دانلود پایان نامه ارشد: بررسی رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی 

گرایش : جامعه شناسی

عنوان : بررسی رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی

دانشگاه الزهرا (س)

دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی

پایان نامه

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

رشته جامعه شناسی

عنوان:

بررسی رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی 

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده پژوهش حاضر با عنوان " بررسی رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی " درصدد است تا به بررسی رابطه تلویزیون به عنوان متغیر مستقل با دو شاخص میزان مواجهه ( کل ساعات تماشا ) و نحوه مواجهه با شهروندی به عنوان متغیر وابسته با سه مقوله حقوق مدنی ، حقوق اجتماعی و حقوق سیاسی  بپردازد . در این پژوهش از نظریه پرورش ، نظریه استفاده و خشنودی و نظریه کانونی مارشال جهت چارچوب نظری استفاده شده است .روش تحقیق در این پژوهش پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد . جمعیت آماری سرپرست یا همسر سرپرست در خانوارهای عادی ساکن مناطق 1 ، 13 و 22 شهرتهران و در محدوده سنی 64-20 سال می باشند . نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای انجام یافته و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر تعیین شده است .جهت آزمون فرضیات ، آزمون  T ،F وr پیرسون و همچنین تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مورد استفاده قرار گرفته است .یافته های پژوهش بر حسب محاسبه ضریب همبستگی پیرسون مبین عدم وجود رابطه معنادار استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی  می باشد .متغیرهای میزان مواجهه  ، نحوه مواجهه ،اعتبار رسانه ، جنس ، سن ، تعداد افراد خانوار ، وضعیت تأهل ، پایگاه اقتصادی اجتماعی و قومیت با نگرش به حقوق شهروندی رابطه معناداری نداشتند . ولی متغیرهای انگیزه تماشا و انتخاب آگاهانه برنامه های تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی رابطه معناداری داشتند.کلید واژه : حقوق شهروندی ، میزان مواجهه ، نحوه مواجهه ، انگیزه تماشا ، انتخاب آگاهانه  فهرست مطالبعنوان                                                                                                                                صفحه   فصل اول : کلیات1-1. مقدمه.........................................................................................................................................................21-2. بیان مسآله تحقیق......................................................................................................................................61-3. اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................................................11    1-4. اهداف تحقیق.......................................................................................................................................15   1-5. سؤالات تحقیق.......................................................................................................................................16  فصل دوم : ادبیات تحقیق1-2. مقدمه.......................................................................................................................................................182-2.تحقیقات داخلی........................................................................................................................................182-2-1. شهروندی.............................................................................................................................................182-3.تحقیقات خارجی.....................................................................................................................................272-3-1. شهروندی...........................................................................................................................................272-3-2. نقش و تأثیر رسانه تلویزیون...............................................................................................................302-4. نتیجه گیری از مروری بر ادبیات تحقیق.................................................................................................332-5. مفهوم نگرش........................................................................................................................................342-5-1. تعریف نگرش...................................................................................................................................342-5-2. ساخت نگرش..................................................................................................................................35 2-5-3. تئوری فیش باین و آیزن..................................................................................................................372-6. مفهوم شهروند و شهروندی...................................................................................................................382-6-1. تعریف شهروند و شهروندی...............................................................................................................382-6-2.حقوق شهروندی..................................................................................................................................412-7. طرح نظری تحقیق.................................................................................................................................432-7-1. خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی تلویحی...........................................................................462-7-1-1. شهروندی در نظریه اجتماعی جامعه مدنی /انقلابی مارکس............................................................472-7-1-2. شهروندی در نظریه مدرنیته ماکس وبر..........................................................................................472-7-1-3. شهروندی در نظریه عضویت اجتماعی شهری دورکیم...................................................................472-7-1-4. شهروندی در نظریه اجتماع گزلشافتی تونیس.................................................................................482-7-1-5. شهروندی در نظریه توسعه مدرنیته پارسونز...................................................................................492-7-1-6. خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی کانونی مارشال.........................................................512-7-1-7. خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی فراگیر ترنر................................................................522-7-1-8. نظریه حوزه عمومی /حوزه خصوصی هابرماس...........................................................................542-7-1-9. تلفیق و ترکیب نظریه های اجتماعی شهروندی..............................................................................602-8. چارچوب نظری....................................................................................................................................602-8-1. نظریه اجتماعی شهروندی کانونی مارشال..........................................................................................602-8-1-1. تعریف شهروندی...........................................................................................................................622-8-1-2. گسترش تاریخی شهروندی.............................................................................................................622-8-1-3. ابعاد سه گانه شهروندی.................................................................................................................632-9 نظریه پرورش..........................................................................................................................................672-9-1. روش تحقیق در نظریه پرورش.............................................................................................................692-9-2. انتقادات به نظریه پرورش....................................................................................................................712-10. رویکرد استفاده و رضامندی..................................................................................................................752-10-1. مخاطب شناسی................................................................................................................................782-11. نتیجه گیری............................................................................................................................................80مدل تحلیلی تحقیق........................................................................................................................................83فرضیات تحقیق..............................................................................................................................................84 فصل سوم : روش شناسی    3-1. واحد تحلیل.......................................................................................................................................863-2. معرفی جمعیت مورد مطالعه................................................................................................................863-3. ابزار جمع آوری داده ها.....................................................................................................................873-4 تعریف مفاهیم......................................................................................................................................893-4-1. تعاریف نظری مفاهیم........................................................................................................................893-4-1-1. متغیرهای مستقل............................................................................................................................893-4-1-2 متغیر وابسته....................................................................................................................................913-4-1-3. متغیر واسط...................................................................................................................................923-4-2. تعاریف عملیاتی مفاهیم....................................................................................................................983-4-2-1. متغیر مستقل :استفاده از تلویزیون..................................................................................................983-4-2-2. متغیر وابسته.................................................................................................................................993-4-2-3. متغیر واسط...................................................................................................................................1013-2-2-4. متغیرهای زمینه ای........................................................................................................................1023-5. شیوه اجرا.............................................................................................................................................1033-6. تکنیک های آماری و استخراج داده ها.................................................................................................1033-7. جمعیت آماری و نمونه.......................................................................................................................1043-7-1. جمعیت آماری................................................................................................................................1043-7-2. نمونه گیری....................................................................................................................................1043-7-3. مراحل نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای.................................................................................1073-7-4. حجم نمونه....................................................................................................................................1073-8. اعتبار و پایایی....................................................................................................................................1093-8-1. اعتبار ............................................................................................................................................1103-8-2. پایایی............................................................................................................................................110فصل چهارم:یافته های تحقیق4-1. مقدمه.................................................................................................................................................1134-2. یافته های توصیفی..............................................................................................................................1134-3. بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی ....................................................................................................1134-4. متغیرهای مستقل..................................................................................................................................1254-4-1.میزان مواجهه ..................................................................................................................................1254-4-2.محتوای مواجهه.............................................................................................................................1294-5.متغیرهای واسط..................................................................................................................................1334-5-1.انتخابگری.......................................................................................................................................1334-5-2.انگیزه تماشا.....................................................................................................................................1344-5-3.اعتبار رسانه......................................................................................................................................1364-6. بررسی فرضیات تحقیق.........................................................................................................................1494-7.تحلیل رگرسیون.....................................................................................................................................1614-8. تحلیل مسیر..........................................................................................................................................165 فصل پنجم :نتیجه گیری5-1. مقدمه.....................................................................................................................................................1715-2 . مروری بر یافته های تحقیق...................................................................................................................1715-3. نتیجه گیری...........................................................................................................................................1825-4. پیشنهادات...........................................................................................................................................1855-5. محدودیت های تحقیق.........................................................................................................................185        فهرست منابع فارسی..................................................................................................................................187فهرست منابع انگلیسی....................................................................................................................................191 فهرست جداول جدول 3-1. تعریف عملیاتی استفاده از تلویزیون........................................................................................98جدول3-2. تعریف عملیاتی نگرش به حقوق شهروندی (بُعد احساسی)......................................................99جدول3-3. تعریف عملیاتی نگرش به حقوق شهروندی ( بُعد عملی).........................................................100جدو ل 3-4. تعریف عملیاتی متغیر واسط...................................................................................................101جدول 3-5. تعریف عملیاتی متغیرهای زمینه ای..........................................................................................102جدول 3-6. نمونه گیری از مناطق 22 گانه تهران.........................................................................................105جدول 3-7. میزان آلفای متغیرها..................................................................................................................111جدول 4-1. توزیع نسبی جمعیت برحسب جنسیت پاسخگو........................................................................114جدول4-2. توزیع نسبی جمعیت برحسب سن پاسخگو................................................................................115جدول4-3. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت تأهل پاسخگو..............................................................116جدول4-4. توزیع نسبی جمعیت بر حسب قومیت پاسخگو.........................................................................117جدول4-5. توزیع نسبی جمعیت مورد بررسی برحسب سمت پاسخگو........................................................118جدول4-6. توزیع نسبی جمعیت برحسب مناطق مورد بررسی .....................................................................118جدول4-7. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت فعالیت پاسخگو.............................................................120جدول4-8. توزیع نسبی جمعیت برحسب شغل پاسخگو...............................................................................121جدول4-9. توزیع نسبی جمعیت برحسب میزان تقریبی درآمدماهانه...............................................................122جدول4-10. توزیع نسبی جمعیت بر حسب واحد مسکونی............................................................................123جدول4-11. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت رفت و آمد پاسخگو......................................................123جدول4-12. توزیع نسبی پاسخگویان برحسب مدت اقامت در تهران.............................................................124جدول4-13. توزیع نسبی جمعیت بر حسب تماشای تلویزیون........................................................................125جدول4-14. توزیع نسبی جمعیت برحسب میزان تماشای تلویزیون................................................................126جدول4-15. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در طول هفته...................................................126جدول4-16. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در شب و روز گذشته.....................................127جدول4-17. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در روز غیر تعطیل..........................................127جدول4-18.توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در روز تعطیل.................................................128جدول4-19.  توزیع نسبی جمعیت برحسب اولویت در تماشای شبکه ها......................................................129جدول4-20.توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای انواع برنامه های آموزشی...............................................130جدول4-21توزیع نسبی جمعیت برحسب محتوای مواجهه..............................................................................131 جدول4-22.توزیع نسبی روش انتخاب برنامه ها..........................................................................................133جدول4-23.توزیع نسبی انگیزه تماشا..........................................................................................................134 جدول4-24 توزیع نسبی جمعیت برحسبمنبع کسب اخبار داخلی................................................................137جدول4-25. توزیع نسبی جمعیت برحسب  منبع کسب اخبار خارجی..........................................................137جدول4-26. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب اعتبار دادن به تلویزیون در کسب اخبار داخلی...................138جدول 4-27. توزیع نسبی جمعیت  برحسب اعتبار دادن به تلویزیون در کسب اخبار خارجی......................139جدول4-28. توزیع نسبی طیف گویه های شاخص حقوق شهروندی............................................................140جدول 4-29. میزان توجه صداو سیما به شاخص های شهروندی.................................................................142جدول4-30. توزیع نسبی نگرش به حقوق شهروندی در بعد احساسی........................................................144جدول 4-31. توزیع نسبی نگرش به حقوق شهروندی در بعد عملی............................................................145جدول شماره 4-32. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق شهروندی......................................146جدول 4-33. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق سیاسی....................................................146جدول 4-34. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق اجتماعی.................................................147جدول 4-35. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق مدنی.......................................................148جدول 4-36. ضریب همبستگی فرضیه 1 .....................................................................................................150جدول 4-37. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق اجتماعی )..................151جدول 4-38. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق مدنی )........................152جدول 4-39. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق سیاسی )......................152جدول 4-40. ضریب همبستگی جنس   با حقوق شهروندی ..........................................................................153جدول 4-41. ضریب همبستگی سن با حقوق شهروندی................................................................................154جدول 4-42. ضریب همبستگی فرضیه 2 به تفکیک تعداداعضای خانواده.....................................................155جدول 4-43. ضریب همبستگی درآمد با حقوق شهروندی..........................................................................155جدول 4-44. ضریب همبستگی مدت اقامت در تهران با حقوق شهروندی .................................................156جدول 4-45. ضریب همبستگی وضعیت تأهل با حقوق شهروندی...............................................................157جدول 4-46. ضریب همبستگی قومیت با حقوق شهروندی.........................................................................158جدول 4-47. ضریب همبستگی فعالیت پاسخگو با حقوق شهروندی...........................................................159     جدول 4-48. ضریب همبستگی شغل با حقوق شهروندی...................................................................160      جدول 4-49 مدل رگرسیون چند متغیره.......................................................................................................162جدول 4-50. عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی نگرش به حقوق شهروندی................................163جدول4-51.روابط معنادار در دیاگرام............................................................................................................169 پیوستنمونه پرسشنامه...........................................................................................................................................197 1-1 مقدمهشهروندی از مهم ترین ایده های اجتماعی و یکی از مولّفه‌های مهم نظام‌های سیاسی و دموکراتیک و شاخصی مهم برای نشان دادن تحقّق دموکراسی در جامعه است . محتوا و مفهوم شهروندی ثابت نبوده و در طول تاریخ ، تغییر پیدا کرده است. شهروندی       (انگلیسی : citizen ship ) از مشتقات شهر (city  ) است . شهروندی را قالب پیشرفته  « شهرنشینی » می دانند . به باور برخی از کارشناسان ، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسئولیت های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به  « شهروند » ارتقاء یافته اند . شهروندی تا پیش از این در حوزه اجتماعی شهری بررسی می شد، اما پس ازآن شهروندی مفاهیم خود را به ایالت وکشور گسترش داده است . امروزه نیز بسیاری به  «شهروندی جهانی[1]» می اندیشند . یک شهروند یک عضو رسمی یک شهر ، ایالت یا کشور است . این دیدگاه ، حقوق و مسئولیت هایی را به شهروند یادآور می شود که در قانون پیش بینی و تدوین شده است . از نظر حقوقی ، جامعه نیازمند وجود مقرراتی است که روابط تجاری ، اموال ، مالکیت ، شهرسازی ، سیاسی و حتی مسائل خانوادگی را در نظر گرفته و سامان دهد . از این رو از دید شهری موضوع حقوق شهروندی ، روابط مردم شهر ، حقوق و تکالیف آنان دربرابر یکدیگر و اصول و هدف ها و وظایف وروش انجام آن است. (شکری ،1386 :80 ) در واقع حقوق شهروندی آمیخته ای است از وظایف و مسئولیت های شهروندان در قبال یکدیگر ، شهر و دولت یا قوای حاکم و مملکت و همچنین حقوق و امتیازاتی که وظیفه تأمین آن حقوق بر عهده مدیران شهری ( شهرداری ) ، دولت یا بطور کلی قوای حاکم  می باشد . به مجموعه این حقوق ومسئولیتها[2] «حقوق شهروندی » اطلاق میشود( شکری،1386 : 72 ). مجموعه به هم پیوسته ای از حقوق، وظایف و تعهّدات و برخورداری برابر تمامی اعضای جامعه از مزایا و منابع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، هسته مشترک تعاریف مختلف شهروندی است . به تعبیر فیتز پتریک، شهروندی بر دو اصل مبتنی است : اوّل این که دولت، تکثّرگرا و دموکراتیک باشد، زیرا دولت‌های دیکتاتوری و سلطنتی شهروند ندارند،بلکه دارای تبعه و رعیت هستند . دوم این که جامعه مدنی باید باز و آزاد باشد. شهروندی در جامعه‌ای تحقّق می یابد که دولت و جامعه مدنی عامل متعادل‌کننده یکدیگر باشند .شهروندی را می توان به وضعیت اعضای جامعه‌ای که آزاد، دموکراتیک و از لحاظ اجتماعی مساوات طلب هستند، اطلاق کرد. توجّه به این نکته اهمّیت دارد که شهروندان هم حکمران و هم تبعه جامعه سیاسی هستند، یعنی از قوانین و مقرّراتی پیروی می‌کنند که خودشان به وجود آورده اند. شهروندی اشاره به زندگی روز مره ، فعالیت های فردی و کسب و کار افراد اجتماع و همچنین فعالیت های اجتماعی ایشان دارد و بطور کلی مجموعه ای از رفتار و اعمال افراد است . شهروندی از این منظر ، مجموعه گسترده ای از فعالیت های فردی و اجتماعی است . فعالیت هایی که اگر چه فردی باشند ،اما برآیند آنها به پیشرفت وضعیت اجتماعی کمک خواهد کرد . همچنین است مشارکت های اقتصادی ، خدمات عمومی ، فعالیتهای داوطلبانه و دیگر فعالیتهای اجتماعی که در بهبود وضعیت زندگی همه شهروندان مؤثر خواهد افتاد . در واقع این نگاه ضمن اشاره به حقوق شهروندی مدون و قانونی در نگاه کلی تر به رفتارهای اجتماعی و اخلاقی می پردازد که اجتماع از شهروندان خود انتظار دارد (قسیم اخگر، 1385 :18 ). عضویت افراد در جوامع مدرن با موقعیت شهروندی آنان نشان داده می شود. شهروندان دارای مجموعه گسترده‌ای از حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی هستند. در این میان یکی از اساسی‌ترین حقوق، حقّ مشارکت در قانون‌گذاری و حکومت است که شهروندی فعال[3]  به عنوان مبنای حاکمیت مردمی  بر پایه آن شکل میگیرد. این حقوق با مجموعه‌ای از وظایف و تعهّدات در قبال جامعه و دولت متوازن میشوند. در مقابل، دولت ـ ملّت نیز باید تمامی افرادی را که در قلمرو سرزمین آن زندگی می کنند، تحت پوشش قرار دهد.به عبارت دیگر، شهروندی پیوندهای میان فرد و جامعه را در قالب حقوق، تعهّدات و مسوولیت ها منعکس می سازد و چارچوبی برای تعامل افراد، گروه ها و نهادها ارائه می کند. در مورد این پدیده، تحقیقات بسیاری از اندیشمندان مختلف صورت گرفته است که عمدتاً بر کار تی.اچ.مارشال تمرکز داشته اند .در این میان آموزش شهروندی در زمینه آموزش این حقوق و تکالیف و مسئولیت ها باید مورد توجه قرار گیرد. آموزش شهروندی بطور غیر رسمی در خانه یا محل کار یا کارگاههای آموزشی و یا بطور رسمی بصورت سر فصل درسی مجزا در مدارس و یا بصورت رشته تحصیلی دانشگاهی یا رسانه ملی در واقع به شهروندان می آموزد که چگونه یک شهروند فعال ، آگاه و مسئول می توانند باشند، در واقع مبنای این آموزشها پرورش یک شهروند نمونه یا شهروند خوب یا ارائه یک الگوی شهروندی نیست، بلکه به آنان می آموزد که چگونه تصمیمات خود را با توجه به مسئولیت هایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی خود اتخاذ کنند . تربیت شهروندی ، یکی از فروع شهروندی است . (برخورداری : 1381 ) شهروندی از دوران کودکی تا نوجوانی آموزش داده می شود و دولت نیز آموزش های لازم را در اختیار والدین و معلمان قرار می دهد . یکی از ابزارهایی که دولت جهت آشنایی با حقوق و مسئولیت های شهروندی و نیز فهم و شناخت جامعه و آشنایی با فعالیت های اجتماعی به شهروندان از آن بهره می برد رسانه ملی ( تلویزیون ) می باشد ، که این رسانه در آشنا کردن شهروندان به مسئولیت اجتماعی، فردی و...در سالهای اخیر اقداماتی را انجام داده است. .درواقع کار ویژه و اساسی در رسانه ها ، باز تولید و توزیع آگاهی است . این آگاهی ما را قادر می سازد تا به تجربه خود معنا بخشیده وادراک خود را شکل دهیم. 1-2 بیان مسأله تحقیقموضوع این رساله وارسی ، تحلیل و تبیین رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به یک پدیده اجتماعی نوپدید در جامعه ایران کنونی یعنی شهروندی از چشم انداز جامعه شناسی است . شهروندی یکی ازمهمترین مفاهیم و ایده های اجتماعی است، که در بازخوانی رابطه فرد و جامعه کارایی دارد که در یک تعریف متعارف و مورد اجماع در جامعه شناسی شهروندی و نظریه های اجتماعی شهروندی به معنای" یک موقعیت و پایگاه اجتماعی مدرن برای تمامی اعضای یک جامعه به مثابه عضویت اجتماعی است و حاوی مجموعه بهم پیوسته ای ازوظایف،  حقوق ، تکالیف ، مسئولیت های برابر و همگانی فارغ از تعلقات قومی ، نژادی ، فرهنگی ، مذهبی و طبقاتی است که از طرف نظام حقوقی سیاسی ( دولت ) نیز مورد حمایت قرار میگیرد و در نهایت منجر به حس تعلق اجتماعی به جامعه و مشارکت اجتماعی –  سیاسی و برخورداری برابر از امتیازات و منابع می شود" ( نجاتی حسینی ،1381 :1 ). « شهروندی رابطه فرد و جامعه را در قالب  حقوق و مسئولیت ها بازنمایی میکندو هر دو عنصر فردگرایانه و جمع گرایانه را در خود دارد». بدین ترتیب که شهروندی ازیک طرف با اعطای حقوق، فضای لازم را به فرد می دهد که فارغ از هرگونه دخالت، منافع خود را دنبال نماید و همچنین فرد را قادر می سازد که دستی در شکل دادن به نهادهای حکومتی عمومی داشته باشد و از طرف دیگر بر مسئولیت هایی که باید برای پایداری جوامع سیاسی و محیط طبیعی مان بپذیریم تاکید می کند. بنابراین تنها در این بستر اجتماعی است که روابط انسانی پایدار بوده و حقوق، قابل تحقق است.                 (فالکس ،1381: 11-10). شهروندی با طرح این تقاضا که با همه‌ افراد به طور برابر رفتار شود، می تواند ریشه های تنش اجتماعی را که نظم اجتماعی را تهدید می کند بخشکاند. شهروندی به مدد مجموعه حقوق ،وظایف و تعهداتش، راهی برای توزیع و اداره عادلانه منابع ازطریق تقسیم منافع ومسئولیت های زندگی اجتماعی ارائه می کند.(فالکس،15:1381 ). اعضای جامعه زمانی مجال مشارکت می یابند که نسبت به حقوق و وظایف و تعهدات خود از یکسو و حقوق و وظایف و مسئولیت های نهادهای موجود از سوی دیگر آگاهی داشته و به آن عمل نمایند. این شناخت و عمل به آن درگرو به رسمیت شناختن شهروندی است. بنابراین شهروندی را می توان هسته اصلی مشارکت اجتماعی و سیاسی یک جامعه دانست و مشارکت فعال را تعریف کننده جزیی از حقوق و وظایف شهروندی به حساب آورد. پس به منظور تحقق جامعه ای سالم بایستی زمینه را برای تحقق شهروندی فراهم نمود. در ایران به علت تضاد حکومت استبدادی با مناسبات و مسئولیت پذیری شهروندی، هرگز نه مناسبات شهروندی درایران نهادینه شد و نه ایرانیان توانستند به خود به عنوان شهروند نگریسته و با درخواست حقوق و امتیازات شهروندی و مسئولیت پذیری نسبت به آن از هویت شهروندی برخوردار شوند. «از حیث جامعه شناسی تاریخی شهروندی »  شهروندی در ایران پس از انقلاب 57 به عنوان یک پدیده مدرن و به صورت یک هسته اولیه تحت تأثیر الزامات مدرنیستی و هم چنین نهادسازی های حقوقی – سیاسی و بسترسازی های توسعه ای و حقوقی شکل گرفته است . ( نجاتی حسینی ، 1381 : 1 )تمام نظریه پردازان  شهروندی بر دو بُعد وظایف و حقوق شهروندی تأکید می کنند. تأکید یک سویه و یک جانبه  بر هریک از این ابعاد دوگانه و عدم آگاهی کافی از سایر ابعاد که ناشی از محقق نشدن شهروندی در بین افراد جامعه است، می تواند برای هرجامعه­ای مشکل ساز و بحران آفرین باشد. در ایران به دلیل عدم برخورداری- آن هم برای قرنها- از حقوق شهروندی و تلقی از مردم به عنوان"عوام و رعایا"، از زمان انقلاب مشروطیت که بحث تجدد، محدود شدن سلطنت، پیدایش مجلس، دخالت مردم در سرنوشت جامعه خود و بالاخره شهروندی مطرح گردید، به نحوی کاملا نامتعادل تنها بر حقوق شهروندی تاکید روا شده است و کمتر سخنی از وظایف شهروندی به میان آمده است. اکثر افراد که طالب حقوق شهروندی هستند، وظایف همراه با آن را نمی شناسند و حاضر به انجام آن نیستند(پیران، 85: 9). «کارکرد اصلی شهروندی عبارت است از اداره جامعه بر طبق اصول احترام به حقوق دیگران و تعهد به ایفای نقش در حفظ نهادهای مشترک که این حقوق را پایدار می دارند» . (فالکس،211:1381)داشتن جامعه ای شهروند مدار مستلزم این است که اعضای جامعه آموزش های لازم شهروندی را دریافت نموده باشند و به عبارتی هویت شهروندی کسب نموده باشند . در نتیجه ،آموزش شهروندی از جمله موارد مورد توجهی است که باید از طرق مختلف به آن اقدام شود و چنین باوری در سطح جامعه نشر یابد و مسئولین جامعه و متولیان فرهنگی از طریق ابزارهای موجود مکلف به انتشار آن هستند . دولت می بایست از طریق سازمان هایی که در اختیار دارد که مهترین آن ها مدارس و رسانه ها ( بویژه تلویزیون ) هستند ، نگرشها و تفکرات و آگاهی های لازم را در جامعه ایجاد کند . رسانه ها بویژه تلویزیون خود بمنزله پدیده نو در جامعه به شمار می روند که بر کلیه وجوه زندگی انسان سایه افکنده و به آن ها سمت و سو می دهند . پژوهش هایی که در زمینه اثر بخشی این پدیده بر مخاطبان صورت گرفته نشان می دهد که وسایل ارتباط جمعی ، خاصه تلویزیون ، از جمله عوامل مهم تأثیر- گذار در شیوه و کیفیت زندگی و گروهی افراد است . سلطه این ابزار تا آنجاست که خصوصی ترین تجربه های انسانی از جمله هیجان ها و احساسات عمیق را برمی انگیزد و در جهت دلخواه خود هدایت می کند و به این ترتیب واکنش های رفتاری او را در راستای اهداف و سیاست های خود شکل می دهد .تلویزیون وسیله ای است که استفاده ازآن به هیچ تخصص و دانش ویژه ای نیاز ندارد، به طوری که کلیه گروههای سنی و جنسی دراجتماع ، به آسانی به آن دسترسی دارند و متناسب با دانش ، تجربه ، نیازها و علایق خود از برنامه های آن بهره می برند . شاید بتوان از تلویزیون به عنوان همدم همیشگی انسان امروزی نام برد که از دوران کودکی تا کهنسالی او را رها نمیکند. با توجه به چرخشی که در دیدگاههای شناخت مخاطب به وجود آمده است و تبدیل  شدن مخاطب منفعل به  مخاطب فعال و انتخاب کننده                     رسانه های جمعی و همچنین با در نظر گرفتن رشد تکنولوژی رسانه ای ( ظهور کانال های متعدد تلویزیونی ، رادیویی ، ویدئو ،ماهواره ، شبکه های جهانی اطلاع رسانی ، اینترنت و...) و رقابت شدیدی که برای جلب مخاطب بین رسانه های گروهی مختلف درگرفته است ، امروزه شناخت مخاطبان و آگاهی از نیازهای آنان و آگاهی دادن به آن ها در زمینه مورد نیاز آنان بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده است  ( معاونت مطالعات و برنامه ریزی سازمان ملی جوانان ، 1383 :3 ).مخاطب بنا به دلایل شخصی و اجتماعی به سوی استفاده از رسانه ( یا رسانه ای خاص ) گرایش می یابد و انگیزه اصلی وی ، که دستیابی به نوعی رضایت شخصی در انتخاب و بهره- گیری از رسانه است ، جایگزین ارتباط یک سویه سابق می شود و بر این اساس ، سلیقه و انتخاب مصرف کننده رسانه در تنظیم محتوای پیام ها تأثیر می گذارد                                ( کاتز[4] و همکاران ،1989 ).تلویزیون در دوره مدرن ابزار مناسبی در انتقال اطلاعات ، آموزش عمومی ، ایجاد نگرش مثبت یا منفی و یا تغییر نگرش سیاسی –  اجتماعی مردم است، به همین دلیل است که تلویزیون و رادیو از ابزارهای مورد استفاده برنامه ریزان ، دولتمردان و سیاستمداران هر کشوربرای اداره امور ، در جریان تغییر دیدگاهها و رفتار افراد بوده است . به میزانی که هدفهای توسعه ، مورد توجه قرار گرفته ، ابزارهای مورد استفاده برنامه ریزان و دولتمردان هر کشوری از قبیل رادیو و تلویزیون ، برای اداره امور جامعه و تغییر نگرش ها و رفتارها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است .در بخش اول از توضیح اهداف کیفی صدا و سیما در برنامه دوم توسعه ، آمده است : تقویت نقش اطلاع رسانی ، آموزشی و ارشادی صدا و سیما به منظور معرفی و تبلیغ ارزشهای اسلامی – انقلابی در داخل و خارج کشور ...........، معرفی و زمینه سازی برای تحقق اهداف توسعه در افکار عمومی  ( شورای برنامه ریزی صدا و سیما ، مرداد 1372 ) در همین برنامه ، هدف ، جذب مخاطب و اثر گذاری بر رفتارهای او ذکر شده است ( مهدیزاده ، 1381: 14 ).1.Global  Citizenship2.Citizenship  rights  and respansibilities
  1. Active Citizenship
2.Katz تعداد صفحه : 235قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید