دانلود پایان نامه ارشد: تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت اجرایی

گرایش :مدیریت استراتژیک

عنوان : تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی

موسسه آموزش عالی فارابی

تحصیلات تکمیلی مدیریت

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

رشته مدیریت اجرایی

) گرایش مدیریت استراتژیک (

تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی

در نهادهای دانش محور

استاد راهنما

دکتر معصومه حسین زاده شهری

استاد مشاور

دکتر علیرضا ربیع

شهریورماه سال 1390

 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

خلاقیت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرار می‌دهد. در عصر تحولات و تغییرات سریع، سازمان‌هایی در جرگه موسسات موفق قرار می‌گیرند که مرتبا دانش جدید تولید نموده، آنرا در سطح سازمان گسترش داده و با سرعت زیاد از آن در محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند استفاده کنند. مدیریت دانش توانایی خرد جمعی در افزایش پاسخ گویی و نوآوری است. برای اینکه مدیریت دانش قابلیت اصلی سازمان شود، وجود سه مولفه مهم اجتماعی- فرهنگی، سازمانی و فناوری ضروری است. با ترکیب این مولفه‌ها نظام مدیریت دانش خلق می‌شود.بررسی میزان تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی جهت استفاده از آن برای توجیه مدیران ارشد نهادهای دانش محور و پیوند هر چه بیشتر علم مدیریت دانش با یکی از مفاهیم مهم رفتار سازمانی یعنی خلاقیت، با تعیین میزان تاثیر نظام مدیریت دانش بر آن از اهداف اصلی این پژوهش می‌باشد. به این منظور میزان تاثیر انواع نظام (سیستم)‌های اصلی مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی در سازمان‌های دانش محور از طریق مصاحبه با مدیران تمامی شرکتهای مشاوره مدیریت فعال در حوزه ی مدیریت دانش بعنوان شاخص ترین نهادهای دانش محور در ایران طی یک پژوهش کیفی سنجیده شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد پیاده سازی نظام مدیریت دانش بر روی خلاقیت، مخصوصا خلاقیت سازمانی در نهادهای دانش محور تاثیر مستقیم دارد.  کلید واژه ها: مدیریت دانش، خلاقیت سازمانی، نهاد دانش محور، نظام مدیریت دانش      فهرست مطالبفصل اول: کلیات تحقیق1-1- مقدمه.. 11-2- بیان مسئله.. 21-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 31-4- اهداف تحقیق.. 41-4-1- اهداف اصلی.. 41-4-2- اهداف فرعی.. 41-5- فرضیات تحقیق.. 51-5-1- فرضیات اصلی.. 51-5-2- فرضیات فرعی.. 51-6- نوع و روش تحقیق.. 51-7- روش گردآوری اطلاعات.. 61-8- جامعه آماری.. 61-9- روش نمونه گیری.. 71-10- قلمرو تحقیق.. 71-10-1- قلمرو موضوعی.. 71-10-2- قلمرو مکانی.. 71-10-3- قلمرو زمانی.. 71-11- تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی.. 81-11-1- نظام مدیریت دانش.. 81-11-1-1- انواع نظام‌های مدیریت دانش.. 91-11-2- خلاقیت.. 101-11-3- نهاد دانش محور.. 11فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق2-1- مبانی نظری.. 122-1-1- مقدمه.. 122-1-2- مدیریت دانش.. 142-1-3- سازمان (نهاد) دانش محور.. 552-1-4- خلاقیت.. 592-2- پیشینه تحقیق.. 792-2-1- تحقیقات داخلی.. 792-2-2- تحقیقات خارجی.. 822-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق.. 842-3- چارچوب مفهومی تحقیق.. 842-4- جمع بندی.. 85فصل سوم: روش تحقیق3-1- مقدمه.. 873-2- روش تحقیق.. 883-3- متغیرهای تحقیق.. 893-4- جامعه آماری.. 893-5- نمونه آماری.. 913-6- ابزار جمع آوری اطلاعات.. 923-7- روایی و پایایی مصاحبه.. 933-8- شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 96فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات4-1- مقدمه.. 994-2- تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه.. 994-2-1- مصاحبه با مدیرعامل شرکت تحقیقات صنایع فرناس آریا   994-2-2- مصاحبه با مدیر فناوری شرکت اینوتکس ایران.. 1014-2-3- مصاحبه با مدیرعامل شرکت سپهر اندیش دارمان.. 1024-2-4- مصاحبه با مدیرعامل شرکت مشاوره مهندسی نداک   1044-2-5- مصاحبه با مدیردپارتمان طرح‌ریزی پروژه‌های شرکت گسترش‌اندیشه پویا.. 1064-2-6- مصاحبه با مدیرتوسعه و بهبود محصول شرکت مشاوران توسعه آینده.. 1074-2-7- مصاحبه با مدیرعامل شرکت فرا روش صبا.. 1094-3- خصوصیات شرکتهای مورد مطالعه.. 1114-3-1- خصوصیات شرکت تحقیقات صنایع فرناس آریا.. 1114-3-2- خصوصیات شرکت اینوتکس ایران.. 1124-3-3- خصوصیات شرکت سپهر اندیش دارمان.. 1134-3-4- خصوصیات شرکت مشاوره مهندسی نداک.. 1134-3-5- خصوصیات شرکت گسترش اندیشه پویا.. 1154-3-6- خصوصیات شرکت مشاوران توسعه آینده.. 1164-3-7- خصوصیات شرکت فرا روش صبا.. 1174-4- نتایج تجزیه و تحلیل.. 119فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات5-1- مقدمه.. 1205-2- تحلیلی بر سوالات پژوهش.. 1205-2-1- نتایچ بدست آمده از سوالات.. 1205-3- نتیجه گیری.. 1215-4- پیشنهادات بر مبنای یافته‌های تحقیق.. 1225-5- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی.. 1235-6- محدودیتهای تحقیق.. 124منابع و مأخذ6-1- منابع فارسی.. 1256-2- منابع انگلیسی.. 129    فهرست اشکال و جداول عنوان                                          صفحهشکل 2-1: حلقه تبدیل دانش                               16شکل 2-2: گامهای اصلی چرخه مدیریت دانش                       17شکل 2-3: هرم دانش                                      17شکل 2-4: دوره عمر دانش                                 25شکل 2-5: تولید دانش در زمینه‌های مختلف                       27شکل 2-6: عناصر بنیادی مدیریت دانش                      31جدول 2-1: مراحل و ابزارهای مدل پایه‌های ساختمان دانش              33شکل 2-7: مدل نوناکا و تاکئوچی                          38جدول 2-2: مقایسه دیدگاه‌های عینیت گرا و عمل گرا درباره‌ی دانش         40جدول 2-3: تاکید موضوعی ادبیات مدیریت دانش اولیه                     41جدول 2-4: فرآیند اجرای نظام مدیریت اسناد و مدارک                    43شکل 2-8: اجزای نظام مدیریت جریان کار                        51شکل 2-9: عوامل مؤثر در نظام مدیریت دانش سازمان                  54شکل 2-10: تفاوت مفهومی بین خلاقیت و نوآوری                   65شکل 2-11: ارتباط افراد خلاق و نوآور                              66شکل 2-12: مراحل خلاقیت از نظر آمابیل                         68شکل 2-13: مراحل خلاقیت از نظر آلبریشت                        69جدول 3-1: سوالات طبقه بندی شده مصاحبه                        95جدول 4-1: وضعیت شرکت مورد مطالعه اول                        101جدول 4-2: وضعیت شرکت مورد مطالعه دوم                        103جدول 4-3: وضعیت شرکت مورد مطالعه سوم                        105جدول 4-4: وضعیت شرکت مورد مطالعه چهارم                      106جدول 4-5: وضعیت شرکت مورد مطالعه پنجم                       108جدول 4-6: وضعیت شرکت مورد مطالعه ششم                        110جدول 4-7: وضعیت شرکت مورد مطالعه هفتم                     111جدول 4-8: وضعیت کلی جامعه آماری مورد مطالعه                    120جدول 5-1: نتایج حاصل از پژوهش                         122   

فصل اول: کلیات تحقیق

  

1-1- مقدمه

در عصر حاضر که عصر دانایی نامیده می‌شود، سازمانها شاهد محیط‌هایی هستند که روز به روز پویاتر و چالش برانگیزتر می‌شوند. تغییر و تحول جزء جدایی ناپذیر دنیای امروزی است، به عبارت دیگر تنها جزء ثابت تغییر است. امروزه به سرمایه‌های نامشهود و معنوی که همان دانش نامیده می‌شوند، به عنوان یک عامل مهم و حیاتی می‌نگرند. به بیان دیگر، سازمانهایی در برابر تغییرها و تحولها پیروز خواهند بود که بتوانند سرمایه نامشهود و معنوی (دانش) خود را بهبود و توسعه بخشند (ملکی نیا، بجانی، 1388).مدیریت دانش فرآیند خلق ارزش از دارایی‌های نامحسوس سازمان است. دارایی‌های نامحسوس همچنین بعنوان سرمایه‌ی معنوی، شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی یا سرمایه مشتری می‌باشد. سرمایه‌ی انسانی، قدرت مغز و معلومات کارکنان در سازمان می‌باشد. سرمایه‌ی ساختاری نیز به دارایی‌های معنوی اطلاق می‌شود که نمی‌تواند به آسانی توسط کارکنان به خانه برده شود (لیبوویتز[1] ، 1957).نظام (سیستم)‌های اصلی مدیریت دانش عبارتند از: نظام‌های مدیریت اسناد و مدارک، نظام‌های پشتیبان تصمیم، نظام‌های پشتیبان گروه، نظام‌های اطلاعاتی مدیران اجرایی، نظام‌های مدیریت جریان کار، و نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری (جاشاپارا، 2004).بدون تردید "خلاقیت و نوآوری" یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرارمی‌دهد. در واقع تمام علوم و فنون و هنرها و به‌طور کلی همه تمدن انسان محصول خلاقیت است و در این خصوص نقش تکوینی و تکاملی دارد (زمین پرداز، 1389).پل رومر[2] که از منتقدان «اقتصاد دانش» به شمار می‌آید، گفته است فقط منابع دانش و تفکرات، دارای استعداد نامحدودی برای رشد هستند. انتقال نظام‌مند دانش، به طور عام بر کل فعالیت سازمان و به طور خاص بر کار تک‌تک اعضا و کارکنان آن تأثیر می‌گذارد، به همه آنان سود ‌رسانده و اثربخشی، کارآیی و بهره وری را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، خلاقیت‌ها از کاربرد دانش موجود و خلق نظرات جدید در انتقال نظام‌مند دانش، ریشه می‌گیرند و انتقال‌دهندگان، دریافت‌کنندگان و واسطه‌های دانش مورد نیاز، به دلیل تسهیم دانش، قیمتی مناسب را به شکل پیشرفت در کار و یا کسب موقعیت بهتر، دریافت می‌نمایند (عبدالکریمی، 1382). 

1-2- بیان مسئله

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت دانش را اجرا و پیاده سازی آن در سازمان برد، چرا که دیگر موارد مرتبط با آن، همگی به عنوان مقدمه‌ای برای بستر سازی و استفاده از آنها برای تحقق عملی مدیریت دانش به‌کار می‌روند. برای اینکه مدیریت دانش قابلیت اصلی سازمان شود، وجود سه مولفه مهم اجتماعی- فرهنگی، سازمانی و فناوری ضروری است. با ترکیب این مولفه‌ها نظام مدیریت دانش خلق می‌شود (عدلی، 1383). بسیاری از نظام‌های مدیریت دانش با طراحی و ادغام فناوریهای مختلفی توسعه یافته اند. تمام نظام‌های مدیریت دانش به دنبال تامین انتظارات مدیریت ارشد نظیر نرخ بازده، سرمایه گذاری و افزایش اثربخشی است. در سازمانهایی که چالش آنها تولید کالا و ارائه خدمات با توجه به نیازهای درحال تغییر مشتریان است، بهبود فرآیندهای مدیریت با توانایی سازمان در کسب، توزیع و استفاده از دانش جدید همراه است (جاشاپارا، 2004).از سوی دیگر خلاقیت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرارمی‌دهد. تمام علوم و فنون و هنرها و به‌طور کلی همه تمدن انسان محصول خلاقیت است. انسان با خلاقیت می‌تواند خود را توانا‌تر کند، بر طبیعت با عظمت غالب شود، جهان اسرار آمیز را بشناسد و مسائل و مشکلات عدیده حیات خودرا حل نماید. از این رو خلاقیت را محور حرکت جهانی قرن حاضر می‌دانند (زمین پرداز، 1389).از این جهت که نهادهای دانش محور برای گسترش و کاربرد نوآوری و اختراع تشکیل می‌شوند، این پژوهش سعی دارد تا ضمن روشن ساختن ابعاد خلاقیت و نظام مدیریت دانش در نهادهای دانش‌محور، تاثیر نظام مدیریت دانش را بر خلاقیت سازمانی را مشخص نموده و پیشنهاداتی در خصوص بالا بردن این میزان تاثیر ارائه نماید.[1] Liebowitz.jay[2] Paul Romerتعداد صفحه : 228قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید