دانلود پایان نامه ارشد حسابداری : بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : حسابداری

گرایش : حسابداری

عنوان : بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد رشت

دانشکده مدیریت و حسابداری

گروه آموزشی حسابداری

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد

رشته: حسابداری             گرایش: حسابداری

عنوان :

بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما :

دکتر عظیم اصلانی

دی 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان .............................................................................................................................صفحهچکیده ..................................................................................................................................لفصل اول : کلیات تحقیق1-1مقدمه............................................................................................................................... 21-2بیان مساله تحقیق .............................................................................................................21-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .....................................................................................31-4 اهداف تحقیق...................................................................................................................51-5 سوالات تحقیق.................................................................................................................51-6چهارچوب مفهومی تحقیق................................................................................................51-7فرضیه های تحقیق............................................................................................................51-8تعریف مفاهیم و واژه های کلیدی تحقیق........................................................................61-8-1 مدیریت سود..............................................................................................................61-8-2 عدم تقارن اطلاعاتی.................................................................................................. 71-8-3 سرمایه گذاران نهادی................................................................................................ 71-8-4 صندوق های سرمایه گذاری......................................................................................81-9قلمرو تحقیق...................................................................................................................81-10 روش تحقیق و جمع‌آوری داده ها اطلاعات..................................................................81-11استفاده کنندگان از نتایج تحقیق.....................................................................................91-12ساختار کلی تحقیق.....................................................................................................10فصل دوم :  ادبیات و پیشینه تحقیق1-2 مقدمه...........................................................................................................................12بخش اول: مبانی نظری تحقیق.............................................................................................122-2 مدیریت سود............................................................................................................... 122-2-1 تعریف مدیریت سود...............................................................................................142-2-2 مطلوبیت مدیریت سود........................................................................................... 152-2-3 فرضیه های مختلف در مورد مدیریت سود.............................................................172-2-3-1 فرضیه مکانیکی...................................................................................................172-2-3-2 فرضیه بازار کارا..................................................................................................172-2-3-3 نظریه اثباتی....................................................................................................... 172-2-4 الگوهای مختلف مدیریت سود...............................................................................182-2-4-1 الگوی بدست آوردن آرامش..............................................................................182-2-4-2 الگوی حداقل کردن سود...................................................................................192-2-4-3 الگوی حداکثر کردن سود...................................................................................192-2-4-4 الگوی هموارسازی سود.....................................................................................192-2-5 انگیزه های مدیریت سود........................................................................................202-2-5-1 انگیزه های مربوط به منافع شرکت.....................................................................202-2-5-2انگیزه های مربوط به منافع شخصی.....................................................................232-2-6 اقلام تعهدی.............................................................................................................252-3 عدم تقارن اطلاعاتی.....................................................................................................272-3-1 تعریف عدم تقارن اطلاعاتی....................................................................................282-3-2 انواع عدم تقارن اطلاعاتی........................................................................................282-3-3 عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود.......................................................................292-4 سرمایه گذاران نهادی...................................................................................................302-5 صندوق های سرمایه گذاری مشترک...........................................................................322-5-1 تعریف صندوق های سرمایه گذاری مشترک..........................................................322-5-2 انواع صندوق های مشترک سرمایه گذاری..............................................................332-5-3 مزایای صندوق های مشترک سرمایه گذاری...........................................................352-5-4 معایب صندوق های مشترک سرمایه گذاری...........................................................362-5-5 ریسک سرمایه گذاری در صندوق های مشترک سرمایه گذاری ............................372-5-6 کارمزد ارکان و هزینه های صندوق.........................................................................372-5-7 درآمد و بازده صندوق های مشترک سرمایه گذاری................................................382-5-8 صندوق های سرمایه گذاری و عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود......................38بخش دوم-پیشینه تحقیق......................................................................................................402-6 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور........................................................................402-7 تحقیقات انجام شده در داخل کشور.............................................................................432-8 خلاصه فصل دوم.........................................................................................................52فصل سوم : روش شناسی تحقیق3-1 مقدمه............................................................................................................................543-2 روش تحقیق.................................................................................................................553-3 تدوین فرضیات تحقیق.................................................................................................563-4 جامعه و نمونه آماری و قلمرو تحقیق...........................................................................563-5روش و ابزار گردآوری اطلاعات...................................................................................563-6تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق.................................................................................573-6-1 مدیریت سود.............................................................................................................573-6-2 عدم تقارن اطلاعاتی..................................................................................................583-6-3 صندوق های سرمایه گذاری.....................................................................................583-6-4 متغیرهای کنترلی.......................................................................................................593-7معرفی مدل تحقیق.........................................................................................................603-8آزمون های آماری مورد استفاده.....................................................................................613-8-1 آمار توصیفی.............................................................................................................613-8-2 ماهیت و منابع داده ها...............................................................................................613-8-3 آزمون هاسمن............................................................................................................633-8-4 آزمونF.....................................................................................................................633-8-5 آزمون معنادار بودن در الگوی رگرسیون...................................................................643-8-5-1 آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون...................................................................643-8-5-2 آزمون معنادار بودن ضریب..................................................................................643-8-6 آزمون استقلال خطاها..............................................................................................653-8-7آزمون نرمال بودن متغیر ها........................................................................................653-8-8بررسی پایایی و ناپایایی داده ها.................................................................................653-8-9ناهمسانی واریانس ها................................................................................................663-9خلاصه فصل سوم..........................................................................................................66 فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها4-1 مقدمه...........................................................................................................................684-2 آمار توصیفی داده ها....................................................................................................684-3 آمار استنباطی...............................................................................................................714-3-1 آزمون پایایی متغیرها...............................................................................................714-3-2 تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون......................................................724-3-3 آزمون فروض کلاسیک رگرسیون .........................................................................734-3-3-1 آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته...............................................................744-3-3-2 آزمون استقلال خطاها........................................................................................744-3-3-3ناهمسانی واریانس ها...........................................................................................754-4 نتایج آزمون فرضیه ها..................................................................................................764-4-1 آزمون فرضیه اول....................................................................................................764-4-2 آزمون فرضیه دوم....................................................................................................784-4-2 آزمون فرضیه سوم..................................................................................................804-5خلاصه فصل چهارم......................................................................................................80فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات5-1 مقدمه...........................................................................................................................835-2مروری بر اهداف، مسأله و روش تحقیق......................................................................835-3بررسی یافته‌ها و تفسیر نتایج تحقیق.............................................................................845-3-1فرضیه اول................................................................................................................845-3-2 فرضیه دوم..............................................................................................................845-3-3 فرضیه سوم.............................................................................................................855-4نتیجه گیری کلی...........................................................................................................865-5محدودیت های تحقیق.................................................................................................865-6پیشنهاد های کاربردی تحقیق........................................................................................875-7پیشنهاد های آتی تحقیق................................................................................................875-8خلاصه فصل پنجم........................................................................................................87منابع فارسی.........................................................................................................................88منابع لاتین............................................................................................................................92پیوست هاپیوست (الف)اسامی شرکت های نمونه مورد بررسی........................................................94چکیده انگلیسی..................................................................................................................96 فهرست جداولجدول(2-1) مروری بر پیشینه تحقیق................................................................................49جدول(4-1) آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق............................................................69جدول( 4-2) آزمون ایم، پسران و شین.............................................................................71جدول( 4-3) آزمون چاو...................................................................................................72جدول(4-4) آزمون هاسمن................................................................................................73جدول( 4-5)آزمون جارکوبرا.............................................................................................74جدول(4-6) آزمون استقلال خطاها....................................................................................75جدول(4-7) نتایج حاصل از ناهمسانی  واریانس..............................................................75جدول(4 -8) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون......................................................76جدول(4 -9) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون......................................................79 فهرست شکل هاشکل(4-1)چارچوب مفهومی تحقیق..................................................................................5   چکیده :  اطلاعات سودها مبناهایی اساسی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران هستند. در سالهای اخیر ، بدلیل یک سری تقلب های قابل ملاحظه در حسابداری ، موضوع مدیریت سودها توجه بسیاری از دانشگاهیان و دست اندرکاران را به خود جلب کرده است.با این حال ، تمرکز اغلب مطالعات به چگونگی ارزیابی مدیریت سودها ، عوامل تأثیر گذار بر مدیریت سودها و نتایج اقتصادی کیفیت سودها محدود شده اند.این پژوهش به بررسی چگونگی تاثیر عدم تقارن اطلاعات و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود شرکتها می پردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه صندوق های سرمایه گذاری در دوره زمانی 1387الی 1391 میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی است .در این تحقیق مدیریت سود با استفاده ازمدل دیچاو و دیچومورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. که در این مدل رابطه بین اقلام تعهدی و جریان های نقدی ، برای اندازه گیری مدیریت سود در نظر گرفته می شود.نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که عدم تقارن اطلاعاتی بر مدیریت سود تأثیر معناداری ندارد. همچنین بین طبقه بندی صندوق های سرمایه گذاری و مدیریت سود رابطه معناداری وجود دارد و می تواند بر مدیریت سود تأثیر گذار باشدو نتایج بدست آمده از این پژوهش می تواند در کلیه شرکتهای پذیرفته شده دربورس و سرمایه گذاران و سازمان بورس مورد استفاده قرار گیرد. واژگان کلیدی:عدم تقارن اطلاعات ،مدیریت سود ،صندوق های سرمایه گذاری  فصل اول

کلیات تحقیق

  

۱-۱ مقدمه

یکی از اهداف گزارشگری مالی، ارائه اطلاعاتی است که برای سرمایه‌گذاران، اعتبار دهندگان و دیگر کاربران فعلی و بالقوه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و اعتباردهی و سایر تصمیم‌ها، سودمند باشد. از جمله معیار‌های با اهمیتی که گروههای مزبور برای برآورد قدرت سودآوری شرکت، پیش‌بینی سودهای آینده و ریسک‌های مربوط به آن و همچنین ارزیابی عملکرد مدیریت استفاده می‌کنند، سود‌های جاری و گذشته شرکت است. سود نیز خود متشکل از اقلام نقدی و تعهدی است و اقلام تعهدی سود تا حدود زیادی در کنترل مدیریت هستند و وی می‌تواند برای بهتر جلوه دادن عملکرد شرکت و افزایش قابلیت پیش‌بینی سود‌های آینده در اقلام تعهدی سود دست برده و به اصطلاح امروزی سود را مدیریت کند. به بیان دیگر، مدیران تلاش می‌کنند تا با انتخاب روشهای مجاز حسابداری، نتایج قابل پیش‌بینی و ثابت خلق کنند، زیرا اغلب سرمایه‌گذاران و مدیران اعتقاد دارند شرکت‌هایی که روند سود‌آوری مناسبی دارند و سود آن‌ها دچار تغییرات عمده نمی‌شود نسبت به شرکت‌های مشابه، ارزش بیشتر و قابلیت پیش‌بینی و مقایسه بیشتری دارند.مدیران به دلائل مختلف سود را هموار می‌کنند. یکی از اهداف اصلی در مدیریت سود ایجاد یک جریان با ثبات‌تر به منظور پشتیبانی از سطح سود پرداختنی بیشتر است.جریان سود با ثبات‌تر می‌تواند ریسک کمتر تلقی شود که به قیمت سهام بیشتر و هزینه‌های استقراض کمتر منجر می‌شود. هدف دیگر مدیریت سود، تمایل مدیران واحد تجاری برای افزایش قدرت پیش‌بینی سرمایه‌گذاران و کاهش ریسک شرکت است. به دلیل افزایش ثبات سود و کاهش نوسانات آن، سرمایه‌گذاران می‌توانند پیش‌بینی دقیق‌تری در مورد سود‌های آینده انجام دهند.

۱-۲ بیان مسأله تحقیق

اطلاعات سود‌ها مبناهایی اساسی برای تصمیم گیری سرمایه‌گذاران هستند. در سالهای اخیر، بدلیل یک سری تقلب‌های قابل ملاحظه در حسابداری، موضوع مدیریت سودها توجه بسیاری از دانشگاهیان و دست‌اندرکاران را به خود جلب کرده است. با این حال، تمرکز اغلب مطالعات به چگونگی ارزیابی مدیریت سود‌ها، عواملی که بر مدیریت سود‌ها اثر می‌گذارد و نتایج اقتصادی کیفیت سود محدود شده‌اند.مدیریت سود زمانی روی می‌دهدکه مدیریت قضاوت شخصی خود را در گزارشگری مالی و ساختار معاملات اعمال می‌نماید. به گونه‌ای که گزارش‌های بدیل و جایگزینی را در رابطه با عملکرد شرکت جهت گمراه کردن برخی ذینفعان ارایه می‌نماید.اکثر مطالعات مربوطه از عدم تقارن اطلاعات[1] و مالکیت نهادی و تأثیر آن‌ها بر مدیریت سود‌های شرکت چشم‌پوشی می‌کنند. با توجه به اینکه عدم تقارن اطلاعات معمولاً به نابرابری مقادیر اطلاعات به دست آمده از شرکت کنندگان متعدد بازار مربوط می‌شود و اطلاعات حسابداری اطلاعات نسبتاً دقیقی به آن‌هایی که در بازار هستند ارائه می‌کنند. بنابرین این اطلاعات به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا اقدامات عملیاتی شرکت را درک نموده و بنابرین عدم تقارن بین اطلاعات سرمایه‌گذاران و مدیریت را کاهش دهند و همچنین نهادهای سرمایه‌گذاری نیز در شناسایی شرایط عملیاتی شرکت‌ها و نظارت بر مدیریت،‌خوب عمل می‌کنند و بحث علمی زیادی بر سر این مسأله که سرمایه‌گذاران نهادی چگونه بر مدیریت سود‌ها اثر می‌گذارند،‌وجود دارد.هانتون و همکاران در سال 2006 روش های تجربی را برای بررسی اینکه آیا شفافیت بیشتر سعی در مدیریت سود را کاهش می دهد یا خیر مورد بررسی قرار دادند و نتایج تحقیقات نشان داد که لزوم گزارش دهی شفاف تر می تواند سعی در مدیریت سود را کاهش داده یا تمرکز مدیریت سود را به روش هایی که کمتر قابل مشاهده هستند تغییر دهد.ژائو و ژانگ[2] در سال ۲۰۰۳ نشان دادند که بخش نسبتاً کوچکی از سرمایه‌گذاران با نارسایی مکانیسم‌های ارائه خدمات در بازار و ابزار نظارتی مواجه‌اند که این امر هزینه‌های جستجوی اطلاعات و تفسیر اطلاعات سرمایه‌ای را برای سرمایه‌گذاران نهادی افزایش می‌دهد. بنابرین میزان عدم تقارن اطلاعات سرمایه‌ای بین سرمایه‌گذاران و شرکتها باید تأثیر بیشتری بر روابط بین مؤسسات سرمایه‌گذاری و مدیریت سود‌ها داشته باشد.(یانهودای[3]،2013)با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده ، سرمایه گذاران نهادی به دلیل اینکه تمایل به نظارت و هدایت مدیراندارند ، نقش مهمی در بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری ایفا می کنند و گزارش دهی شفاف تر می تواند تأثیر بیشتری بر مدیریت سود داشته باشد. بنابراین ،‌هدف ما در این تحقیق بررسی این موارد حل نشده است که، آیا سطح شفافیت اطلاعات محیط می‌تواند بر رفتار مدیریت سود شرکتها در بازار تأثیر گذارد؟ آیا همانطور که تمایل به ادامه روند وجوه متقابل ادامه می‌یابد، نوع متنوعی از ویژگیهای وجوه متقابل تأثیرات مختلفی بر اداره شرکتها خواهد داشت؟ اثر ترکیبی این دو عامل مهم بر مدیریت سود‌ها چگونه است؟1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیقامروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث انگیز و جذاب در پژوهش‌های حسابداری به شمار می‌رود،‌به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم‌گیری، توجه خاصی به رقم سود دارند.با توجه به اینکه نقش اصلی گزارشگری مالی، انتقال اثر بخشی اطلاعات به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به‌موقع است. مدیران می‌توانند از آگاهی خود درباره فعالیتهای تجاری شرکت برای بهبود اثر بخشی صورتهای مالی، به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات به سرمایه‌گذاران و اعتبار دهندگان بالقوه، استفاده ‌نماید. با این حال، چنانچه مدیران برای گمراه کردن استفاده‌کنندگان صورتهای مالی از طریق اعمال اختیارات خود در زمینه گزینش‌های حسابداری در گزارشگری مالی، انگیزه‌هایی داشته باشند، احتمال می‌رود مدیریت سود رخ دهد. (نوروش و حسینی،1388)درگیر شدن با مسأله مدیریت سود برای شرکتها کار خالی از مخاطره نیست. بنابراین منطق حکم می‌کند تنها هنگامی اقدام به مدیریت سود شود که انگیزه کافی برای آن وجود داشته باشد و منافع اینکار از هزینه‌ها و مخاطرات آن بیشتر باشد. که این انگیزه ممکن است مربوط به منافع شرکت با مربوط به منافع شخصی مدیریت باشد.(دستگیر و حسینی،1392)محیط اطلاعاتی به احتمال زیاد اثرات جانبی زیادی بر اطلاعات حسابداری تحمیل می‌کند، درجه عدم تقارن اطلاعات شرکت می‌تواند بوسیله سیستم ارائه اطلاعات مؤثر که محیطی شفاف برای گزارش‌های مالی شرکت و حسابداری کیفیت سود ایجاد می‌کند، کاهش یابد.مدیران تحت نظارت قوی‌تر گزارش‌های حسابداری با کیفیت بیشتری ارائه می‌کنند که بیش از پیش بهبود در کیفیت سودهای شرکت را میسر می‌سازد. (هوتون[4]،2006) بنابرین یکی از ضرورتهای این تحقیق بررسی چگونگی تأثیر محیط اطلاعاتی و عدم تقارن اطلاعات بر مدیریت سود می‌باشد.موضوع دیگری که قابل اهمیت است موضوع نهادهای سرمایه‌گذاری می باشد. نهادهای سرمایه‌گذاری، نهادهای حرفه‌ای هستند که در شرایط پشتیبانی مالی و بدست آوردن اطلاعات نسبت به سرمایه‌گذاران فردی برتری‌هایی دارند. سرمایه‌گذاران سطح بالای نهادی از طریق نظارت دقیق‌تر بر رفتار مدیریتی بیشتر از فعالیت‌های بازدارنده دولتی یا جمع‌آوری‌های ضمنی و انتشار اطلاعات در بازار سهام،انگیزه‌های مدیران را برای رفتار فرصت طلبانه از آن‌ها میگیرد. بنابرین،‌ سرمایه‌گذاران نهادی به دلیل اینکه تمایل به نظارت و هدایت مدیران دارند نقش مهمی در بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری ایفا می‌کنند و مطمئن می‌شوند که مدیران به جای منافع خود ارزش دراز‌مدت شرکت را لحاظ می‌کنند.(بوش[5]،1998)با توجه به مطالب گفته شده و با افزایش پیچیدگیهای دنیای تجارت امروزی، ضرورت انجام تحقیقات در مورد رابطه و تأثیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مدیریت سود با در نظر گرفتن متغیر عدم تقارن اطلاعات قابل احساس است.تعداد صفحه : 109قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید