دانلود پایان نامه ارشد: جایگاه چین در سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل

عنوان : جایگاه چین در سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده حقوق و علوم سیاسی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته ی روابط بین الملل

عنوان:

جایگاه چین در سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران

استاد راهنما:

دکتر علی آدمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:فصل اول کلیات تحقیق                                                                             1
  • بیان ضرورت و هدف از تحقیق 2
  • بیان مسئله 4
  • پیشینه تحقیق 5
  • روش تحقیق 7
  • تعریف مفاهیم 10
  • سازماندهی تحقیق 11
                                                                                                             
  • فصل دوم مبانی نظری 12
مبانی نظری تحقیق                                                                                          13نظریات همگرایی                                                                                            13تحلیل همگرایی در چارچوب منطقه گرایی                                                                           15
  • الف)رویکرد کارکردگرایی 20
  • ب)رویکرد نئوکارکردگرایی 21
  • ج) فدرالیسم 23
  • د) ارتباطات 23
  • ه) همگرایی منطقه ای و وابستگی متقابل 25
فصل سوم سیاست نگاه به شرق                                                                  30رویکردهای مختلف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران                                                32
  • الف) اصل نه شرقی نه غربی                                                                                                 32
  • ب) رویکرد نگاه به غرب 34
  • ج) رویکرد نگاه به شرق 35
  • د) نگاه به شرق از تئوری تا عمل 36
  • ه) تبار شناسی نگاه به شرق 38
  • ی) نگاه به شرق محور سیاست خارجی دولت نهم 41
عدم ایجاد اتحادیه ای توانمند در مناطق                                                                                         451)آسیای مرکزی- قفقاز و خزر                                                                                             46
  • الف) همگرایی منطقه ای و جایگاه ایران در منطقه آسیای مرکزی 49
  • ب)تقابل منافع ایران با امریکا در آسیای مرکزی 52
  • ج) رژیم حقوقی دریای خزر: نمونه کوچکی از همگرایی 55
  • د) مسئله اسلام در آسیای مرکزی 56
2)عدم همکاری و همگرایی شورای همکاری خلیج فارس با ایران                                       59
  • الف) چالشهای شورای همکاری خلیج فارس با ایران 63
  • جزایر سه گانه ایران 63
  • دستیابی به سلاح هسته ای 66
  • نفوذ ایران در عراق 69
  • ب) برخورد شورای همکاری خلیج فارس با ایران پس از حوادث 11سپتامبر 70
  • ج)ایران و توازن قوا در خلیج فارس 73
  • ه)نقش کشورهای شورای همکاری بر امنیت ایران 74
  • ی)چالشهای پیش روی همگرایی منطقه ای میان کشورهای عضو شورای همکاری 75
  • ماهیت ساختار سیاسی قدرت 75
  • نخبگان فکری و اجرایی کشورهای عضو شورا 75
  • پیوند میان اعضای شورای همکاری                                                                                   76
  • مسابقه ی تسلیحاتی و عدم اعتماد به یکدیگر 76
  • بی ثباتی منطقه 76
3)عدم پیوند خاورمیانه با جمهوری اسلامی ایران                                                                  78
  • الف) اسرائیل محور تناقض با ایران 84
  • ب)امکان همگرایی منطقه ای با مورد اسلام 85
  • ج)استراتژی امریکا در مدیریت خاورمیانه 87
  • د) روابط کشورهای مسلمان خاورمیانه با ایران 87
4)سرخوردگی جمهوری اسلامی ایران از غرب                                                                     91
  • الف) اقدامات غرب به رهبری امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران 94
فصل چهارم روابط ایران و چین                                                                 98
  • الف) نگاهی گذرا به کشور چین 100
  • ب) مناسبات تاریخی ایران و چین در گذر زمان 105
  • ج)ایران و چین متحدانی استراتژیک 111
  • د)نقش ایران در استراتژی امنیتی-دفاعی چین 112
  • ن)چین متحدی استراتژیک برای توازن ایران در برابر غرب 115
  • ه)جایگاه چین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران 120
  • ی)مقابله با یکجانبه گرایی امریکا: رویکردی همسو میان دو کشور 127
 مناسبات و تعاملات  ایران و چین: همکاری در حوزه های گوناگون                                               130
  • الف)چین بزرگترین شریک اقتصادی تجاری ایران 131
  • ب) انرژی: کالایی استراتژیک در پیوند میان دو کشور 136
  • قابلیت های ایران در تامین انرژی مورد نیاز چین 137
  • توافقات و همکاری های ایران و چین در بخش انرژی 145
  • امنیت انرژی: نگرانی اصلی جمهوری چین 153
  • ج)فناوری هسته ای: بخش حساس همکاری ایران و چین 158
  • دیدگاه چین در مورد برنامه هسته ای ایران                                                                          161
سازمان همکاری شانگهای و روابط ایران و چین                                                                            169
  • الف)شکل گیری پیمان همکاری شانگهای 171
  • ب)عوامل پیدایش سازمان همکاری شانگهای 171
  • ج)ویژگی های سازمان همکاری شانگهای و اعضای آن 173
  • د)عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای 176
  • ن)دلایل ایران جهت عضویت در سازمان همکاری شانگهای 179
  • ه) فرصت های پیشاروی ایران 184
  • ی)امکانات جمهوری اسلامی ایران 190
نتیجه گیری                                                                                                                              194فهرست منابع    195چکیده:با روی کار آمدن دولت نهم و سپس دهم به ریاست محمود احمدی نژاد به نظر می رسد که سیاست خارجی ایران به افزایش سطح همکاری های خود با برخی از کشورها اهمیت بیشتری قایل است در این میان تلاش مسئولان جمهوری اسلامی به افزایش سطح روابط با چین کاملا پدیدار است؛ در این سیاست افزایش همکاریها با کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای آسیایی و شرقی مورد توجه خاص قرار گرفته و مسئولان دولت نهم و  دهم، سیاست خارجی این دولت را ادامه سیاست تنش زدایی با رویکردی جدید، در محور تعامل سازنده می دانند. از دیگر سو، با توجه به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران ونیز الزام کشور جهت دستیابی به اهداف مدنظر در این سند( که از جمله اسناد مهم توسعه پس از انقلاب اسلامی بوده) لذا همکاری ایران در منطقه ی آسیا دارای ضرورت روشنی است. همانطور که می دانیم ایران درموقعیت ژئوپولیتیک قرار دارد که با کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه، شورای همکاری خلیج فارس و... همسایه است اما به دلایل متعددی از جمله وجود اختلافات و منازعات کشورهای منطقه با یکدیگر و با ایران و بحران های داخلی،تفاوت ایدوئولوژی و نگرش شیعیان ایران با مسلمانان منطقه و نحوه ی مقابله با غرب از قابلیت ایجاد یک اتحادیه قوی و توانمند با کشورهای همجوار برخوردار نیستند. در این چارچوب و وضعیت فعلی، ایران  چگونه می تواند با دنیای عرب، کشورهای جنوب و آسیای مرکزی ائتلاف نماید؟ و از موقعیت موجود در راستای مصالح و منافع خود و امنیت ملی کشور استفاده نماید. نهایتا همه ی این عوامل موجب شکل گیری رویکرد سیاست نگاه به شرق در سیاست خارجی ایران شد. برخی از تحلیل گران بر این باورند که گرایش ایران به شرق و اتحاد با کشورهای قدرتمند آسیایی می تواند منافع ملی ایران را تامین و مساله فقدان متحد استراتژیک برای ایران را حل کند. در این خصوص اغلب به چین و روسیه اشاره می شود، که طی سال های گذشته تمایل خود را به گسترش روابط اقتصادی با ایران کمابیش نشان داده اند. بر این اساس، به خصوص کشور چین در عرصه بین المللی الگوهای جدیدی از گرایش های موازنه گرایی و تعامل با بازیگران منطقه ای را ارایه کرده است.همچنین چین به دنبال گسترش ارتباط با خاورمیانه و بهره برداری از منافع موجود در این منطقه است بخصوص کشورهایی همچون ایران که زیر نفوذ امریکا نیست، برای کشور چین مهم است.گسترش روابط ایران و کشورهای شرقی بخصوص چین هر چند محدود اما منجر به ایجاد شرایط وابستگی متقابل شده است. لذا دغدغه ی اصلی این تحقیق این می باشد که چه عواملی موجب شکل گیری سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران شده است و از سوی دیگر چرا در میان کشورهای شرق ، چین برای ایران حائز جایگاه مهمی است . نگاه کشور چین به ایران چگونه است و از روابط با ایران چه بهره ای را می برد. به همین دلیل تمامی این تحقیق بر دو پایی ی اصلی استوار است . بررسی دلایل شکل گیری رویکرد سیاست نگاه به شرق و جایگاه چین در این سیاست .همه یبیان مسئله پس از انقلاب اسلامی وگسسته شدن پیوندهای ایران و امریکا، ایران رویکرد مستقلی را در پیش گرفت. جمهوری اسلامی ایران اکنون، از نظر سطح توسعه ی سیاسی در سطح مطلوب و از نظر پیشرفت علمی در جایگاه خوبی قرار دارد ضمن اینکه از نظر اقتصادی یک کشور در حال توسعه محسوب می شود، همچنین دارای موقعیت ژئوپولیتیکی ممتازی می باشد. اما با وجود تمام این مزیتها و پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی نتوانسته با مناطق همجوار خود که شامل آسیای مرکزی و قفقاز، خاورمیانه، خلیج فارس می باشد ائتلاف کند و همیشه خاص مانده و رفتار کرده است. این امر ناشی از تشدید معمای امنیت و افزایش احساس ناامنی و آسیب پذیری امنیتی کشورها است که از تحولاتی مانند وقوع انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق ناشی می شود. (اسدی ،1389: 95-96) محیط هرج و مرج گونه ی خاورمیانه که ناشی از حضور قدرت های بزرگ در منطقه، فقدان یک ساختار امنیتی مورد اجماع، مشکلات داخلی کشورها و میان دولتها و نبود سازوکارهای امنیت سازی رنج می برد فضای منطقه را یک فضای ناامن، نا مطمئن و بطور مزمن کشمکش زا نموده است که نه تنها نمی تواند ایران را در دستیابی به منافع اش کمکی نماید، بلکه یک چالش امنیتی بزرگ برای ایران بوجود آورده است. در حوزه ی جنوبی و شمالی کشور نیز وضع به همین منوال است. با اینکه ایران دارای مزیتهای ژئوپولیتیکی و ژئواکونومیکی فراوانی است اما این مزیتها به تنهایی نمی تواند امنیت و صلح را برای کشور برقرار کند و این را کشوری قدرتمند در زمینه ی سیاسی و اقتصادی نماید. در دهه ی اخیر به خصوص با مشی ویژه ایران در باب انرژی هسته ای، نگاه دولتها نیز در نظام بین الملل نسبت به ایران تغییر یافته و بر اساس جو ایجاد شده از سوی غرب به ویژه ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران در شرایط خوبی بسر نمی برد. بدین ترتیب یکی از مهم ترین مسایلی که در ارتباط با سیاست خارجی ایران بعد از روی کار آمدن دولت نهم مطرح شده، بحث سیاست نگاه به شرق و گسترش مناسبات ایران با کشورهای آسیایی است. در واقع عدم دستیابی به بازده مناسب از روابط ایران با کشورهای غربی موجب شد تا بار دیگر گسترش روابط ایران با شرق مورد توجه قرار گیرد. خصومت میان روابط ایران با کشورهای غربی از سال 2003 میلادی به حالت بحرانی رسیده و از رقابت های سیاسی و اقتصادی به منازعات امنیتی و نظامی رسیده است . (ملکی، 1386: 8 ) پس به نظر می‌رسد در موقعیت‌هایی که غرب همکاری با ایران را محدود می‌کند و یا از آن سر باز می‌زند، راهی جز حرکت به سمت شرق باقی نمی‌ماند پس علی القاعده باید کشور از همکاری با شرق استقبال کند؛ زیرا امکان دستیابی به تکنولوژی برتر با هزینه بسیار کم مادی و سیاسی فراهم می‌گردد از زمان بر سرکار آمدن دولت دکتر احمدی نژاد توجه به همکاریهای منطقه ای به ویژه با کشورهای شرق افزایش یافته است و در قالب تئوری«نگاه به شرق» مورد توجه قرار گرفته است. همسو کردن منافع اقتصادی و سیاسی کشور از طریق تطابق دوستان سیاسی و طرف قراردادهای اقتصادی مبنای اصلی این رویکرد است و تهدیدات غرب و امریکا در مورد پرونده هسته ای نیز شکل گیری این رویکرد را تسریع نموده است. (شیخ عطار،1385: 13 ) با فروپاشی شوروی و نظام دو قطبی ، چین یکی از ارکان اصلی قدرت در ساختار نوین نظام بین الملل گشت. از نظر سیاسی چین در حال تعریف و تثبیت موقعیت منطقه ای و جهانی خویش است از سوی دیگر بر اساس پیش بینی های مراکز اقتصادی، مالی و پولی جهان، جمهوری چین در آینده نزدیک قدرت برتر اقتصادی خواهد شد و از امریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا پیشی خواهد گرفت. این قدرت به چین فرصت زیادی می دهد تا به تحکیم موقعیت سیاسی خود در منطقه و نظام بین الملل بپردازد بنابراین ایران با هر استراتژی و سیاستی، در درازمدت ناگزیر است روابط خوبی با این قدرت نوظهور داشته باشد. همچنین، چین یکی  از اعضای دائمی شورای امنیت و از قدرت‌های اتمی جهان است بنابراین، همکاری با چین در حال ظهور، از اهمیت ویژه ای در محاسبات استراتژیک ایران برخوردار است و انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که چین که به عنوان یکی از اعضای دایمی شورای امنیت که از حق وتو برخوردار است و در ضمن در میان قدرت‌های بزرگ نزدیک‌ترین روابط را با جمهوری اسلامی ایران دارد، می تواند یکی از تاثیرگذارترین قدرت‌ها در پرونده هسته‌ای ایران تلقی می‌گردد. بنابراین پذیرش عضویت ناظر ایران در سازمان همکاری شانگهای  ناشی از حمایت موثر چین بود. بازار مصرف بسیار عظیم، عضویت در پیمان منطقه ای از جمله پیمان شانگهای ، نیازمندی شدید به انرژی و اقلام مصرفی، جایگزینی مناسب برای بازار صادرات و واردات از اروپا، دسترسی به فناوری بالاو کشوری تاثیر گذار در بعد بین المللی جهت مقابله با فشارهای غرب و امریکا و تحریم  ها، این کشور را برای ما مهم نموده است. نهایتا می توان گفت نگاه  ایران به چین، ماهیتاً سیاسی و بهره گیری اقتصادی از این کشور است. علی رغم مزیت های گفته شده در همکاری و برقراری رابطه ی عمیق با این کشور، باید در نظر گرفت که دیر یا زود چین به قدرتی همسطح با امریکا مبدل می شود حتی امکان دارد که امریکا را نیز کنار بگذارد در اینصورت نزدیک شدن به چنین قدرتی و داشتن پیوند مستحکمی با این کشور برای ایران دارای مزایایی خواهد بود. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و حمایت چین از عضویت ناظر ایران در این سازمان را در راستای همین ارتباط نزدیک میان دو کشور می توان تفسیر کرد و این برای ایران فوق العاده می باشد که در چارچوب یک سازمان همکاری که دارای اهداف اقتصادی و امنیتی می باشد، فعالیت نماید، تا هم به اهداف اقتصادی خود برسد و هم در این چارچوب به مقابله گرایی با امریکا بپردازد نتیجتا بسط روابط با چین یکی از مهم ترین تحولات خارجی ایران در سالیان اخیر بوده است. روابط ایران و چین در این سالها در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به سرعت گسترش یافته است و اکنون چین مهم ترین شریک اقتصادی ایران است.تعداد صفحه : 224قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید