دانلود پایان نامه ارشد: بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروه‌های آموزشی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بر اساس مدل دنیسن – اسپریتزر در سال تحصیلی 91-1390

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی

 

دانشگاه بوعلی سینا

دانشکده­ ادبیات و علوم انسانی

گروه علوم تربیتی

 

 پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی

 

 عنوان:

 

بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروه‌های آموزشی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بر اساس مدل دنیسن اسپریتزر در سال تحصیلی 91-1390

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه : 
 چکیده :این پژوهش به منظور بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروه‌های آموزشی از دیدگاه اعضای هیأٌت علمی دانشگاه بوعلی سینا براساس مدل دنیسن - اسپرتیزر انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 91-90 که تعداد آن‌ها 391 نفر (346 نفر مرد و 45 نفر زن) بوده است که براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی حجم نمونه 194 نفرآزمودنی (172 نفر مرد و 22 نفر زن) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ محقق ساخته فرهنگ سازمانی دنیسن - اسپریتزر با 43 سؤال، پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر با 12 سؤال بود که روایی ابزارها از طریق روایی محتوایی وضریب پایایی با استفاده از فرمول کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری از اعضای هیأت علمی 98/0 برای پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی و 93/0 برای پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی محاسبه گردید. پرسشنامه فرهنگ سازمانی مورد استفاده در این پژوهش از مؤلفه ‌های فرهنگ گروهی، توسعه ای، عقلانی و سلسله مراتبی تشکیل شده است و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی شامل مؤلفه‌های شایستگی، مؤثر بودن، معناداری و اعتماد به دیگران می‌باشد. داده‌های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد ، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کالموگروف-اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، t تک گروهی، آزمونt مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0 p< 463/0r = ). همه مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری با توانمندسازی روانشناختی داشته اند. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از طریق فرهنگ عقلایی می‌توان توانمندسازی روانشناختی مدیران را پیش بینی کرد. نتایج آزمون T برای گروه‌های مستقل نشان داد که بین فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیأت علمی از نظر جنس، سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت هیچ گونه رابطه معناداری وجود ندارد. سرانجام اینکه نتایج آزمون T برای گروه‌های مستقل نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی از دیدگاه اعضای هیأت علمی از نظر جنس، سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت هیچ‌گونه رابطه معناداری وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی : فرهنگ سازمانی، توانمندسازی روانشناختی، اعضای هیات علمی و مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه بوعلی‌سینا.
 فهرست مطالبعنوان                                                                                                      صفحه فصل اول: کلیات پژوهش1-1- مقدمه. 31-2- بیان مسئله. 41-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 81-4- اهداف پژوهش... 101-5- سوالات پژوهش... 111-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه‌ها و اصطلاحات... 111-6-1- تعاریف مفهومی.. 121-6-2- تعاریف عملیاتی اصطلاحات... 14 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 1-2- مقدمه. 19قسمت اول: فرهنگ سازمانی.. 192-2- تعریف فرهنگ... 193-2- تعریف سازمان. 204-2- فرهنگ سازمانی.. 205-2- تاریخچه فرهنگ سازمانی.. 216-2- تعریف های فرهنگ سازمانی.. 237-2- سطوح فرهنگی سازمان. 251-7-2- فرهنگ به عنوان فرض­های ضمنی.. 262-7-2- فرهنگ به عنوان ارزش های مشترک.. 263-7-2- فرهنگ به عنوان اصول یا هنجارهای مشترک.. 278-2- الگوهای تبیین و شناخت فرهنگ سازمانی.. 271-8-2- الگوی گِلَسِر، زامانو و هَکِر 282-8-2- الگوی اوچی.. 283-8-2- الگوی لیتوین و استرینگر. 294-8-2- الگوی ادگارشاین.. 295-8-2- الگوی کرت لوین.. 306-8-2- الگوی پیترز و واترمن‌ 309-2- مدل های فرهنگ سازمانی.. 311-9-2- مدل فرهنگ سازمانی ادگار شاین.. 312-9-2- چارچوب ارزش های در حال رقابت: 343-9-2- مدل دنیسن.. 374-9-2- مدل فرهنگ سازمانی دنیسن - اسپریتزر. 401-4-9-2- فرهنگ توسعه ای.. 412-4-9-2- فرهنگ گروهی 423-4-9-2- فرهنگ عقلایی.. 434-4-9-2- فرهنگ سلسله مراتبی.. 43قسمت دوم : توانمندسازی روانشناختی.. 4410-2- تاریخچه توانمندسازی روانشناختی.. 4411-2- توانمندسازی روانشناختی.. 4612-2- دیدگاه‌ها و رویکردهای توانمندسازی منابع انسانی.. 491-12-2- دیدگاه مکانیکی.. 492-12-2- دیدگاه ارگانیکی.. 501-2-12-2- رویکرد انگیزشی.. 502-2-12-2- رویکرد شناختی.. 5113-2- ابعاد توانمندسازی روانشناختی.. 521-13-2- احساس شایستگی.. 522-13-2- احساس خود مختاری.. 533-13-2- احساس مؤثربودن یا تأثیرگذاری.. 544-13-2- احساس معناداری شغل.. 545-13-2- احساس اعتماد به دیگران. 5414-2- مدل‌ها و الگوهای توانمندسازی منابع انسانی.. 551-14-2- مدل توانمندسازی دنیس کینلا.. 552-14-2- مدل توانمندسازی توماس و ولتهاوس... 563-14-2- مدل توانمندسازی باون و لاولر. 574-14-2- مدل توانمندسازی اسپریتزر. 585-14-2- مدل توانمندسازی فاکس 616-14-2- مدل توانمندسازی کالبرت و مک دونو. 617-14-2- مدل توانمندسازی کوئین و اسپریتزر. 6215-2- برنامه‌های توانمند سازی.. 641-15-2- برنامه توانمندسازی سطح پایین.. 642-15-2- برنامه‌های توانمندسازی سطح متوسط.. 643-15-2- برنامه توانمندسازی سطح بالا. 6516-2- چالش‌های توانمندسازی کارکنان. 651-16-2- بعد چالش‌های مدیریتی.. 662-16-2- بعد چالش‌های پیامدی.. 6617-2- به طور کلی، مزایای به کارگیری توانمندسازی.. 671-17-2- مزایای سازمانی.. 672-17-2- مزایای فردی.. 68قسمت سوم: 6818-2- مروری بر پژوهش‌های انجام شده در داخل و خارج کشور. 681-18-2- پژوهش‌های انجام شده در ایران. 682-18-2- پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور. 74قسمت چهارم: 8119-2- رابطه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی.. 81قسمت پنجم: 8220-2- نتیجه گیری.. 82 فصل سوم: روش پژوهش1-3- مقدمه. 862-3- روش پژوهش... 873-3- جامعه آماری.. 874-3- حجم نمونه تحقیق و روش نمونه گیری.. 885-3- روش جمع آوری اطلاعات... 916-3- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.. 931-6-3- روایی پرسشنامه‌ها 932-6-3- پایایی پرسشنامه ها 937-3- روش های تجزیه و تحلیل داده­های پرسشنامه ها 95 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل پژوهش1-4- مقدمه. 982-4- یافته‌های توصیفی.. 993-4- پیش فرض استفاده از آزمون های آماری پارامتریک... 1044-4- تجزیه و تحلیل سؤال‌های پژوهش... 105 فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها1-5- مقدمه. 1242-5- خلاصه پژوهش... 1253-5- بحث و نتیجه­گیری.. 1254-5- پیشنهادها 1351-4-5- پیشنهادهای کاربردی.. 1352-4-5- پیشنهادهای پژوهشی.. 1365-5- محدودیت‌های تحقیق.. 1361-5-5- محدودیت‌های در اختیار محقق.. 1362-5-5- محدودیت‌های خارج از اختیار محقق.. 137منابع 141  فهرست جداولعنوان                                                                                                    صفحه جدول (1-2): ارزش های فرهنگی در مؤسسات ژاپنی، امریکایی نوع z و امریکایی غیر نوع z. 29جدول (2-2): چارچوب ارزش های رقیب مدل های تئوری سازمانی.. 35جدول (3-2): ویژگی‌های مدل دنیسن.. 40جدول شماره(4-2): دیدگاه‌های توانمندسازی.. 51جدول (1-3): توزیع جامعه آماری به تفکیک دانشکده وبر حسب جنسیت... 88جدول (2-3): تعداد سهمیه نمونه و آزمودنی‌ها در دانشگاه بوعلی سینا 90جدول (3-3): تعداد سؤالات و مؤلفه‌های پرسشنامه فرهنگ سازمانی.. 92جدول (4-3): تناظر شماره سؤالات پرسشنامه توانمند سازی با مؤلفه های آن. 92جدول(5-3): پایایی پرسشنامه فرهنگ سازمانی و هر یک از مؤلفه‌های آن. 94جدول(6-3): پایایی پرسشنامه توانمندسازی و هر یک از مؤلفه‌های آن. 94جدول (1-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به تفکیک جنسیت: 99جدول(2-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ سطوح سنی: 100جدول(3-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی: 101جدول(4-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ رشته تحصیلی : 102جدول(5-4): فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به لحاظ سنوات خدمت: 103جدول(6-4): نتایج آزمون کولموگروف اسمیرونوف جهت سنجش نرمال بودن متغیرها 104جدول(7-4): نتایج تی تست تک گروهی وضعیت فرهنگ سازمانی دانشگاه بوعلی سینا: 106جدول(8-4): نتایج تی تست تک گروهی وضعیت توانمندسازی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه بوعلی سینا: 111جدول(9-4): ضرایب همبستگی بین مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه بوعلی سینا: 116جدول (10-4): رگرسیون چند متغیره رابطه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروه‌های آموزشی  دانشگاه بوعلی سینا: 117جدول (11-4): ضرایب فرهنگ سازمانی در رگرسیون چند متغیره: 117جدول(12-4): مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی به لحاظ جنس و تحصیلات... 118در مورد میزان فرهنگ سازمانی دانشگاه بوعلی سینا: 118جدول(13-4): مقایسه میزان فرهنگ سازمانی دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه اعضای هیأت علمی به لحاظ سن و سنوات خدمت با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 119جدول(14-4): مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی به لحاظ جنس و مدرک تحصیلی در مورد میزان توانمندسازی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه بوعلی سینا: 120جدول(15-4): مقایسه میزان توانمندسازی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه اعضای هیأت علمی به لحاظ سن و سنوات خدمت با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 121  فهرست شکل­هاعنوان                                                                                                        صفحه شکل (1-1): مدل مفهومی پژوهش... 7شکل(1-2): مدل فرهنگ سازمانی ادگار شاین.. 24شکل(2-2): سطوح فرهنگی سازمان. 26شکل (3-2): مدل فرهنگ سازمانی دنیسن.. 38شکل (4-2): چهار نوع فرهنگ سازمانی مطابق مدل دنیسن و اسپریتزر. 41شکل(5-2): ویژگی‌های فرهنگ توسعه ای.. 42شکل(6-2): ویژگی‌های فرهنگ گروهی.. 42شکل(7-2): ویژگی‌های فرهنگ عقلایی.. 43شکل(8-2): ویژگی‌های فرهنگ سلسله مراتبی.. 44شکل(9-2) : الگوی توانمندسازی روانشناختی.. 47شکل (10-2): الگوی توانمندسازی روانشناختی.. 48شکل(11-2): مدل توانمندسازی کینلا.. 56شکل(12-2): مدل توانمندسازی توماس و ولتهاوس... 57شکل(13-2): مدل توانمندسازی باون و لاولر. 58شکل(14-2): مدل توانمندسازی اسپریتزر. 60شکل(15-2): مدل توانمندسازی فاکس... 61شکل(16-2): مدل توانمندسازی کالبرت و مک دونو. 62شکل(17-2): مدل توانمندسازی کوئین و اسپریتزر. 63شکل(18-2): برنامه‌های توانمندسازی.. 65شکل(1-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ سازمانی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 107شکل(2-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ توسعه ای دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 108شکل(3-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ گروهی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 108شکل(4-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ عقلایی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 109شکل(5-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ سلسله مراتبی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال..110شکل(6-4): توزیع فراوانی میزان نمرات توانمندسازی روانشناختی مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا بر اساس منحنی نرمال  112شکل(7-4): توزیع فراوانی نمرات شایستگی مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 113شکل(8-4): توزیع فراوانی میزان نمرات مؤثر بودن مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال  113شکل(9-4): توزیع فراوانی میزان نمرات معنی دار بودن مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال  114شکل(10-4): توزیع فراوانی میزان نمرات اعتماد مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 115  فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                        صفحه  نمودار (1-4): درصد نمونه آماری (اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا) به تفکیک جنسیت... 100نمودار(2-4): توزیع درصد فروانی نمونه آماری مورد مطالعه برحسب سطوح سنی.. 101نمودار (3-4): درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی.. 102نمودار (4-4): توزیع درصد فروانی نمونه مورد مطالعه برحسب سنوات خدمت... 104   فصل اولکلیات پژوهش  1-1- مقدمه:آموزش عالی محور توسعه و موتور محرکه­ی ایجاد تحول در جامعه و کانون اصلی تربیت منابع انسانی متخصص و آموزش دیده است که می‌تواند با برخوداری از ایده‌ها و اندیشه‌های نو، حرکت روبه رشد جامعه را تسریع نماید. آموزش عالی رسالت مهمی در تولید دانش و آماده نمودن فارغ التحصیلان برای تصدی رهبری و مسئولیت در دنیای رقابتی، پیچیده و مرتباً درحال تغییر بر عهده دارد. مسلماً دانشگاه به عنوان یک نظام اجتماعی حساس و مهم از جایگاه خاصی برخوردار است و در صورتی می‌تواند وظیفه‌ی خطیر خود را به نحو احسن انجام دهد که سازمانی سالم و پویا داشته باشد (رانسوم[1]،1993).همچنین فرهنگ سازمانی[2] موضوعی است که دردانش مدیریت و درقلمرو رفتار سازمانی توجه زیادی به آن شده است. به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت و روانشناسی صنعتی و سازمانی، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت سازمان‌ها را تشکیل داده است. با بررسی گروهی از اندیشمندان علم مدیریت، فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است، به طوری که بسیاری از پژوهشگران معتقدند که یکی از علل مهم موفقیت کشور ژاپن در صنعت و مدیریت، توجه آنها به فرهنگ سازمانی است (منوریان، قربانی و شریفی،1387).از جمله اثرات و پیامدهای مهم فرهنگ سازمانی، توانمندسازی روانشناختی کارکنان می‌باشد. استوارت و مانز[3] (1997)، توانمندسازی[4] را به عنوان ادراکات کارکنان از وجود توانایی و قدرت در سازگاری با وقایع، موقعیت‌ها و کارکنانی که در محل کار با آنها کار می‌کنند، تعریف کرده اند. امروزه متخصصان بر این باورند که اعضای هیأت علمی با توانمندی بالا یکی از مهم ترین قشرهای هر جامعه­ای به شمار می‌روند و این مطلب بدان سبب است که اعضای هیأت علمی توانمند از مؤثرترین عوامل در تغییر رفتارها و مهارت هاو در نتیجه، توانمند شدن دانشجویان محسوب می‌شوند (ساندرس و ریورس[5] ،1996). به هرحال فرایند توانمندسازی این امکان را برای اعضای هیأت علمی فراهم می‌سازد که توانایی و اختیارات بالایی را بدست آورند و قادر به تأثیرگذاری بر نهادها، سازمان­ها، جامعه و فراگیران باشند (ویلکنسون[6]،1998)روشن است که بسیاری از مؤسسات آموزش عالی فاقد یک چهارچوب سیستماتیک هستند که به آن‌ها اجازه بدهد تا به طور مؤثری تغییرات را مدیریت و رشد کارکنان خود را تشویق کنند و به نتایج مثبت و رو به افزایش حاصل از تلاش‌های خود دست یابند. دستیابی به چنین چارچوبی مستلزم مطالعه، توصیف و تبیین وضعیت موجود دانشگاه‌ها و نوع فرهنگ سازمانی آن‌ها و شناسایی روابطی است که می‌تواند در بهبود آن‌ها تأثیرگذار باشد.از آنجا که توانمندسازی روانشناختی با عوامل سازمانی بسیاری رابطه دارد، فرهنگ سازمانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که شناخت هر چه بیشتر مؤلفه‌های مربوط به آن، می‌تواند کمک مؤثری در مسیر توانمندسازی باشد. به صورت خلاصه، سازمانی با فرهنگ حمایتی و منسجم، موجب می‌شود که احساس خودمختاری، شایستگی معناداری و اثرگذاری و به طور کلی توانمندسازی روانشناختی در کارمندان افزایش یابد. [1]- Ransom Organizational Culture-2[3]- Stewart & Manz Empowerment-4  Sanders & Rivers-1[6]- Vilkinson***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 182قیمت : 14000 تومان 
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

32 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.