دانلود پایان نامه ارشد : بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی؛ مطالعه موردی شهر اصفهان

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم و فنون راهنمایی و رانندگی

عنوان : بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی؛ مطالعه موردی شهر اصفهان

دانشگاه علوم انتظامی امین

دانشکده پلیس علوم و فنون راهنمایی و رانندگی

پایان نامه کارشناسی ارشد

 

موضوع پایان نامه:

 

بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی؛ مطالعه موردی شهر اصفهان

 

 

استاد راهنما:

دکتر منظمی تبار

 

 

استاد مشاور:

سرهنگ حاجی مقصود

 

بهار 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهتخلف رانندگی ضایعه ای است که سالانه خسارات زیادی برای جوامع مختلف و در سطح وسیعتری برای جامعه جهانی به بار می آورد. در این میان ایرانیان با داشتن تمدن چند هزار ساله در دنیا و سرآمد فرهنگ و اخلاق در جهان متاسفانه در این عرصه جزء کشورهایی به شمار می رود که رانندگی برای یک خارجی در ایران نسبتا سخت و با ریسک بسیار بالاست. بررسی های متعددی در خصوص رابطه بین ویژگی های شخصیتی و فرهنگی و رفتارهای رانندگی صورت گرفته است. به نظر می رسد، عناصر خاصی از فرهنگ و اخلاق ترافیک شهروندی باعث رفتارهای قانون شکنانه در رانندگی می شود، از این رو این رفتارها منجر به برآورده شدن برخی از نیازهای شخصی فرد گردیده، هر چند که با سیستم قانونمند محیط اطراف مغایرت دارد. بدیهی است این امر ریشه در فرآیند درست اجتماعی شدن، جامعه پذیر شدن و نهادیه شدن قوانین و مقررات اجتماعی در افراد جوامع دارد.در این پژوهش، تاثیر اخلاق شهروندی بر میزان رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شهر اصفهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از پژوهش در جامعه مورد مطالعه به صورت میدانی نشان می دهد که از متغیرهای مربوط به عوامل انسانی همچون جنس، تحصیلات، ناکارآمدی قوانیین و مقررات راهنمایی و رانندگی ،عدم احساس عدالت اجتماعی و شاخص هایی همچون تاثیر گروه های اولیه و ثانویه در جامعه پذیرکردن افراد، رابطه معناداری با میزان رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دارد. به زبانی دیگر، اخلاق ترافکی شهروندی با میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی رابطه معناداری دارد. هرچه افراد اجتماع به ابعاد اجتماعی و فرهنگی اخلاق ترافیکی شهروندی توجه و تعهد بیشتری داشته باشند، در عین حال به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی الزام بیشتری دارند. این امر نقش موثری در کاهش تخلفات رفتارهای رانندگی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دارد. مفاهیم کلیدی: اخلاق شهروندی، ترافیک، اخلاق ترافیک شهروندی، رانندگی، تخلفات رانندگی.فهرست مطالبفصل اولکلیات تحقیق1-1-مقدمه. 21-2-بیان مساله. 31-3-اهداف.. 41-3-1- هدف اصلی.. 41-3-2- اهداف فرعی.. 41-4- ضرورت و اهمیت.. 41-5- سوالهای تحقیق.. 51-5-1- سؤال اصلی.. 51-5-2- سوال های فرعی.. 51-6- فرضیه ها 51-6-1- فرضیه اصلی.. 51-6-2- فرضیه های فرعی.. 61-7- کاربردهای تحقیق.. 61-8- استفاده کنندگان تحقیق.. 61-9- روش تحقیق.. 71-10- روش و ابزارگردآوری اطلاعات.. 71-11- جامعه آماری و حجم نمونه. 71-12- روش نمونه گیری.. 71-13- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 81-14- رئوس مطالب و فصول. 8 فصل دوممبانی نظری2-1- مقدمه. 102-2-پیشینه تحقیق.. 112-3- مفاهیم کلیدی.. 152-3-1- اخلاق. 152-3-2- شهروندی.. 162-3-3- اخلاق شهروندی.. 172-3-4- حقوق شهروندی.. 182-3-5- حقوق مدنی.. 192-3-6- حقوق سیاسی.. 192-3-7- حقوق اجتماعی.. 192-3-8- مشارکت اجتماعی.. 202-3-9- ترافیک شهری.. 212-3-10- اخلاق ترافیک شهروندی.. 222-4- رویکردهای نظری مفاهیم. 222-4-1- رویکردهای نظری اخلاق شهروندی.. 222-4-1-1- تالکوت پارسونز. 222-4-1-2- برایان ترنر. 242-4-1-3-کیت فالکس... 272-4-1-4- ویل کیملیکا 302-4-1-5- توماس جانوسکی.. 312-5- جمع بندی مفهوم شهروندی.. 342-6- رویکردهای نظری مربوط به جرائم شهری.. 352-6-1- نظریات کنترل اجتماعی.. 362-6-2- نظریه کنترل اجتماعی هیرشی.. 372-6-3- نظریه ارتباطات نسبی ساترلند به عنوان عامل کجرفتاری.. 382-6-4- نظریه مرتون در مورد کجرفتاری.. 392-7- برخی عوامل محیطی موثر بر جرائم شهری.. 402-8- جمع بندی رویکردهای نظری مربوط به جرایم شهری.. 412-9- رویکرد نظری مفهوم ترافیک... 432-9-1- تعریف ترافیک... 442-9-2- تاریخچه ترافیک در ایران. 452-10- چهارچوب نظری.. 492-11- فرضیات تحقیق.. 532-11-1- فرضیه اصلی.. 532-11-2- فرضیات فرعی.. 532-11-2-1- بعد اجتماعی.. 532-11-2-2- بعد فرهنگی.. 532-11-2-3- عوامل زمینه ای.. 53 فصل سومروش شناسی تحقیق3-1- مقدمه. 553-2- روش تحقیق.. 553-3- روش گردآوری اطلاعات.. 563-4- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات.. 563-5- جامعه آماری.. 573-6- نمونه آماری.. 583-7- حجم نمونه. 583-8- واحد تحلیل.. 593-9- روش نمونه گیری.. 593-10- فرضیات تحقیق.. 593-10-1- فرضیه اصلی.. 593-10-2- فرضیات فرعی.. 593-10-2-1- بعد اجتماعی.. 593-10-2-2- بعد فرهنگی.. 603-11- تعاریف نظری مفاهیم. 603-11-1- تخلفات رانندگی.. 603-11-2- اخلاق ترافیک شهروندان. 603-11-3- بعد اجتماعی اخلاق. 603-11-4-آنومی اجتماعی.. 613-11-4-1- احساس امنیت اجتماعی.. 613-11-4-2- ناکارآمدی قوانین.. 633-11-4-3- عدالت اجتماعی.. 643-11-5- سرمایه اجتماعی.. 643-11-5-1- آگاهی.. 643-11-5-2- اعتماد. 653-11-5-3- مشارکت.. 653-11-6-1- بعد فرهنگی.. 673-11-6-2- الگوپذیری.. 673-11-6-3- تاثیر رسانه های جمعی.. 683-11-6-4- دانش عمومی.. 683-12- شاخص های متغیرهای مستقل.. 683-12-1- شاخص های متغیر وابسته. 693-12-2- میزان تخلفات رانندگی.. 703-13- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 70 فصل چهارمیافته های تحقیق4-1- مقدمه. 734-2- آمار توصیفی.. 744-2-1- توصیف سیمای جامعه مورد مطالعه بر مبنای متغیرهای زمینه ای.. 744-2-2-1- جنس... 744-2-2-2- سن.. 754-2-2-3- وضعیت تاهل.. 764-2-2-4- سطح تحصیلات.. 774-2-2-5- وضعیت اشتغال. 794-2-2-6- تعداد وسیله نقلیه تحت تملک خانواده 804-2-2-7- وضعیت مسکن.. 814-2-2- توصیف سیمای جامعه مورد مطالعه بر مبنای مولفه های اخلاق ترافیک شهروندی.. 824-2-2-1- شاخص های بعد اجتماعی اخلاق ترافیک شهروندی در جامعه مورد مطالعه. 824-2-2-2- سرمایه اجتماعی.. 854-2-2-3-آنومی اجتماعی.. 914-2-3-  متغیرهای بعد فرهنگی اخلاق ترافیک شهروندی در جامعه مورد مطالعه. 954-2-3-1- دانش عمومی.. 954-2-3-2- الگوپذیری افراد. 974-2-3-3- اخلاق ترافیک شهروندی.. 994-2-3-4- توصیف سیمای جامعه مورد مطالعه بر مبنای میزان تخلفات رانندگی.. 1004-3- آمار استنباطی.. 1014-3-1- آزمون فرضیات.. 1014-3-2- تحلیل رگرسیون. 104 فصل پنجمتحلیل یافته ها و نتایج تحقیق5-1- مقدمه. 1095-2- تحلیل فرضیات بر اساس ضرایب همبستگی دوگانه (اسپیرمن) 1095-3- نتایج به دست آمده براساس آزمون همبستگی چندگانه (تحلیل رگرسیون) 1125-3-1- جنس... 1135-3-2- تحصیلات.. 1135-3-3- ناکارآمدی قوانین.. 1135-3-4- عدم احساس عدالت اجتماعی.. 1145-3-6- آنومی اجتماعی.. 1145-3-7- دانش عمومی.. 1145-3-8- الگوپذیری.. 1155-4- نتایج و پیشنهادات.. 115 منابع. 119پیوست ها 125فهرست جداولجدول 3-1: میزان تخلفات عمده رانندگی از سال 1388 تا 1392 در اصفهان. 83 جدول 4-1: توزیع فراوانی جنس پاسخگویان. 88جدول 4-2: توزیع فراونی سن پاسخگویان. 89جدول 4-3: توزیع فراوانی وضعیت تاهل پاسخگویان. 90جدول 4-4: سطح تحصیلات پاسخگویان. 91جدول 4-5: وضعیت اشتغال پاسخگویان. 92جدول 4-6: تعداد وسیله نقلیه تحت تملک خانواده 93جدول 4-7: وضعیت مسکن پاسخگویان. 94جدول4-8: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 96جدول4-10: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 96جدول 4-11: توزیع فراوانی متغیر تعهدات انضمامی (فردی) 97جدول 4-12: توزیع فراوانی متغیر تعهدات اجتماعی افراد. 97جدول 4-13: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 99جدول 4-14: توزیع فراوانی متغیر آگاهی افراد نمونه مورد مطالعه. 99جدول 4-15: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 100جدول 4-16: توزیع فراوانی متغیر اعتماد فردی افراد نمونه مورد مطالعه. 101جدول 4-17: توزیع فراوانی متغیر عدم اعتماد عمومی افراد در نمونه مورد مطالعه. 101جدول 4-18: توزیع فراوانی متغیر عدم اعتماد اجتماعی افراد در نمونه مورد مطالعه. 101جدول 4-19: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 102جدول 4-20: توزیع فراوانی متغیر مشارکت اجتماعی افراد در نمونه مورد مطالعه. 103جدول 4-21: توزیع فراوانی متغیر سرمایه اجتماعی افراد در نمونه مورد مطالعه. 103جدول 4-22: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 104جدول 4-23: توزیع فراوانی متغیر عدم عدالت اجتماعی در نمونه مورد مطالعه. 105جدول 4-24: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 105جدول 4-25: توزیع فراوانی متغیر عدم امنیت اجتماعی در نمونه مورد مطالعه. 106جدول 4-26: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 106جدول 4-27: توزیع فراوانی متغیر ناکارآمدی قوانین در نمونه مورد مطالعه. 107جدول 4-28: توزیع فراوانی شاخص آنومی اجتماعی در نمونه مورد مطالعه. 108جدول 4-29: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 109جدول 4-30: توزیع فراوانی شاخص نقش سواد در نمونه مورد مطالعه. 109جدول 4-31: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 110جدول 4-32: توزیع فراوانی شاخص الگوپذیری گروه های اولیه در نمونه مورد مطالعه. 111جدول 4-33: توزیع فراوانی شاخص الگوپذیری گروه های ثانویه در نمونه مورد مطالعه. 111جدول 4-34: توزیع فراوانی شاخص الگوپذیری در نمونه مورد مطالعه. 112جدول 4-35: توزیع فراوانی متغیر اخلاق ترافیکی در نمونه مورد مطالعه. 112جدول 4-36: توزیع فراوانی میزان تخلفات رانندگی افراد. 113 فهرست نمودارهانمودار 4-1: توزیع فراوانی جنس پاسخگویان. 88نمودار 4-2: توزیع فراونی سن پاسخگویان. 89نمودار4-3: توزیع فراوانی وضعیت تاهل پاسخگویان. 90نمودار 4-4: سطح تحصیلات پاسخگویان. 91نمودار 4-5: وضعیت اشتغال پاسخگویان. 92نمودار 4-6: تعداد وسیله نقلیه تحت تملک خانواده 94نمودار 4-7: وضعیت مسکن پاسخگویان  95

1-1- مقدمه

همگام با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، شاهد افزایش تولید وسایل حمل و نقل و استفاده گسترده از آنها به ویژه در شهرهای بزرگ می باشیم. با این حال  صنعت حمل و نقل همچون سایر دستاوردهای بشری، علی رغم فراهم نمودن تسهیلات و آسایش های فراوان برای زندگی راحت انسان، عوارض و مشکلات بسیاری مانند تصادفات، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و راه بندان های طولانی به همراه داشته است. در نگاه کلی بهره برداری و بهره وری مناسب و مطلوب از کلیه تسهیلات نوین، نیاز به تدوین قوانین و مقرراتی متناسب با امکانات و شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر اجتماعی دارد.بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و قانون گریزی، همواره یکی از علل بروز مشکلات، معضلات و حوادث ترافیکی در بسیاری از جوامع می باشد که بنا بر بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع میزان آن متفاوت است. آمار حوادث ترافیکی در ایران موید میزان بالا و غیرمتعارف تخلفات رانندگی در ایران است که هر ساله زیان های جبران ناپذیر اقتصادی و آسیب های اجتماعی را باعث می گردد. اگر چه در بروز تخلفات رانندگی عوامل مختلفی دخیل هستند اما طبق بررسی ها عامل انسانی، به عنوان اصلی ترین علت حوادث ترافیکی در ایران، گزارش شده است. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ریشه درفرآیند اجتماعی شدن شهروندان و عدم نهادینه شدن قوانین اجتماعی در جامعه ی شهری دارد. بنابراین ریشه یابی علل تخلفات رانندگی در شهری چون اصفهان که حجم زیادی از وسایل نقلیه در معابر آن جریان دارد، می تواند گامی در جهت کاهش مشکلات سیستم حمل و نقل درون شهری کشور باشد.

1-2- بیان مساله

رشد شهرنشینی در جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. این امر نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل را بیشتر می نماید. وسایل حمل و نقل موتوری با ویژگی ها و پتانسیل های خود دسترسی سریع و راحت به فواصل دور و نزدیک را ممکن نموده اند. اما عوارض و مشکلاتی مانند تصادفات، آلودگی هوا، سروصدا و راه بندان های طولانی مدت را به همراه داشته است.یکی از مشکلات اساسی که در اصفهان مشاهده می شود و روزانه هزاران نفر را در خود گرفتار می کند، مشکل "تراکم ترافیک شهری" می باشد. تراکم ترافیک به عنوان یک مشکل مشترک در شهرهای بزرگ جهان شناخته شده است و کارشناسان حمل و نقل و ترافیک، انسان، وسایل نقلیه و شبکه معابر را از عوامل موثر در عرصه ترافیک شهری می دانند و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طرف انسان (به عنوان عامل فعال و با شعور این سیستم) از علل انسانی اساسی این پدیده شهری بیان گردیده است.مطالعات انجام شده در خصوص زمینه ها و عوامل بروز تخلفات ترافیکی در کشورهای مختلف، نشان می دهد که در همه کشورها خصوصاً در کشورهای توسعه یافته، عوامل بروز تخلفات بیشتر به ویژگی های شخصیتی رانندگان و هنجارهای غالب اجتماع برمی گردد. از سایر عوامل موثر بر بروز تخلفات و رفتارهای پرخطر در این کشورها می توان به عواملی همچون: عدم آگاهی از عواقب تخلف، ریسک پذیری، قدرت نمایی، میل به قانون شکنی، بی اعتمادی به قانون، عادات نادرست فرهنگی، خشم و عصبانیت، نادرست بودن طرح هندسی مسیر، نقص قوانین، عدم اجرای قوانین، برخورد نامناسب با متخلفان، نظارت نامناسب و احتمال پایین شناسایی تخلفات، وجود زمینه های چانه زنی با پلیس و عدم قطعیت مجازات ها اشاره نمود.عامل انسانی از دیدگاه علوم مختلفی چون روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و بهداشت قابل بررسی است. در این مطالعه از دیدگاه جامعه شناسانه به آن نگریسته می شود. یکی از مباحث مهم در جامعه شناسی معاصر، بحث شهروندی و به دنبال آن اخلاق شهروندی می باشد. اخلاق شهروندی محصول زندگی شهری است. به طور خلاصه شهروند، فردی است که در شهر زندگی می کند، از امکانات شهر بهره می برد و در مقابل شهر و دیگر شهروندان دارای مسئولیت می باشد. اخلاق شهروندی عبارت است از وظایف و تعهداتی که هر شهروند در قالب رفتارهای اجتماعی نسبت به نهادهای اجتماعی و سایر شهروندان دارد.از دیدگاه جامعه شناسی، یک جنبه از علل انسانی تخلفات رانندگی، ریشه در اخلاق ترافیک شهروندان دارد. منظور از اخلاق ترافیک شهروندان میزان تعهد و پایبندی افراد به قوانین و مصوبات وضع شده از جانب متولیان حمل و نقل و ترافیک و مسئولین راهنمایی و رانندگی می باشد.ذکر این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که ارتکاب تخلف از جانب رانندگان می تواند دو دلیل عمده داشته باشد. گاه رانندگان به دلیل فراموش کردن برخی قوانین، عدم آشنایی با محیط و یا خطای دید و ندیدن علائم رانندگی و همچنین به دلیل عدم آگاهی از قوانین جدید مرتکب تخلف می شوند که به عنوان تخلفات سهوی معرفی شناخته می شوند. اما در برخی موارد شهروندان نسبت به این قوانین آگاهی دارند ولی به دلایلی نسبت به آنها بی تفاوت می باشند. این امر ناشی از ضعف اخلاق ترافیک شهروندی در بین رانندگان شهری است. ضعف و یا فقدان اخلاق ترافیک شهروندی می تواند نقش تعیین کننده ای در بروز کجرفتاری های اجتماعی از جمله تخلفات رانندگی داشته باشد. بنابراین در این تحقیق تلاش می شود تا با شناسایی و سنجش عوامل موثر بر اخلاق ترافیک شهروندی، علل تخلفات رانندگی را ریشه یابی نموده و به دنبال آن گامی جهت ارتقاء اخلاق ترافیک شهروندی به منظور برقراری نظم شهری برداشته شود.تعداد صفحه : 147قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید