دانلود پایان نامه ارشد: بررسی و ارزیابی راهکارهای جلوگیری از نفوذ امواج ناشی از باد جنوب شرق به شمال غرب به درون حوضچه بندر لنگه

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران

گرایش : سازه های هیدرولیکی

عنوان : بررسی و ارزیابی راهکارهای جلوگیری از نفوذ امواج ناشی از باد جنوب شرق به شمال غرب (باد سهیلی) به درون حوضچه بندر لنگه با بهره گیری از شبیه سازی عددی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد بندرعباس

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران M.SC

گرایش:سازه های هیدرولیکی

موضوع:

بررسی و ارزیابی راهکارهای جلوگیری از نفوذ امواج ناشی از باد جنوب شرق به شمال غرب (باد سهیلی) به درون حوضچه بندر لنگه با بهره گیری از شبیه سازی عددی

استاد راهنما:

دکتر پیمان بدیعی

استاد مشاور:

دکتر صمد حمزه ئی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:چکیده.............................. 1
  1. فصل اول-کلیات تحقیق............................... 2
1-1-مقدمه.............................. 31-2- بیان مسئله تحقیق............................... 31-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق............................... 41-4- اهداف تحقیق............................... 41-5- روش تحقیق............................... 41-6- فصول پایان نامه.............................. 5
  1. فصل دوم-معرفی بندر لنگه.............................. 6
2-1-مقدمه.............................. 72-2- تاریخچه و سابقه بندرلنگه.............................. 72-3-آب و هوا............................. 92-4-ارتفاعات.............................. 102-5- انواع بادها در هرمزگان.............................. 112-6- طرح توسعه بندر لنگه.............................. 11
  1. فصل سوم-مروری بر تحقیقات انجام شده............................. 13
  2. فصل چهارم-نحوه مدلسازی............................... 18
4-1-روش تحقیق............................... 194-2-معادلات حاکم در مدل نفوذ امواج.............................. 204-3- روش مدل سازی در نرم افزار............................. 224-4-معیار آرامش حوضچه.............................. 28
  1. فصل پنجم-نتایج مدلسازی............................... 29
5-1-مقدمه.............................. 305-2- گلموج مقابل بندر............................. 305-3- بررسی نفوذ امواج به درون حوضچه بندر لنگه پس از طرح توسعه........... 315-3-1- پلان جانمایی............................... 315-3-2- جهات مورد مطالعه.............................. 315-3-3- طراحی مدل.............................. 325-3-4- مشخصات داده‌‌های ورودی به مدل در جهات مختلف......... 345-3-5- نتایج شبیه‌سازی............................... 345-3-5-1- تعیین درصد ایام ناآرام..................... 345-3-5-2-نتیجه گیری وضعیت نفوذ امواج بندر پس از طرح توسعه.......... 435-4- ارائه راه حل جهت تامین آرامش در تمام سطح حوضچه................. 455-4-1-گزینه های جانمایی جهت مقابله با امواج سهیلی.......................... 455-4-1-1-گزینه اول.............................. 455-4-1-2-گزینه دوم.............................. 465-4-1-3-گزینه سوم.............................. 485-4-2- نتایج نفوذ امواج گزینه های پیشنهادی................. 495-4-2-1-گزینه اول.............................. 495-4-2-2-گزینه دوم.............................. 505-4-2-3-گزینه سوم.............................. 52
  1. فصل ششم-بحث و نتیجه گیری............................ 55
6-1- نتیجه گیری............................... 566-2- پیشنهادات............................... 57
  1. منابع.............................. 58
چکیده:بندر لنگه بدلیل موقعیت خاص جغرافیائی از گذشته های دور به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت می نموده است. این فعالیت طی سالهای گذشته باعث ارتقای انتظارات از آن گردیده ، بطوریکه برنامه‌ی توسعه‌ی آن به اجرا درآمده است . آینده نگری در توسعه‌ی بندر، مدیریت آن را بر آن داشته تا پذیرش شناورهای بزرگتری را در طرح توسعه مد نظر داشته باشد، بطوریکه با اجرای اطاله موج شکن شرقی، مساحت حوضچه 28 هکتاری حاصله اجازه تردد شناورهای 7 تا 10 هزار تن را نیز در آینده نزدیک ممکن می سازد.در حال حاضر بهره برداری حجم زیاد شناورهای سنتی (لنج ها)  از حوضچه و عدم وجود فضای کافی جهت لنگراندازی آنها منجر به توقف شناور‌ها در تمام سطح حوضچه گردیده است.در طرح توسعه بندر لنگه جانمایی خطوط پهلوگیری بنحوی است که در حوضچه 99 درصد مواقع دارای آرامش(ارتفاع امواج پای اسکله کمتر از 30 سانتی متر) می باشند. اما در 1 درصد مابقی مواقع امواجی مانند امواج سهیلی ( امواج 180 درجه) که درصد وقوع بسیار پایینی دارند، در تمام سطح بندر شرایط آرامش لازم جهت لنگراندازی لنج ها وجود ندارد و پهلوگیری شناورها را مختل می سازند. هدف این تحقیق ارایه راه حل به منظور ایجاد شرایط بهره برداری مناسب در تمامی مواقع سال است. جهت  بررسی نفوذ امواج در داخل حوضچه و بررسی میزان ارامش آن از مدل BW از بسته نرم افزاری Mike21 استفاده شده است. با توجه به آیین نامه ژاپن که برای این بندر درصدمجاز ارتفاع امواج بیش از 3/0 متر را در خطوط پهلوگیری (پای اسکله ها) به 5/2 متر درصد معادل 9 روز در سال محدود می کند، با میزان نا آرامی حدود 1 درصد حوضچه، شرایط بهره برداری منظور در برابر امواج‌ سهیلی از جهت 180 درجه وعلی رغم درصد وقوع پائین این امواج، حدود 3 تا 4 بار طوفان در سال تامین شرایط آرامش در تمام سطح حوضچه که لنج با مشکل مواجهه است.در این تحقیق پس از مطالعه شرایط اقلیمی و آب و هوایی بندر لنگه،گزینه های مختلف جهت ایجاد آرامش در طول سال با شبیه سازی ارائه و با انجام بررسی های فنی و اجرایی گزینه مناسب پیشنهاد گردیده است.فصل اول: کلیات تحقیق1-1- مقدمهاستان هرمزگان با وسعت حدود  شصت و هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج  کیلومتر مربع، این استان از شمال و شمال شرقی با استان  کرمان ، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان ، از جنوب شرقی با سیستان و بلوچستان و از غرب با استان‌های فارس و بوشهر همسایه است.شهرستان بندر لنگه واقع در استان هرمزگان یکی از قدیمی ترین بنادر ایران بوده   که مرکز آن واقع در 54 درجه و 54 دقیقه طول شرقی و26درجه و 23 دقیقه عرض شمالی قرار دارد. از سمت جنوبی با بستر نیلگون خلیج  فارس هم مرز است.لازم به ذکر است این شهر در تبادل تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس از زمانهای قدیم مشغول تجارت بوده و نقش به سزایی در اقتصاد منطقه دارد.از آنجایی که اداره بنادر و دریانوردی با قدمت طولانی بعنوان یکی از مراکز اقتصادی شهر مورد توجه  میباشد لذا لازم است طرحهای توسعه ای آن مورد توجه  قرار گیرد.2-1- بیان مسئله تحقیقطرح توسعه بندر لنگه اخیرا توسط سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا است، بنحوی که دو حوضچه مجزا ، یکپارچه گردیده و مشکلات نفوذ امواج قدیم حوضچه حتی المکان برطرف گردیده است. اما از آنجایی که بدلیل وجود دهانه ورودی بندر  نمی توان حوضچه را برای تمام جهات  محفوظ نگه داشت این حوضچه در برابر امواج ناشی از باد سهیلی (امواجی که در مجاورت بندر از سمت جنوب به شمال انتشار دارند) با مشکلاتی مواجه است. در این تحقیق سعی بر آن است تا میزان اهمیت این مشکل و راهکارهای مقابله با آن مورد ارزیابی قرار  گیرد.3-1- اهمیت و ضرورت انجام تحقیقنفوذ امواج در برخی از مواقع  محدود سال  به درون حوضچه بندر سبب ایجاد تلاطم شده و بهره برداری از بندر و عملیات پهلو گیری و تخلیه و بارگیری را  برای برخی شناورها مختل می­سازد. در تحقیق حاضر راهکارهای مقابله با نفوذ امواج ناشی از باد سهیلی به داخل حوضچه بندر لنگه مطرح و مورد ارزیابی و مقایسه قرار میگیرد.4-1- اهداف تحقیقدر این تحقیق راهکارهایی جهت جلوگیری از نفوذ طوفان سهیلی به درون حوضچه بررسی و ارائه می گردد که از نتایج آن در تکمیل  طرح توسعه بندر می توان استفاده نمود. همچنین از نتایج  انجام این پروژه اداره بندر لنگه و سازمان بنادر و دریانوردی می توانند جهت بهبود سرویس دهی حوضچه بندر به شناوران بهره بردار استفاده نمایند.همچنین برخی از بنادر جنوبی کشور بویژه استان هرمزگان با این مشکل روبرو و نتایج این پایان نامه میتواند برای آن بنادر مفید باشد.5-1- روش تحقیق1- ابتدا تمام داده های موج و باد در منطقه گردآوری می گردد. اطلاعات باد مستخرج از داده های سازمان هواشناسی و اطلاعات موج حاصل از مطالعات انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی می­باشد. با بررسی و پردازش اطلاعات موجود خصوصیات اقلیم موج در محدوده بندر لنگه استخراج میگردد.که در این تحقیق گلموج دهانه بندر از مطالعات مهندسین مشاور دراداره بنادر  بندر لنگه و همچنین مطالعات مانیتورینگ(شبیه سازی امواج دریای عمان و خلیج فارس) استان هرمزگان اخذ گردیده است.بدین ترتیب که بر روی محدوده مدل خلیج فارس و دریای عمان باد اعمال گردیده و امواج تولید شده اند.2- گزینه های محتمل برای مقابله با نفوذ امواج ناشی از باد سهیلی به درون حوضچه بندر بررسی و ارائه خواهد گردید.3- با استفاده از شبیه سازی ریاضی نفوذ امواج به کمک نرم افزار Mike 21-BW ارتفاع و میزان  وقوع امواج نفوذ یافته به درون حوضچه در مقابل اسکله ها محاسبه میگردد.4- گزینه های محتمل در بند 2 از منظر کارآیی آنها در مسائل اجرایی و فنی  مورد مقایسه و  ارزیابی قرار خواهد گرفت.6-1- فصول پایان نامهاین پایان نامه شامل فصول زیر می باشد:فصل اول : کلیات تحقیقدر این فصل پس از بیان مقدمه، مسئله مورد بحث تحقیق طرح می گردد و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق بیان می گردد. سپس اهداف نهایی و روش های اجرایی جهت حصول این اهداف مورد بحث قرار می گیرد.فصل دوم : معرفی بندر لنگهدر این فصل مشخصات بندر لنگه بیان می شود و مختصری از تاریخچه، شرایط محیطی و طرح توسعه بندر آورده شده است.فصل سوم : مرور ادبیات فنیدر این فصل به مرور سوابق  تحقیقاتی مرتبط قبلی پرداخته شده است.فصل چهارم: روش مدلسازیدر این فصل ابتدا به مبانی نظری پرداخته و معادلات حاکم برمسئله آورده شده است، سپس مدل ریاضی مورد استفاده معرفی و چگونگی بکارگیری آن بیان می گردد. همچنین معیارهای آرامش حوضچه بندر گفته شده است.فصل پنجم : نتایج مدلسازیدر این فصل نتایج حاصل از مدل سازی ارائه و بررسی گردیده است.فصل ششم: بحث و نتیجه گیریدر فصل انتهایی نتیجه گیری از نتایج پایان نامه ارائه می گردد و پیشنهاداتی درجهت ارتقای این تحقیق آورده شده است.تعداد صفحه : 74قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید