دانلود پایان نامه ارشد : بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی)

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر 

گرایش : پژوهش معماری

عنوان :  بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی)

دانشگاه شیراز 

دانشکده هنر و معماری

 پایان نامه‌ کارشناسی ارشد در رشته‌ی

 پژوهش هنر

  بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی)در­شکل گیری معماری مسکونی شیراز و تزیینات وابسته به آن(دوره پهلوی دوم)

  استادان راهنما

دکتر مریم کامیار

دکتر فتح الله زارع خلیلی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده از زمانی که فرهنگ غرب وارد معماری درونگرای ایرانی شد، معماری مدرن ایرانی شکل گرفت. بناها در همۀ حوزه ها و دسته بندی های ساختمانی از درون به بیرون چرخش داده شدند. این گردش به طور بنیادین بر دیگر عناصر معماری ایران از جمله تزیینات و مباحث خرد و کلان در حوزۀ معماری و شهرسازی نظیر خیابان ها، کوچه ها، پنجره ها و نماها و به عبارتی فضاهای تازه و نوین تأثیر گذاشت. در ایران تمایل به نوسازی در دوران قاجار آغاز، در دوران پهلوی اول شدت و در دوران پهلوی دوم تثبیت و در سراسر کشور فراگیر گردید. دورۀ پهلوی دوم نقطۀ عطف مدرنیسم در ایران است. در این دوره می توان از نوعی تحول سخن گفت که در آن تلاش می شد تا جامعۀ سنتی ایران به جامعه ای مدرن با الگوی غربی تبدیل شود. در این ارتباط گسترش شهرنشینی و سازمان های نوپدید و ملزومات وابسته به آن از جمله رشد طبقۀ متوسط نوین در اولویت قرار داشت.تأثیرات نوگرایی بر معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز و تزیینات وابسته به آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته  است. روش به کار رفته توصیفی ـ تحلیلی است یعنی به تشریح و تبیین دلایل شکل گیری این وضعیت و چگونگی آن پرداخته است. همچنین با تحلیل داده ها، گونه شناسی جهت شناخت کامل تر و جامع تر خانه های پهلوی دوم شیراز صورت پذیرفته است.تقسیم بندی فضای پر و خالی خانه، چهار گونۀ پُر، نیمه پُر، میان پُر و دو بر پُر در پلان های کاربری مسکونی این دوره داده است. همچنین محور دسترسی خانه ها به صورت مستقیم، شکسته و منقطع بوده که فضاهای خصوصی و عمومی در اطراف آنها پراکنده و متمرکز هستند. نماهای خانه های این دوره به صورت مکعب هایی ساده و فاقد تزیین است. مهمترین عنصر تزیینی به کار رفته در نما قاب های مورد استفاده جهت تزیین در است که برخی خانه ها فاقد آن است و برخی دیگر دارای قاب ساده یا ترکیبی هستند.نتایج حاصل نشان می دهد که الگوی معماری مسکونی خانه های نوین دورۀ پهلوی دوم در شیراز عمدتاً به صورت برونگرا در دو طبقۀ غیر مجزا با الگوی سکونت تک خانواری و سقف های ردیفی از جنس شیروانی است. پلان عمدتاً دارای تقسیمات سه قسمتی با گونۀ نیمه پُر همراه با محور دسترسی منقطع و تمرکز فضای خصوصی و عمومی حول محور است. از مشخصه های نما و تزیینات خانه های این دوره اجرای بدنۀ نما با استفاده از سیمان و سنگ و به ندرت آجر است. نماها و نمادها به شیوۀ مدرن و سبک بین المللی، حذف تزیینات و آرایه های الحاقی در نما، وجود تزیینات ساده در قاب ورودی و قرارگیری تیغۀ سیمانی سرتاسری به عنوان سرسایه است.واژگان کلیدی: مدرنیسم(نوگرایی) ـ هنر پهلوی - معماری پهلوی ـ هنر مردم گرا ـ گونه شناسی معماری پهلوی.فهرست مطالبعنوان                         صفحه فصل اول :کلیات تحقیق 1ـ1. طرح تحقیق. 21ـ1ـ1. مقدمه و طرح مسأله. 21ـ1ـ2. سئوالات تحقیق. 41ـ1ـ3. فرضیه تحقیق. 41ـ1ـ4. هدف تحقیق. 41ـ1ـ5. ضرورت تحقیق. 51ـ1ـ6. نوع و روش انجام تحقیق. 51ـ1ـ6ـ1. روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 61ـ1ـ6ـ2. جامعۀ آماری. 61ـ1ـ6ـ3. تعداد نمونه. 71ـ1ـ6ـ4. روش نمونه گیری. 71ـ1ـ6ـ5. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 81ـ1ـ7. طرح کلی نگارش.. 81ـ2. پیشینۀ تحقیق. 101ـ3. روش شناسی. 15فصل دوم :ورود مدرنیسم به ایرانمقدمه. 202ـ1.تعریف مدرنیته. 202ـ1ـ1. تاریخچۀ مفهوم مدرن و مدرنیته. 212ـ2ـ2. شاخصه های مدرنیسم. 232ـ2. رویکرد مدرنیسم به تزیین. 24عنوان                           صفحه2ـ3. معماری مدرن و شاخصه های آن در جهان. 252ـ3ـ1. تأثیرات مدرنیته بر تزیینات معماری. 282ـ3. سرچشمه های ورود مدرنیته به معماری ایران. 312ـ3ـ1. دوران قاجار 312ـ3ـ2. مدرنیته و دوران پهلوی اول. 382ـ3ـ2ـ1. بررسی اوضاع اجتماعی تاثیر گذار بر ساختار معماری پهلوی. 382ـ3ـ3. مدرنیته و دوران پهلوی دوم. 412ـ3ـ3ـ1. بررسی اوضاع اجتماعی تاثیر گذار بر ساختار معماری پهلوی دوم. 412ـ4. ورود مدرنیسم به معماری. 422ـ4ـ1. معماری دورۀ قاجار 422ـ4ـ2. معماری دورۀ پهلوی اول. 462ـ4ـ3. معماری دورۀ پهلوی دوم. 54فصل سوم: سیر تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شیراز و تأثیر آن بر  گسترش کالبدی شهر(اواخر قاجار تا انتهای پهلوی دوم)مقدمه. 653ـ1. تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار بر گسترش کالبدی شهر 663ـ1ـ1. بستر فرهنگی شیراز در عصر قاجار 663ـ1ـ2. بستر فرهنگی شیراز در عصر پهلوی اول. 703ـ1ـ2ـ1. نخستین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 713ـ1ـ3. بستر فرهنگی شیراز در دوران پهلوی دوم. 753ـ1ـ3ـ1. دومین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 773ـ1ـ3ـ2. سومین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 803ـ2. معماری مسکونی شیراز 823ـ2ـ1. دورۀ پهلوی اول. 82عنوان                             صفحه3ـ2ـ2. دورۀ پهلوی دوم. 873ـ3. مسکن و طبقه متوسط، مفهوم طبقه متوسط جدید و مؤلفه های مرتبط با آن. 923ـ3ـ1. تعریف طبقه متوسط.. 923ـ3ـ4. افزایش شمار طبقۀ متوسط جدید در دورۀ پهلوی دوم. 95فصل چهارم: خانۀ ایرانیمقدمه. 984ـ1. تعاریف خانه و مسکن و مفاهیم خانۀ ایرانی. 984ـ1ـ1. تعریف خانه. 984ـ1ـ3. مفهوم خانه در معماری ایرانی. 1004ـ2. اصول معماری مسکونی ایرانی. 1014ـ2ـ1. مردمواری: 1014ـ2ـ2. پرهیز از بیهودگی: 1024ـ2ـ3. نیارش: 1024ـ2ـ4. خودبسندگی: 1024ـ2ـ5. درونگرایی: 1034ـ3. شاخصه های کالبدی خانه ایرانی. 1044ـ3ـ1. تکثر و تنوع فضایی: 1044ـ3ـ2. تدریج گذر از یک فضا به فضای دیگر(اصل سلسله مراتب فضایی): 1044ـ3ـ3. انعطاف پذیری: 1044ـ3ـ4. هندسه و تناسبات: 1044ـ3ـ5. مرکزیت: 1054ـ3ـ6. گونه گونی فضا از نظر درجۀ پوشیدگی: 1064ـ4. معرفی تصویری اجزای خانۀ سنتی ایرانی. 1064ـ5. نحوۀ قرارگیری اجزای خانۀ سنتی ایرانی. 127عنوان                 صفحه4ـ5ـ1. سردر ورودی. 1274ـ5ـ2. هشتی. 1284ـ5ـ3. راهرو ـ دالان. 1284ـ5ـ4. حیاط(میانسرا) 1284ـ5ـ5. جبهۀ شمالی. 1294ـ5ـ6. جبهۀ غربی. 1294ـ5ـ7. جبهۀ شرقی. 1304ـ5ـ8. جبهۀ جنوبی. 1304ـ6. معرفی خانه های سنتی شیراز تا اواخر قاجار 1304ـ6ـ1. ویژگی های خاص معماری خانه های سنتی شیراز 1314ـ6ـ2. بررسی تصویری شاخصه های کالبدی خانه های سنتی شیراز تا اواخر قاجار 1324ـ6ـ2ـ1. خانه های سنتی و طبیعت.. 1324ـ6ـ2ـ2. تنوع فضایی در خانه های شیراز 1334ـ6ـ2ـ3. انعطاف پذیری خانه های شیراز 1344ـ6ـ2ـ4. سلسله مراتب فضایی در خانه های شیراز 1354ـ6ـ2ـ5. محل قرارگیری حیاط در خانۀ ایرانی. 1364ـ7. تزیینات ورودی خانه های سنتی دورۀ قاجار 1364ـ7ـ1. ورودی به سبک سنتی. 1374ـ7ـ2. ورودی به سبک تلفیقی. 1404ـ8. تحول خانه های مسکونی. 1424ـ8ـ1. برونگرایی. 1424ـ9. خانه های جدید شیراز در دورۀ پهلوی دوم. 1454ـ9ـ1. معرفی اجزای خانه های مدرن شیراز 1464ـ9ـ1ـ1. ورودی(درآیگاه) یا درون شو 1464ـ9ـ1ـ2. رختکن. 1494ـ9ـ1ـ3. راهرو 150عنوان                                                     صفحه4ـ9ـ1ـ4. سرسرا (فرانسوی:HAll) 1504ـ9ـ1ـ5. اتاق. 1514ـ9ـ1ـ5ـ1. اتاق پذیرایی. 1514ـ9ـ1ـ5ـ2. اتاق ناهارخوری(غذاخوری) 1524ـ9ـ1ـ5ـ3. اتاق خواب.. 1534ـ9ـ1ـ6. ایوانچه (فرانسوی: بالکنbAlcon) 1534ـ9ـ1ـ7. مهتابی/ بهارخواب(فرانسوی: تراسterasse) 1544ـ9ـ1ـ8. حیاط. 1554ـ9ـ1ـ9. مستراح(انگلیسی: سرویس(زبانزد در ایران)service  ـ فرانسوی: توالت toilette) و دستشویی  1564ـ9ـ1ـ10. حمام. 1564ـ9ـ1ـ11. انباری. 1574ـ9ـ1ـ12. پادیاو(فرانسوی:پاسیوpatio) 1584ـ9ـ1ـ13. نورگیر 1584ـ9ـ1ـ14. حیاط خلوت.. 1594ـ9ـ1ـ15یستکد(فرانسوی: گاراژgarage ـ انگلیسی: پارکینگparking) 1594ـ9ـ1ـ16. باریک سازی. 1604ـ9ـ2. بررسی تصویری شاخصه های کالبدی خانه های مدرن شیراز در دوران مدرن(پهلوی دوم) 1614ـ9ـ2ـ1. خانه های جدید و طبیعت.. 1614ـ9ـ2ـ2. تنوع فضایی در خانه های جدید. 1624ـ9ـ2ـ3. انعطاف پذیری خانه های جدید. 1644ـ9ـ2ـ4. سلسله مراتب فضایی در خانه های جدید. 1654ـ9ـ2ـ5. محل قرارگیری حیاط در خانه های جدید. 1664ـ10. تزیینات ورودی خانه های مدرن پهلوی دوم. 167عنوان                                   صفحهفصل پنجم: گونه شناسی نقشه های کاربری مسکونی در معماری شیراز   (57 ـ 1330خورشیدی)مقدمه. 1725ـ1. شناختی مجدد : بررسی اجزا حذف و اضافه شده خانه ایرانی. 1725ـ4. نقش طبقه متوسط جدید شیراز در تحولات الگوی مسکن و شکل گیری کاربری مسکونی جدید  1965ـ5. گونه شناسی کاربری مسکونی بر مبنای تحول الگوی سکونت.. 1975ـ5ـ1. تعریف گونه و تیپ و مفاهیم مرتبط با آن. 1975ـ5ـ1ـ1. تعریف گونه. 1975ـ5ـ1ـ2. تعریف تیپ.. 1985ـ5ـ1ـ3. تعریف گونه شناسی. 1985ـ5ـ2. رهیافتی به گونه شناسی مسکونی شیراز  پهلوی دوم. 1985ـ5ـ2ـ1. گونه شناسی پلان. 2005ـ5ـ2ـ1ـ1. گونه شناسی خانه بر اساس نحوۀ قرارگیری فضای باز، نیمه باز و بسته. 2021ـ گونۀ الف : تمام پُر 2062ـ گونۀ ب : نیمه پُر 2063ـ گونۀ ج : میان پُر 2124ـ گونۀ د : دو بر پُر 2145ـ5ـ2ـ1ـ2. گونه شناسی براساس نحوۀ دسترسی. 2151ـ گونه الف : محور مستقیم. 2182ـ گونۀ ب: محور شکسته. 2193ـ گونۀ ج: محور منقطع. 2225ـ5ـ2ـ1ـ3. گونه شناسی براساس نحوۀ قرارگیری فضا حول محور دسترسی. 2241ـ گونه الف: تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور مستقیم. 2272ـ گونه ب: تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور شکسته. 230عنوان                                                            صفحه3ـ تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور منقطع. 2325ـ5ـ2ـ2. گونه شناسی نما 2365ـ5ـ2ـ2ـ1. گونه شناسی خانه براساس چگونگی ترکیب اجزای ورودی. 2381ـ گونه الف : فاقد قاب.. 2412ـ گونه ب: قاب ساده 2413ـ گونه ج: قاب ترکیبی. 243فصل ششم: نتیجهمنابع و مأخذمنابع فارسی ........منابع انگلیسی ........طرح تحقیق1ـ1ـ1. مقدمه و طرح مسألهحرکت های سیاسی، اجتماعی رخ داده از اواخر قاجار مانند انقلاب مشروطیت، انقراض سلسلۀ قاجاریه و روی کار آمدن رضاشاه و بعد از آن محمدرضا پهلوی، همچنین در صحنۀ جهانی انقلاب صنعتی و به دنبال آن انقلاب تکنولوژیکی قرن بیستم و نیز بروز دو جنگ جهانی؛ شکلی جدید، سریع و دگرگون شده را به وجود آورد که حرکت اجتماعی ـ فرهنگی ایران ناگزیر از پذیرفتن آن بود.با ظهور انقلاب صنعتی در غرب و نفوذ ریشه هایی از فرهنگ مغرب زمین، جامعۀ سنتی ایران نیز به نوعی این رویداد جهانی و تحولات فکری جانبی آن را تجربه نمود و با سرعت و جهشی سطحی تر از آنچه در غرب در حال روی دادن بود، به تدریج به سوی جهان نوین گام برداشت. در دورۀ پهلوی به ویژه با روی کار آمدن پهلوی دوم، روند تغییر و تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور که از شروع حاکمیت پهلوی اول آغاز شده بود، سرعت بیشتری یافت و شهرهای کشور به عنوان پایگاه های گسترش مدرنیزاسیون تحولات زیادی یافتند. شیراز نیز به عنوان یکی از شهرهای بزرگ آن زمان، دگرگونی های زیادی پذیرفت. در بین کاربری ها و عملکردهای موجود شهر، خانه جایگاه خاصی داشته است که در این دوران متأثر از جو موجود دستخوش تغیراتی در شیوۀ ساخت گردید. با ورود مدرنیسم به ایران در دوران پهلوی، نمود خود را در دگرگونی­های کالبدی فضایی ـ به عنوان نمادی از تجدد و تجددگرایی سطحی و دستوری ـ با گذار از معماری درونگرا به معماری برون گرا نمایان ساخت.مهمترین و قدیمی ترین ویژگی معماری گذشتۀ ایران که آن را از دیگر سبک ها به ویژه سبک های معماری غربی متمایز می سازد درونگرایی است. ویژگی ای که با توجه به وضع اقلیمی بسیاری از مناطق ایران، همچنین رعایت اصل محرمیت به وجود آمده است. به این معنا که فضاهای داخل ارتباط بصری مستقیم با فضای شهری بیرون خود ندارند و فضاهای مختلف آن را عنصری مانند حیاط و یا صفه های سرپوشیده سازماندهی کرده است به نحوی که روزن ها و بازشوها به طرف این عناصر بازشوند(معماریان، 1375: 12).شکل گیری و حضور قاطعانۀ ویژگی درونگرایی معماری ایران تا اواخر قاجار ادامه داشت؛ اما اولین بناهای دولتی و حکومتی در دورۀ قاجار و نیز تحولات عقیدتی و اجتماعی در آغاز دورۀ پهلوی اول، مهمترین خصلت معماری گذشتۀ ایران را تغییر داد. بناها در همۀ حوزه ها و دسته بندی های ساختمانی از درون به بیرون چرخش داده شدند. این گردش به طور بنیادین بر دیگر عناصر معماری ایران از جمله تزیینات و مباحث خرد و کلان در حوزۀ معماری و شهرسازی نظیر خیابان ها، کوچه ها، پنجره ها و نماها و به عبارتی فضاهای تازه و نوین تأثیر گذاشت. بنابراین پدیدۀ برونگرایی نخست در اندیشه ها شکل گرفت و متعاقب آن و بنا به نیازهای خواسته یا ناخواسته و در نهایت با پذیرش آن به معماری مسکونی و خانه های نوین شهری سرایت نمود.از زمانی که فرهنگ غرب وارد معماری درونگرای ایرانی شد، معماری مدرن ایرانی شکل گرفت. معماری ایرانی سراسر تزیینات بود و امری فرهنگی محسوب می شد اما با ورود مدرنیته  و اجرای برخی از اصول معماری مدرن از جمله ساده گرایی و حذف تزیینات، نماهای خانه های این دوره به سمت مکعب هایی ساده و فاقد تزیین گرایش یافت. این تغییرات ابتدا در تهران شروع شد و سپس به سایر نقاط ایران از جمله شیراز راه یافت.تحولات معماری دورۀ پهلوی دوم در شیراز ریشه در عوامل گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد. از میان عوامل خارجی شرایط خاص جهانی همچون رواج مدرنیته در غرب و نیز جنگ جهانی دوم، وضعیت شهرسازی و معماری را در این دوران از حیطۀ سنتی صرف خود خارج ساخت و معماری ناگزیر به انتخاب شیوه های معماری گشت که بازتابی از حرکت ها و بینش های زمانه و نیز حرکت وقت بود. این شیوه همانا چرخش از معماری درونگرا به برونگرا بود. این تغییر نمود خود را هم در سازماندهی فضایی و هم نما و تزیینات نشان داد. معماری در حقیقت به یک جهش ناگهانی انجامید و قبل از آنکه بتواند به یک معماری با هویت ایرانی دست یابد و حرکت تاریخی خود را با شناخت تازه ادامه دهد به جریانی افتاد و به صحنه ای کشیده شد که تحت تأثیر عوامل زیادی همچون تکنولوژی ساخت، مصالح، فنون ساختمانی و نیز الگوهای جدید زندگی، نوع ارتباطات و تجارت جدید جهانی و معیارها و ارزش های فرهنگی جدید که همگی حاصل یک جهان مدرن قرن بیستمی و در حقیقت معماری مدرن جهانی بود قرار گرفت. از میان عوامل اجتماعی داخلی نیز ظهور طبقه متوسط جدید که خود محصول نوگرایی در ایران بود، خواهان سبک زندگی جدید و خانه های جدید شکل گرفته در این دوران با الگوی برون گرا بودند.این پژوهش می کوشد تا با شناخت گونه های مختلف معماری مسکونی ساخته شده در دورۀ پهلوی دوم در شیراز، دلایل شکل گیری و عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری این شیوه ـ شیوه ی برونگرا ـ را مورد مداقه قرار دهد.1ـ1ـ2. سئوالات تحقیقـ عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری شیوۀ برونگرا و ویژگی های معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم در شیراز چه بوده است؟ـ گونه های مختلف معماری مسکونی شیراز در این دوره کدام است؟ـ تزیینات در معماری مسکونی پهلوی دوم شیراز چگونه است؟1ـ1ـ3. فرضیه تحقیقـ الگوی معماری مسکونی در دورۀ پهلوی دوم از الگوی درونگرا به الگوی برونگرا چرخش داشته است.ـ الگوی معماری مسکونی برونگرا متأثر از یک الگوی غربی بوده است.ـ با ظهور مدرنیسم(نوگرایی)، تزیینات ساختمانی رو به سادگی رفته است. 1ـ1ـ4. هدف تحقیقهدف اصلی تحقیق شناخت دگرگونی های ایجاد شده بر مبنای اندیشه ها، و روش های تغییر شکل یافته در معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم در شیراز است.اهداف دیگر عبارتند از:ـ شناخت پیش زمینه های سیاسی، جامعه شناختی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر ظهور معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز است.ـ شناخت تأثیرپذیری ها در پیدایش این سبک از معماری مسکونی است.ـ شناخت گونه های مختلف معماری مسکونی شیراز در دورۀ پهلوی دوم است. 1ـ1ـ5. ضرورت تحقیقبا توجه به وسعت تحولات اتفاق افتاده در دورۀ پهلوی، کم بودن تعداد پژوهش هایی که تحولات معماری و شهرسازی دورۀ پهلوی به ویژه پهلوی دوم را مورد کنکاش دقیق و با جزئیات قرار دهد، محسوس است.در سیر مطالعاتی معماری معاصر ایران اغلب به بررسی بناهای دولتی و شاخص به ویژه در تهران پرداخته شده است و معماری مسکونی دورۀ پهلوی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که مدرنیزاسیون و دورۀ گذار از سنت به مدرن در بافت مسکونی شهر نیز تأثیرات خود را برجای گذاشته است؛ لذا پرداختن به آن حائز اهمیت است.1ـ1ـ6. نوع و روش انجام تحقیقاین پژوهش براساس هدف از نوع بنیادی بوده که به شناخت تحولات روی داده در دورۀ پهلوی دوم شیراز بر مبنای مدرنیسم حاکم در این دوران می پردازد.از لحاظ ماهیت و روش اجرا و شیوۀ نگرش توصیفی ـ تحلیلی است؛ یعنی علاوه بر توصیف وضعیت معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز و تزیینات آن، به تشریح و تبیین دلایل شکل گیری این وضعیت و چگونگی آن پرداخته می شود.1ـ1ـ6ـ1. روش و ابزار گردآوری اطلاعاتاطلاعات این تحقیق به شیوۀ میدانی وکتابخانه‌ای گردآوری شده است و ابزار آن نیز فیش‌برداری وتصویربرداری و است.در بخش مطالعات کتابخانه ای، گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینۀ پژوهش و نیز تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... تأثیرگذار آن بر شکل گیری معماری مسکونی شیراز پهلوی دوم و چگونگی ورود مدرنیسم به ایران و راهیابی آن به معماری بدست آمد.ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای فیش بوده است؛ به این صورت که با مراجعه به کتابخانه های موجود در شیراز از جمله میرزای شیرازی، دانشکده هنر و معماری، مرکز اسناد و شاهچراغ و دسترسی به منابع  به فیش برداری از مطالب مورد نظر اقدام گردید. همچنین برخی منابع کتابخانه ای نسخۀ pdf کتاب هایی ست که بر روی اینترنت قرار داشت. مقالات مورد استفاده در کار نیز از مجلات موجود در کتابخانه ها و یا نسخۀ نمایه شده بر روی سایت هایی مانند noormags، magiran و civilica اخذ گردیده است.در این بخش جهت تهیۀ اطلاعات اولیۀ مورد نظر از خانه ها، مستندنگاری با حضور در محدودۀ مورد مطالعه و برداشت و ثبت کالبدی خانه ها صورت گرفت. جهت انجام این کار از مترکشی و تهیۀ کروکی دقیق و عکس استفاده شد. همچنین از طریق مصاحبه اطلاعات مورد نظر مربوط به هر خانه بدست آمد.1ـ1ـ6ـ2. جامعۀ آماریجامعۀ آماری در این پژوهش بافت میانی شهر شیراز است که ساخت و سازها و گسترش های شهر در دهه های 1330 تا 1357 خورشیدی را شامل می شود. این منطقه شامل توسعۀ شهر شیراز در خارج از حصار بافت تاریخی است که عمدتاً به سمت غرب می باشد و محدودۀ خاصی را از نقطه نظر کالبدی به وجود آورده که به بافت میانی شهر مشهور است. که عمدتاً شامل دو خیابان شرقی ـ غربی (خ قصرالدشت و خ زند) و یک خیابان شمالی ـ جنوبی (خ نادر) عمود بر دو شبکه قبلی می باشد.علت انتخاب شهر شیراز این است که این شهر یکی از کانون های تجددگرایی در دورۀ پهلوی دوم بوده است؛ همچنین یکی از شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی کشور و قطب تجاری و ترانزیتی جنوب کشور به پایتخت بوده است.دلیل انتخاب بافت میانی این است که شکل گیری این بافت مربوط به تحولات شهرنشینی دهه های آغازین قرن حاضر می باشد و دربرگیرندۀ خانه هایی است که تحول معماری مسکونی شیراز را در آن و براساس آن باید تعریف کرد. این محدوده دربرگیرندۀ تولد معماری نوین است.به علت گستردگی بافت میانی امکان بررسی و تحلیل کلیۀ بافت امکان پذیر نبود لذا قسمت هایی از آن انتخاب گردید. حدود بافت شهری انتخابی از شمال منتهی به خیابان زند تا فلکه نمازی، از شرق خیابان نادر(انقلاب) تا فلکه فرودگاه قدیم و از غرب خیابان ملاصدرا تا بلوار شهید بهشتی می باشد. خیابان های اصلی قرار گرفته در این محدوده شامل: خیابان بیست­متری سینماسعدی و فرعی های آن (معدل ـ پوستچی ـ هدایت ـ باغشاه)، خیابان سی­متری سینماسعدی و فرعی های آن (برق ـ صاحب دیوان)، خیابان اصلاح نژاد، خیابان قدمگاه، خیابان تحویلی و خیابان قاآنی نو می باشد. محدودۀ انتخابی جزء مناطق 1، 2 و 4 شهرداری شیراز است و نخستین مناطق مسکونی شکل گرفته در دورۀ پهلوی دوم است.1ـ1ـ6ـ3. تعداد نمونهتعداد 70 خانه در جامعۀ آماری برداشت گردید که از این تعداد 52 خانه اطلاعات موردنظر آن به طور کامل تکمیل گردید و به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گرفت.1ـ1ـ6ـ4. روش نمونه گیریروش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده است به این صورت که در جامعۀ آماری موردنظر از هر خیابان به صورت اتفاقی تعدادی خانه جهت نمونه انتخاب گردید؛ به طوری که تقریباً از هر محدودۀ اصلی (مناطق 1، 2 و 4 شهرداری شیراز) تعداد 13 خانه انتخاب، برداشت و مستندنگاری گردید.1ـ1ـ6ـ5. روش تجزیه و تحلیل اطلاعاتروش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی می باشد. جهت رسیدن به اهداف و پاسخ پرسش های مطرح شده در پایان نامه که ویژگی های معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز و تأثیرات نوگرایی بر آن است؛ ابتدا به ویژگی­های معماری مدرن در جهان و چگونگی ورود آن به ایران پرداخته شد. پس از آن عوامل مؤثر بر شکل گیری و گسترش شهر و معماری مسکونی در دورۀ پهلوی دوم مورد توجه قرار گرفت از این میان نقش طبقه متوسط جدید برجسته تر بود. در مرحلۀ بعد شاخصه­های خانه­های سنتی ایرانی مورد بررسی قرار گرفت تا به این ترتیب الگوها و استانداردهای ارزیابی خانه در دوران مدرن بدست آید و به عنوان مبنا و معیار استفاده شود. جهت دریافت اصول و شاخصه های معماری سنتی ایرانی از کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران تألیف محمدکریم پیرنیا به عنوان مبنا استفاده شده است. جهت بدست آوردن تعاریف اجزای خانه های جدید نیز از کتاب فرهنگ مهرآزی ایران نوشتۀ بیژن رفیعی سرشکی و دیگران استفاده شده است. سپس با طبقه بندی اطلاعات بدست آمده از برداشت خانه های پهلوی دوم شیراز اجزا موجود در آنها شناسایی گردید. مقایسۀ تطبیقی داده های گردآوری شده از خانه های پهلوی دوم با معیارهای خانه های ایرانی منجر به استخراج نتایجی گردید. همچنین جهت شناخت گونه­های رایج کاربری مسکونی شکل گرفته در دورۀ پهلوی دوم، مقایسۀ تمامی خانه های برداشتی با هم براساس معیارهای گونه شناسانه و با روش استدلال و تحلیل عقلانی  انجام گرفت.1ـ1ـ7. طرح کلی نگارشطرح کلی در نظر گرفته شده در این پژوهش جهت رسیدن به شناختی جامع پیرامون تأثیرات نوگرایی بر شکل گیری معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم به قرار زیر است:پس از ذکر کلیات تحقیق، در فصل دوم به چگونگی ورود مدرنیسم به ایران پرداخته شده است. در این راستا ابتدا مدرنیته و تاریخچۀ آن استخراج گردیده؛ پس از آن با شاخصه های مدرنیسم آشنا شده و معماری مدرن در جهان و شاخصه های آن مورد شناسایی قرار گرفته است؛ به طور اخص نگرش مدرنیسم به تزیینات  و تأثیرات آن بر تزیینات ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته است؛ از این رهگذر تأثیرات مدرنیسم بر معماری جهان و تزیینات وابسته به آن آشکار شده است. جنبش ها و مکاتب تأثیرگذار در شکل گیری معماری مدرن معرفی گردیده و نهایتاً مهمترین ویژگی های معماری مدرن بیان شده است.در بخش بعد سرچشمه های ورود مدرنیسم به ایران مورد بررسی قرار گرفته است. این اتفاق در سه دورۀ قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم به عنوان دوران های متأثر از مدرنیزاسیون پیگیری شده است. در ادامه ورود مدرنیسم به عرصۀ معماری و تأثیر آن بر قسمت های مختلف ساختمان از جمله پلان و نما و تزیینات وابسته به آن مرور گشته، این بار نیز سه دورۀ قاجار، پهلوی اول و دوم مدنظر بوده است. چرا که نطفۀ تأثیرات مدرنیسم بر معماری مربوط به دورۀ قاجار بوده؛ هستۀ اصلی در دورۀ پهلوی اول بنیان گذاشته شده و در دورۀ پهلوی دوم فراگیر شده است.تعداد صفحه :290قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید