دانلود پایان نامه ارشد : حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه چند انبار با پنجره زمانی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : صنایع

گرایش :صنایع 

عنوان : حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه چند انبار با پنجره زمانی

دانشکده فنی - مهندسی

گروه مهندسی  صنایع

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

  عنوان:

حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه چند انبار با پنجره زمانی با استفاده از یک الگوریتم فرابتکاری کارآمد

استاد راهنما:

آقای دکترمحمد میرابی

استاد مشاور:

آقای دکتر احمد صادقیه

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهدر طی سال‌های گذشته، تلاش‌های زیادی به جهت کاهش هزینه حمل و نقل با استفاده از مدل‌های متفاوت مسأله مسیریابی وسیله نقلیه صورت گرفت. در واقع افزایش در هزینه های حمل و نقل بسیاری را تشویق کرد که هزینه حمل و نقل مرتبط با حرفه خود را با بهره‌گیری از سیستم مسیریابی وسیله نقلیه کاهش دهند. در این تحقیق ما مسأله مسیریابی وسیله نقلیه چند انبار با پنجره زمانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.مسأله مسیریابی وسایل نقلیه چند انبار با پنجره زمانی شامل ناوگانی از وسایل نقلیه می‌باشد که از انبارها حرکت نموده، دسته‌ای از مشتریان را ملاقات کرده و به انبار بر می‌گردند. ما در این تحقیق حالتی را در نظر گرفته ایم که دیگر نیازی نمی‌باشد هر وسیله نقلیه بعد از ملاقات مشتریان به انبار شروع حرکت برگردد بلکه ممکن است انبار ابتدای مسیر با انبار انتهای مسیر متفاوت از یکدیگر باشند. هر وسیله نقلیه دارای یک ظرفیت ثابت است، و هر مشتری دارای تقاضای مشخص است که باید کاملا ارضا شود. مسأله شامل ترکیب انتخاب ملاقات برای هر مشتری و تعیین مسیرهای وسایل نقلیه براساس قوانین مسأله مسیریابی وسیله نقلیه است؛ بطوریکه کل مسافت طی شده توسط هر وسیله نقلیه و کل زمان‌های زودکرد و دیرکرد و در مجموع کل هزینه کمینه شود.از آنجائیکه مسأله مسیریابی وسیله نقلیه یک مسأله متعلق به کلاس NP-Hard است مسأله مسیریابی وسیله نقلیه چند انباره با پنجره زمانی نیز به عنوان تعمیمی از VRP جزء مسائل پیچیده و متعلق به کلاس NP-Hard است و برای حل آن از رویکردهای فراابتکاری استفاده می‌شود. در این پایان‌نامه الگوریتم ژنتیک برای حل مسأله مسیریابی وسیله نقلیه چند انباره با پنجره زمانی پیشنهاد شده است. وسعی شده است با استفاده از روش خوشه بندی ژنتیک، مشتریان را دسته‌بندی کرده تا فضای جستجوی مسأله را کاهش داده و سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک مجموعه جواب و تابع هدف مسأله را بدست می‌آ‌وریم.کلمات کلیدی: مسیریابی وسایل نقلیه، چند‌انبار، پنجره زمانی، خوشه‌بندی، الگوریتم ژنتیک فهرست مطالب عنوان                    صفحهفصل اول:کلیات تحقیق... 11-1مقدمه. 21-2- ضرورت و اهمیت برنامه ریزی حمل‌ونقل.. 31-3- حمل‌ونقل در ایران.. 41-4- هدف از انجام مطالعه. 51-5- تعریف مسأله. 61-6- جمع‌بندی و ساختار ارائه مطالب... 7فصل دوم:ادبیات تحقیق... 92-1-مقدمه. 102-2- مسأله مسیریابی.. 102-3- مسأله فروشنده دوره‌گرد. 102-4- مسأله مسیریابی وسایل نقلیه. 132-5- اجزای مسأله VRP. 142-5-1- خصوصیات کلی مشتریان.. 142-5-2 خصوصیات  وسایل نقلیه. 152-5-4- انواع توابع هدف در VRP. 162-5-6 برخی مشکلات مدل‌سازی VRP در شرایط واقعی.. 162-6- تعریف ریاضی مسأله مسیریابی وسیله نقلیه در حالت کلی.. 172-6-1  مدل عمومی مسأله VRP. 182-7-روشهای حل مسأله مسیریابی وسایل نقلیه کلاسیک... 202-7-1-روش‌های دقیق.. 202-7-2-روشهای ابتکاری.. 222-7-3-روشهای فراابتکاری.. 242-8- انواع اصلی مسأله مسیریابی وسیله نقلیه. 262-8-1 مسیریابی وسیله نقلیه باظرفیت محدود وسایل نقلیه. 272-8-2-مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با ناوگان ناهمگن.. 282-8-3-مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با تقسیم تحویل.. 302-8-4- مسیریابی وسیله نقلیه با تحویل و جمع آوری.. 332-8-5- مسأله مسیریابی دورهای وسایل نقلیه. 342-8-5-1 تعریف ریاضی مسأله مسیریابی دوره ای وسایل نقلیه (PVRP) 352-8-5-2- مدل ریاضی PVRP. 372-8-6- مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با چند انبار. 412-8-6-1-تعریف ریاضی مسأله MDVRP. 422-8-7- مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی.. 442-8-7-1 تقسیم بندی مسأله VRPTW... 452-8-7 -1-1 مدل های پنجره‌‌های زمانی سخت... 462-8-7-1-2-  مدل های پنجره‌های زمانی نرم. 462-9- جمع‌‌بندی.. 53فصل سوم:روش تحقیق... 553-1 مقدمه. 563-2 خصوصیات و فرضهای مدل.. 563-2-1-فرضیات.. 563-2-2 تعریف علائم و پارامترها 563-2-2-1 اندیسها 573-2-2-2 پارامترها 573-2-2-3 متغیرهای تصمیم‌گیری.. 583-2-2-4 مدل ریاضی.. 583-3 مروری بر الگوریتم ژنتیک (GA) 603-3-1 تعریف... 603-3-2 گذری بر ژنتیک طبیعی.. 613-3-3 واژگان الگوریتم ژنتیک... 663-3-4 ساختار کلی الگوریتم ژنتیک... 673-3-5 مفاهیم کلیدی الگوریتم ژنتیک... 683-3-6 کدینگ... 693-3-7 ایجاد جمعیت اولیه. 713-3-8 اعمال ژنتیک... 713-3-8 -1 عمل تحول.. 723-3-8 -1 -1فضای نمونه گیری.. 723-3-8 -1 -2مکانیسم نمونه‌گیری.. 733-3-8 -1-4 نخبه گرایی.. 753-3-8 -2 عملگرهای ترکیبی.. 753-3-8 -2 -1 انواع عملگرهای ترکیبی.. 753-3-8 -2 -2 احتمال ترکیب... 783-3-8 -3 عملگرهای جهشی.. 793-3-8 -3 -1 انواع عملگرهای جهشی.. 803-3-9 تابع برازش... 813-3-10 روش اجرای الگوریتم ژنتیک... 823-4 ساختار پیشنهادی الگوریتم ژنتیک... 843-4 -1خوشه بندی ژنتیک... 843-4 -1-1 نمایش رشته(کروموزوم) 843-4-1 -2 ساخت جمعیت اولیه. 853-4-1 -3 محاسبه تابع برازش... 853-4 -1-3 انتخاب.. 853-4 -1-4 ترکیب... 863-4 -1-5 جهش.... 863-4 -1-6 شرط توقف... 873-4-2 الگوریتم ژنتیک... 873-4-2 -1 نحوه نمایش جواب‌ها 873-4-2 -2 تعریف میزان برازندگی.. 883-4-2 -3 مکانیزم انتخاب.. 893-4-2 -3 عملگر ترکیب... 893-4-2 -4 عملگر جهش.... 913-5 الگوریتم K-Mean. 923-6 الگوریتم خوشه‌بندی فازی  (FCM) Fuzzy c-mean. 92فصل چهارم:جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها 954-1 مقدمه. 964-2 ویژگی های نرم افزار. 964-3 مشخصات مسائل نمونه. 964-4 تعیین پارامترها 974-5 نتایج محاسباتی.. 974-6 جمع بندی.. 102فصل پنجم:نتیجه گیری.. 1035-1 نتیجه گیری.. 1045-2 تحقیقات آتی.. 104منابع ومآخذ. 106- مقدمهتوسعه روز‌افزون شهر نشینی، صنایع و بخصوص صنایع پشتیبانی، جابجایی انسان و کالا را به صورت مسأله‌ای در آورده است که پیچیدگی آن دائماً در حال افزایش می‌باشد. رشد شهری باعث افزایش تقاضا در صنعت حمل و نقل شده که به تبع آن شهرها و صنایع بزرگ را دست به گریبان مشکلات زیادی در زمینه‌های تراکم ترافیکی، آلودگی هوا، اتلاف وقت‌های طولانی در مسیر سفرهای روزانه افراد، افزایش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و غیره کرده است.برای حل مشکلات ترافیکی و مسایل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن در شهرهای بزرگ، صنایع تولیدی و بخش خدمات نیاز به یک سیستم مجهز و کارآمد حمل و نقل می‌باشد. در نتیجه تقاضای رو به افزایش برای راه‌حل‌هایی که اجرایی باشند و بتوانند تمامی منافع پیش‌بینی شده از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌ها را با در نظر گرفتن حداکثر سرویس و استفاده بهینه از سرمایه و تجهیزات را حاصل نمایند وجود دارد. حمل و نقل داخل سازمانی، مسیر حرکت اتوبوس‌ها، سرویس‌های مدارس، سیستم‌های توزیع و نگهداری پخش پول و سرویس‌های بانکی و جمع‌آوری ضایعات صنعتی و غیره از جمله مسایلی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.برنامه ریزی حمل و نقل، امروزه یکی از زمینه‌های اساسی و مطرح در شاخه‌های مختلف علوم همانند تحقیق در عملیات، مهندسی صنایع و مهندسی عمران می‌باشد. هدف عمده این رشته، کمینه‌سازی هزینه حمل و نقل کالا و مواد بین دو سطح تولیدکننده و مصرف کننده می‌باشد، به طوری که تقاضای هر مصرف‌کننده باید توسط تولیدکنندگان ارضاء گردد. در این حالت با توجه به نوع مسأله مورد نظر عواملی همانند طول مسیر، کیفیت مسیر از لحاظ ساختاری و محیطی، ترافیک مسیر، گنجایش وسایل نقلیه و غیره مد نظر قرار می‌گیرند. چنانچه علاوه بر دو سطح تولید کننده و مصرف کننده، سطوح میانی نیز وجود داشته باشند، به آن شبکه حمل و نقل گفته می‌شود. به عنوان نمونه مسیریابی اتوبوس‌های داخل شهری حالت خاصی از شبکه حمل و نقل می‌باشد.1-2- ضرورت و اهمیت برنامه‌ریزی حمل‌ونقلحمل و نقل یکی از بخش‌های عمده و مهم، از اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود و همچنین یکی از مهمترین بخش‌های تشکیل دهنده هزینه تمام شده محصولات نهایی است. توسعه روز افزون شهر‌نشینی، صنایع و بخصوص صنایع پشتیبانی، جابجایی انسان و کالا را بصورت مسأله‌ای در آورده‌است که پیچیدگی آن دائماً در حال افزایش است. رشد شهری باعث افزایش فزاینده تقاضا در صنعت حمل‌ونقل شده که به تبع آن شهرها و صنایع بزرگ را دست به گریبان مشکلات زیادی در زمینه‌های تراکم ترافیکی، آلودگی هوا، اتلاف وقت طولانی در مسیر سفرهای روزانه افراد، افزایش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و غیره کرده است. برای حل مشکلات ترافیکی و مسایل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن در شهرهای بزرگ، صنایع تولیدی و بخش خدمات نیاز به یک سیستم مجهز و کارآمد حمل‌ونقل دارند. در نتیجه تقاضای رو به افزایش برای راه‌حل‌هایی که اجرایی بوده و بتواند تمامی منافع پیش‌بینی‌شده از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌ها را با در نظر گرفتن حداکثر سرویس و استفاده بهینه از سرمایه و تجهیزات حاصل نماید، وجود دارد. نظافت خیابان‌ها، حمل‌ونقل داخل سازمانی، مسیرحرکت اتوبوس ها، سرویس مدارس، سیستم‌های توزیع و نگهداری پخش پول و سرویسهای بانکی و جمع آوری ضایعات صنعتی و غیره ازجمله مسایلی است که می توان به آن اشاره کرد.در دهه‌های اخیر نتایج سودمندی در پروژه‌های بهینه‌سازی، بر مبنای روش‌های تحقیق در عملیات و برنامه‌ریزی ریاضی، در مدیریت موثر تدارک کالا و خدمت‌رسانی سیستم‌های توزیع دیده شده است. تعداد زیادی از کاربردهای واقعی جهانی، هم در آمریکای شمالی و هم در اروپا، بطور وسیع نشان داده که استفاده از روال‌های کامپیوتری برای برنامه‌ریزی فرآیند توزیع، صرفه‌جویی قابل توجهی را (معمولاً بین 5% تا 25%) در هزینه‌های عمومی حمل‌ونقل موجب می‌شود. در واقع، فرآیند حمل‌ونقل شامل همه مراحل سیستم‌های تولید و توزیع است. موفقیت بهره‌برداری از تکنیک‌های تحقیق در عملیات مدیون پیشرفت سیستم‌های کامپیوتری هم از نظر سخت‌افزار و هم از نظر نرم‌افزار و افزایش یکپارچگی سیستم‌های اطلاعاتی فرآیندهای تولید و تجاری است. فاکتور دیگر موفقیت که دارای اهمیت فوق العاده‌ای است، پیشرفت ابزارهای مدل‌سازی در سال‌های اخیر است. در واقع، مدل‌های پیشنهاد شده همه مشخصه‌های مسایل توزیع در کاربردهای واقعی، و الگوریتم‌های متناظر و اجراهای کامپیوتری را به حساب آورده و جواب‌های خوبی را برای نمونه‌های واقعی‌ جهانی در مدت زمان معقول پیدا می کند. (تاث وهمکاران،2002).1-3- حمل‌ونقل در ایرانبخش حمل‌ونقل نیز به عنوان یکی از زیر بخش‌های مهم اقتصادی کشور که تولید آن به قیمت‌های ثابت دارای نرخ رشد بالاتری نسبت به نرخ رشد اقتصاد ملی بوده است، نیاز به توجه بیشتری در نظام مدیریتی کشور دارد. بررسی داده‌های آماری حساب های ملی در بازه ی بین دو مقطع زمانی 1370 تا 1386 نشان می دهد که در این دوره زمانی سهم فعالیت‌های حمل و نقل از تولید ناخالص ملی افزایش یافته است. افزایش سهم نسبی بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات از این عملکرد در سطح ملی 8/2 درصد بوده است. جدول (1-1)، مقایسه ارزش حمل و نقل در تولید ناخالص ملی در کشور در سال‌های 1370 تا 1386 را نشان می‌دهد. (شریعت،2004). بدین ترتیب، در روند تحولات اقتصادی، بخش حمل‌و‌نقل در سال‌های پس از انقلاب، بخصوص حمل‌و‌نقل زمینی، برجستگی بیشتری یافته و تکیه‌گاه اصلی جابجایی بار و مسافر بوده است، لذا با توجه به حجم بالای ارزش افزوده این بخش، اهمیت بیش از پیش بررسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل در ایران به منظور تقلیل بخشی از هزینه‌های مربوطه احساس شده و برخورد علمی و منطقی با این مبحث مهم، امری ضروری است.تعداد صفحه : 140قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید