دانلود پایان نامه ارشد حسابداری : اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره های قبل بر رفتار نامتقارن هزینه ها

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : حسابداری

گرایش : (M.A )

عنوان : اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره های قبل بر رفتار نامتقارن هزینه ها

دانشگاه آزاد اسلامی

 واحد تهران مرکزی

دانشکده اقتصاد و حسابداری

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

رشته:حسابداری

گرایش : حسابداری

عنوان :

اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره های قبل بر رفتار نامتقارن هزینه ها

استاد راهنما :

دکتر آزیتا جهانشاد

استاد مشاور :

دکتر علی نعمتی

 

زمستان 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                                                                                                     صفحهفصل اول: کلیات تحقیق   11-1مقدمه  21-2 بیان مساله تحقیق 31-3 ضرورت انجام تحقیق 41-4 هدفهای تحقیق 51-5 فرضیه های تحقیق   51-6 مدل پایه چسبندگی   51-7 تبیین فرضیه های تحقیق   61-8- روش تحقیق   91-9- قلمرو تحقیق   91-10- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری   101-11- روش گرد آوری اطلاعات 101-12-  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 101-13- متغیرها و واژه های کلیدی 111-14- ساختار پایان‌نامه  12فصل دوم: الف) مبانی نظری، ب) پیشینه تحقیق   132-1-  مقدمه  142-2 - پیش بینی فروش    142-2-1-  اهمیت و تعریف پیش بینی فروش    142 -2 -2 - روش های پیش بینی فروش    182- 3 - مدیریت سود  182 -3 -1- تعریف مدیریت سود  182-3-2 - انگیزه های مدیریت سود  202-4- فرضیه تصمیمات سنجیده مدیران  242-5 - تأثیر پیش بینی مدیریت بر چسبندگی هزینه ها 252-6- تصمیمگیری و کنترل  262-7- طراحی و استفاده از سیستمهای هزینه یابی   282-8- تعریف هزینه  292-8-1- ماهیت هزینه ها 302-8-2- طبقه بندی کلی هزینه ها 302-8-3- هزینه های تولیدی   312-8-4- هزینه غیر تولید  312-8-5- تغییر ساختار هزینه ها در طول زمان  322-8-6- محرک های هزینه  332-9- رفتار هزینه  332-9-1- مفروضات اصلی الگوی رفتار هزینه  342-9-2 - انواع دیدگاه ها درباره رفتار هزینه  352-10-مبانی نظری چسبندگی هزینه ها 362-10-1- چسبندگی هزینه ها 362-10-2- اهمیت در کاهش چسبندگی هزینه  382-10-3- تاثیر چسبندگی هزینه بر پیشبینی تحلیلگران  382-10-4- اهمیت چسبندگی هزینه ها برای سرمایه گذاران  392-10-5- اهمیت چسبندگی هزینه در روشهای تحلیل حسابرسی   402-10-6- دلایل چسبندگی هزینه ها 402-10-7- عوامل موثر بر چسبندگی هزینه  412-11 - پیشینه  تحقیق   422-11-1- تحقیق خارجی   422-11-2- تحقیق های داخلی   49فصل سوم: روش شناسی تحقیق   523-1  مقدمه  533-2  روش تحقیق   543-3  قلمرو تحقیق   553-4 جامعه و نمونه آماری تحقیق   553-5 ابزار جمع آوری داده های تحقیق   583-6 فرضیه های تحقیق   583-7 مدل ها و متغیرهای تحقیق   593-8 روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیات    613-8-1 روش داده های پانل   613-8-2 روش اثراث ثابت    633-8-3 روش اثرات تصادفی   633-8-4 آزمون چاو یا F لیمر  643-8-5 آزمون هاسمن   653-8-6 آزمون معنی دار بودن مدل  663-8-7 آزمون معنی دار بودن متغیرهای تحقیق   673-8-8 آزمون های مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی   673-8-9 فرض نرمال بودن متغیرها و باقیمانده ها 683-8-10 فرض عدم وجود همخطی بین متغیرهای مستقل   683-8-11 فرض مستقل بودن باقیمانده ها 693-8-12 فرض همسانی واریانس باقیمانده ها 693-8-13 تصمیم گیری برای رد یا پذیرش فرضیه ها 71فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 724-1  مقدمه  734-2  آمار توصیفی متغیرهای تحقیق   734-3  آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته تحقیق   764-4  بررسی همبستگی میان متغیرهای تحقیق   784-5  بررسی همخطی بین متغیرهای مستقل تحقیق   794-6  نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق   804-6-1   نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول تحقیق   804-6-2   نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم تحقیق   834-6-3   نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم تحقیق   874-7  خلاصه فصل   91فصل پنجم: نتیجه گیری، بحث  و پیشنهادات   925-1- مقدمه  935-2- نتایج آزمون فرضیه ها 945-2-1  نتایج فرضیه اول  945-2-2  نتایج فرضیه دوم  955-2-3  نتایج فرضیه سوم  955-3 بحث ونتیجه گیری کلی   965-4 بررسی تطبیقی  یافته های تحقیق   975-5 پیشنهادها 985-5-1 پیشنهادات منتج از نتایج تحقیق   985-5-2 پیشنهادات برای تحقیق های آتی   98منابع و مآخذ  99پیوست ها 102 فهرست جداولعنوان                                                                                                     صفحهجدول 3-1) روند انتخاب نمونه آماری پژوهش     56جدول 3-2) توزیع فراوانی شرکت های نمونه بر حسب صنعت    57جدول 4-1)  آمار توصیفی متغیرهای تحقیق   74جدول 4-2)  نتایج آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته تحقیق   76جدول 4-3)  نتایج آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته تحقیق بعد از فرآیند نرمال سازی   77جدول 4-4) ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق   78جدول 4-5) نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (1) تحقیق   81جدول 4-6)  نتایج برآورد مدل (1) تحقیق   81جدول 4-7) نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (2) تحقیق   84جدول 4-8)  نتایج برآورد مدل (2) تحقیق   85جدول 4-9) نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (3) تحقیق   88جدول 4-10) نتایج برآورد مدل (3) تحقیق   89  فهرست نمودارهاعنوان                                                                                                     صفحهنمودار 4-1) روند متوسط لگاریتم طبیعی هزینه های اداری، عمومی و فروش و هزین های عملیاتی   75نمودار 4-2) متوسط روند سالانه لگاریتم طبیعی تغییرات فروش و اختلاف فروش های پیش بینی شده و فروش های واقعی   75نمودار 4-3) توزیع فراوانی باقیمانده های مدل (1) تحقیق   82نمودار 4-4) توزیع فراوانی باقیمانده های مدل (2) تحقیق   86نمودار 4-5) توزیع فراوانی باقیمانده های مدل (3) تحقیق   90   فهرست اشکالعنوان                                                                                                     صفحهشکل 2-1 مهمترین اجزاء سیستم کنترل بصورت متوالی..............................................................27شکل 2-2  طبقبندی کلی هزینه…………………………………………………………………………..32شکل 2-3 عدم تقارن هزینه ها.....................................................................................................38 

فصل اول:

کلیات تحقیق

 

1-1مقدمه

آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری مدیران درخصوص برنامه ریزی و بودجه بندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سربه سر و سایر موارد مدیریتی است) نمازی و دوانی پور 1389).در مرحله برنامه ریزی مدیران به اطلاعات مربوط به هزینه ها جهت پیش بینی هزینه های آتی نیاز دارند. با توجه به آن که تغییرات هزینه های آتی را می توان در ارتباط با تغییرات درآمد فروش تعیین کرد با مشخص شدن این ارتباط می توان میزان هزینه ها را با توجه به ارتباط آنها با درآمد فروش پیش بینی کرد. بنابراین تحلیل ارتباط درآمد فروش با هزینه های یک شرکت ضروری به نظر می رسد.در مدل های سنتی رفتار هزینه ها در حسابداری مدیریت، هزینه های متغیر نسبت به تغییرات حجم فعالیت به طور متناسب افزایش یا کاهش می یابند؛ به این معنا که بزرگی تغییرات در هزینه ها تنها به بزرگی تغییرات در حجم فعالیت وابسته است و جهت تغییرات )افزایش یا کاهش ( در حجم فعالیت تأثیری روی بزرگی تغییرات در هزینه ها ندارد. اما نتایج پژوهش های برخی از پژوهشگران در سالهای اخیر بیانگر آن است که میزان افزایش در هزینه ها هنگام افزایش در سطح فعالیت، بیشتر از میزان کاهش در هزینه ها هنگام کاهش درحجم فعالیت است. چنین رفتار هزینه ها را "چسبندگی هزینه ها "  می نامیم. چسبندگی هزینه ها یکی از ویژگیهای رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت است و بیانگر آن است که بزرگی افزایش در هزینه ها هنگام افزایش سطح فعالیت، بیشتر از بزرگی کاهش هزینه ها در هنگام کاهش در سطح فعالیت است.بنابراین در پژوهش حاضر " اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره قبل بر رفتار نا متقارن هزینه ها " مورد بررسی قرار می گیرد.در این فصل به کلیات تحقیق می پردازیم. بدین منظور پس از بیان مسئله و ضرورت و دلایل توجیهی تحقیق، اهداف تحقیق و فرضیه ها بیان می شوند. سپس به ترتیب:  مدل , روش ,جامعه آماری , روش گردآوری اطلاعات , روش تجزیه و تحلیل اطلاعات , قلمرو و تعریف متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. و در انتهای این فصل، ساختار تحقیق آورده می شود.

1-2 بیان مساله تحقیق :

آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مدیریت برای تصمیم گیری مدیران درخصوص برنامه ریزی و بودجه بندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سربه سر و سایر موارد مدیریتی است.در مدل سنتی رفتار هزینه، هزینه ها متناسب با تغییر محرک هزینه تغییر می کند یعنی میزان تغییر هزینه ها به میزان تغییر در سطح فعالیت بستگی دارد، نه به جهت تغییر . اما هزینه ها در واقع نشان دهنده مصرف منابع هستند و منابع نیز به منظور انجام فعالیت های گوناگون فراهم می شوند. چون فعالیتها در راستای تولید کالاها و خدمات صورت می گیرد، منابع بر مبنای انتظارات از تقاضا تحصیل می شوند و به همین دلیل، هزینه ها از تقاضای واقعی تبعیت نمی کنند. تحقیقات قبلی نیز نشان می دهد که شدت کاهش هزینه ها بر اثر کاهش حجم فعالیت، کمتر از شدت افزایش هزینه ها بر اثر افزایش حجم فعالیت ها است. به این نوع رفتار هزینه ها ،" رفتار چسبنده " گفته می شود.زمانی که مدیران با کاهش فروش مواجه می شوند، ممکن است این وضعیت را موقعیتی تصور کرده و انتظار بازگشت فروش به حالت اولیه را داشته باشند. از این رو ، برخی از مدیران در دوره هایی که فروش ، روند نزولی دارد ، منابع لازم برای انجام فعالیتهای عملیاتی را کاهش نمی دهند . این رفتار از آنجا قابل توجیه است که حفظ منابع ، موجب کاهش هزینه ها در بلند مدت می شود ،زیرا در صورت کاهش منابع در واکنش به کاهش فروش ، اگر فروش در دوره های آتی افزایش یابد ، هزینه هایی بابت تحصیل مجدد همان منابع به شرکت تحمیل می شود .از این رو ، مدیران برای کاهش هزینه ها و در نتیجه افزایش سود شرکت ها در بلند مدت اقدام به حفظ منابع می کنند (کردستانی و مرتضوی 1391).یکی از اهم وظایف مدیریت ،کنترل عملیات و امور مالی سازمان است .مدیران باید اطلاعات خوبی برای تصمیم گیری داشته باشند تا با استفاده از توانایی های رهبری خود نیرو های شرکت را به اجرای این تصمیمات تشویق نمایند . آنها می توانند با توجه به حساسیت تغییرات هزینه به کاهش فروش ، سهم هزینه های چسبنده از کل هزینه ها را ارزیابی کرده و در صورت لزوم با تجدید نظر در قرارداد های شرکت ، حساسیت هزینه ها نسبت به حجم فروش را افزایش دهند و از این طریق موجب کاهش هزینه های تعدیل منابع شوند.در این تحقیق چگونگی اثر تعدیل کننده تغییرات  فروش  دوره  قبل بر رفتار نامتقارن هزینه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را برای دوه 5 ساله مورد بررسی قرار می گیرد و برای این منظور تاثیر انتظارات خوش بینانه مدیران نسبت به فروش های آتی و انگیزه مدیریت سود را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

1-3 ضرورت انجام تحقیق :

آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری مدیران در خصوص برنامه ریزی و بودجه بندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سربه سر و سایر موارد مدیریتی است و برخلاف روش سنتی، در تجزیه و تحلیل های بنیادی باید رفتار چسبنده هزینه ها را نیز برای تصمیم گیری بکار ببریم.اهمیت این تحقیق از آن جهت می باشد که ما قصد داریم چگونگی اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره قبل را بر رفتار نامتقارن هزینه ها با توجه به انتظارات خوشبینانه مدیران نسبت به فروش آتی و انگیزه مدیریت سود مورد بررسی قرار دهیم تا نتایج تحقیق بتواند برای سرمایه‌گذارانی که از پیش‌بینی سود برای ارزش دهی به شرکت‌ها استفاده می‌کنند، سودمند باشد و آگاهی از نتایج این تحقیق، در ارزیابی دقیق تر عملکرد مالی، پیش بینی سودآوری شرکت ها و تصمیم گیری دقیق تر مدیران حائز اهمیت می باشد.تعداد صفحه : 144قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید