دانلود پایان نامه ارشد: تبیین مقایسه ای آغـاز آفرینش جهـان در کیهان شناسی جدید با تأکید بر آراء ملاصدرا

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات

عنوان : تبیین مقایسه ای آغـاز آفرینش جهـان در کیهان شناسی جدید با تأکید بر آراء ملاصدرا

دانشگاه قم

دانشکده الهیات

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد

عنوان :

تبیین مقایسه ای آغـازآفرینش جهـان درکیهان شناسی جدید با تأکید برآراء ملاصدرا

استاد راهنما:

دکتر عسکر دیرباز (زید عزه )

استاد مشاور:

دکتر حبیب الله رزمی (زید عزه)

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:مقدمه..................................... 1تعریف مسئله................................... 1سؤالات اصلی.................................... 2سابقه و پیشینه تحقیق.................................... 2ضرورت انجام تحقیق.................................... 3فرضیه ها.................................. 3هدفها و کاربردهای مورد انتظار از انجام پژوهش...................... 4بیان روش تحقیق.................................... 4فصل اول : کلیات1-1 . معنای کیهان شناسی.................................... 61-2 . تاریخچه و سیر تحولی کیهان شناسی.................................... 61-3.  معنای عالم.................................... 81-3-1. عالم در لغت..................................... 81-3-2. عالم در اصطلاح کیهان شناسی.................................... 91-3-3. عالم در اصطلاح ملاصدرا ..................................91-4 . مهبانگ یا انفجار بزرگ...................................... 101-5 . معنای حدوث وقدم................................... 111-5-1. حدوث در لغت..................................... 111-5-2.قدم در لغت..................................... 111-5-3. معنای حدوث و قدم در اصطلاح................................. 121-5-4 . معنای حدوث و قدم در نزد ملاصدرا .........................121-5-5.  حدوث عالم.................................... 131-6 . مبادی نظریه حدوث در عالم.................................... 131-7 . زندگی نامه................................... 141-7-1. اینشتین.................................... 141-7-2. هابل.................................... 151-7-3. ملاصدرا.................................. 161-7-3-1. وجوه امتیازعمده حکمت فلسفی ملاصدرا..................... 181-7-3-2 .روش فلسفی ملاصدرا.................................. 191-7-3-3 .آراء خاص او................................... 201-7-3-4. برخی از آثار ملاصدرا.................................. 20فصل دوم : آغاز آفرینش جهان در کیهان شناسی جدید2-1. سیمایی از جهان کنونی از منظر کیهان شناسی................. 232-2. جهان در کیهان شناسی قدیم.................................... 242-3. آغاز کیهان شناسی جدید................................... 252-3-1. مسئله آغاز در کیهان شناسی جدید.................... 262-4 . دلایلی بر وجود انفجار بزرگ................................ 282-4-1.جهان در حال انبساط.................................... 29  2-4-1-1. طیف امواج.................................... 292-4-1-2 .پدیده دوپلر................................... 302-4-1-3 .انبساط ‌عالم‌ و قانون ‌هابل‌............................. 322-4-1-3-1 . ماهیت‌انبساط‌.................................. 362-4-2. فراوانی هسته های سبک ( هلیوم و دوتریم )..................... 402-4- 3 . تابش زمینه ای کیهانی.................................... 432-4-4. نوترینو های زمینه ای.................................... 462- . 5مدلهای دیگر جهان در کیهان شناسی.............................. 512-5- .1عالم ایستای اینشتین.................................... 512-5-2  .جهان پایا.................................. 522-6 . برخی از اشکالات و پرسش های بدون پاسخ در مدل انفجار بزرگ............... 532-6-. 1 مسئله­ی توزیع ماده................................... 532-6- 2 . مسئله پاد ماده................................... 542-6-3 . مسئله­ی تشکیل ساختار کهکشان ها.................................. 562-6-4 . مسئله افق.................................... 582-6-5 . مسئله همواری.................................... 592-7. جهان تورمی  ، موفقیت ها و مشکلات............................ 60. 8-2آغاز آفرینش جهان................................... 642-.9  چگونگی تحول  عالم.................................... 672-9-1  .هندسه عالم.................................... 682-9-2 . نقش چگالی در تحول و تعیین  سرنوشت عالم...................... 73فصل سوم :  آغاز آفرینش جهان از منظر ملاصدرا3- 1 . بررسی مسئله­ی آغاز قبل از ملاصدرا ..................................803-1- 1 . بررسی مسئله­ی آفرینش در فلسفه یونان........................ 803-1-1-1. آفرینش در دوره­ی  ما قبل  سقراط............................... 803-1-1- 2 . دوره بعد از سقراط.................................... 823-1-2 . بررسی مسئله آغاز از دیدگاه متکلمان و فیلسوفان اسلامی.......... 843-1-2 -1. بررسی مسئله­ی  آغاز از دیدگاه متکلمان................................... 863-1-2-1-1 . تصویر حدوث عالم از دیدگاه متکلمان................................... 863-1- 2-1-2. اشکالات سخن متکلمان................................... 873-1-2-1- 3. چاره جویی متکلمان................................... 883-1-2-2 . نظرکلی فلاسفه درباره­ی  عالم.................................... 893-1-2-2-1 . نظریه­ی  ابن سینا در باب عالم.................................... 903-1-2- 2-2 . دیدگاه میرداماد درباره عالم.................................... 943-2 . بررسی مسئله آغاز  از منظر ملاصدرا.................................. 973-2-1. رابطه­ی حدوث زمانی و آفرینش...................................... 973-2-2. جایگاه  حرکت جوهری در نظام هستی شناسی صدرا............... 983-2-2-1. تبیین حرکت جوهری ملاصدرا.................................. 993-2-2-2. دلایل وقوع حرکت در جوهر................................... 993-2-2-3 . بررسی آیات دال بر حرکت جوهری.................................... 1023-2-3. حرکت جوهری و حدوث عالم.................................... 1053-2-4.  اثبات حدوث زمانی عالم از طریق حرکت جوهری................... 1093-2-4-1.  حادث بودن جهان................................... 1093-2-4-2.  حادث زمانی بودن جهان................................... 1113-2-4-3. مقصود ملاصدرا از حدوث زمانی کل عالم......................... 1113-2-5. جایگاه زمان در نزد ملاصدرا.................................. 1133-2-6.  دلایل حکما برعدم  تناهی زمان................................... 1163- 2-7 . بررسی چند اشکال بر حدوث زمانی عالم.............................. 1173-2-7-1 . پاسخ اشکالات..................................... 1193-2-8.  حدوث یا قدم ماده نخستین عالم.................................... 1233- 2-9 . بررسی آغاز آفرینش جهان................................... 1263-3. تفاوت حدوث ملاصدرا با نظریه تکامل داروین....................... 134فصل چهارم :نتیجه گیری و مقایسه4 -1. بازتاب نظریه انفجار بزرگ...................................... 1774-2 . نقاط مشترک و اختلاف  نظریه انفجار بزرگ و حادث زمانی عالم...........1414-2-1 . رویکرد هماهنگی.................................... 1414-2-2. رویکرد تقابل......................................  142                                      4-3. تأثیر نظریه انفجار بزرگ بر اثبات خدا.................................. 1434-3-1 . اثبات  فرازمانی و فرا مکانی بودن خدا ..................................1434-3-2. اثبات خدا از طریق نظم موجود در جهان................................... 1444-4 . تأثیر نظریه حدوث زمانی عالم بر اثبات خدا.................................. 146پیشنهاد های برای آینده................................... 147فهرست منابع و مآخذ..................................148فهرست واژگان....................................................156    چکیده:آغاز آفرینش جهان از بحثهای مشترک بین کیهان شناسی و فلسفه است ؛ هر دو دیدگاه به این مسئله اهتمام داشته اند،  اگرچه طی سالهای اخیر مسئله آغاز در کیهان شناسی رونق بیشتری نسبت به  فلسفه دارد ؛ در کیهان شناسی جدید که با کشف هابل و انتشار مقاله اش شروع شد،  آغاز جهان از یک انفجار بزرگ در فضا زمان صفر میباشد و در فلسفه که در این پژوهش ، نظر ملاصدرا مورد تأکیید است ، آفرینش آغازی ندارد و اساسا تعیین نقطه آغاز برای جهان بیهوده است . این پژوهش درباره هر دو دیدگاه به تحلیل و بررسی پرداخته است و نهایتا بین دو دیدگاه مقایسه کرده است ؛ این مقایسه به منظور تعامل بین علم فیزیک و فلسفه است که طی سالهای اخیر به نظر می­رسد بین این دو علم فاصله افتاده است  ؛ در این پژوهش ، مطالب از طریق  کتابخانه و سایتهای اینرنتی فراهم  شده است  و شیوه داوری توصیفی – تحلیلی بوده است . بر طبق این پژوهش  ، در کیهان شناسی جدید ، جهان باید یک نقطه‌ی آغاز داشته باشد. جهان نه تنها همیشه موجود نبوده، بلکه دارای گذشته‌های نامتناهی نیز نبوده است،  در غیر این صورت، باید بسیار پیش از این دچار مرگ حرارتی می‌شد. این گونه تأملات علمی راه را بر معقولیت پرسش‌هایی درباره‌ی آفرینش آغازین و فرجام‌شناسی نهایی می‌گشاید. به نظر می­رسد آنچه که به خلق ماده انرژی ( فضا زمان) انجامیده است  ، افت و خیزهای خلأ کوانتومی در لحظه­ی انفجار یا شاید قبل از قبل از انفجار بزرگ باشد. در فلسفه ملاصدرا  اساسا جهان دارای نقطه آغاز نیست ؛ اگرچه ازلی هم نیست ، پدید آمدن جهان (حدوث ) نامتناهی بوده است البته این رخداد( حدوث) در زمان نیست بلکه زمان قسمتی از این مجموعه است ( یعنی زمان نیز مخلوق است).مقدمه: موضوعات بسیاری وجود دارد که هم در فیزیک و هم در فلسفه مشترک است از جمله این موضوعات بحث جهان و "آغاز آفرینش جهان " است ؛ البته روش تحقیق در فیزیک و فلسفه متفاوت است اما این دلیلی بر عدم رابطه و تعامل  دو علم، در موضوعات مشترک نیست ؛ شواهد نشان می­دهد که علوم به طور نسبی وابسته به یکدیگرند و از هم تأثیر می­گیرند ؛ هرگونه تحلیل و تفسیر در یک حوزه بر تحلیل و بررسی حوزه دیگر تأثیر بسزایی دارد . سراسر فیزیک مملو از مبانی مابعد الطبیعی است که هیچ دلیل تجربی بر آنان وجود ندارد ، در فلسفه نیز بسیاری از مباحث جهان شناسی هست که مدیون دستاوردهای علوم طبیعی است.تعریف مسئله:مباحث کیهان شناسی امروزه  به عنوان یکی از مهمترین مسائل در فلسفه‏های علم و دین مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد. چنین رویکرد فلسفی و دینی به کیهان‏شناسی بویژه پس از ظهور و شیوع نظریّه انفجار بزرگ در زمینه پیدایش عالم گسترش فراوانی یافته است. همین نکته، نشان دهنده ضرورت و اهمیّت آشنائی با نظریّه‏های جدید علمی پیرامون آغاز جهان است؛ بطوری که امروزه هرگونه بحث در این مقوله بدون آگاهی از مباحث علمی پیرامون آن ابتر و ناقص خواهد بود. پژوهش حاضر قصد دارد آغاز آفرینش جهان را از منظر کیهان شناسی نوین و فلسفه ملاصدرا بررسی کند تا زمینه های وفاق بین این دیدگاه مشخص شود و نیز بررسی شود  که نظریه های فلسفی آیا پیوند مسالمت آمیزی با نظریه های جدید در علم فیزیک دارند ؟ و اگر همپوشانی بین این نظریات وجود دارد این همپوشانی کجاست؟سوالات اصلی:پرسشهایی که در این پژوهش  دنبال خواهیم کرد:1-   آغاز آفرینش جهان در کیهان شناسی نوین کجاست؟2- آیا در فلسفه ملاصدرا ،آفرینش نقطه آغاز دارد؟3- آیا بین مباحث کیهان شناسی نوین و حدوث عالم تطابقی وجود دارد؟4- نظریه انفجار بزرگ به عنوان نقطه آغاز ، و نیز حادث زمانی بودن عالم چه تأثیری بر معرفت ما نسبت به آفریدگار دارد؟سابقه و پیشینه تحقیق:در دهه های اخیر مقالات و کتابهای فراوانی به زبان انگلیسی و فارسی در این رابطه نگاشته شده است مسئله آغاز جهان در مباحث کیهان شناسی سابقه ای دیرینه دارد و از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده است ؛قدمتی به اندازه تاریخ اندیشه بشر که در تمامی اعصار ذهن بشر را به خود مشغول ساخته است .در این زمینه کتابها ، مقالات و سایتهای بسیاری پاسخگوست . در فلسفه نیز به این مسئله البته شاید نه به اندازه دانش فیزیک اما کمابیش پرداخته شده است ؛ در رابطه با موضوع این پژوهش نیز کتاب و پایان نامهای به طور مستقل نگاشته نشده است کتابی با عنوان مسئله آغاز در کیهان شناسی نوین و حکمت متعالیه از آقای پیروز فطورچی نگاشته شده است ولی با شیوه ای که در این پژوهش دنبال شده است هیچ کتاب و پایان نامه ای موجود نیست که نظریه انفجار بزرگ را با حدوث زمانی ملاصدرا مقایسه کند.ضرورت انجام تحقیق:موضوع این پژوهش در دهه های اخیر رونق بیشتری گرفته است و این یکی از انگیزه های نوشتن این پژوهش است ؛ به نظر می­رسد امروزه در کشور ما فلسفه در برخی از مسائل از جمله مسائل هستی شناسی عقب مانده است و تا کنون نو آوری در این زمینه نداشته است و این بزرگترین آسیب را به حوزه کلام اسلامی ، که تفسیر فلسفی معارف اسلامی است وارد می­نماید و شاید بتوان گفت در این زمینه فلسفه شناخت هستی را به فیزیک دانان واگذار کرده است . بنابر این ضرورت دارد نگاه دیگری به منابع اصلی فلسفی بیاندازیم و همپای علوم جدید به تولید نرم افزاری در علم فلسفه بپردازیم ؛ این پژوهش با  وجود نیازی که در این زمینه احساس می­شود ، سعی کرده مقدمه ای  ا ز یک راه طولانی را فراهم کند.فرضیه ها:- آغاز جهان در کیهان شناسی نوین بر طبق مدل استاندارد انفجار بزرگ ، قابل تبیین است ؛طبق این مدل جهان حدود 14 میلیارد سال پیش در پی یک انفجار آغاز شده است.- با توجه به دیدگاه ملاصدرا ، جهان نقطه آغازی ندارد و سؤال از آغاز خلقت بی معناست.-  می­توان توافق نسبی بین نظریات کیهان شناسی و فلسفه ملاصدرا از جمله در این مسئله بر قرار کرد.- نظریه انفجار بزرگ به روشنی مؤید دست توانای آفریدگار در آفرینش جهان است ؛ با وجود حدوث نامتناهی جهان و فقر ذاتی موجودات حادث،  وجود فیاض ضروری است.هدفها و کاربردهای مورد انتظار از انجام پژوهش:هدف از این پژوهش بررسی و تبیین دو دیدگاه کیهان شناسی نوین و فلسفه ملاصدرا در مورد آغاز آفرینش جهان است ؛ همانطور که در ضرورت نیز اشاره کردیم تعامل بین فلسفه و دانش روز از اهداف و انتظارات نگارنده از انچام پژوهش است.بیان روش تحقیق:در این پژوهش آغاز آفرینش جهان به صورت تحلیلی  بررسی شده و سپس  بین دو دیدگاه موجود مقایسه شده است ؛  روش کار در این تحقیق ،  کتابخانه ای می­باشد.فصل اول: کلیاتدر این تحقیق به منظور رسیدن به مقصود ، نیازمند ورود به بحث « کلیات »‌ هستیم . زیرا ضروری است داده های اولیه ای را که بتوان به کمک آن به تجزیه و تحلیل پرداخت ، تعیین و مورد بررسی قرار گیرد . بدین ترتیب ، در فصل اول با عنوان «کلیات » ، به تبیین مفهوم واژگان اصلی و مرتبط با موضوع تحقیق خواهیم پرداخت . همچنین دامنه­ی موضوع را نیز بررسی کرده ایم تا خواننده بداند این موضوع در چه فضایی بررسی شده است. 1-1- معنای کیهان شناسیبه ساختار کلی کیهان مربوط می­شود .[1] کیهان شناسی دانش بررسی و شناسایی چگونگی پیدایش کیهان و آنچه در آن است ، می­ باشد.[2]2-1- تاریخچه و سیر تحولی کیهان شناسی اقلیدس ، ریاضیدان یونانی ، (حدود 300 سال قبل از میلاد) ، با استفاده از سه بعد طول ، عرض و ارتفاع ، فضا را تعریف کرد. تعریفی که اسحاق نیوتن-1727) 1643 م.)  فیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی ، از جهان ارائه داد ،  مطابق با نظریات اقلیدس بود . فضایی لایتناهی که با استفاده از سه بعد طول ، عرض و ارتفاع تعریف می شد. هرچند نظریه­ی  فضای لایتناهی عاری از مشکل نیست. طبق قضیه اولبرس که از نام ستاره شناس آلمانی ، ویلهلم اولبرس1840 – 1758 ) م.) گرفته شده ، اگر ستارگان به یک شکل در تمام فضای لایتناهی پراکنده شوند، در تمامی جهات ستاره‌ وجود خواهد داشت و اگر چیزی در مسیر ستارگان دور دست قرار نگیرد ، تمام آسمان درخشندگی خورشید را خواهد داشت که عملا چنین نیست.بعد از آن آلبرت اینشتین (1955 - 1879م. ) ، دانشمند آمریکایی آلمانی تبار ، با ارائه نظریه­ی نسبیت عام در سال 1915م.  مشکل نظریه­ی  نیوتن را حل کرد. آلبرت اینشتین     نشان داد که فضا و ماده موجود در آن ، محدود اما نامحصور است ؛ یک جهان دو بعدی به شکل سطح یک کره را تصور کنید، این جهان محدود خواهد بود اما هیچ لبه یا حصاری نخواهد داشت . جهان محدود اما نامحصور آلبرت اینشتین ، ساکن است اما به آسانی می‌تواند منبسط یا منقبض شود.نظریه­ی انبساط جهان با کشفی که ادوین هابل1953 - 1889) م. ) ، ستاره شناس آمریکایی ، به عمل آورد، قوت گرفت. او دریافت که کهکشانها در حال حرکت در جهان هستند. وی همچنین متوجه شد که کهکشانهای دورتر ، سریعتر از کهکشانهای نزدیکتر حرکت می‌کنند. در سال 1931 م. ، ژرژ لومتر(1898-1966 م.) ، دانشمند بلژیکی ، اعلام کرد که عامل این انبساط ، تجزیه خود بخود آنچه که او اتم اولیه[1] نامیده است، می­باشد.   علیرغم کشف هابل مبتنی بر انبساط کیهانی و همچنین نظریه انفجار بزرگ که نتیجه این کشف بود ؛ اما فرد هویل ، ستاره شناس انگلیسی ، حاضر به پذیرفتن نظریه انفجار بزرگ نبود و آنرا به تمسخر گرفت. در عوض او معتقد به یک اصل کامل ستاره شناسی بود. وی  در سال 1948 م. اعلام کرد که جهان در هر زمان و مکانی که مورد آزمایش قرار گیرد باید یکسان به نظر رسد. یا به عبارت خلاصه‌تر ، جهان دارای حالتی پایدار است. طبق نظر هویل ، بوجود آمدن مداوم ماده در سرتاسر فضا باعث ایجاد توازن در انبساط جهان شده و حالت پایای آنرا حفظ می‌کند . (سرعت بوجود آمدن ماده که حدود یک اتم هیدروژن در یک لیتر در هر 20 سال می‌باشد بقدری کند است که قابل مشاهده در آزمایشگاه نیست). بین نظریه‌های جهان پایدار و انفجار بزرگ چند تفاوت اساسی وجود دارد. مثلا طبق نظریه حالت پایا ، اندازه و چگالی کهکشانهای جدید و قدیم در سراسر جهان بایستی یکسان باشد. اما طبق نظریه انفجار بزرگ ، اندازه و چگالی اجسام جدیدتر بایستی مطابق با میزان فاصله‌شان افزایش یابد. [2][1] . اتم اولیه یک ماهیت تنهاست که در برگیرنده تمام ماده و انرژی موجود در جهان است.[2] .دانشنامه رشد ، ،تاریخ دریافت : 31/3/89، تاریخ مقاله : ( 29/5/2010) http//:daneshnameh.roshd.ir .  ؛ صص 2-1.[1] . مک گراهیل ، واژه نامه نجوم و اختر فیزیک ، ( ترجمه­ی محمدتقی عدالتی ، جمشید قنبری ) ، ( تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، 1378) ، ص 36 .  [2]غلامحسین صدری افشار؛ نسرین و نسترن حکمی ، فرهنگ معاصر فارسی امروز ، (تهران : فرهنگ معاصر، 1382)، ص 1053.تعداد صفحه : 206قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید