دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل زبانشناختی گویش جوشانی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی 

گرایش زبان شناسی همگانی

عنوان :  تحلیل زبانشناختی گویش جوشانی

دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

بخش زبانهای خارجی

 پایان نامه ­ی تحصیلی برای دریافت درجه­ ی کارشناسی ارشد رشته­ ی زبان شناسی همگانی

عنوان  تحلیل زبانشناختی گویش جوشانی

 استاد راهنما:

سرکار خانم دکتر رحیمه روح پرور

استاد مشاور:

جناب آقای دکتر شهرام رئیسی سیستانی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده:گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش جوشانی بررسی و تحلیل زبان­شناختی شود. داده­های پژوهش حاضر در مدت 4 سال زندگی پژوهشگر در منطقه­ی جوشان و رابطه­ی نزدیک با گویشوران جمع­آوری شده­اند که بیشتر آن­ها مسن، بی سواد و سفر نکرده بودند. حاصل بررسی این داده­ها در چهار بخش اصلی واج­شناسی، ساختواژه (صرف)، نحو و واژگان دسته­بندی شدند که به تفکیک عبارتند از: دستگاه واجی (واکه­ها و همخوان­های جوشانی)، الگوی هجایی، فرایندهای واجی (قلب، افزایش، حذف، کاهش، ابدال، کاهش واکه­ای، سایشی شدگی، همگونی و واکرفتگی)، ساختواژه­ی اسمی (فرایند کشش یا دوواکه­ای­شدگی و پسوند /u/ در آخر اسامی اشخاص)، ساختواژه­ی فعلی (ساختار « فعل + شناسه + ضمیر متصل مفعولی» و تبدیل  /u/  و  /ɑ/   به  /ɪ/  در فعل و صورت فعلی نادر)، نحو (حذف نقش­نمای اضافه در ساخت­های اضافی و وصفی) و واژگان (شیوه­ی شمارش اعداد در جوشانی و واژه­های باقی­مانده از فارسی میانه).نتایج به دست آمده در هر بخش با گونه­ی فارسی معیار مقایسه شدند و پس از مشاهده­ی تفاوت­ها در حوزه­های مختلف، بر مبنای تعاریف علمی، اصطلاح "گویش" برای این گونه­ی زبانی انتخاب شد.واژگان کلیدی: تحلیل زبان­شناختی، گویش جوشانی، واج­شناسی، ساختواژه(صرف) ، نحو، واژگان فهرست مطالبعنوان                                                                                                                                صفحهفصل اول: طرح مسأله ................................................................................... 11-1 مقدمه ................................................................................................ 21-2 بیان مسأله ................................................................... 41-3 اهداف پژوهش ............................................................................... 51-4 ضرورت انجام پژوهش ................................................................................ 51-5 استفاده کنندگان از نتایج پژوهش ............................................. 61-6 پرسش­های پژوهش ....................................................................... 71-7 فرضیه­های پژوهش ....................................................................... 71-8 تعریف مفاهیم کلیدی .............................................................. 8ساختار پژوهش ................................................................................... 8فصل دوم: بررسی پیشینه­ی تحقیق .................................................. 102-1 مقدمه ............................................................................................ 112-2 پژوهش­های ایرانی.......... ..................................................................... 122-2-1پژوهش­های استان کرمان ........................................................... 122-2-2 بررسی اجمالی گویش­ها ..................................................................152-2-3 پژوهش­های حوزه­ی صرف و نحو .................................................... 182-2-4 پژوهش­های حوزه­ی واژگان ............................................................ 202-2-5 پژوهش­های حوزه­ی واج­شناسی و آواشناسی ...................................... 232-3 پژوهش­های خارج از ایران .......................................................... 25فصل سوم: روش انجام پژوهش .......................................................... 303-1 مقدمه ................................................................................ 313-2 نوع تحقیق .......................................................................... 313-3 متغیرها .................................................................................. 323-4 داده­ها ................................................................................ 323-5 شیوه­ی جمع­آوری داده­ها ............................................... 323-6 گویشوران ..................................................................................... 333-7 ابزارهای تحقیق ......................................................................... 33فصل چهارم: تحلیل داده­ها ............................................................... 344-1 مقدمه ....................................................................................... 354-2 دستگاه واجی ......................................................................... 354-2-1 همخوان­های گویش جوشانی ................................................. 354-2-2 توصیف و تحلیل همخوان­ها ............................................................. 384-2-3 واکه­های گویش جوشانی ..................................................... 424-3 الگوی هجایی در گویش جوشانی ................................................ 454-4 فرایندهای واجی ............................................................................ 454-4-1 قلب ...................................................................................................... 464-4-2 افزایش ............................................................................................. 474-4-2-1 افزایش واکه­ای ........................................................ 474-4-2-2 افزایش همخوانی .................................................................. 484-4-3 حذف ................................................................................ 484-4-3-1 حذف /h/ و کشش جبرانی ..................................................................... 494-4-3-2 حذف /h/ از پایان واژه بعد از واکه­ی کشیده .............................. 494-4-3-3 حذف /ʔ/ و کشش جبرانی ................................................... 504-4-3-4 حذف هجایی .............................................................................. 514-4-4 کاهش ......................................................................................... 514-4-5 ابدال ..................................................................................... 534-4-5-1 ابدال واکه­ای ................................................... 534-4-5-1-1 ابدال  /o/  یا  /u/   به  /ɑ/ ............................................... 534-4-5-1-2 ابدال /ɑ/ به /o/ یا /u/ .................................................... 544-4-5-1-3  ابدال  /e/  به  /ᴂ/ ........................................................ 554-4-5-1-4 کاهش واکه­ای ............................................................ 564-4-5-2   ابدال همخوانی ........................................................ 584-4-5-2-1   تبدیل  /r/  و  /l/  به یکدیگر ........................................ 584-4-6  سایشی شدگی ......................................................... 594-4-7  همگونی .................................................................................. 604-4-8  واکرفتگی ................................................................................ 614-5  ساختواژه ................................................................................... 614-5-1 ساختواژه­ی اسمی .......................................................................... 624-5-1-1  فرآیند کشش یا دو واکه­ای شدگی .......................................... 624-5-1-2   پسوند /u/  در آخر اسامی اشخاص .......................................... 624-5-2  ساختواژه­ی فعلی ............................................................. 654-5-2-1 شکل خاص صرف ساختار: « فعل + شناسه + ضمیر متصل مفعولی» در گویش جوشانی .... 654-5-2-2  قواعد واجی حاکم بر این ساختار و ساختارهای مشابه با ضمایر متصل........... 64-5-2-2-1  حذف واکه­ی قبل از جفت شناسه + ضمیر متصل مفعولی ....... 694-5-2-2-2  تبدیل واج /e/ به /ᴂ/  قبل از ضمیر متصل مفعولی ........... 714-5-2-3  حذف هجایی ............... 714-5-2-4  صورت­های فعلی یکسان با دو معنی متفاوت ..............................734-5-3   تبدیل  /u/  و  /ɑ/   به  /ɪ/  در فعل و صورت فعلی نادر .................. 754-6  نحو .............................................. 764-6-1 حذف نقش­نمای اضافه در ساختهای اضافی و وصفی ......................... 774-7  واژگان .................................................................. 774-7-1  شمارش اعداد در جوشانی ........................................ 774-7-2  واژه­های باقی مانده از فارسی میانه ........................................ 80فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری ................................................. 825-1  مقدمه ...................................................................... 835-2  پرسش­ها و فرضیه­های پژوهش ......................................... 835-3  نتایج پژوهش .............................................................. 895-4  مقایسه­ی نتایج پژوهش با مطالعات گذشته ...................... 925-5  محدودیت­های انجام پژوهش ............................................. 935-6  پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ......................... 94- مقدمه زبان[1] به منظور برآورده کردن نیازهای مردم شکل گرفته و برطبق همین نیاز به شیوه­ای کاربردی سازماندهی شده است (هلیدی، 1994؛ xiii). اگرچه از نظر علمی نمی­توان هیچ زبانی را بر زبان دیگر برتری داد و زبانی را کامل­تر یا ناقص­تر از زبان دیگری دانست، اما می­توان با احتیاط به این گفته استناد کرد که زبان­ها با یکدیگر تفاوت­هایی دارند. علت وجود این تفاوت­ها را می توان بدین صورت توضیح داد. ابتدا باید گفت بر پایه­ی آنچه در حوزه­[2]ی علم زبان­شناسی تاریخی[3] مطرح و بررسی می­شود، هر زبان در طول دوران حیات خود مسیری از تغییر[4] و تکامل[5] را طی می­کند. اگرچه ممکن است تعدادی از زبان­ها در گذشته به صورت یک زبان مادر[6] بوده­اند، به دلیل مهاجرت و دوری زبان­های خویشاوند از یکدیگر، این زبان­ها اکنون شباهت بسیار کمی با یکدیگر دارند. این تفاوت از آنجا ناشی می­شود که سخنوران[7] هر زبان بر طبق نیاز خود از زبان استفاده می­کنند. یعنی برپایه­ی محیط، نیازها و فرهنگ خود، زبان را به شکل مورد استفاده­ی خود شکل می­دهند و واژگان[8] و اصطلاحات[9] خاص فرهنگی، بومی و ملی خود را می­سازند.    در مقیاس کوچکتر درون یک جامعه با یک زبان مشترک، گویش[10]ها و لهجه[11]­ها فرایند مشابهی را طی می­کنند که در نهایت سبب متمایز شدن آن­ها از یکدیگر می­شود. البته مشخص است که این تمایز[12] در حد تمایز میان زبان­هایی که زمانی خویشاوند بوده­اند و اکنون از یکدیگر جدا شده­اند نیست، اما با این وجود تفاوت­ها قابل تشخیص است و دلیل اثبات وجود این تفاوت­ها، وجود عینی گویش­ها و لهجه­ها و تمایز بارز میان آنهاست.    استان کرمان در حال حاضر بزرگترین استان کشور از نظر مساحت می­باشد که به تبع تعداد زیادی شهرستان، بخش و روستا دارد. این مناطق به دلایل زیادی از جمله بعد مسافت و تفاوت­های فرهنگی عمده از نظر گونه[13]­ی زبانی مورد استفاده بسیار با یکدیگر تفاوت دارند. بعضی از این تفاوت­ها تا حدی است که به طور کامل باعث عدم درک متقابل[14] میان گویشور[15]ان دو منطقه می­شود. به عنوان مثال از گونه­ی مورد استفاده در شهرستان­های جنوبی استان کرمان مثل قلعه­گنج، کهنوج و منوجان بر حسب معیارهای زبان­شناسی[16]، می­توان به عنوان یک زبان متفاوت با فارسی[17] نام برد؛ به این دلیل که این گونه­ی زبانی به هیچ وجه برای گویشوران زبان فارسی در هیچ یک از مناطق دیگر کشور قابل فهم نیست. بر پایه­ی مواردی که در بالا ذکر شد، استان کرمان یکی از مناطق پر تنوع از لحاظ گونه­های زبانی است. گونه­های موجود در این استان تا حد زیادی مطالعه و بررسی شده­اند. اما مسلماً هنوز گستره­ی بسیار وسیعی از گونه­های زبانی خاص در این استان وجود دارد که نیازمند مطالعه و ثبت علمی هستند.    گویش جوشانی[18] متعلق به روستای جوشان[19]، از توابع بخش گلباف واقع در استان کرمان است. این روستا در 80 کیلومتری جنوب شهر کرمان واقع شده و تا مرکز بخش گلباف 30 کیلومتر فاصله دارد. این روستا خود شامل 7 روستای کوچکتر است که به ترتیب از شمال به جنوب عبارتند از حسن آباد، پشیش کوئیه، دهوئیه، جوشان، سعد آباد، محسن آباد و هشتادان. محکم­ترین پیش­بینی در مورد نام روستای جوشان این است که این روستا نام خود را از چشمه­ی آب گرمی که در فاصله­ی 4 کیلومتری این روستا واقع شده و از بارزترین ویژگی­های یک چشمه­ی آب گرم یعنی"جوشان" بودن گرفته است. تلفظ[20] معیار نام این روستا به صورت /ʤuʃɑn/ است؛ که البته نام خود روستا در گویش جوشانی /ʤewʃun/ است. گویش جوشانی به علت نزدیکی جغرافیایی به مرکز استان کرمان شباهت زیادی به گویش کرمانی پیدا کرده است. اما با این وجود تفاوت­های چشمگیری با این گویش و در مجموع گویش معیار دارد.    هر گویش تعداد نسبتأ زیادی واژگان مختص به خود دارد. اما علاوه بر واژگان محلی و بومی، یک گویش، فرایندهای واجی[21] و همچنین نظام دستوری شامل صرف[22] و نحو[23] و بعضاً دستگاه واجی[24] مختص به خود را دارد که روی هم عواملی هستند که لهجه و آهنگ[25] خاص سخن گفتن ساکنین یک منطقه را تشکیل می­دهند.1-2 بیان مسئله  از اصطلاحات پایه­ی حوزه­ی گویش­شناسی می­توان به "لهجه"، "گویش"، "گونه" و "زبان" اشاره کرد. "گونه" اصطلاحی خنثی است که صرف­نظر از تفاوتهای مرتبط به لهجه، گویش و زبان، به آنچه که بدان تکلم می­شود اطلاق می­شود (چمبرز و ترادگیل[26]، 1998: 4). "لهجه" در مواردی به کار می­رود که تفاوت میان یک یا چند گونه، آوایی/واجی باشد (همان). "گویش" به گونه­هایی از یک زبان اطلاق می­شود که علاوه بر تفاوتهای آوایی/واجی، تفاوتهای دستوری و واژگانی نیز داشته باشد و بین گویندگان و شنوندگان گویش­های مختلف برقراری ارتباط – کمابیش- امکان­پذیر باشد (مک ­کبه[27]، 274:2011). چنانچه تفاوت میان دو گونه زبان آنقدر زیاد باشد که برقراری ارتباط امکان­پذیر نباشد، آن دو گونه دو "زبان" متفاوت هستند (چمبرز و ترادگیل، 1998: 4). بنابراین، هر زبان ممکن است دارای گویش­ها و لهجه­های مختلف باشد. برای تشخیص زبان و گویش از یکدیگر از دو دسته معیارهای زبانی و غیرزبانی (سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی) استفاده می­شود که نه مطلق هستند و نه بر یکدیگر منطبق (مدرسی، 1391 : 168).    در پژوهش حاضر تلاش می­شود فرایندهای واجی، آوایی و واج-واژی[28] ویژه گویش جوشانی و همچنین شیوه­ی منحصر به فرد در صرف افعال در زمان[29]های مختلف در یک حالت[30] خاص از فعل[31] که در این گویش به کار می­روند، استخراج و تحلیل[32] زبان­شناختی شوند. به علاوه، این پژوهش سعی دارد علاوه بر ارائه­ی دستگاه واجی گویش جوشانی، تفاوت­های این گویش با گویش معیار را، در حوزه­ی واجی و آوایی، واژگان و همچنین نظام صرفی و نحوی، گردآوری و مطرح کند.1-3 اهداف پژوهشاهداف اصلی این پژوهش به طور خاص در چند مورد خلاصه می­شوند:الف) بررسی و گردآوری دستگاه واجی گویش جوشانی شامل تمامی واکه[33]­ها و همخوان[34]­هایی که در این گویش در گفتار روزمره به کار می­روند و همچنین محل تولید[35] و شیوه­ی تولید[36] این آواهاب) ذکر فرایندهای واجی فعال در این گویش و ارائه­ی مثال برای هر موردج) ارائه و توضیح فرایندهای واج-واژی موجود در گویش جوشانیدـ) ارائه و توضیح شیوه­ی منحصر به فرد صرف افعال در زمان­های مختلف در یک حالت خاص از فعل در این گویش 1-4 ضرورت انجام پژوهش    یکی از بخشهایی که در پژوهش­های زبانی و فرهنگی هر کشوری باید به طور اخص و جدی مورد تحقیق قرار گیرد بررسی و ثبت گویش­ها و لهجه­های موجود در آن کشور است. زیرا گویش­ها بخش مهمی از پیکره­ی زبانی و گنجینه­ی فرهنگی هر ملت را تشکیل می­دهند. ثبت و بررسی گویش­ها و ویژگی­های آنها موجب حفظ تاریخ، فرهنگ و ارزش­های یک کشور و مردم آن می­شود. چرا که اگر این مهم انجام نشود، به همراه آخرین گویشور هر گویشی که ثبت نشده، آن گویش و قسمتی از فرهنگ مردم آن کشور به خاک سپرده می­شود.    در حوزه­ی گویش­ها و به طور کلی گونه­های زبانی ایران پژوهش­ها و فعالیت­های زیادی نیز انجام شده است. از جمله­ی آنها میتوان به فعالیت­های فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد که شامل اقدام به گردآوری و ثبت اطلس گویشی ایران و همچنین چاپ مجله­ی علمی گویش­شناسی می­باشد. شمار بسیار مقالات و پژوهش­هایی که هر ساله در حوزه­ی گویش­شناسی انجام و چاپ می شود گواه اهمیت این حوزه است.    پژوهش حاضر نیزبا بررسی جنبه­های مختلف گویش جوشانی، سعی دارد در راستای حفظ این گنجینه­ی مهم زبانی و فرهنگی یعنی مجموعه­ی گویش­ها و لهجه­ها و همچنین تکمیل اطلس گویشی ایران گامی بردارد.    چند مورد از فواید گردآوری گویشهای ایرانی که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارائه شده عبارت­اند از:
  • بازشناسی واژگان کهن و نادر در متون ادب فارسی یا متون باز­مانده از دیگر زبان­های ایرانی که به فارسی امروز نرسیده است
  • آگاهی از چگونگی دگرگونی­های آوایی/واجی، ساختواژی (صرفی)، نحوی، معنایی و واژگانی در طول زمان در مناطق مختلف
  • طبقه­بندی[37] دقیق­تر زبان­ها و گویش­های ایرانی و شناخت روابط موجود میان آن­ها
  • فراهم آوردن مواد لازم برای مطالعات تاریخی - تطبیقی، به­ویژه در بازسازی صورت[38]­های کهن و شناخت مفهوم نام­های خاص
  • فراهم آوردن مواد ایرانی تبار برای واژه­سازی و واژه­گزینی در زبان فارسی
  • گردآوری داده­[39]های لازم برای تدوین فرهنگ ریشه­شناختی[40] زبان فارسی
  • گردآوری داده­های لازم برای تهیه­ی اطلس زبان­شناسی ایران
  • آگاهی از ساخت­های متفاوت زبانی و در نتیجه شناخت بهتر همگانی­های زبان[41] و امکان ارزیابی نظریه­های زبانی
  • آشنایی با آداب و رسوم، باورها و اوضاع فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف
  • ثبت و ضبط گویش­های رو به زوال[42] برای استفاده­ی پژوهشگران آینده
 1-5 استفاده کنندگان از نتایج پژوهش    نتایج تحقیق حاضر می­تواند برای کلیه­ی علاقمندان، دانشجویان و اساتید گرایش­های زبان­شناسی، ادبیات[43]، مردم­شناسی[44] و فرهنگ عامه مفید باشد. همچنین این پژوهش می­تواند به عنوان بخشی از گنجینه­ی گویش­ها در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تکمیل اطلس گویشی ایران استفاده شود. 1-6 پرسش­های پژوهش_ دستگاه واجی گویش جوشانی شامل چه واج[45]­هایی است؟_ آیا نظام واجی گویش جوشانی با نظام فارسی معیار[46] متفاوت است؟_ چه فرایندهای واجی و آوایی در گویش جوشانی وجود دارد؟_ آیا ساختواژه­ی فعلی[47] در گویش جوشانی با فارسی معیار متفاوت است؟_ آیا گویش جوشانی از نظر ساخت انواع واژه­ها همچون اسم[48]، صفت[49] و قید[50] تفاوتی با گونه­ی معیار[51] دارد؟1-7 فرضیه­های پژوهش_ دستگاه واجی گویش جوشانی شبیه به دستگاه واجی گونه­ی معیار است لیکن با تفاوت جزئی در محل و شیوه­ی تولید بعضی آواها و تفاوت کم در تعداد واج­ها_ بخش زیادی از فرایندهای واجی و آوایی گویش جوشانی تا حدی شبیه به دیگر گونه­های استان کرمان است، اما فرایندهای متفاوت با آن­ها نیز در آن وجود دارد._ ساختواژه­ی فعلی گویش جوشانی با گونه­ی معیار متفاوت است اما ساخت واژه­ی مقوله­های دیگر ممکن است چندان متفاوت نباشد.1-8 تعریف مفاهیم کلیدیگویش­شناسی: عبارت است از مطالعه تنوعات موجود در واژگان و ساختار دستوری زبان که به طور عمده با تنوعات جغرافیایی مرتبط است (مالکجر[52]، 2010 : 127).گونه: اصطلاحی خنثی است که می توان آن را بدون تأکید بر لهجه یا گویش یا زبان بودن آنچه بدان تکلم می­شود، به کار برد (چمبرز و ترادگیل، 1998: 4).لهجه: این اصطلاح هنگامی به کار می­رود که تفاوت میان دو یا چند گونه­ی یک زبان اساساً آوایی/واجی باشد (کریستال[53]، 2008).گویش: گویش­های یک زبان گونه­هایی از آن زبان­اند که تفاوت­های آوایی / واجی، دستوری و واژگانی با یکدیگر دارند. اما با این وجود برقراری ارتباط میان گویش­های مختلف یک زبان کم وبیش ممکن است (چمبرز و ترادگیل، 1998: 4).زبان: هرگاه تفاوت میان دو گونه­ی زبانی به اندازه­ای باشد که برقراری ارتباط را ناممکن سازد، آن دو گونه، دو «زبان» متفاوت هستند.فرایندهای واجی: به تأثیر[54] و تأثیرپذیری­های آوایی و تظاهرات ناشی از آن، فرایندهای واجی گفته می شود. فرایندهای واجی نمایانگر ویژگی­های سطح آوایی با سطح واجی است؛ به این معنی که نشان می دهد صورت زیر ساختی و انتزاعی[55] زنجیره­ی واجی واژه­ها و تکواژها چگونه تحقق آوایی می­یابد (مشکوه الدّینی، 1374: 130)1-9 ساختار پژوهشپژوهش حاضر شامل پنج فصل است. فصل اول که مقدمه­ی پژوهش است، به بیان مسئله­ی پژوهش، پرسش­ها و فرضیه­هایی که در ابتدای پژوهش مطرح بوده­اند، اهداف و تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش ­پرداخته است. فصل دوم پژوهش با عنوان پیشینه­ی پژوهش ارائه شده و نمونه­هایی را از پژوهش­هایی که در حوزه­ی گویش­شناسی[56] انجام شده­اند ارائه داده است. فصل سوم عنوان روش انجام پژوهش را دارد و شامل مسائلی همچون شیوه­ی گردآوری داده­ها و گویشوران می­باشد. فصل چهارم که با عنوان داده­ها آورده شده است، به طور کامل و دقیق داده­های گویش جوشانی را بررسی کرده است. فصل پنجم که بحث و نتیجه گیری است به تحلیل زبان­شناختی داده­های حاصل و مقایسه­ی آن­ها با پژوهش­های دیگر پرداخته و در نهایت مطالب جمع­بندی و نتیجه­گیری شده است.تعداد صفحه :136قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.