دانلود پایان نامه ارشد : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : معماری

گرایش :معماری 

عنوان : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد دامغان

دانشکده فنی و مهندسی

پایان‌نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری

گرایش: معماری

عنوان:

خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

استاد راهنما:

دکتر غلامرضا تیمور جلال برش

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ..................................................................................................1فصل اول: کلیات تحقیق ........................................................................21-1مقدمه ...................................................21-2بیان مسئله ....................................................31-3 اهمیت موضوع ....................................................51-4 سوالات تحقیق .............................................................61-5 اهداف تحقیق و طراحی ....................................................61-6 ابزار و روش تحقیق ...........................................................7فصل دوم: مرور منابع و تحقیقات............................................................82-1 کودک ............................................82-2 روانشناسی رشد و دیدگاههای مختلف در روانشناسی رشد ........................................................................102-2-1 نظریه رشد و شناخت ...................122-3 روانشناسی تربیتی ..............................142-4 کودک و آموزش..................................................162-4-1 سابقه و ضرورت آموزش کودکان در خارج از ایران .........162-4-1-1 مهدکودک مجازی در استرالیا ...................................................182-4-2 سابقه و ضرورت آموزش کودکان در ایران .........182-4-3 نگاهی به آموزش و پرورش کودکان در جهان امروز ........192-4-4 انتخاب شیوه مناسب آموزشی .......................................................................222-5 خلاقیت ................................................................................222-5-1 مفهوم خلاقیت .......................................................................................222-5-2 عوامل موثر بر خلاقیت .....................................................................................232-5-3 اهمیت خلاقیت از منظر آموزشی .........................................................................................................232-5-4 راهبردهایی در جهت پرورش خلاقیت کودکان ...................................................................................242-5-4-1محورهای آموزش خلاقیت در جریان تدریس...................................................................................242-6 کودک و بازی ..........................................................................................................................................252-6-1 بازی و شخصیت ..................................................................................................................................272-6-2 بازی و رشد اجتماعی ...........................................................................................................................282-6-3 نقش بازی در رشد و زندگی کودک .....................................................................................................282-7 کودک و هنر ............................................................................................................................................292-7-1 تئاتر و هنرهای نمایشی .......................................................................................................................292-7-2 موسیقی و کودک ................................................................................................................................302-7-3 آواز ......................................................................................................................................................312-7-4 قصه و قصه گویی ...............................................................................................................................322-7-5 شعر ...................................................................................................................................................322-7-6 نقاشی .................................................................................................................................................332-7-6-1 نقاشی و فرا فکنی .........................................................................................................................332-8 کودک و معماری ......................................................................................................................................342-9 محیط، بازی، خلاقیت ...........................................................342-10 روند رشد و بازی کودک .......................................................352-11 ادراک کودک ....................................................362-11-1 حواس پنجگانه ...................................................372-11-2 هوش ................................................................382-11-3 حافظه ..........................................392-12 دریافت حسی و ادراکی کودک از فضا ........................392-13 تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان .....................................402-13-1رنگ ..................................................................402-13-2 نور ...........................................................422-13-3 صوت ....................................................................................422-13-4 تهویه ..............................................................432-14 فضای معماری کودکان .....................................432-15 خصوصیات فضاهای مورد نظر جهت طراحی ....................................442-16 تعامل با محیط ......................................452-16-1 استفاده از عوامل طبیعی زمین ..............................................................452-16-2 فضای سبز ............................................................................462-16-3 آب .............................................................................472-17 طراحی فضای باز و زمین بازی ............................................482-17-1 ساختارهای بازیها ...........................................................482-17-1-1 پر جنب و جوش. بازی های فیزیکی ............................................492-17-1-2 فکر کردن. بازی های خلاقانه .............................................502-17-1-3 داشتن همراه. بازیهای اجتماعی ............................................502-17-1-4 بازی در سکوت و آرامش .........................................................512-17-1-5 تجربه کردن. یادگیری از طریق بازی های حسی .......................................512-17-2 بازی با شن وگل ...................................................................532-17-3 اسباب بازیها ....................................................................542-18 طراحی فضا برای کودکان ..............................................56فصل سوم: نمونه های معماری برای کودکان ...............................................................573-1 نمونه های خارجی ..................................................573-1-1مهد کودک بارباپاپا ...................................................573-1-2 مهد کودک ترنتن.........................................................613-1-3مهد کودک 8 کلاسه..............................................673-1-4 مهد کودک سبرا ........................................................................713-1-5 مهد کودک کرلینگ ..............................................743-2نمونه های داخلی .............................................773-2-1مهد کودک راهیان رشد ..........................................................773-2-2 مهد کودک قصه من ........................................................................813-3 نتیجه گیری ....................................................87فصل چهارم: مطالعات بستر طرح ............................................................894-1 شناخت منطقه مطالعاتی .........................................................894-1-1 تاریخچه شهر تهران ................................................................................894-1-2 جغرافیای مکانی ..........................................................................904-1-3 جغرافیای سیاسی ..................................................................914-1-4 جغرافیای طبیعی ..............................................................................924-1-4-1 موقعیت و وسعت ...........................................................................924-1-4-2 ناهمواری ها ........................................................................924-1-4-3 آب و هوا .................................................................934-1-4-4 منابع آب ...............................................................964-1-4-5 زلزله خیزی .........................................................964-1-5 راهبردهای طراحی .................................................................974-1-5-1 فرم مناسب بنا در ارتباط با اقلیم ....................................................974-1-5-2 مصالح ساختمانی در رابطه با اقلیم ................................................974-2 بررسی سایت ....................................................................984-2-1 تاریخچه اراضی عباس آباد .........................................................984-2-2 بررسی موقعیت فرهنگی سایت- تم پارک ها .........................................1034-2-2-1 بوستان آب و آتش ...............................................................1034-2-2-2 بوستان نوروز ................................................................................1044-2-2-3 شهر دوستدار کودک ......................................................1094-2-2-4 نقش فضای سبز در شهرهای دوستدار کودک...................................1104-2-2-5 پهنه دوستدار کودک در اراضی عباس آباد ....................................1114-2-2-6 موقیت سایت در اراضی عباس آباد...................................................1124-2-2-7 مسیرهای دسترسی به سایت...............................................1134-2-2-8 تراکم مسکونی در اطراف سایت..........................................1144-2-3 دلایل انتخاب سایت .........................................................1144-3 ضوابط و استانداردها ....................................1154-3-1 طراحی ساختمان آموزشی .........................................................1154-3-2 استانداردهای کلی ....................................................................1164-3-3 ایمنی در محوطه .......................................................1174-3-4 نرده های ایمن ................................................1174-3-5 ایمنی در مسیر های حرکت................................................1194-3-6 ایمنی در راهرو ها.................................................................1194-3-7 ایمنی در مسیر پله ها ..........................................1204-3-8 شرایط ایمنی پوشش کف ....................................................1214-3-9شرایط ایمنی درها ......................................................................1224-3-10شرایط ایمنی پنجره ها ...............................................1234-3-11شرایط ایمنی در فضای بهداشتی .......................................1234-3-12شرایط ایمنی تجهیزات .................................................124فصل پنجم: معرفی طرح ...............................................................1255-1 مبانی طرح .............................................................................1255-2 نشاط در فضای معماری ..................................................1265-2-1 راحتی .......................................................................1265-2-2 اکتشاف در فضا .........................................................1265-2-3 تنوع و پیچیدگی ..................................................................1265-2-4 خوانایی .........................................................................1275-2-5 پذیرا بودن فضا ..............................................................1275-2-6 رشد اجتماعی ............................................................1285-2-7 ارتباط و قلمرو گزینی .......................................1285-2-8 خلوت .......................................................................1285-3 روند طراحی ..........................................................................1305-3-1 فضای باز ...................................................................1305-3-2 فضاهای بسته ..............................................................1315-3-2-1 آموزشی ...................................................................1315-3-2-2 خدماتی ...................................................................................1335-3-2-3 اداری ....................................................................................1345-3-3 فضاهای نیمه باز ..............................................................................1345-4برنامه فیزیکی .............................................................1355-5 تاسیسات ...............................................................................1375-6 سازه .......................................................................1375-6-1 سیستم اسکلت بتنی ........................................................1385-6-2 ایمنی کلی شیشه ها ......................................................1385-6-2-1 نیاز های ایمنی .............................................................1395-7 نقشه ها ...........................................................................140فهرست منابع .............................................................................150چکیدهکودک در دنیای امروز جایگاه بسیار ویژه ای دارد تا جایی که می توان آینده ملتها و جایگاه جهانی آنان را براساس خصوصیات کودکانشان پیش بینی نمود. در کشورهای پیشرفته روشهای آموزشی را در جهت شکوفایی استعدادهای بالفطره کودکان تعیین می نمایند.کودکان جهت رشد نیاز به شناخت توانایی ها و نیازهای روحی و جسمی، و پتانسیل های درونیشان را دارند. بدین منظور به فضایی نیاز دارند  که بتوانند آزادانه در آن بدوند، بازی کنند و خود با توجه به فطرت خویش به جستجو و تجربه بپردازند. اما در شهرهای کنونی کمتر فضای امن و مناسبی برای فعالیتهای کودکان یافت می شود. کودک امروز به دلیل عدم ایمنی و امنیت محیط شهری در اتاق کوچک خود در انبوهی از آپارتمان ها محبوس شده است، و دیگر از آن جنب و جوش و هیاهو جهت شناخت و کسب تجربه در محیط خارج از خانه خبری نیست. درحالی که او فضایی       می خواهد که بتواند خلا حضور طبیعت را در زندگی اش پر کند، مکانی که زمینه مناسب برای پرورش و رشد استعدادهایش را ایجاد کند."مهد کودک ها" فضاهایی مختص کودکان می باشند، در گذشته صرفا جهت نگهداری کودکان بوده اند،اما این فضاها در دنیای امروزه دارای وظایفی جدید می باشند. مهدکودک ها برای سالیان متمادی است که ساختمان هایی بی رنگ، یکنواخت و صرفا عملکرد گرا بودند و باید این نکته را متذکر شد که صرفا استفاده از رنگهای شاد درخانه های تغییر کاربری یافته به مهد کودک نمی تواند فضایی مناسب برای کودکان باشد. بلکه در طراحی فضای معمارانه، آن فضا باید متناسب با سن، سلیقه و شرایط جسمی و روحی استفاده کنندگانش باشد. در این پژوهش تلاش بر این بوده است تا فضایی صرفا برای کودکان به نام "خانه کودک" و با تاکید بر بهره گیری از قابلیت های محیطی و آموزشی موثر بر ذهن و رفتار کودکان و رویکردی جهت ارتقاء و شکوفایی خلاقیت و حس بازی انگیزی در آنان با تدابیر معمارانه است. طراحی خانه کودک برای گروه سنی 3 تا 10 سال در نظر گرفته شده است و سعی بر تلفیق معماری و طبیعت در ایجاد فضاهای انعطاف پذیر و متنوع می باشد. فضاهای طراحی شده در خانه کودک بر اساس مطالعات و نیازهای کودکان و عوامل موثر بر رشد خلاقیت در کودکان می باشد. پس از تعیین نمودن اهداف این تحقیق و طراحی، روشهایی مورد استفاده قرار گرفته شامل مرور منابع و مطالعه منابع کتابخانه ای، مشاهده، مصاحبه و بررسی نمونه های موجود و مرتبط با موضوع و بهره گیری از یافته ها در طراحی معماری استفاده شد. کلید واژگان: کودک، بازی، خلاقیت، معماری                                                                                                             فصل اول کلیات تحقیق این فصل شامل مقدمه، بیان مسئله، اهمیت موضوع، سوالات تحقیق،اهداف پژوهش و طراحی، ابزار و روش تحقیق است. 1-1مقدمهدنیای امروز به دلیل گسترش رویدادهای علمی و تکنولوژیکی و نفوذ عمیق آنها در همه سطوح زندگی، عصر ارتباط و اطلاع رسانی نامیده می شود. به گونه ای که گسترش این امر، در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، به مقدار قابل ملاحظه ای مشاهده می شود. آموزش و پرورش به عنوان یکی از پایه ای ترین مفاهیم در تشکیل و توسعه ساختار یک جامعه به شدت تحت تاثیر این گسترش قرار گرفته است.شکوفایی خلاقیت و نوآوری از مباحث مهم و با اهمیت دنیای امروز است که می توان پیشرفت و توسعه کشورها را به این عامل وابسته دانست. در دنیای امروز رقابت، خلاقیت و نو آوری می‌تواند عامل برد باشد، بنابراین باید کوشش کرد که در جهت پرورش و شکوفاکردنخلاقیت ذهنی کودکان و نوجوانان کشورمان گام برداریم و به عواملی که در این راستا موثر هستند توجه کنیم و مبانی آموزش و پرورش خلاقیت را در سطح جامعه ترویج دهیم. از آنجا که تقویت خلاقیت در دوران کودکی در تمام مدت عمر شخص موثر است باید آنرا بسیار مهم دانست. گارد نر معتقد است که تصور و تخیلی که در اوایل دوران کودکی شکل می‌گیرد، مبنای خلاقیت در دوران بلوغ است. آموزش و پرورش صحیح کودک به معناى فراهم آوردن مقدمات لازم براى به فعلیت رساندن قواى او است و باید به رشد احساسی ، فیزیکی و عقلانی او کمک کرده تا با مشکلات و درگیری های زندگی  به راحتی برخورد کند و برای آن ها راه حل پیدا کند.بسیاری از پژوهش های حوزه کودک به وجه اکتسابی رشد و یادگیری می پردازد. فلسفه های متنوع آموزشی نظیر تجربه گرایی، طبیعت گرایی، رفتار گرایی و ...نتیجه همین پژوهش ها است. دیدگاه های نوین از جمله آموزش خلاق، یادگیری بازی محور و یادگیری فرآیندی را مبتنی بر خلاقیت و ابتکار کودک می داند که تحت تاثیر محیط فیزیکی و اجتماعی شکل می گیرد. در پی طراحی این شیوه های یادگیری، خلق فضاهایی برای میزبانی آن ها ضروری به نظر می رسد. بحث فضاهای عمومی دوستدار کودک و پیش از آن جنبش ساخت زمینهای باز از یک طرف، توسعه مدارس باز، مدارس چند هسته ای، مدارس اجتماعی از طرف دیگر و خلق موزها، فرهنگسراها و پارک های اختصاصی کودکان همه پاسخی به این ضرورت است.پژوهش ها نشان می دهند در دوران کودکی قابلیت ها و خلاقیت کودکان پایه گذاری می شود و بهترین زمان پیشرفت برای خلاقیت و تخیل در فاصله سنی 2 تا 10 سال روی می دهد و کودکان طی این سالها از محیط تاثیر بیشتری می گیرد و در مورد محیط خود به طور طبیعی کنجکاو هستند (عظمتی، 1387). 1-2بیان مسئلهانسان از بدو تکامل، شروع به بنیان نهادن تمدن نمود و در طول این روند تکامل متناسب با هر نیازی برای آن ابزاری طراحی کرده و ساخته است. یکی از این نیازها ساختمان بوده که در روند تکامل بشر و ایجاد دانش در این زمینه، معمار طراحی آنرا متناسب با نیازهای استفاده کنندگان در طراحی اش تامین می نموده. در طراحی معماری، سلایق، علایق، عملکرد و کاربری ساختمان متناسب با شرایط محیطی در نظر گرفته می شود. در سالهای دورتر خانه بستری اجتماعی و عاطفی برای رشد و تعالی کودک فراهم می ساخت و دوره بلند مدتی از کودکی را در بر می گرفت. اما امروزه خانه های ما نمی توانند مامن همیشگی کودکان باشند چرا که آن ها قابلیت لازم برای برآوردن نیازهای یک کودک را ندارند.یکی از این بناها ی ضروری در عصر حاضر مهد کودک یا کودکستان[1] است که از دو واژه مهد به معنی گهواره و بستر و واژه کودک که یک رده سنی از رده های سنی انسان می باشد، تشکیل شده است. گرچه در گذشته مهدکودک ها صرفا جهت نگهداری کودکان بوده اند، اما امروزه این مکانهای معماری هدفمند شده و تبدیل به آموزشگاهی برای آموزش، پرورش و نگهداری کودکان خردسال در بازه ایی زمانی از روز است، که نقش به سزایی در تربیت کودکان دارند و برای گذار آنها از محیط خانه به مدرسه برنامه ریزی شده اند. معمولا کودک از سه سالگی آمادگی ورود به مهدکودک را پیدا می کند. وی در آنجا با محیطی جدید آشنا شده که به او توانایی ها و دانش های بیشتری می آموزد تا برای ورود به مدرسه و همینطور گسترش روابط اجتماعی با دیگران آماده شود. زندگی اجتماعی در یک مهدکودک از جمله مهمترین دوره های زندگی خردسالان است. در این دوره کودکان می توانند معنای زندگی گروهی را حس کنند. فضایی که کودکان همدیگر را ملاقات می کنند و تجربه های فعالیت اجتماعی و دسته جمعی آن ها شکل می گیرد و حس رقابت و رفاقت در آن ها پایه گذاری می شود و نخستین گام های استقلال در وجود آن ها نهادینه می شود. آنها در حساس ترین و مهم ترین سالهای زندگیشان یعنی زمانی که پایه های رشد شخصیتی، فیزیکی، ذهنی، عاطفی، جسمی و اجتماعی آن ها شکل می گیرد تا زمانی که وارد شهر می شوند، نیاز دارند زندگی اجتماعی را در مقیاس خود تجربه کنند و تامین چنین نیازی مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است.بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل مهمی که در تعیین کیفیت محلهای نگهداری کودکان موثر است به جنبه‌های مختلف آن باز می‌گردد که یکی از این عوامل و شاید مهمترین آنها معماری و فضاهای فعالیت مناسب برای کودکان باشد. بازی، مشارکت گروهی و تعاملات اجتماعی کودک، نه فقط در قالب برنامه های آموزشی، بلکه به وسیله طراحی اجزا  و عناصر معماری در سامانه های کالبدی و عملکردی متناسب با ویژگیها و نیازهای کودکان امکان پذیر است. اساس طراحی معماری و برنامه ریزی فضایی منطبق با شرایط کودکان به طور قطع بستگی به میزان شناخت ویژگیهای جسمی و روانی کودکان در مراحل مختلف رشد آنان دارد و باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد حواس کودک در درک عوامل محیطی و همسو با شناسایی پدیده های قابل درک توسط حواس انسانی او باشد. اکنون می دانیم انگیزه های حسی که کودک از محیط پیرامونش دریافت می کند برای پیشرفت او اهمیت حیاتی دارند، روانشناسان به تاثیر فضای معماری بر رفتار کودکان پی برده اند و این به عهده معمارانی آشنا به علوم رفتاری کودک است که در فرایند طراحی، این دیدگاه ها را با نیازهای فضایی کودک تلفیق کنند. این توجه باید معطوف به زندگی کودکان و جهان کوچک آن ها، به خصوص رابطه نزدیکشان با طبیعت و فضای سبز باشد. در نتیجه توجه ویژه به مساله طراحی فضاهای آموزشی و تفریحی کودکان سبب برانگیختن حس کنجکاوی، خلاقیت، رشد هوش و زبان و تکامل اجتماعی آنان می شود و در نهایت به کودکان می آموزد که چگونه با دیگران همکاری کنند، مسئولیت هایی را به عهده گیرند و در یک اجتماع یا فرهنگ زندگی کنند.متاسفانه با گذشت سالها از تاسیس فضاهای آموزشی، همچنان جامعه ما شاهد تحولات چشمگیری در معماری بناهای آموزشی نبوده است و در حال حاضر اکثر دبستان ها و مهد کودک ها در فضا های فاقد طراحی مناسب و یا در فضا هایی با کاربری غیر آموزشی (مثل خانه) تاسیسمی گردند. براساس مطالب بیان شده می توان مسئله را اینگونه بیان نمود کهساخت و سازهای معماری فضای زندگی کودکان جامعه امروز ایران بسیار کمرنگ می باشد و نیازمند توجه بیشتر است. در اصل محلهای نگهداری کودکان فضاهای کوچک، شلوغ، بی‌رنگ، یکنواخت،صرفا عملکرد گرا و تغییر کاربری یافته ای می باشند که فاقد طراحی مناسب ویژه کودکان هستند. واقعیت امر این است که فضاهای آموزشی کودکان ما بیشتر، باعث از بین رفتن خلاقیت آنها می‌شود. ، بی توجهی به تاثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت کودکان مانع ذوق وشوق کودک،برای ورود به آنها می‌شود.اهمیت آموزش و پرورشکودکان سبب می شود که کمبود چنین فضاهایی ملموس شده و توجه ویژه ای جهت طراحی مجموعه آموزشی مناسب، ویژه کودکان با عملکردی علمی، فرهنگی، تفریحی و پاسخگوی نیازهای آن ها مد نظر قرارگیرد و به پر شدن این خلاء کمک کند.1-3 اهمیت موضوعاهمیت این موضوع به معنای اهمیت کودکان در شکل دهی دنیای فردا می باشد. اعضای کوچک و جوان جامعه که قابلیت تاثیر گذاری بر شکل دهی محیطشان را با بیان نیازها و تمایلات خودشان دارند ولی در این مهم نیاز به کمک بزرگسالان دارند. این حقیقت انکار ناپذیر است که کودکان در سنین طفولیت تنها به مراقبت و تامین نیاز های جسمانی نیاز ندارند بلکه باید همه ابعاد وجودی آنها(جنبه های روانی، عاطفی، شخصیتی، هوش و شناختی و اخلاقی) مورد توجه قرار گیرد.تمام ادیان الهی، بخصوص دین اسلام، همه انسانها را به تعلیم و تربیت دعوت نموده و آنها را ترغیب نموده اند که از دوران کودکی به این امر مهم اهتمام ورزند؛ زیرا که کودکان در این دوران دارای ویژگیهایی هستند که بزرگسالان از آن بی بهره اند و آن، آمادگی پذیرش بسیار زیاد برای یادگیری است که در قلب و ذهن آنان وجود دارد.در روایات نیز اهمیت توجه به مراحل رشد انسان قابل بررسی است. از امام صادق (ع) نقل شده است: فرزندت را تا هفت سالگى بگذار بازىکند و هفت سال او را ادب ‏آموز و در هفت سال سوم او را ملازم و همراه خود دار. یکى از اهداف تعلیم و تربیت فرزند در خانه و مدرسه، آماده سازى او براىزندگى در اجتماع و تعقیب اهداف جامعه الهى است. همچنین آمده است: اگر کودک می دانست که خداوند متعال چه استعدادی در وی نهاده است که براساس آن می تواند خود را به اوج قله معرفت برساند، شادمانه آواز رهایی سرمی داد و با تلاش تمام سعی می کرد خود را به نهایت این شناخت برساند (ژاله فر، 1384).تعداد صفحه : 177قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید