگی از تربیت مرتبط می‌گردد و کشورهایی نظیر دانمارک، رومانی، استونی، بریتانیا و ایالات متحده امریکا حدود بیست سال است که تجربیات ارزشمندی در این زمینه کسب کرده‌اند. نظر به اهمیت و جایگاه ویژه انیمیشنِ آموزشی در تربیت، این پژوهش به دنبال بررسی و یافتن راهی برای بهره‌گیری از انیمیشنِ آموزشی در تعلیم و تربیت کودکان در ایران است.1-3 سوال تحقیقمهمترین سوالی که در این پژوهش سعی بر آن است پاسخ داده شود به شرح زیر است:آیا انیمیشنِ آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم در انتقال مفهوم هویت تاثیر دارد؟1-4  فرضیه تحقیقدر این تحقیق براساس سوال مطرح شده در بند 1-3 ، فرضیه زیر را در نظر داریم که در پایان این پژوهش، نتیجه‌گیری خواهد شد:
  • انیمیشن در فرایند یادگیری کودکان تاثیرگذار و سودمند است.
[1] . بنا به  دلایلی که  در بند 2-5-1 خواهد آمد از واژه انیمیشن به جای پویانمایی در این پایان نامه استفاده می­شود .تعداد صفحه : ۷۹قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید