دانلود پایان نامه ارشد : بررسی دلالی و معنایی سوره الواقعه و الرحمن

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عربی

عنوان :بررسی دلالی و معنایی سوره الواقعه و الرحمن

دانشگاه مازندران

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات عربی

 

موضوع :

بررسی دلالی و معنایی سوره الواقعه و الرحمن

استاد راهنما :

دکتر مصطفی کمالجو

استاد مشاور :

دکتر حسن گودرزی لمراسکی

استادان داور :

دکتر حسین یوسفی آملی

دکتر حمید رضا مشایخی

 

مهرماه  

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرستچکیده 1مقدمه. 2فصل اول : کلیات تحقیق. 51-1  بیان مسأله. 61-2  پیشینه تحقیق. 111-3  حدود پژوهش... 121-4  سوالات پژوهش... 131-5  فرضیات پژوهش... 131-6  اهداف پژوهش... 141-7  خلاصه مراحل پژوهش... 15فصل دوم : زبان و معنا 162-1  تعریف زبان. 172-2  پیدایش زبان. 182-3  زبانشناسی و نشانه شناسی. 182-4  مکاتب زبانشناسی. 202-4-1  مکتب فرمالیسم (صورت گرایی) 202-4-2  مکتب ساخت گرایی و گشتار زایشی. 212-4-2-1 مکتب پراگ.. 252-4-2-2 مکتب کپنهاگ.. 262-5  دلالت و معناشناسی. 272-6  معناشناسی و زبانشناسی. 282-7  پیشینه زبان و معنا 292-7-1  مطالعه زبان و معنا در یونان. 292-7-2  مطالعه زبان و معنا در هند. 302-7-3  مطالعه زبان و معنا در بین مسلمانان. 312-7-4  مطالعه زبان و معنا در قرن نوزدهم و بیستم. 33فصل سوم : نظریات معناشناسی و انواع دلالت.. 363-1  انواع نظریه های معنایی. 373-1-1  معناشناسی دستوری. 373-1-2  نظریه بافت.. 383-1-3 نظریه حوزه معنایی. 413-2  انواع دلالت.. 433-2-1  دلالت صوتی. 433-2-1-1  اندام های گفتار 443-2-1-2 دسته بندی اصوات زبان. 443-2-1-3 صفات حروف.. 453-2-1-3-1  مجهور (واکدار) 453-2-1-3-2  مهموس (بی واک) 463-2-1-3-3  آوای شدید (انفجاری) 463-2-2  دلالت صرفی. 463-2-2-1  دلالت اسم. 473-2-2-2  دلالت فعل. 473-2-4-1 ترادف.. 473-2-4-2  تضاد 483-2-4-5 شمول معنایی. 49فصل چهارم : بررسی دلالی و معنایی سوره الواقعه و الرحمن. 504-1 سوره الواقعه. 514-2  محتوای سوره الواقعه. 514-2-1 دلالت صوت.. 524-2-1-1  صامت.. 524-2-1-1-1  اصوات مجهور 534-2-1-1-1-1  شدت عقوبت گمراهان. 544-2-1-1-1-2  تفکر در نعمت های الهی. 554-2-1-1-2  اصوات مهموس.. 564-2-1-1-2-1  سرانجام خوش بهشتیان. 564-2-1-1-3  آوای شدید (انفجاری) 574-2-1-1-3-1  توصیف حادثه هولناک قیامت.. 574-2-1-1-3-2  سوال از معاد همراه با انکار 594-2-1-1-4  اصوات رخوت سایشی. 604-2-1-1-4-1  برشمردن نعمت های بهشتی. 604-2-1-1-4-2  جواب خداوند به منکران خدا و نعمت هایش... 614-2-1-1-5  اصوات متوسط (روان) 624-2-1-1-5-1  سرنوشت مومنان. 634-2-1-2-1  مصوت کشیده وبلند. 644-2-1-2-1-1  توصیف عاقبت بهشتیان و بشارت به آرامشو انذار از عذاب.. 644-2-1-2-1-2  توصیف عذاب جهنمیان. 654-2-1-2-2  مصوت کوتاه 664-2-1-2-2-1  پاسخ به منکران خدا 674-2-1-2-2-3   عظمت قسم به ستارگان و قرآن. 674-2-2  دلالت صرفی. 684-2-2-1  مفرد و جمع آوردن کلمات.. 694-2-2-1-2  ارتقای مقام و منزلت.. 694-2-2-1-3  مفرد آوردن کلمات جمع. 704-2-2-2  دلالت حرف (حرف جر علی «معنای فوق – استیلا و ... ») 714-2-2-3  دلالت اسم فاعل. 734-2-3   هماهنگی بین صوت و صرف.. 764-2-4   دلالت نحوی. 774-2-4-1  تقدیم و تاخیر 784-2-4-2   تقدیم مسند الیه با روش نفی. 784-2-4-3  حذف.. 794-2-4-4  تکرار 804-2-4-5  بلاغت تکرار در قرآن کریم. 814-2-5   دلالت واژگانی. 834-2-5-1  معنای اصلی و نسبی. 834-2-5-2  مترادف.. 844-2-5-3  تضاد 854-2-5-4  شمول معنایی. 874-3  سوره الرحمن. 884-3-1  دلالت صوتی. 904-3-1-1  صامت.. 904-3-1-1-1  اصوات مجهور 904-3-1-1-1-1  ناتوانی جن و انس برای عبور از مرزهای آسمانی و زمین. 914-2-1-1-1-2  انکار جهنم. 924-3-1-1-2   اصوات مهموس.. 924-3-1-1-3  سرآغاز نعمت های الهی. 924-3-1-1-4  آوای شدید (انفجاری) 954-3-1-1-4-1  تهدید کافران و تکذیب کنندگان. 954-3-1-1-4-2  اصوات رخوت سایشی. 964-3-1-1-4-3  رعایت عدل و قسط.. 964-3-1-1-5   اصوات روان (متوسط) 974-3-1-1-5-1  دریاها با ذخایر گران بهایشان. 974-3-1-2  مصوت کشیده و بلند. 984-3-1-2-1 یادآوری نعمت ها و دعوت غیر مستقیم به شکرگذاری. 994-3-1-3  مصوت کوتاه(عظمت و بزرگی خداوند) 994-3-1-3  دلالت صرفی. 100-3-2-1  جمع آوردن کلمات مفرد 1014-3-2-2  دلالت حرف.. 1024-3-3  دلالت نحوی. 1034-3-3-1  تقدیم و تاخیر 1034-3-3-2  تهویل و انذار 1044-3-3-3  ذکر نعمت های بهشتی. 1044-3-3-4  تکرار 1054-3-3-5  حذف.. 1064-3-3-6  دلالت فعل مضارع. 1074-3-4 دلالت واژگانی. 1074-3-4-1  معنای اصلی و نسبی. 1074-3-4-3  کلمات متضاد-الفاظ مترادف.. 1094-3-4-4 شمول معنایی. 1105-1 فصل پنجم نتیجه گیری. 111پی نوشت.. 114منابع عربی. 116منابع فارسی. 117مقالات.. 120سایت.. 121چکیده انگلیسی. 122چکیدهزبان نظام پیچیده ای از کلمات است که پشت هر یک از آنها معنای ویژه ای است لذا کلمات با کنار هم قرار گرفتن شان مفاهیم مختلفی را منتقل می کنند . معناشناسی نیز روشی است که به وسیله ی آن می توان معنای نهفته ی کلمات و جملات را دریافت . این روش شناخت معنا ، باید با نوع متن و مفهوم هماهنگ باشد . پس معناشناسی بهترین ابزار برای شناخت معنا است که در این پژوهش به کار گرفته شده است . البته گاهی معنای عبارات یا کلمات بایکدیگر اشتباه گرفته می شوند و مفهوم حقیقی از آنها در ذهن شکل نمی بندد . علم دلالت برای رفع این مشکل به کار می آید و به گونه ای پیام عبارت را تاکید می کند یعنی پررنگ تر می کند .این پژوهش به خصوص در فصل چهارم مفصلّا بیان خواهد کرد که چگونه دلالت صوت وصرف (تاکید معنایی)در فهم بهتر مفهوم آیات دو سوره الرحمن والواقعه کمک کرده است .این پژوهش در پی آن است که با کند و کاو هایی که در این دو سوره انجام داده ، انواع دلالت (صوت ، صرف و نحو ، واژگان) را با بهره گیری از برخی از نظریات فرمالیسم ها و ساخت گراها بررسی کند و به تحلیل کارکرد هر یک از این دلالت ها در کشف معنا بپردازد .کلمات و واژگانی که در قرآن به کار رفته همچون آجرهای یک عمارت زیبا ، منظم و بی نقص در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که مخارج حروفی هماهنگ و صوتی درخور ، زیبایی و انسجام آنرا دو چندان کرده است . به عبارتی مثل یک اثر موسیقیایی ، هم خوش آهنگ است و هم پر محتوا . لذا محتوا و آهنگ منسجم و هماهنگ می باشد . نیز این پژوهش در پی آن است که تأثیر و اهمیت دلالت ها اعم از صوت ، جایگاه صامت ها و مصوت ها و صرف و نحو ( ساخت کلمه و جمله و واژگان )که در برگیرنده ی معنای اصلی ، نسبی ، ترادف ، تضاد و شمول معنایی است ، را در بافت آیات مشخص کند . پس بافت و سیاق در بیان معنا بسیار موثر است . کلید واژه : زبان ، دلالت صوت ، صرف و نحو ، سوره ی الرحمن و الواقعه . مقدمهمعناشناسی ، دانش بررسی و مطالعه معانی در زبان انسان است . به طور کلی بررسی ارتباط میان واژه و معنا را معناشناسی می گویند . این علم معمولا بر روی دلالت کننده ها مانند لغات ، عبارات ، علایم و نشانه ها و اینکه از معانی شان چه استفاده ای می شود ، تمرکز دارد . از لحاظ زبانشناسی ، دانش معناشناسی به موضوعات پایه ای خود می پردازد ؛ نظیر چند معنایی (آرایه ای که به ابهامات معنایی می پردازد) ، ترادف (آرایه ای که پیرامون لغات هم معنی می باشد) و تضاد (معانی مخالف یک لغت) ، هم آوایی و ... . در واقع معناشناسی یکی از بخش های دانش زبانشناسی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است . زیرا می توان زبان را به شکل پدیده ای که دارای دو حوزه است ، در نظر گرفت . حوزه لفظ و حوزه محتوا . در لفظ با شکل و ساختار عناصر زبانی سر و کار داریم و در محتوا با معنا و مفهوم . (باقری ،1380: 183)شناخت معنا را در چهار سطح می توان فراگرفت : سطح آوایی صوت ، مظهر انفعالات درونی است و انفعال درونی آن است که به تنوع صوت یعنی مد و لین و غنّه و ... منجر می شود . (رافعی ، 2005 :145) در قرآن کریم روشی به کار رفته است که  هنگامی که قرآن خوانده می شود به بهترین وجه ممکن بر مخاطب اثر می گذارد و توجه مخاطب را به خوبی جلب   می کند . تاجایی که شنونده- ی آن نمی تواند از گوش دادن به آن دست بکشد و تحت تأثیر احساسات و عواطف قرار می گیرد و در واقع قرآن کریم نوع خاصی از موسیقیای زبانی است که انسجام و هماهنگی کامل و توازن تام در آن قابل ملاحظه است . (همان : 148)  یک نوع هماهنگی و توازن در موسیقی و ایقاع آیات قرآن وجود دارد . تکرار بعضی از صوت ها و کلمات در افزایش ایقاع و اثرگذاری سوره و آهنگین کردن آن موثر است و بین این اصوات و جو آیه و معنایی را که آیه درصدد بیان آن است ، رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد . همچنین موسیقی در ترکیب برخی جمله ها چنان موثر واقع شده است که جایگزینی یک کلمه با کلمه ی دیگر باعث از بین رفتن موسیقی کلام می شود ، مثلا در آیه ی (انّه لقول رسول کریم) ، (قرآن ، تکویر ، آیه 19) تکرار حرف (ل) بر موسیقی آیه می افزاید و تکرار سه لام زیبایی را افزون میکند به گونه ای که اگر کلمه ی دیگری جایگزین یکی از کلمات کنیم ، بی تردید موسیقی کلام از بین خواهد رفت .(عبدالرحمن ،2006 : 7) سطح صرفی و نحوی سبک شناسی برای سطح صرفی و نحوی اهمیت بسیار قائل است : چرا که این سطح ما را قادر       می سازد تا سبک یک متن از متن دیگری باز شناخته شود . (نک : فهمی حجازی ، 1379 :63) .در این سطح به عناصری چون بررسی جمله ها ، بررسی پدیده های سبکی مانند مفرد و جمع بودن کلمات ، به کار بردن استفهام و امثال آن و نیز دلالت بلاغی واژگان پرداخته می شود . سطح ادبی در سطح ادبی به مسائل علم بیان از قبیل تشبیه ، استعاره ، مجاز ، و کنایه و مسائل بدیع المعنی از قبیل تضاد و تناسب توجه می شود . (شمیسا ،1372 :158) در این قسمت به پدیده های سبک شناسی که در سطح ادبی به چشم می خورد ، باتوجه به بلاغت عربی همچون عناصر تشبیه و استعاره و مجاز و غیره می پردازیم . سطح فکریدر سطح فکری ، با عینیت و برونگرایی در توصیف  صحنه ها و شخصیت ها ، مخاطب را در فضای حس و لمس توصیفی قرار می دهد تا با وضوح و شفافیت آن  را در ذهن تداعی کنند . (شمیسا،1390:157) در این سطح به تصویر پردازی در قرآن می پردازیم چرا که اگر مردم  با خط هایی (نوشته ها) بدون تصویر مواجـه شونــد که فقــط ذهن و عقــل آنــان را مخاطب قرار دهد ، این کلام نمی تواند آنچنان تأثیر گذار باشد . ولی از راه تصویر است که قرآن تمام وجود آدمی را تسخیر می کند و دعوت به ایمان را از اینکه یک جدال منطقی بر پایه ی یک سری مقدمات عقلی صرف باشد، خارج می سازد . (حسنعلیان ، 1389 : 154) .علت اینکه این پژوهش به بررسی دلالی و معنایی دو سوره واقعه و الرحمن پرداخته این است که از رهگذر مکاتب زبانشناسی و معناشناسی و نظریات مختلف مطرح شده در حوزه معنا و فراگیری انواع دلالت ، مشخص کند که آیا دلالت ها (صوت و صرف و لغوی) در افاده معنا تاثیر دارند یا نه ؟ اگر جواب مثبت است این تاثیرگذاری تا چه اندازه ای است . دغدغه پژوهشگر این است که تاثیر شگرف و بی نظیر دلالت ها را در افاده و تاکید معنا اثبات کند و از خلال آن به گونه ای قرآن را یک اثر منحصر به فرد ادبی و حساب شده معرفی کند ، ضمن اینکه شکی نیست که کلام خدا یک اعجاز بی چون و چرا می باشد . پژوهشگر از خلال مثال های مختلف و متفاوت سعی کرده این مطلب را در ذهن مخاطب عینی و نهادینه سازد . اهمیت این پژوهش به اندازه ای است که زوایای اعجاز قرآن را تا حد زیادی می توان مشخص کرد و تاثیر دلالت های صوتی و صرفی و نحوی و واژگانی که محصول پژوهش های معاصر مکاتب غربی و اسلامی است ، در این کتاب آسمانی که چهارده قرن پیش بر قلب پیامبرش نازل شده را نشان داده است .تعداد صفحه : 133قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید