دانلود پایان نامه ارشد : جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : ادبیات و زبان فارسی

عنوان : جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A.»

موضوع:

جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی

 استاد راهنما:

دکتر نعمت اصفهانی عمران

تابستان1393 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرستچکیده : 14مقدمه : 15فصل اوّل : کلیات تحقیق.. 181-1بیان مسئله: 182-1 پیشینه تحقیق: 193-1 روش کار: 194-1 اهداف تحقیق: 205-1جنبه نوآوری کار: 20فصل دوم. 212- فصل دوم : 221-2 نگاه به زندگی ، آثار ، اندیشه و سبک شعر سنائی.. 222-2 سفرهای سنائی.. 223-2 سرآغاز شعر عرفانی.. 254-2 همّت گماردن بر نظم فخری نامه یا الهی نامه یا حدیقه الحقیقه: 265-2 مذهب سنائی: 266-2 آثار سنائی: 271-6-2 سیر العباد الی المعاد: 292-6-2 کارنامه بلخ: 303-6-2 تحریمه القلم: 304-6-2 مکاتیب سنائی: 307-2 چند اثر منسوب به سنائی.. 308-2 دیگر آثار منسوب به سنائی.. 31غریب نامه، زاد السالکین، بهرام و بهروز. 319-2 جایگاه سنائی در تاریخ شعر فارسی.. 3110-2 اوضاع روزگار آن زمان. 3111-2 ویژگی ها سخنوری سنائی.. 3512-2 نمونه ی لغات و ترکیبات شعر او: 4613-2 تشابه سنائی با شاعران معاصر: 4914-2 سبک آثار سنائی.. 4915-2 سه حالت وجودی سنائی: 50سنائی سه شخصیت متفاوت دارد که عبارتند از: 501-15-2 قطب تاریک وجود او: 502-15-2 سنائی واعظ و ناقد اجتماعی (مدار خاکستری وجود او). 513-15-2  سنائی قلندر و عاشق (قطب روشن وجود او). 52نمونه اشعار او : 5316-2 فکر و اندیشه سنائی.. 5317-2 سنائی و تحولاتی که در ادب فارسی ایجاد کرده است: 5418-2 زبان سنائی در حدیقه: 55معنی و مفهوم در شعر سنائی: 551-18-2  مقایسه حدیقه با آثار عطار و مولانا 562-18-2  سنائی در تغییر ساختار معنایی و محتوا 5719-2 چند سوال راجع به سنائی.. 58فصل سوم. 593- فصل سوم : 601-3 در ماهیت ادبیات تعلیمی: 602-3 شعر تعلیمی.. 613-3 شاخه های ادبیات تعلیمی.. 641-3-3 اندرزهای (اخلاقیّات) ایران باستان: 642-3-3 اخلاقیّات فلسفی: 664-3 اخلاقیّات اسلامی.. 695-3 ساختار منظومه. 706-3 بازتاب تعلیمات اخلاقی صوفیانه در حدیقه الحقیقه. 727-3 اندرزنامه های سیاسی سنائی در مثنوی حدیقه الحقیقه و. 73سرچشمه های آن: 738-3  اندرزهای سیاسی در حدیقه الحقیقه. 759-3 سیرالعباد سنائی غزنوی و کمدی الهی دانته. 8110-3 چکیده ی سیر العباد. 8311-3 چکیده ی کمدی الهی.. 8612-3 مقایسه ی دور نمایه ی دو اثر. 8813-3 ساختار. 891-13-3 مرحله ی اوّل: 892-13-3 مرحله ی دوم : 903-13-3مرحله ی سوم : 90فصل چهارم.. 92فصل چهارم : اشعار تعلیمی سنائی.. 934- موضوع پایان نامه ما 931-4 اشعار تازیانه های سلوک : 941-1-4 مکن در جسم و جان منزل، که این دونست و آن والا. 941-1-1-4 تا کی ز هرکسی ز پی سیم بیم ما 992-1-4 آراست، دگر باره، جهاندار جهان را 1013-1-4 ای مسلمان ! خلایق حال دیگر کرده اند. 1044-1-4 مسلمانان ! سرای عمر ، درگیتی دو دَر دارد. 1095-1-4 سوز و شوق مَلَکی بردلت آسان نشود. 1116-1-4 ای خداوندان مال ! الاعتبار الاعتبار! 1137-1-4  طلب! ای عاشقان خوش رفتار. 1299-1-4  ای سنائی جهد کن تا بهر سطان ضمیر. 14010-1-4  درگَهِ خلق ، همه زَرق و فریب است و هَوَس.. 14511-1-4   بس کنید آخر حمال ، ای جملگی اصحاب قال. 14712-1-4  کی باشد کین قفس بپردازم. 15013-1-4  برگ بی برگی نداری، لاف درویشی مزن. 15214-1-4 ای سنائی ! بی کُله شو. 15715-1-4   بمیر ای حکیم ! 16316-1-4  مسلمانان مسلمانان. 16617-1-4  دلا ! تا کی.. 1732-4 اشعار کتاب  حدیقه الحقیقه. 1781-2-4فصل اندر درجات.. 1782-2-4 فی الحفظ و المراقبه. 1793-2-4 فی الحکمه و سبب رزق الرزاق.. 1804-2-4 فی المجاهده : 1815-2-4 فصل اندر تقدّس.. 1836-2-4 فی ذکر دارالبقا : 1847-2-4 اندر تجرد گوید. 1858-2-4 فی سلوک طریق الاخره 1869-2-4 ذکر هدایت قرآن: 18910-2-4 فصل فی الزهد و الحکمه و الموعظه و النصیحه. 19011-2-4 اندر مذّمت علما: 19212-2-4 ستایش علم و عالم و طلب علم. 19313-2-4 اندر ستایش عقل و عاقل و معقول. 19414-2-4  در چشم نگاه داشتن گوید: 197قالَ النّبی علی السّلام: 19715-2-4  در مذّمت شهوت راندن : 19816-2-4 اندر مذّمت دنیا و وصف ترک او. 19917-2-4 اندر مذّمت کسانی که به جامه و لقمه مغرور باشند . 20018-2-4 اندر مذّمت مال دوست.. 20119-2-4 اندر مذّمت شراب گوید . 20120-2-4 اندر ترک دنیا و ریاضت نفس گوید: 20221-2-4 فی مذّمه الدنیا و اهانته و ترکه. 20322-2-4 اندر نکوهش شکم خواری و بسیار خوردن. 20423-2-4 فی ذّم حبّ الدنیا و منع شراب الخمر. 20624-2-4 اندر مذّمت افعال زشت که از خوی های بهیمی است.. 20725-2-4 اندر نگاه داشتن راز و مشورت کردن : 20726-2-4 اندر موعظت و نصیحت گوید: 20827-2-4 اندر تصوّف و زٌهد : 20928-2-4 در عدل پادشاهان وصف آن. 21029-2-4 در عدالت و ستم نا کردن : 21030-2-4 در تعهّد علمای دیندار : 21231-2-4 در سیاست پادشاه 21232-2-4 در ذم عوّام و بازاریان و جهال گوید. 2133-4 اشعار تعلیمی طریق التحقیق: 2131-3-4 کلید درهای اسرار و چراغ ارواح ابرار. 213((آیا پنداشتید که ما شما را به عبث خلق کردیم؟)) 2142-3-4 ره بر جان های سالکین و شادی دل های محققین. 2173-3-4 بستان ارواح و باغ اشباح. 2194-3-4 منهاج العارفین و معراج العاشقین. 2205-3-4 درباره عشق.. 2216-3-4 در نکوهش ریا و ریاورز. 2237-3-4 درباره ی ترک دنیا و دوری از آن. 2258-3-4 درباره ی تسلیم . 2269-3-4 درباره ی بلا . 22610-3-4 درباره ی شکیبایی و سپاسگزاری . 22711-3-4 پیدا کردن غافلان و نکوهش جاهلان. 22712-3-4 درباره ی خوردن. 23013-3-4 درباره ی روزی. 2315- فصل پنجم : 2351-5 نتیجه گیری : 2352-5 طرح چند سؤال : 238کتابنامه. 239الف : منابع  و مآخذ. 240ب) فهرست مجله. 242Abstract. 243

چکیده :

در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم سنائی مشخص شده است و می دانیم که حجم عظیمی از دیوان قصاید او را مدایح تشکیل داده اند.که امروز جز بلحاظِ مباحثِ تاریخ زبان و مواد استشهادی برای نگارش فرهنگ های وسیع زبان فارسی ، کمتر می تواند ارزش داشته باشد.و از این قصاید (مدحی) مشخص      می شود که او قبل از رسیدن به حال و هوای روحی خویش ، تفاوتی با دیگر شاعران درباری عصر نداشته است. و آنچه مسلّم است این است که سنائی دارای دو نیم کره متفاوت تاریک و روشن است. آیا این دو نیم کره را تا آخر عمر حفظ کرده است. یا با ظهور آن نیمکره روشن آن نیمکره تاریک را رها کرده است. و می دانیم سنائی نماینده برجسته نوعی از قصیده در زبان فارسی است.که آن را باید قصیده نقد جامعه و زٌهد و عرفان و اخلاق خواند. و در این میدان هیچ یک از استادان بزرگ قصیده به پای او نمی رسند، ضمن اینکه ممکن است هر کدام از آنان یک یا دو قصیده در این عوالم داشته باشند که تا حدودی به پای قصاید او نزدیک باشد.امّا هیچ کس در این میدان ، بهتر از او و استوارتر از او نسروده است. چنان که می بینیم قصاید سنائی از تکرار مضمون خالی نمانده است. و عذر او را وقتی بهتر می توانیم بپذیریم که بدانیم وی در جهانی بسته و غیر متحوّل زیسته و تمام روزهای عمرش ، بیش و کم ، یک رنگ داشته است. با این همه از رهگذر ساخت و صورت قصاید و شیوه بیان و اسلوب سخن ، کوشیده است که تکراری بودن بعضی  اندیشه ها را پنهان نگاه دارد و این خود توفیقی بزرگ است. و در این پایان نامه هدف از آوردن اشعار تعلیمی دیوان قصاید سنائی آن بوده است که جوانان دوستدار ادب فارسی مخاطب قرار گیرند . و این اشعار تعلیمی را که درس زندگی و اخلاق هستند سر لوحه کار خود قرار دهند. و تا حدّی بتوانیم اطلاعاتی که در فهم شعر سنائی به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار دهیم.  واژگان کلیدی: سنائی غزنوی ، شعر قرن ششم ، ادب تعلیمی ، اخلاق ، زٌهد ، پند و اندرز

مقدمه :

در تاریخ ادبیات فارسی ، وقتی می گوییم : (( شعر قبل از سنائی و شعر بعد از سنائی )) خواننده اهل و آشنا ، تمایزی شگرف میان این دو مرحله ، احساس می کند. هیچ کدام از قلّه های شعر فارسی ، حتّی سعدی و حافظ و مولوی ، چنین مقطعی را در تاریخ شعر فارسی ایجاد نکرده اند؛ با این که سرایندگانِ برجسته ترین آثارِ ادبِ فارسی بوده اند. این ویژگیِ دوران ساز ، درکارِ حکیم سنائی ، برای مورّخان عرفان و شعر ، از اهمیتی ویژه برخوردار است. حدیقه سنائی سرآغاز نوعی از شعر است و قصاید او نیز سرآغاز نوعی دیگر و غزل هایش نیز حال و هوایی متمایز از غزل های قبل از وی دارد.کمتر شاعری را می توان سراغ گرفت که در چندین زمینه شعری ، ((سرآغاز)) و (( دوران ساز)) بشمار آید. اگر می بینیم که جلال الدین مولوی با چنان شیفتگی و حرمتی از حکیم غزنوی یاد می کند ، ادای حق واجبی است در مورد او و به هیچ روی از نوع تعارفهای مرسوم در میان قدما نیست. بویژه که آشنایی با او دریچه آشنایی با مولوی و عطار و حافظ و بسیاری دیگر از بزرگان ادب فارسی است و تأمل در شعر او ما را با شکل گیری در تکامل چندین نوع از انواع شعر فارسی آشنا می کند.سنائی در قصاید خویش ، نماینده برجسته شعر اجتماعی و نیز شعر اخلاقی و عرفانی است. و تقریباً تمام شاهکارهای سنائی در قصاید ش است و همه نوع معنی و مضمون را می توان یافت از نقد کار علمای دین و زاهدان ریائی تا نقد صوفیان دکّان دار تا بازاریان و ترازو داران دزد تا پادشاهان و وزیران و سپاهیان و همه و همه عناصر جامعه.در این گونه شعرها سنائی بی پروا ترین نمونه نقد اجتماعی را عرضه می کند و شجاعتِ او در این راه تقریباً بی نظیر است. حتّی در دوره های گسستگی و عدم تمرکز حاکمیت ها ، کم اند شاعرانی که دلیرانه تر از او به نقدِ این مسائل پرداخته باشند ، بویژه که او با زبانی سخته و استوار و ساخت و صورتی متین و جذاب – که نمونه عالی شعر و نوعِ قصیده در تاریخ ادب ماست – این انتقادهای اجتماعی و سیاسی را عرضه کرده است و آینه ای ساخته است که نه تنها جامعه عصرِ او را در آن می توان دید بلکه تمام ادوارِ تاریخ اِجتماعی ما را در آن می توان مشاهده کرد و شعر،             شعر حقیقی، چیزی جز این نمی تواند باشد.و بویژه انتشار و نفوذ شعر سنائی از روزگار حیات او تا هم امروز ، انتشاری شگفت آور بوده است وقتی سنائی در آخرین سالهای عمر خود بود ، شعرش در تمام قلمرو زبان فارسی ، از حلب تا کاشغر ، در مسجد و خانقاه و میخانه ، گسترش داشت و هر جا که می رفت می دید شعرش قبل از وی بدان جا رفته است و این توفیق در میان قدما شاید فقط نصیب سعدی شده باشد ، آن هم یک قرن و نیم بعد از سنائی.تعداد صفحه : 243قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید