دانلود پایان نامه ارشد :تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم “یه حبه قند”

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :زبان انگلیسی

گرایش : زبان شناسی همگانی

عنوان : تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم "یه حبه قند"   

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده زبانهای خارجی، گروه زبان انگلیسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش : زبان شناسی همگانی

عنوان :

تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم "یه حبه قند"

استاد راهنما:

دکتر فروغ کاظمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                                                                                                        صفحهفصل اول- کلیات پژوهش                                                                                                                                1-1-مقدمه                                                                                                                         21-2-بیان مسئله                                                                                                                31-3-اهمیت پژوهش                                                                                                             41-4-هدف­های پژوهش                                                                                                          41-5-پرسش­های پژوهش                                                                                                        41-6-فرضیه­های پژوهش                                                                                                        51-7-محدودیت­های پژوهش                                                                                                    51-8-معرفی اصطلاحات بنیادی                                                                                                 5 فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه پژوهش2-1-مقدمه                                                                                                                     102-2-مبانی نظری پژوهش                                                                                          102-2-1-تحلیل گفتمان/ انتقادی                                                                                              102-2-2-رویکردهای تحلیل گفتمان انتقادی                                                                                 122-2-2-1-رویکرد میشل فوکو                                                                                                142-2-2-2-رویکرد ورث­وداک                                                                                                  192-2-2-3-رویکرد توون­دایک                                                                                          222-2-2-4-رویکرد نورمن فرکلاف                                                                                              272-2-3-نظریه گفتمان لاکلاوموف                                                                                             302-2-3-1-نظریه اجتماعی در رویکرد لاکلاوموف                                                                            342-2-3-2-گفتمان عینی، ایدئولوژی، قدرت در رویکرد لاکلاوموف                                                         372-2-3-3-سوژه، گروه و هویت در رویکرد لاکلاوموف                                                                      392-2-3-4-غیریت­سازی، هژمونی و موقعیت تحلیل­گرا در رویکرد لاکلاوموف                                               412-2-4-فرآیند تحلیل گفتمانی                                                                                   422-2-4-1-تحلیل کلان گفتمانی                                                                                            442-2-4-1-1-تحلیل گفتمان بر اساس اقناع                                                                                 452-2-4-1-2-قیاس                                                                                                             452-2-4-1-3-بحث                                                                                                              472-2-4-1-4-استعاره                                                                                                           492-2-4-2-تحلیل گفتمان بر اساس برجسته­سازی و حاشیه­رانی                                                          502-2-4-3-تحلیل گفتمان بر اساس تحلیل زبان                                                                              542-2-4-3-1-انسجام متنی                                                                                                     542-2-4-3-2-شیوه­های نام­گذاری                                                                                              552-2-4-3-3-گزینش واژگانی                                                                                                   562-2-4-3-4-بینامتنیت                                                                                                         562-2-5-سینما و فیلم                                                                                                            572-2-5-1-تعریف سینما و فیلم                                                                                                 572-2-5-2-ماهیت سینما                                                                                                        582-2-5-3-نظریه فیلم                                                                                                            602-3-پیشینه پژوهش                                                                                                              612-3-1-پیشینه تحلیل گفتمان                                                                                                  612-3-2-تحلیل گفتمان انتقادی                                                                                                  662-3-3-برخی از پژوهش­های انجام شده توسط پژوهشگران ایرانی                                                            692-3-4-برخی از پژوهش­های انجام شده توسط پژوهشگران غیر ایرانی                                                       742-3-5-تحلیل مطالعات نشانه­شناختی سینما                                                                                  772-3-6-مطالعات پیشین پیرامون تحلیل گفتمان/ تحلیل گفتمان انتقادی در سینما                                    84فصل سوم-روش­شناسی پژوهش3-1-مقدمه                                                                                                                        883-2-روش گردآوری داده­ها                                                                                                      88  3-2-1-معرفی داده­ها                                                                                                             883-2-2-پیکره­ی زبانی                                                                                                             883-2-3-شیوه گردآوری داده­ها                                                                                                  883-3-روش پژوهش                                                                                                                893-4-چارچوب پژوهش                                                                                                            903-5-شیوه تحلیل داده­ها و مراحل انجام کار                                                                                   90فصل چهارم-تحلیل داده­ها4-1-مقدمه                                                                                                                        924-2-نگاهی کلی به داستان فیلم                                                                                                924-3-معرفی شخصیت­ها                                                                                                          944-4-تحلیل گفتمان­های موجود در فیلم یه­حبه­قند در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی لاکلاوموف                        1004-4-1-تعارض و تقابل گفتمان­ها                                                                                              1004-5-بررسی تحلیلی فیلم­نامه یه­حبه­قند در نمایی کلی                                                                      155فصل پنجم-نتیجه­گیری و پیشنهادات5-1-مقدمه                                                                                                                    1615-1-1-خلاصه و نتیجه­گیری فصل اول                                                                                     1615-1-2-خلاصه و نتیجه­گیری فصل دوم                                                                                    1615-1-3-خلاصه و نتیجه­گیری فصل سوم                                                                               1625-1-4-خلاصه و نتیجه­گیری فصل چهارم                                                                               1625-2-بررسی فرضیه­های پژوهش                                                                                       1625-3-نتایج پژوهش                                                                                                     1635-4-پیشنهاداتی برای پژوهش­های آتی                                                                          164منابع1-1-مقدمهاصطلاح تحلیل­گفتمان ابتدا در زبانشناسی­ساخت­گرای آمریکا توسط زلیگ­هریس[1] مطرح شد و منظور او از تحلیل­گفتمان، تحلیل­ساختاری بالاتر از سطح جمله بود. اما نادیده انگاشتن بافت کاربرد زبان و توجه صرف به ساختارها بدون توجه به مسائل محیطی موثر بر کاربرد زبان هنگام تحلیل­ساختاری، منجر به پنهان ماندن بخش­های قابل توجهی از جنبه­های ارتباطی و معنایی کاربرد زبان گردید. از این رو عده­ای از زبانشناسان که در چارچوب زبان­شناسی نقش­گرا کار می­کنند، سعی کردند با توجه نمودن به بافت، تحلیل جامع­تری ارائه دهند و در نهایت عده­ای دیگر  از زبان­شناسان که در دانشگاه ایست­انگلیای­انگلستان کار می­کردند تحت تاثیر اندیشه­های متفکرانی فرانسوی چون فوکو [2] و پشو[3] در دهه هفتاد به این نتیجه رسیدند که مفهوم بافت در تحلیل گفتمان نقش­گرا همچنان نارساست و بسیاری از مسائل سیاسی­اجتماعی که بر زبان تاثیرات متقابل دارند ناگفته می­ماند. از این رو این عده با پایه­گذاری زبان­شناسی­انتقادی که خود زمینه پیدایش تحلیل­گفتمان­انتقادی را فراهم آوردند، مفاهیم دیگری چون قدرت و ایدئولوژی را نیز وارد تحلیل انتقادی کردند. بنیاد تحلیل گفتمان انتقادی را می­توان در زبان­شناسی انتقادی، که در اثر پیشرو زبان و کنترل نوشته فاولر[4]، هاج[5]، کرس[6] و ترو[7] شکل یافت، جستجو کرد (سلطانی، 1384: 51).1-2- بیان مسئلهتحلیل­گفتمان­انتقادی، گرایشی بین رشته­ای است که از دهه 1960 تا اواسط دهه 1970 طی تغییراتی گسترده در رشته­هایی مانند انسان­شناسی، جامعه­شناسی، روان­شناسی، زبان­شناسی، نشانه­شناسی و غیره که به مطالعات نظام­مند ساختار، کارکرد و فرآیندهای تولید گفتار می­پردازند ظهور کرده­است. به گفته فرکلاف[8] هر چند تحلیل گفتمان در زبان­شناسی رشد یافته­است، اما در زبان­شناسی متوقف نماند و وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد و شکل انتقادی به­خود گرفت. تحلیل گفتمان سعی دارد با مطالعه اثرات ظاهری گفتار، ساختار تولید و زمینه وقوع متن یا گفتار یعنی عوامل بیرون از متن (بافت موقعیتی، فرهنگی، اجتماعی و غیره) به موضوعاتی دست یابد که رابطه بین تشکیل ایدئولوژی و گفتار را آشکار می­سازد.گفتمان­کاوان انتقادی توجه را صرفاً به رشته خود و نظریه­ها و الگوهای آن معطوف نمی­دارند، بلکه بیشتر به مسائل مهم اجتماعی می­پردازند. نابرابری­هایی که مبنای جنسیتی، قومی، طبقاتی، مذهبی، زبانی و غیره دارند.فیلم مورد بررسی در این پژوهش، خانواده­ای از طبقه­ی رعیت را به تصویر می­کشد که به مناسبت جشن عروسی فرزند آخر خانواده دور هم جمع شده­اند، مرگ دایی ( بزرگ خانواده ) عروسی را به عزا تبدیل می­کند و در این دو موقعیت متناقض ردیابی تاثیر و نشانه­های فرهنگ، مذهب، موقعیت اجتماعی و به خصوص نسبت خویشاوندی، در گفتار و کارکرد اعضای این خانواده مسئله مورد بحث در این پژوهش می­باشد. در این تحقیق این مسئله مهم است که چگونه این تفاوت­ها و نابرابری­های پنهان به ویژه نابرابری­های طبقاتی و مذهبی (اعتقادی) در بستر فیلم یک حبه قند آشکار می­شود؟1-3-اهمیت پژوهشتحلیل گفتمان انتقادی واکنشی به خلاء موجود در تحقیقات توصیفی زبان است. این نوع تحلیل، دستاوردهای توصیفی تحلیلی گفتمان را هر چند مفید اما کافی نمی­داند و بر این مدعاست که سطوح توصیفی تحلیل گفتمان باید سطوح اولیه­ی چارچوب تحلیل جامعه باشند که اهدافش از بیان خصلت­های صوری یک متن (گفتمان) بسیار فراتر می­رود و به نتیجه­گیری و دریافت­هایی انتزاعی­تر و عمیق­تر می­رسد.در پژوهش حاضر، برخی تفاوت­ها و نابرابری­های مهم اجتماعی مانند نابرابری­های جنسیتی، قومی، مذهبی و غیره در بستر فیلم یه حبه قند آشکار می­شود و مورد بررسی قرار می­گیرد که نباید از نقش سینما در بازتاب این نکات غافل شد. این پژوهش حتی می­تواند در آگاهی بخشی به دست اندرکاران سینما و تلویزیون هم مفید باشد.1-4-هدف­های پژوهشاختلاف طبقاتی، سطح ثروت، احساس حقارت و تاثیر آن برروی گفتمان موضوعی غیر قابل اجتناب می­باشد. هدف از این پژوهش ابتدا پرداختن به تحلیل گفتمان انتقادی در سطح کلان و سپس بررسی این مفاهیم و بررسی چگونگی نمود آنها در فیلم یه حبه قند است.هدف دیگر بررسی شیوه تغییر گفتمان با تغییر شرایط محیطی، شرایط اجتماعی و تاثیر آن ها بر روی گفتمان می­باشد.1-5-پرسش­های پژوهشاین پژوهش در صدد پاسخ گویی به پرسشهای زیر است:1-اختلاف سطح  طبقاتی چه تاثیری بر روی گفتمان افراد دارد؟2-آیا تغییر شرایط موقعیتی  افراد باعث تغییر گفتمان می­شود؟3-آیا شرایط زندگی و رفتار متقابل همسران تاثیری بر­روی گفتمان آن­ها دارد ؟1-6-فرضیه­های پژوهش1-اختلاف سطح طبقاتی گفتمان افراد را متفاوت می­سازد.2-تغییر شرایط موقعیتی در افراد باعث تغییر در گفتمان می­شود.3-شرایط زندگی و رفتار متقابل همسران بر روی گفتمان آنها تاثیر دارد.1-7-محدودیت­های پژوهشاین پژوهش به بررسی فیلم­نامه فیلم یه­حبه­قند می­پردازد و با توجه به این که سینما دارای ابعاد گسترده­ای است بررسی همه جوانب آن در یک تحقیق نمی­گنجد و در حوزه زبان­شناسی و تحلیل گفتمان قرار نمی­گیرد. لذا تحقیق حاضر به بررسی فیلم­­نامه می­پردازد و برای بیان آن  از ابزار تحلیل گفتمان استفاده می­کند. در سال­های اخیر تحقیقات در زمینه علوم­انسانی افزایش یافته و مباحث نظری و عملی فراوانی در این خصوص ارائه گردیده و همچنین تحلیل­های نظری در مورد مفاهیمی چون گفتمان نیز ارائه شده­است، اما در مورد استفاده عملی و به اجرا در آوردن این روش­ها کمتر سخن به میان آمده­است. یک تحلیل جامع نیازمند بررسی همه جانبه کل نشانه می­باشد اما این بررسی تنها محدود به بررسی فیلم نامه فیلم است و کمبود منابع و تحقیقات انجام شده در این زمینه یکی از موانع تحقیق حاضر بوده است.1-8-معرفی اصطلاحات بنیادیگفتمان: لاکلا[9] و موف[10] به نقل از یورگنسن[11] و فیلیپس[12] (2002: 18) بیان می کند که گفتمان نظام معنایی است که همه پدیده­های اجتماعی را تولید کرده و به آن­ها معنا می­بخشد. به عبارت دیگر، خارج از چارچوب گفتمان هیچ چیز قابل فهم نیست.تحلیل گفتمان: تحلیل گفتمان که در زبان فارسی به سخن کاوی، تحلیل کلام و تحلیل گفتار نیز ترجمه شده است، یک گرایش مطالعاتی بین رشته­ای است. تحلیل گفتمان می­کوشد تا نظام و آرایش فرا جمله­ای عناصر زبانی را مورد مطالعه قرار بدهد و بنابراین واحد­های زبانی نظیر تبادلات مکالمه­ای یا متون نوشتاری را مورد بررسی قرار می­دهد (لطفی پور ساعدی، 1371: 10).تحلیل گفتمان انتقادی: گفتمان انتقادی، بحث تحلیل گفتمان را یک سطح ارتقا می­دهد. تحلیل گفتمان از نظر شمول معنایی، در گستره­ای فراتر از زبان­شناسی اجتماعی  و زبان شناسی انتقادی، به همت متفکرانی چون ژاک دریدا[13]، میشل فوکو، ون دایک[14] و نورمن فرکلاف که به این رشته اهتمام  ورزیدند وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد و شکل انتقادی به خود گرفت.تعداد صفحه : 162قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید