دانلود پایان نامه ارشد: تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت دولتی

گرایش :نیروی انسانی

عنوان : تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان

دانشکده مدیریت و حسابداری

گروه آموزشی مدیریت دولتی

 

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد 

رشته: مدیریت دولتی  گرایش: نیروی انسانی

عنوان:

تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان

(با تاکید بر نقش تعدیل گری مدیریت دانش)

استاد راهنما:

دکتر حمیدرضا رضایی کلیدبری

نیمسال تحصیلی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان ........................................................................................................................................ صفحهچکیده ................................................................................................................................................ 1 فصل اول: کلیات تحقیق1-1- مقدمه ...................................................................................................................................... 31-2- بیان مساله ................................................................................................................................ 31-3- ضرورت و اهمیت تحقیق ....................................................................................................... 51-4- اهداف تحقیق .......................................................................................................................... 61-5- چارچوب نظری تحقیق ........................................................................................................... 61-6- فرضیه­های تحقیق .................................................................................................................... 81-7- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق ................................................................. 81-7-1- عملکرد .................................................................................................................... 81-7-2- کارآفرینی سازمانی ................................................................................................... 81-7-3- مدیریت دانش .......................................................................................................... 91-8- قلمرو تحقیق ........................................................................................................................... 9 فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیقبخش اول: کارآفرینی2-1- کارآفرینی سازمانی ................................................................................................................ 122-1-1- مقدمه .......................................................................................................................... 122-1-2- کارآفرینی .................................................................................................................... 122-1-3- اهمیت و ضرورت توجه به ویژگی های کارآفرینان .................................................... 152-1-4- انواع کارآفرینی ............................................................................................................ 162-1-5- فرآیند کارآفرینی ......................................................................................................... 172-1-6- انواع مدل های کارآفرینی ............................................................................................ 182-1-6-1- مدل های محتوایی ............................................................................................ 182-1-6-2- مدل های فرایندی ............................................................................................. 182-1-6-3- مهم­ترین مدل­های کارآفرینی سازمانی ............................................................... 192-1-7- کارآفرینی در چارچوب یک فرآیند ............................................................................. 202-1-8- عوامل موثر بر کارآفرینی ............................................................................................. 212-1-9- تمایل به کارآفرینی ...................................................................................................... 242-1-10- مولفه های تمایل های کارآفرینانه ............................................................................. 252-1-11- تمایل کارآفرینانه از دیدگاه دیس و لومپکین ............................................................ 282-1-12- موانع حرکت کارآفرینی ............................................................................................ 292-1-13- ابعاد کارآفرینی سازمانی ............................................................................................ 32 بخش دوم: عملکرد2-2- عملکرد ................................................................................................................................. 352-2-1- مقدمه .......................................................................................................................... 352-2-2- عملکرد ....................................................................................................................... 352-2-3- عملکرد و بهره وری ................................................................................................... 352-2-4- ضرورت اندازه گیری وسنجش عملکرد ..................................................................... 382-2-5- شاخص های متوازن عملکرد ...................................................................................... 402-2-6- ابعاد مثلث عملکرد سازمانی ........................................................................................ 402-2-7- مدیریت عملکرد و آسایش سازمان ............................................................................. 422-2-8- محاسن اعمال  مدیریت عملکرد ................................................................................. 422-2-9- مدیریت بهبود عملکرد ................................................................................................ 422-2-10- مراحل مهم و مهارت های راه اندازی  عملکرد ........................................................ 432-2-11- اهمیت و نقش سنجش عملکرد در سازمان .............................................................. 432-2-12- اندازه گیری عملکرد ................................................................................................. 442-2-13- ویژگی های معیارهای سنجش عملکرد .................................................................... 452-2-14- رویکردهای موجود در سنجش عملکرد ................................................................... 462-2-15- رویکردهای تک بعدی سنجش عملکرد ................................................................... 462-2-16- رویکردهای چند بعدی سنجش عملکرد .................................................................. 482-2-17- عوامل موثر بر عملکرد .............................................................................................. 492-2-18- عملکرد و شاخص های بهبود آن ............................................................................. 52 بخش سوم: مدیریت دانش2-3- مدیریت دانش ....................................................................................................................... 542-3-1- مقدمه .......................................................................................................................... 542-3-2- تعریف مدیریت دانش ................................................................................................. 542-3-4- راهبردهای چهارگانه مدیریت دانش ........................................................................... 562-3-5- ارکان مدیریت دانش ................................................................................................... 562-3-6- فرایندهای اصلی مدیریت دانش .................................................................................. 572-3-7- مزایای مدیریت دانش ................................................................................................. 582-3-8- عوامل موفقیت مدیریت دانش .................................................................................... 602-3-9- موانع موفقیت مدیریت دانش در سازمان ها ................................................................ 612-3-10- مراحل بلوغ مدیریت دانش در سازمان ..................................................................... 622-3-11- سازمان دانش بنیان .................................................................................................... 622-3-11-1- مشخصه های سازمان دانش بنیان .................................................................... 622-3-12- سطوح دانش ............................................................................................................. 632-3-13- مشکلات مواجه با دانش ........................................................................................... 63بخش چهارم: پیشینه تحقیق2- 4- پیشینه تحقیق ...................................................................................................................... 672- 4- 1- پیشینه مطالعاتی در خارج ......................................................................................... 672- 4- 2- پیشینه مطالعاتی در ایران ........................................................................................... 68 فصل سوم: روش اجرای تحقیق3-1- مقدمه .................................................................................................................................... 723-2- فرآیند اجرای تحقیق ............................................................................................................. 733-3- روش تحقیق ......................................................................................................................... 733-3-1- جامعه و نمونه آماری .................................................................................................. 743-4- روش­ها و ابزار جمع­آوری داده­ها ......................................................................................... 753-4-1- پرسش­نامه کارآفرینی سازمانی .................................................................................... 753-4-2- پرسش­نامه مدیریت دانش ........................................................................................... 753-4-3- پرسش­نامه عملکرد ...................................................................................................... 753-5- روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری ............................................................................................ 763-5-1- روایی .......................................................................................................................... 763-5-2- پایایی .......................................................................................................................... 773-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................... 78 فصل چهارم: تجزیه و­تحلیل داده­ها4-1- مقدمه .................................................................................................................................... 804-2- توصیف متغیر­های تحقیق ...................................................................................................... 814-3- آزمون کلومو گروف– اسمیرنوف (k-s) .............................................................................. 854-4- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق ......................................................................................... 864-5- آزمون فرضیات تحقیق .......................................................................................................... 87 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات5-1- مقدمه .................................................................................................................................... 915-2- نتایج آمار توصیفی ................................................................................................................ 915-2-1- توصیف متغیر کارآفرینی ............................................................................................. 915-2-2- توصیف متغیر عملکرد ................................................................................................ 915-2-3- توصیف متغیر کسب دانش ........................................................................................  915-2-4- توصیف متغیر دانش بنیان ............................................................................................ 915-3- نتایج آزمون فرضیه ها ........................................................................................................... 925-4- پیشنهاداتی در راستای نتایج تحقیق ....................................................................................... 935-5- پیشنهاداتی برای محققین آینده .............................................................................................. 945-6- محدودیت­های تحقیق ........................................................................................................... 95 فهرست منابع ................................................................................................................................... 97پیوست .......................................................................................................................................... 103ست ها...................................................................................       فهرست جداول عنوان .......................................................................................................................................... صفحهجدول شماره 2-1: اهم مطالعات درمورد تمایل کارآفرینانه در سطح شرکت ................................. 26جدول  شماره 2-2: اهم مطالعات در مورد گرایش کارآفرینانه در سطح فردی ............................... 27جدول شماره 2-4: عوامل موفقیت مدیریت دانش ......................................................................... 60جدول شماره 3-1: ابزار جمع آوری داده ها ................................................................................... 76جدول شماره 3-2: آلفای کرانباخ .................................................................................................... 78جدول شماره 4-1:. توصیف متغیر کارآفرینی ................................................................................. 81جدول شماره:4-2: توصیف متغیر کسب دانش ............................................................................... 82جدول شماره 4- 3: توصیف متغیر منابع دانش بنیان ...................................................................... 83جدول شماره 4- 4: توصیف متغیر عملکرد .................................................................................... 84جدول شماره 4- 5: آزمون کولموگروف- اسمیرنف ...................................................................... 85جدول شماره 4- 6: آزمون تی تک نمونه ای متغیرهای تحقیق ....................................................... 86جدول شماره 4- 7: ضریب همبستگی بین کارآفرینی و عملکرد .................................................... 87جدول شماره 4- 8: آزمون رگرسیون بین کارآفرینی و عملکرد با توجه به کسب دانش ................ 88جدول شماره 4- 9:. آزمون رگرسیون بین کارآفرینی و عملکرد با توجه به کسب دانش و منابع دانش بنیان.................................................................................................................................................. 89      فهرست اشکالعنوان ............................................................................................................................................. صفحهشکل شماره 1-1: مدل تحلیلی تحقیق .............................................................................................. 7شکل شماره 2-1 : جو کارآفرینی ................................................................................................... 24شکل شماره 2-2: رابطه بهره وری، سوددهی و عملکرد ................................................................ 33شکل شماره 2-3:. چرخه عملکرد. ................................................................................................. 39شکل شماره2-4: سیستم اندازه گیری عملکرد متوازن در مقابل سیستم سنتی ................................ 40شکل شماره2-5 : مثلث اندازه گیری عملکرد ................................................................................. 41شکل شماره2-6 :. فرایندهای اصلی مدیریت دانش ........................................................................ 58     فهرست نمودارهاعنوان ............................................................................................................................................. صفحهنمودار شماره 4-1:. هیستوگرام  متغیر کارآفرینی ............................................................................ 81نمودارشماره  4-2: هیستوگرام  متغیر کسب دانش ......................................................................... 82نمودار شماره 4-3:. هیستوگرام متغیر منابع دانش بنیان ................................................................... 83نمودار  شماره 4-4: هیستوگرام  متغیر عملکرد ............................................................................... 84  چیکدهیکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر      می شوند.هدف از این تحقیق بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی بر عملکرد شرکت های صنایع غذایی استان گیلان با تاکید بر نقش تعدیل گری مدیریت دانش می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است و نوع تحقیق میدانی و ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، شرکت­های تولیدی صنایع غذایی بالای 15 نفر کارمند استان گیلان است. در تحقیق حاضر نمونه آماری مورد بررسی، تعداد 58 شرکت­ تولیدی استان گیلان می­باشد که از طریق نمونه­گیری غیر احتمالی در دسترس 33 شرکت انتخاب شدند و تعداد 50 پرسش­نامه بین مدیران شرکت­ها توزیع شد که تعداد 37 پرسش­نامه معتبر جمع­آوری گردید. در نهایت اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش با کارآفرینی و بین کارآفرینی با عملکرد سازمانی در سطح 95 درصد رابطه معنی داری وجود دارد (فرضیه­های 1 و 2 و 3) تایید شدند.  
فصل اولکلیات تحقیق
    1- 1- مقدمهدر سناریوهای اقتصادی اخیر که بر اساس پیچیدگی و پویایی مشخص می شوند؛ سازمان ها باید به واکنش های جدیدی نسبت به بقاء و موفق شدن داشته باشند در چنین شرایطی، فعالیت های کارآفرینی سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار شده و به یک شرط ضروری برای خلق ثروت تبدیل می شود (Bojica & Fuentes, 2012). در چشم انداز قرن 21، بنگاه در یک وضعیت رقابتی و پیچیده متاثر از عوامل متعدد نظیر جهانی شدن، توسعه تکنولوژی و سرعت فزاینده انتشار تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند. در چارچوب این چشم انداز، بنگاه ها برای بقاء و پیشرفت خود باید متفاوت از گذشته عمل کنند به ویژه آنکه باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی بود که اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که این خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی های رقابتی در عصر حاضر است (جعفرپور، 1391).لذا در این فصل ابتدا به بیان مساله و در ادامه اهمیت و ضرورت تحقیق و چارچوب نظری و در نهایت مدل تحقیق پرداخته می­شود. 2-1- بیان مسالهسازمان ها تا زمانی که برای بقاء تلاش می کنند خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی       می دانند باید اصل بهبود مستمر را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند این اصل حاصل نمی شود مگر اینکه فرضیه دستیابی به آن با بهبود عملکرد امکان پذیر شود. فقدان نظام  عملکرد در ابعاد مختلف سازمان، اعم استفاده از تامین نیازهای کارکنان، مشتریان، عرضه کنندگان به عنوان یکی از علایم بیماری سازمان ها قلمداد می شود و از سوی دیگر نبود نظام ارزیابی و کنترل در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون وبیرون سازمان است که پیامدهای آن کهولت و نهایتاً مرگ سازمان می باشد (تولایی، 1386). عملکرد نتایج قابل اندازه گیری، تصمیات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفقیت و دستاوردهای کسب شده است و هزینه ها بخش محوری از عملکرد محسوب می شوند. در عین حال عملکرد تقریباً هر هدف رقابتی و تعالی غیر مادی نظیر قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، کیفیت و سرعت را نیز در بر می گیرد (بیاضی و همکاران، 1388). به طور کلی عملکرد به فرآیند سنجش و اندازه‌گیری عملکرد سازمان ها در دوره‌های مشخص       به گونه‌ای که انتظارات و شاخص های مورد قضاوت برای دستگاه ارزیابی شونده شفاف و از قبل به آن ابلاغ شده باشد، اطلاق می‌گردد (بیک زاد، علی زاده، 1388). بر همین اساس در این پژوهش میزان روند رشد عملکرد در صنایع غذایی را با مولفه هایی نظیر، رشد و فروش، سهام بازار برای محصولات اصلی، رضایتمندی مشتری، بازدهی دارایی ها، بازدهی سرمایه، بازدهی فروش جدید که  مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد است  بکارمی برند (Bohica & Fuentes,2012).لامپکین[1] و دس[2]  در 10 سال گذشته بر اهمیت کاربرد یک ساختار احتمالی در تشخیص فاکتورهای اثرگذار بر رابطه میان کارآفرینی و عملکرد سازمان و نقش تعدیل گری آن  بر دانش پایه و کسب دانش تکیه داشتند (Bohica & Fuentes, 2012).کارآفرینی سازمانی بدون شک سهم چشم گیری در توفیق و تعالی سازمان ها دارد. به نظر می رسد عنایت ویژه به توسعه ی مؤلفه های کارآفرینی در فرایندهای تولیدی و خدماتی صنایع و گسترش فرهنگ کارآفرینی میان کارکنان بتواند، راه کار مناسبی در حل این مسأله باشد (ایمانی پور، زیودار، 1387). کارآفرینی یک نگرش مدیریتی است که مفاهیمی چون نوآوری و انعطاف پذیری و پاسخگویی را در سایه درک فرصت های محیطی معنی می بخشد (Zahra, 2005). لامپکین و دس معتقدند که یکی از مهم ترین مفاهیم استفاده شده در توصیف و ارزیابی فعالیت کارآفرینی سازمان، کارآفرینی سازمانی است. کارآفرینی سازمانی زمانی رخ می دهد که یک سازمان بر رشد و فعال بودن و نیز استفاده ازفرصت های جدید، فاکتورهای داخلی و خارجی سازمان تکیه داشته باشند. برای ارزیابی و بررسی میزان کارآفرینی سازمان می توان از شاخص های نوآوری، پیش بینی تقاضای بازار و خلق مزایای حاصل از رقبا نام برد (Bohica & Fuentes, 2012).مدیریت دانش نیز از آنجا که مبتنی بر پردازش اطلاعات یا افزایش سطح یادگیری سازمانی می باشد، رابطه تنگاتنگی با تکنولوژی دارد و حتی در صورت عدم وجود یک تعریف مشخص و جامعی از مدیریت دانش، بسیاری آن را مترادف با تکنولوژی اطلاعات خواهند پنداشت. کارکولیان[3] معتقد است که مدیریت دانش رویکردی برای ایجاد سازمانی است که اعضای آن بتوانند دانش را کسب، تسهیم و خلق کرده و یا آن را برای فعالیت های تصمیم گیری خود به کار برند (غلامرضا دیوکلائی و همکاران، 1391). صاحبنظران نیز بر این عقیده هستند که مدیریت دانش پشتیبان نوآوری، ایجاد    ایده های جدید و بهره برداری از قدرت تفکر سازمان است (میرفخرالدینی و همکاران، 1389). مدیریت دانش را می توان از طریق رابطه با سازمان در خصوص بازار و یا حول نیازها و گرایشات مراجعان، مهارت فنی و تکنولوژیکی بررسی نمود (Bohica & Fuentes, 2012).با توجه به مطالب مطرح شده و اهمیت موضوع در صنایع SMES برای رشد و پیشرفت و کارآفرینی سازمان و داشتن بقاء و مشتری مداری، این مساله وجود دارد که صنایع تا چه اندازه توانستند نسبت به داشته های خود متعهد باشند در تحقیقی که آنا ماریا بوجیکا و ماریا دل مارفونتس[4] در مقاله ای تحت عنوان "اکتساب دانش و کارآفرینی سازمانی" به بررسی تاثیر اکتساب دانش و کارآفرینی سازمانی بر عملکرد پرداخته است و به این نتیجه رسید که اکتساب دانش و کارآفرینی سازمانی هر دو بر عملکرد تاثیر مثبت دارند ولی در صورتی که اکتساب دانش به عنوان متغیر تعدیل کننده ارتباط بین کارآفرینی سازمانی و عملکرد وارد شود تاثیر منفی می گذارد که درجه ی این اثر تحت تاثیر سطح منابع دانش شرکت ها می باشد (Bojica & Fuentes, 2012).با توجه به مطالب مطرح شده سوالات  اصلی تحقیق:
  1. آیا کارآفرینی بر عملکرد صنایع غذایی اثرگذار خواهد بود؟
  2. آیا نقش تعدیل گری کسب دانش و دانش بنیان در کارآفرینی و عملکرد اثرگذار می باشد؟
1 -Lumpkin2- Dess3- Karkoulian4- Ana Maria Bojica,Maria del Mar Fuentesتعداد صفحه : 133قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید