دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و تفاوت مغالطه، نقد و پارادکس

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی 

عنوان :  بررسی و تفاوت مغالطه، نقد و پارادکس

دانشگاه علامه طباطبایی 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی 

عنوان :

 بررسی و تفاوت مغالطه، نقد و پارادکس

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

کلیات و بررسی بسترهای معرفتی مساله

مقدمه

1-1- تعریف مساله و بیان اهمیت آن:   

مساله­ی مغالطات مربوط به خطای در استدلال می شود و منطق را علم استدلال دانسته در تعریف علم منطق گفته­اند: منطق ابزار علمی است که به کارگیری آن ذهن انسان را از خطای در تفکر باز می­دارد. بنابراین این چنین ابزار باید به گونه­ای باشد که بتوان از آن در علوم مختلف استفاده کرد و هدفش این باشد که از خطای استدلال جلوگیری کند.

طبق تعریفی که از علم منطق شده است این علم می­تواند با همه­ی علوم دیگر پیوند داشته باشد چون در هر علمی ما با استدلال های مختلفی مواجه­ایم لذا این علم می تواند در سطح وسیعی کاربرد داشته باشد از رشته­های مختلف علوم انسانی گرفته تا علوم تجربی و ریاضی. حال شاید این سوال پیش آید که ما همواره در زندگی استدلال می­کنیم و به طور فطری و غریزی از قوه­ی استدلال برخورداریم و پیدایش این منطق با پیدایش آدمی همزمان بوده است اغلب دانشمندان هم بدون اینکه منطق خوانده و بحث مغالطات را آموخته باشند استدلال کرده یا به نقد استدلال دیگری می­پردازند پس فایده­ی این علم چیست؟ در پاسخ باید گفت صرف اینکه ما از یک منطق فطری برخورداریم و از عقل سلیم پیروی می­کنیم ما را از فرا گرفتن علم منطق بی نیاز نخواهد کرد آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که با بکارگیری اصول و قواعد این علم بتوانیم به درستی استدلال کرده و در مواردی نادرستی استدلال­ها را تشخیص دهیم.

شاید بحث مغالطات کاربردی­ترین بخش منطق باشد و فراگرفتن این فن به تمام شاخه­های دیگر مرتبط باشد به عنوان مثال در عالم سیاست می­توانیم مثالهایی مختلفی از انواع مغالطات را بیابیم. شخصیت­های سیاسی مثل هیلتر و ناپلئون به نحو برجسته­ای مغالطه را برای اقناع مخاطب در سخنرانی­هایشان بکار برده اند. بنابراین این بحث به همه­ی علوم دیگر مرتبط می­شود و آشنایی با این مباحث نه فقط برای یک منطق دان بلکه برای همه­ی رشته­ها مورد نیاز است.

اولین بار مغالطات توسط ارسطو به صورت منظم و مدون و به عنوان علم خاص درآمد و خواندن این فن قبل از علوم دیگر به دلیل اینکه ذهن مبتدی از اغلاط عمدی و سهوی مصون بماند، لازم و ضروری دانسته می­شده و اغلب منطق­دانان پس از ارسطو همواره در کتابهای منطق خود مباحثی را در این مورد داشته اند.

نکته­ای که قابل توجه است این است که با توجه به اهمیت و جایگاه والای بحث مغالطات نزد منطق­دانان مسلمان و تکثیر شقوق و بر شمردن تعداد بیشتر (نسبت به ارسطو) رویکرد آنها به این مسائل هرگز صبغه­ی کاربردی پیدا نکرد و هرگز جایگاه شایسته­ی خود را در کتابهای آموزش منطق سنتی پیدا نکرده است این مسئله را می توان با رویکرد دانشمندان مسلمان در طول تاریخ تمدن اسلامی به علوم تجربی مقایسه کرد که با اینکه رساله­های فراوانی پیرامون این مسائل نوشتند اما هرگز گام نهایی برای استفاده­ی عملی و کاربردی از علوم تجربی را برنداشتند و به عرصه­ی فن­آوری نرسیدند. بنابراین توجه به این مسئله و هرچه بیشتر کاربردی­تر کردن آن در زندگی امروز احساس می شود.

     بنابراین ما سعی می­کنیم این مبحث کاربردی را در کتاب فلسفی بررسی کرده شاید این پژوهش راهی باشد برای کاربردی کردن بیشتر مبحث مغالطات و گسترش آن در سایر حوزه­ها.

1‑2‑ سوال­های اصلی تحقیق:

این رساله در صدد است پیرامون سوالهای زیر تحقیق و تامل کرده و در حد توان پاسخهای مستدل و مستند برای آنها پیدا کند.

  1. تفاوت مغالطه، نقد و پارادکس چیست؟
  2. آیا هر نقدی کاشف یک مغالطه است؟
  3. مغالطات رایج در متون فلسفی به خصوص دو کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و اشارات و تنبیهات ابن سینا (بخش حکمت) کدام­اند؟

13 فرضیه­های تحقیق:

ما در این رساله طبق فرضیه­های زیر به پژوهش پرداخته و تا حدودی به درستی آنها نائل شده­ایم.

  1. مغالطه، نقد و پارادکس اگر چه تا اندازه­ای به هم شباهت دارند ولی در واقع تفاوت­هایی هم دارند که در طی این پژوهش روشن می­شود.
  2. هر نقدی اگر نقد مبنایی نباشد یعنی ناشی از اصول اولیه­ی مورد پذیرش طرف مقابل نباشد در بردارنده­ی مغالطه است بنابراین نقد عام­تر از مغالطه است.
  3. در متون فلسفی می توان هم مغالطات صوری و هم مغالطات غیرصوری پیدا کرد.

1‑4‑ سابقه­ی تحقیق:

     گذشته از مباحث کلی پیرامون مغالطات و تقسیم­بندی و تعریف آنها و به طور خلاصه کتابها و رساله­هایی پیرامون مغالطات این مباحث به صورت کاربردی در یک کتاب مستقل وجود ندارد و بررسی این مبحث در سایر حوزه­ها به خصوص سیاست بسیار بیشتر مورد نیاز است همچنین می­توان در کتابهای کلامی هم نمونه­های متنوعی از مغالطات را پیدا کرد. البته یک سری مقاله­هایی پیرامون این مساله به طور کلی نوشته شده است.

15 روش تحقیق:

در این مساله ابتدا به تعریف و تقسیم­بندی مغالطات پرداخته شده سپس به شیوه­ای کاربردی این بحث را در دو کتاب مورد نظر بررسی نموده­ایم و سعی نمودیم به صورت گزینشی عمل نموده و در بررسی کتاب اصول فسلفه و روش رئالیسم از ذکر موارد تکراری خودداری کرده و اکثر استدلال­هایی را که استاد مطهری یا علامه طباطبایی نقد کرده را بررسی کرده و نوع مغالطه­ی تخطئه­ی مخاطب یا اشتراک لفظی بوده اشاره نموده­ایم و در بررسی کتاب اشارات و تنبیهات نیز به نقدهایی که فخر رازی یا دیگران از عقاید ابن­سینا داشته­اند اشاره کرده و به ارزیابی آنها پرداخته­ایم که در برخی موارد به مغالطه­های خود شیخ و در برخی دیگر به مغالطه­های ناقدین او اشاره کرده­­ایم و در ادامه به ارزیابی استدلال­هایی که خود ما آنها را مغالطی دانسته­ایم پرداخته­ایم بنابراین روش ما تحلیلی و انتقادی است.

16 هدف تحقیق:

     مهمترین هدف این نوشته کاربردی­تر کردن بحث مغالطات بوده و این پژوهش بابی بود برای تسری دادن این مبحث به سایر رشته ها به خصوص حوزه­های علوم اجتماعی و علوم سیاسی و سایر حوزه­های کلامی. چرا که ما تا به امروز فقط یک سری تعریف­ها و بررسی­های کلی از این مباحث داشته ایم ولی اینکه در یک علم به طور خاص این مباحث را به کار ببریم، نداریم و اگرم باشد بسیار اندک است.  

17 بیان اجمالی از محتوای فصول رساله:

رساله­ی حاضر مشتمل بر سه فصل است فصل اول شامل سه بخش است بخش اول شامل یک مقدمه برای راهنمایی خوانندگان و تعریف موضوع تحقیق و اهمیت آن و ذکر سوابق، روشها و اهداف موضوع است بخش دوم به بررسی بسترهای معرفتی مساله. ذکر رابطه ی زبان و منطق و ریشه­های مغالطه پرداخته­ایم و در بخش سوم ضمن تعریف پارادکس، نقد و مغالطه به بیان رابطه­ی میان این مفاهیم و تفاوت آنها پرداخته ایم و برای روشن شدن مطلب به انواع مهم پارادکس هم اشاره­ای داشته­ایم؛ در ادامه پیشینه­های تاریخی بحث مغالطات را بررسی نموده­ایم.

در فصل دوم به اقسام مغالطات صوری و غیرصوری اشاره کرده، در این فصل مغالطات غیرصوری به دو قسم مغالطات ربطی و ابهامی تقسیم بندی می­شود و ذیل هر کدام به اقسام رایج و مهم اشاره می­شود. در فصل سوم به بررسی اقسام مغالطات پنج جلد کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم پرداخته­ایم و ذیل هر نقد و مغالطه تحلیل مختصری از آنها را ارائه داده­ایم و در فصل آخر به بررسی مغالطات کتاب اشارات بخش حکمت اشاره کردم که در این فصل به آراء مشهود فیلسوفانی مثل فخررازی و انتقادهای او از بوعلی اشاره و توضیحاتی پیرامون آنها داده­ایم.

بررسی بسترهای معرفتی مساله

21 رابطه ی زبان و منطق:

    از آنجا که منطق علم استدلال است و لازمه ی استدلال تفکر و اندیشیدن است. تفکر و اندیشه هم نیازمند زبان است. زبان ابزار بسیار پیچیده­ای است و بدون زبان بیان هیچ تفکر و اندیشه­ای امکانپذیر نیست. بنابراین توجه به رابطه­ی زبان و استدلال و به تبع آن رابطه­ی زبان و منطق حائز اهمیت است. تفکر و استدلال از طریق زبان بیان می­شود. تعداد واژه ای یک زبان محدود است ولی با همین واژه­های محدود می­توان تعداد نامحدودی جمله با معانی مختلف ساخت. از واژه­ها برای بیان افکار و اندیشه­ها و همچنین شکل بخشیدن به افکار و اندیشه ها بهره می­بریم. در موارد بسیاری پیش می آید که دیگران سخن ما را به گونه­ی دیگری درک می­کنند یا اینکه از بیان منظورمان عاجز می­شویم. زبان گفتاری نسبت به زبان نوشتاری دارای انعطاف بیشتری است زیرا با استفاده از حرکات، آهنگ صدا و حالتهای مختلف چهره می­توانیم معانی جملات را تغییر دهیم لذا مسئله ی منطق و زبان همواره مورد توجه اندیشمندان و فیلسوفان بوده است و نظریه­های مختلفی در مورد رابطه­ی میان آنها ذکر شده است که البته بررسی این موضوع در این پژوهش مدنظر ما نیست. بلکه بررسی این موضوع مقدمه­ای بود برای پرداختن به نقش­های مختلف زبان و به تبع آن پرداختن به ابهامات و مغالطه، نقد و شیوه­های آن که به اختصار به این موضوعات اشاره خواهد شد.

22 نقشهای مختلف زبان:

     برای زبان کاربرد­های مختلفی را برمی­شمارند که غالباً از تعدد آنها غفلت می­ورزیم. «لودویک ویتگنشتاین» در اثر معروف و مشهور خویش به نام پژوهش­های فلسفی به کاربرد اساسی زبان طبیعی که عبارت است از خبری، تهییجی و انگیزشی و امری اشاره می کند (نبوی، 1384، ص11). اما اگر بخواهیم به طور دقیق به نقشهای مختلف زبان توجه کنیم در تعبیر و تفسیر اهداف زبان موفق خواهیم بود. بنابراین بیشتر بر روی آن کاربردی که به موضوع مورد بررسی مرتبط باشد متمرکز خواهیم شد. انواع کاربردهای زبان را می­توان به طور خلاصه چنین بیان کرد.

الف) کاربرد توصیفی

      زمانی که به توصیف یک شیء یک موقعیت، یا یک احساس می پردازیم. با کاربرد توصیفی روبر هستیم. مثلاً: هوا سرد است یک جمله­ی توصیفی است.    

ب) کاربرد ارزشی

    زمانی که ما از زبان برای قضاوت در مورد چیزی یا کسی بهره بگیریم با این کاربرد سرو کار داریم. در قضاوت چند نوع ارزش گذاری وجود دارد که عبارتند از: زیباشناختی، اخلاقی‑ اقتصادی‑ فنی و علمی که برای هر کدام می توان مثالهای مختلفی را عنوان کرد:

  • این تابلو از بهترین و زیباترین تابلوهای این موزه است.
  • او از بهترین مدیران این شرکت است.
  • بهترین راه استاد شدن شاگردی است.
  • بستن زنجیر به چرخ­های اتومبیل در زمستان ایمنی بیشتری را تضمین می کند.
  • نظریه­ی نسبیت انیشتین بهترین نظریه­ی قرن حاضر است.

ج) نقش عاطفی

زمانی که از زبان برای بیان عواطف و احساسات خویش استفاده می­کنیم. مثلاً مادر دوستت دارم. در این جملات نقش انتقال اطلاعات یک نقش ثانوی است.

د) کاربرد تهییجی

در این مورد هدف برانگیختن احساسات دیگران است. که به وضوح در شعر شعرا دیده می شود. هورا کشیدن تماشاگران مسابقه ی فوتبال تلاشی است برای برانگیختن احساسات همگان.

هـ) کاربرد ترغیبی

از جمله مثال بارز برای این کاربرد تبلیغات سیاسی و اقتصادی است که هدف ترغیب سایرین به قبول چیزی یا مطلبی و واداشتن آنها به انجام کاری است. مثلاً ورزش کردن بهترین عامل برای حفظ سلامتی افراد جامعه است.

ح) کاربرد استفهامی

در این موارد به دنبال کسب اطلاعات هستیم که به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان می­شود. مثلاً شما هنوز کار تحقیق خود را تحویل نداده­اید؟ یا فکر می­کنم که هنوز کار تحقیقی شما تمام نشده است؟

خ) کاربرد امری

زمانی که هدف از کاربرد زبان واداشتن کسی به انجام کار می­باشد دارای کاربرد امری است. اوامر مفید صدق و کذب نیستند. لذا کاربرد خبری ندارند. راهنمایی کردن و نصیحت هم جزء این کاربرد محسوب می­شوند.

ر) کاربرد انشایی(یا استنتاجی)  

یک سری عبارات و واژه­هایی که کنش و عملی را بازگو کنند مثلاً من متهم را مجرم اعلام می­کنم.

ز) کاربرد تفننی

زمانی که از زبان برای سرگرمی استفاده می­کنیم مانند لطیفه گویی‑ عمل حل جدول و موارد مشابه این کاربردها عمده­ترین کاربردهای زبان هستند. کاربردهای دیگری را هم برای زبان برمی­شمارند که می­توان آنها را در زیر مجموعه­ی یکی از کاربردهای فوق گنجاند. البته باید بر این موضوع توجه کنیم که برخی از این کاربردها چند بعدی هستند و در اغلب موارد بیش از یک کاربرد دارند. مثلاً زمانی که ما از کاربرد احساسی زبان استفاده می کنیم ممکن است در عین حال کاربرد ترغیبی هم داشته باشد. زمانی که ما لطیفه­ای را تعریف می­کنیم هم از نقش تفننی و هم نقش تمثیلی استفاده کرده­ایم یا زمانی که چیزی را توصیف می­کنیم تا مردم را به آن ترغیب کنیم. لذا غالباً قصد ما از بیان یک جمله فقط یک هدف نیست بلکه گاهی مواقع، ذکر یک جمله در بردارنده­ی اغلب اهداف ذکر شده است.

تعداد صفحه :113

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09199970560        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید